hirdetés

Még 48 nap az indulásig…

Fejlemények, aktualitások 2009-08-01 17:30:00

Bookmark and Share

Az expedícióval kapcsolatos szervezési feladatok eredményeit, tapasztalatait szeretnénk a Kedves Olvasóval megosztani, mert szerencsére már látjuk a fényt az alagút végén, de még az indulásig rengeteg feladat van hátra.

Hogyan is kezdődött?


Az idei évi „Nagy Túra” szervezése már 2008 késő őszén tulajdonképpen megkezdődött, méghozzá a tiszaújvárosi városi fürdő meleg vizes medencéjében ahol egyetértésre jutottunk. Mégpedig abban hogy az majd a Földközi-tenger körül fog megtörténni valamilyen formában.
A koncepció az ünnepek után dőlt el, a Magyar Repülés Története című könyv hatására, ugyanis szégyen ide, szégyen oda de ott olvastunk először mi is (véletlenül) Bánhidi Antalról és a maga idejében a nemzetközi aviatikában is meghatározó teljesítményeiről. Mivel 1933-as expedíciójának útvonala egybevágott – igaz nem teljesen – a mi elképzeléseinkkel, úgy döntöttünk hogy egy olyan expedíciót szervezünk ami nemcsak emléket állít ennek a teljesítménynek, de felhívja a figyelmet méltatlanul elfeledett magyar embereknek, akik hajdan dicsőséget szereztek a hazájuknak.

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
A Gerle 13 Földközi-tengeri körrepülése 1933. II. 19. - III.24.

Néztük a térképet és mindig ugyan ahhoz a problémához jutottunk, de egy darabig csak kerülgettük mint macska a forró kását, mégpedig hogy keresztül kell motorozni Algérián. Az ember olvas meg hall ezt meg azt, olvas, kutat, hozzá teszi a saját tapasztalásait és abból kijön az eredmény. Ebben az esetben ez nem volt elég, de aki szervezett már hosszú távú túrát az tudja hogy van sok más mellett két alapszabály amit ha betartasz sikerrel jársz. Ezek pedig:



Nos nem szaporítom a szót, 2009. januárjában megszületett a döntés, hogy megcsináljuk a teljes kört a Gerle 13 emlékére.


Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
Bánhidi Antal sírjánál

A koncepció


Szívvel-lélekkel akkor lehet ilyen dolgot megvalósítani, ha megfelelő mélységben tudsz azonosulni a küldetéssel és képes vagy viselni annak súlyát. Persze ha valamit a saját szórakozásomra csinálok akkor ilyen dilemma nem létezik.

Ezzel telt 2009 tavasza. Megszereztük a Bánhidi Antal által írt „A Gerle 13 útja” című útleírást, minden részletében megismertük az akkori expedíciót, a problémáikat, tapasztalásaikat és ezek által Őket is mint embereket. Áprilisban meglátogattuk Bánhidi szülővárosát Szatmárnémetit, és megkoszorúztuk az ottani Kölcsey Ferenc Főgimnázium udvarán elhelyezett emléktáblát. Tiszteletünket tettük a Kerepesi úti temetőben (Fiumei úti Nemzeti Sírkert) a 47-1-130 számú sírhelynél és családunkkal együtt megnéztük a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállítását, a repülőgépet és az akkori utazás relikviáit. Április elejére mindketten teljes mértékben hittünk a vállakozásunkban és gőzerővel megkezdtük a szervezési munkákat.

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
A Gerle 13 replikája a Repüléstörténeti Kiállításon

Első konkrét lépések

Mindenekelőtt vázlatosan meg kellett határozni az útvonalat, ehhez a hiányzó térképeket és egyúttal az útikönyveket is beszereztük. Mi a Michelin és a Freytag and Berndt márkákra esküszünk, az útikönyvekből csak a Lonely Planetet használjuk. Jól áttekinthető, tele hasznos információkkal.

