hirdetés

Where You are going Sir?

A fáraók földjén - I. rész2009-10-21 10:00:00

Bookmark and Share

Miután Mohamedtől megszabadultunk Líbiából kijövet, felszabadulva nekiláttunk az Egyiptomba történő belépés procedúráinak. A belépés 2,5 órán át tartott és jelentem, a kulcs valóban a Carnet de Passages, anélkül tényleg nem is érdemes próbálkozni. Az ötnapos líbiai kíséret okozta frusztrációnk az első kilométereken odalett, önfeledten húztuk a gázt, hogy aznapi célunkat El Alameint elérjük. Oda is értünk, sőt még az olasz katonák emlékhelyét/temetőjét is volt időnk meglátogatni. A második világháború fordulópontjának is tartott El Alamejni csata emlékei szépen gondozottak, persze ezeket a fenntartási munkákat az adott országok finanszírozzák.

AATM 065

AATM 066

AATM 067

Másnap Kairót céloztuk meg, és kora délután meg is pillantottuk a Gizai fennsíkon lévő három piramist. Ezzel az expedíció mindenféle szempontból mérföldkövéhez érkezett. Mentálisan mi magunk is elérzékenyültünk a látványtól. 23 napja szinte le sem szálltunk a motorokról, gyakorlatilag reggeltől estig húztuk a gázt, hogy ide elérjünk.

AATM 068

AATM 069

Hűséges BMW-ink már tízezer kilométeren keresztül mindenféle probléma nélkül szolgáltak méltóan nagymúltú világjáró őseikhez, bizonyítván hogy ezeket a motorokat tényleg ilyen extrém igénybevételekre gyártották. Az már csak hab volt a tortán, hogy piramisnézés közben a Fáraó Rallye kellős közepébe csöppentünk, és a zenei aláfestést a tereprallye motorok összetéveszthetetlen hangja adta. Ez a helyzet egy motorosnak maga a mennyország.

AATM 070

AATM 071

AATM 072

Kairó. Vezettem már motorkerékpárt Damaszkuszban többször, Isztambulban, Algírban és azt hittem, mindent megéltem e téren, és már nem tud egy nagyváros sem újat mutatni. Hát Kairó tudott. Egyszerűen fogalmazva maga a pokol. Az egész város egy nagy dugó, negyven fok, az iszonyatos szmog csípi a szemedet, köszörüli a torkodat, nincs forgalmi rend, mindenki tol jobbról-balról és elölről-hátulról, a hátadon a hideg veríték folyik és a hihetelen koncentrálástól két óra múlva le sem tudsz szállni a motorról. Ja és a táblázás katasztrofális, állandóan eltévedsz. Kairó nálam egyértelműen átvette az első helyezést.

AATM 073

AATM 074

AATM 075

A következő két napban megnéztük amit meg kellett, sőt még azt a hibát is elkövettem, hogy elmentem Port Saidba megnézni a Szuezi-csatornát, persze motorral. Nem tudtam, hogy maga a csatorna katonailag szigorúan védett terület, és nyugodtan többször lementem a partjára fényképezkedni, míg egyszer egy halász figyelmeztetett, hogy el fognak vinni a börtönbe, ha ilyeneket csinálok. Gondoltam jobb lesz továbbálni, de ezt az utolsó pillanatban tettem, mert négy katona már úgy háromszáz méterre volt tőlem, és félreérthetetlen kézmozdulatokkal adta tudtomra, hogy bajt csináltam. Felmértem a helyzetet és felugrottam a tőlem úgy ötven méterre lévő GS-re, és most először nem vártam meg, hogy rendesen lefuttassa a szokásos ellenőrzést indítás előtt és elpucoltam. Szerintem épphogy nem tudták leolvasni a rendszámomat.

AATM 076

A reptéren kudarcot vallottunk, a szigorú biztonsági ellenőrzés még csak esélyt sem adott a belépésre, így a Gerle13 szalagra nem került fel a kairói reptér pecsétje. Kairó megigézett bennünket, minden hibája ellenére sajátos hangulata van, olyan kairós. A pénzünkre nagyon vigyázunk, mert iparszerű itt is a turisták levevése, különösen nekünk, egyéni utazóknak kell nagyon résen lennünk. Kairóban töltött harmadik napunkon motorjaink megkapták a körülményekhez képesti "nagyszervizt", azaz olaj és olajszűrő, illetve a légszűrők cseréjét. Sikerült a legjobb minőségű ásványolajat beszerezni, literjét kb. 300 forintért, ami – bízzunk benne, hogy egy olajtermelő ország árszinvonalát tükrözi, nem pedig a minőséggel arányos. Egyébként a benzin literje 1,8-2 EGP, ami olyan 60-70 forintnak felel meg. Az oktánszám max. 92-es, de vidéken a Bömösöknek a 90-essel kell beérniük, amit dacos csörgéssel vesznek tudomásul időnként. Cserébe viszont szép szürkére ég a kipufogó vége.

AATM 077

AATM 078

AATM 079

Egy jó reggeli csúcsforgalommal búcsúzunk az egyiptomi fővárostól, ami egész napra mentálisan rendbe is rak bennünket, és irány a 10-es sivatagi úton aznap esti célpontunk, a Farafra oázis.