Május közepére kész volt az útvonal, a napra lebontott útiterv a kompjáratok érkezése-indulása stb. A látnivalók listájában is dűlőre jutottunk. Az útvonal meghatározásánál figyelembe kellett vennünk a Gerle 13 repülését, ugyanis a küldetés része, hogy egy nemzeti színű szalagot a repülő által érintett reptereken le kell pecsételtetnünk, így pótolván a megfakult eredeti szalagot.

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
Az eredeti nemzeti színű szalag

 Adminisztráció


Az érintett 19 ország közül nyolc vízumköteles, ebből kettő egyedi ügyintézést kíván, ezek Líbia és Algéria. Líbia tekintetében Simon Fiala Szabolcs, tapasztalt túramotoros látott el tanácsokkal amit ezúton is köszönünk. Ezt egy németországi utazási irodán keresztül intéztük még május elején. A nehéz dió és a szűk keresztmetszet Algéria volt. Turistaként is elég nehéz vízumot szerezni (az üzleti vízum más kategória), főleg ha az a turista még ráadásul motorkerékpárral szeretne beutazni az országba, nincs szállodai foglalása, sem meghívó levele! Három havi ügyintézés-levelezés, sok meghallgatás után, egyedi elbírálás alapján végre 2009. július 24-én az útlevelekbe elsőként kerültek be a belépésre jogosító pecsétek! Külön meg kell említeni, hogy a budapesti Algériai Nagykövetség munkatársai rendkívül pozitívan álltak hozzá ügyünkhöz és mindent megtettek a bürokratikus akadályok elhárításáért. (Ezt az útlevelemet biztosan be fogom keretezni!) A barátaink viccesen kérdezték, hogy „az rendben hogy már be betudtok menni, na de hogyan fogtok kijönni???” Néha azért átsuhant az agyamon, lehet hogy ez a vicc nem is vicc??? No de félre a tréfával, mert van még azért egy komoly elintéznivalónk, mégpedig egy nemzetközi vámokmány, magyar nevén Carnet de Passages, ami nélkül Egyiptomba semmiképpen, de Líbiába és Algériába sem lenne egyszerű gépjárművet bevinni. Ezt a német ADAC-nál intézzük, mivel a vámletétek összege itt a legkedvezőbb és hála a német precizitásnak működik a rendszer. No de ez már augusztusra marad…


Arculat


Úgy döntöttünk, hogy a kellő komolyság és tisztelet jeleként sok energiát fordítunk az expedíció egyedi arculatának a kialakítására. Ezek az elemek végigkísérik az expedíciót, mintegy szimbólumként emlékeztetve mindenkit a küldetésünkről. Így született meg májusban a logónk és az egyéb arculati elemek.

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül

Júniusban a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány kérésére elkészült az emléklap és az emlékbélyegző, amit minden repülőtéren egy kis magyar zászló kíséretében el fogunk helyezni. Június közepére a motorok dekorációja is véglegesedett, természetesen kinek-kinek ízlése szerint.

Itt kell megemlíteni, hogy a feladatokat jól elhatárolhatóan elosztottuk egymás között, például az arculat kialakítása B. Jani barátomra hárult.
Nagy esemény az életünkben, hogy a napokban elindult saját honlapunk a kalandmotoros.hu, ahol megoszthatjuk élményeinket, tapasztalatainkat és a velünk kapcsolatos történéseket másokkal.
Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül

Szponzoráció

Miután összeállítottuk az expedíció költségvetését világossá vált hogy támogatók nélkül nem fog menni. Az erkölcsi támogatóink mellett májusban egyezséget kötöttünk egyik fő anyagi támogatónkkal a balatonboglári Full-Gas Kft-vel, aki a motorok felkészítését, alkatrész- és gumiabroncs ellátását vállalta Pirelli abroncsokkal.
Jelenleg tárgyalások folynak a BMW Magyarország Kft.-vel a ruházat tekintetében, ennek eredménye még számunkra sem ismert. Médiatámogatónk a Motorrevü magazin és a motorrevü-online. Egyéb szervezetekkel is folynak egyeztetések, de még itt sincs végleges eredmény.

Full Gas - Balatonboglár
Full Gas - Balatonboglár

Felszerelés, technika

Mivel gyakorlott túrázók vagyunk, az utifelszerelés gyakorlatilag mindkettőnknél rendelkezésre áll, csak kisebb kiegészítésekre szorulnak a meglévő eszközeink. Jó ötletekért május elején kimotoroztunk a németországi Niederesach-ba a 2009. évi „Touratech Travel Eventre", ahol sok jó ötlettel lettünk gazdagabbak (és jó pár Euróval szegényebbek).

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
Niederesach - Touratech központ

 

Navigáció tekintetében Európa és Törökország, illetve Marokkó nem probléma a digitális térképek rendelkezésre állnak. Afrika egyéb részein marad a Worldmap és a klasszikus navigáció, no meg a régebbi túrák trackjei.


A motorok mindennel fel vannak szerelve a kommunikációtól a navigációig az expedíció igényeinek megfelelően, indulás előtt már csak a gumiabroncsok és a kipufogórendszer cseréje van hátra.
Nagy gondot fordítottunk a tartalékalkatrészek és a szerszámok kiválasztására, elosztására is. A szó szoros értelmében konyhai mérlegen dekáztuk ki súlyra ezeket, gondosan figyelve arra, hogy ne duplikáljunk a gyári szerszámkészlet kivételével semmit. Kulcsfontosságú a motorok terhelésének a minimalizálása, mondjuk pár hosszú távú túra után az ember lényegesen le tud egyszerűsíteni dolgokat.

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
Sulyi motorja darabokban...

A motorok június elején átfogó átvizsgáláson vettek részt a fődarabok ellenőrzése és cseréje céjából a balatonboglári BMW márkaszervizben. Mikor megláttam a motoromat szétszedés után, már el is könyveltem hogy én ezzel nem hogy Líbiába de haza sem megyek. Aztán persze nem így lett.

Azért, hogy szokjuk egymást és teszteljük a felszerelést, a motorokat, a gumiabroncsokat sokat motoroztunk együtt, jártunk Montenegróban, Albániában, Kárpátalján, Németországban, és Olasz körutazást is tettünk, a sok kicsit itt nem is említjük.

Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
Út Kárpátalján - Fotó: nmisi
Túrák Kalandok a Földközi-tenger körül
És ez is egy út Kárpátalján - Fotó: nmisi

 Mentális felkészülés

Ide csak egy gondolat kívánkozik ki belőlem. Sokan elhanyagolják, de ezen áll vagy bukik többek között a siker és az egész kaland megélése. Vegyünk, két önálló egyéniséget, akaratot, rigolyákat, fáradtságot, család hiányát, meleget, jó pár akadékoskodó bürokratát egy kis műszaki hibát és bő másfél hónapot. Tegyük bele egy turmixgépbe és keverjük egy percig. Ugye látjuk, hogy konfliktusok halmazát öntjük majd ki belőle aminek bármi is lehet a vége. Kulcsfontosságú tehát az összeszokottság, egymás megismerése, a tolerancia és egy mindenre kiterjedő „szabályrendszer” felállítása és elfogadása még indulás előtt, mert két férfi összezárva ennyi ideig az nem semmi. A fizikai felkészülés ugyanilyen fontosságú, de mivel nincs miről írnunk csak hallgatunk szégyenlősen….

Hát egyelőre ennyi, ha lesz újabb fejlemény jelentkezünk.


Kép és szöveg: kalandmotoros.hu


 

 

 


Vissza a Kalandok A Földközi-Tenger Körül bloghoz >>




0 komment
Értékeld!

Kommentek

Hozzászólást csak regisztrált és belépett látogatók írhatnak. Regisztrálni itt tudsz.