AATM 080

Egyiptomi utunk egyik fénypontja található errefelé. A Nyugati Sivatag három kisebb része, mégpedig a Fekete-, a Fehér-, és a Kristály-sivatag. Hogy mitől fekete meg fehér? A Bahariya oázis után kezdődik a Fekete-sivatag, ami attól fekete, hogy a homokot és a homokkőből álló alapkőzetet vékony réteg összetöredezett lávaréteg borítja és csak úgy feketéllik a táj. A Fehér-sivatag attól fehér, hogy az alapkőzet fehér mészkő és benne lényegesen puhább hófehér betelepülések láthatók, ami olyan gipsz-szerű. Ezután már csak sok szél kell meg homok és jó nagy hőmérsékletingadozás, és már készen is vannak a képeken látható formációk. Szenzációs látvány. A Kristály-sivatag csak terepjáróval közelíthető meg, felpakolt motorjainkkal még csak esélyünk sem volt. Majd legközelebb.

AATM 081

AATM 082

AATM 083

AATM 084

Az oázisok üde látványt nyújtanak és megtörik a sivatag egyhangú látványát. Errefelé általában melegvizes források törnek fel, olyan 35-40 fokosak, ez biztosítja a vízellátást, az öntözést meg mindent. Másnap este (14-én) egy feltörő forrásnál kiváló melegvizes fürdőt vettem.

AATM 085

Egyébként már napok óta izgatottak vagyunk, mert már alig várjuk utunk fénypontját Abu Simbelt, és különösen a II.Ramszesz fáraó által építtetett Nagy Templomot. Ahogy haladunk délre, a hőmérséklet szép lassan kúszik felfelé, Asszuánban már 42 fokot (nem Fareinheit!) mutat a motorok hőmérője. Az első döbbenet akkor ér bennünket, mikor ráfordulnánk az Abu Simbel felé vezető főútra, és az ott lévő komoly ellenőrző pontnál három géppisztollyal nézünk farkasszemet és a "zsenerál" izgatottan kérdezi, hogy hát hová-hova? Hát Abu Simbelbe, meg egyébként what is the problem? Nos lényeg a lényeg, most minden tévhitet el kell oszlatnunk igenis csak konvojban lehet a várva várt célt megközelíteni. A következmény egy éjszaka Asszuánban és egész este ügyintézés, hogy a reggel 4 órakor induló konvojba bekerülhessünk. A probléma az volt, hogy a helyi parancsnok nem akarta a motorokat megengedni a konvojba, mert hogy motorok meg csak azért sem. Két és fél órás küzdelem kezdődött a Tourism Police és közöttünk, aminek a vége az lett, hogy este 10 órára egy különleges engedéllyel ugyan, de csatlakozhattunk a hajnali konvojhoz. Ez tegnapi történés. Aki mást mond az nem járt errefelé, vagy nem motorral. Majd otthon kifejtem, mire is gondolok konkrétan.

AATM 086

A felkelő nap már Nagy Ramszesz templománál talált bennünket. Bámibe is került, de a látvány mindent megért. A Nasszer-tavi csónakázás elmaradt, mert pár éve már azt sem lehet a tavon, így mostunk-vasaltunk, meg karbatartottuk a felszerelést és az útközben elakadt líbiai anyagot küldtük újra. A forróság kegyetlen, napközben 44 fok körül rezeg a higanyszál (nem Farenheit!).
Holnap a reggel kilenc órai konvojjal Asszuán, majd Luxor. Itt ugyan nincs kísérőnk, de minden lépésünket nyomon követik. Ahogy a szállodánál megközelítjük a motorokat, a helyszínre kirendelt rendőr már ugrik és jön a szokásos kérdés: "Where You are going Sir?" Eleinte vicces volt, de már kezd kényelmetlen lenni.

Kép és szöveg: kalandmotoros.hu

Lejegyezte: Sulyi


Vissza a Kalandok A Földközi-Tenger Körül bloghoz >>




1 komment
Értékeld!

Kommentek

Hozzászólást csak regisztrált és belépett látogatók írhatnak. Regisztrálni itt tudsz.

Szirmai

2016-01-19 20:36:02

KEDVES "SULYI"! Kopaszon, CARNET nélkül érkeztem kb. egy éve 1938-as gyártmányú DKW-mal SUDÁNBÓL Egyiptomba, ahol azóta is várnak rám és a Q. CARNETRA! Nem tudom elhozni a motorom (2004-ben léptem át a Földközi tengert) Nem tudnál ajánlani valamit??? Hol szerezhetek CARNETet? Márciusba megyek vissza, de senki semmit nem tud erről a CARNETRŐL (Autóklubok, Követségek, Külügyminisztérium, Kereskedelmi Kamara valamit mondott: De nem Egyiptomra!! az Egyiptomi Autóklub semmit nem tudott mondani) Most azt remélem a mótorom valahol Wadi Halfa és Abu Simbel közt van. Mit tegyek?? Sajnálom a gépet, mert 1973 óta használom... Telefonom: 20-995-44-60 (Ha érdekel, minden évben irok könyveket-küldhetek ingyen!!) Hello Szirmai Gábor (állitólag egy gombnyomkodó sok képet betöltött a NET-be, én nem vagyok gombnyomkodó)