hirdetés

Kalandok A Földközi-Tenger Körül

Adventures Around The Mediterranean2009-07-08 08:00:00

túra  kaland  

Bookmark and Share

2009 őszén egyedülálló motoros expedícióra vállalkozik két magyar túramotoros, Bódi János és Sulyok István. A motoros expedíciót a Földközi-tenger medencéje körül két honfitársunk iránti tisztelet és elismerés ihlette a maga idejében világrekordnak számító teljesítményük elismeréseként. Bánhidi Antal gépészmérnök-pilóta és Bisits Tibor pilóta-légügyi felügyelő a maguk idejében elsőként, egy Bánhidi Antal által tervezett és épített repülőgéppel a Gerle 13-al száz óra repülési idő alatt körülrepülte a Földközi-tenger partvidékét. A 12 258 kilométeres út során huszonkét város repülőterét érintették.
Az expedíciót alapvetően három dolog együttállása hozta létre. Először is szerencsés módon mindkettőnk fiatal-férfikori álma mind a mai napig a Földközi-tenger medencéjének motorkerékpárral történő megkerülése. Másodszor pedig magunk is mérnök emberek lévén – igaz, hogy magától a repüléstől nem tölt el kellemes érzés egyikünket sem – mindketten vonzódunk a repüléshez mint a mérnöki tudományok egyik csodájához, ezáltal sokat olvasunk a magyar repüléstörténeti dolgokról. Harmadszor magyar emberek lévén kötelességünknek érezzük, hogy a magunk módján, méltánytalanul elfeledett teljesítményeknek emléket állítsunk. Nos, ennek a három dolognak az összegyúrásából született a „Kalandok a Földközi-tenger körül” emléktúra a repülős expedíció 75. évfordulójára.

Gerle 13 a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán

Utunk során mindamellett, hogy megismerjük az ott élő emberek kultúráját, szokásait jó összehasonlítási alapunk lesz, hogy is változott meg majd egy évszázad alatt az általuk leírt világ.

Tudomásunk szerint ezt az útvonalat ilyen formában sem magyar sem pedig külföldi motoros expedíció nem teljesítette, tehát a maga nemében még napjainkban is egyedülálló teljesítménynek minősül.

A Földközi-tenger medencéjét teljes terjedelmében körbeérő motoros expedíciónk 19 országot érint a közel 20.000 kilométer leküzdése során, úgymint:

  • Szlovénia
  • Olaszország
  • Monaco
  • Franciaország
  • Spanyolország
  • Marokkó
  • Algéria
  • Tunézia
  • Líbia
  • Egyiptom
  • Jordánia
  • Szíria
  • Libanon
  • Törökország
  • Görögország
  • Albánia
  • Montenegró
  • Bosznia-Hercegovina
  • Horvátország

Utunk során az egyetemes emberi kultúra és történelem emlékeinek a megtekintése mellett mind a Gerle 13 expedíció által érintett 22 város repülőterén magyar zászlót és emlékplakettet helyezünk el.

Expedíciónkat civil szervezetek is támogatják, úgymint a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány, valamint a Goldtimer Alapítvány (a Gerle 13 repülőgép jelenlegi tulajdonosa) Ezen kívül első motoros turistaként üdvözlő üzenetet viszünk Siófok Város Önkormányzatától testvérvárosukba, a libanoni Jouniyah városába.

Az expedíció elnevezése: Kalandok a Földközi-Tenger körül (Adventures Around The Mediterranean)
Az expedíció tervezett indulási időpontja 2009 szeptember 18 délelőtt 10 óra, várhatóan magyar földre ismét valamikor november közepe táján lépünk. A túra a koncepciójához híven a budapesti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállítása (Petőfi Csarnok) elől indul és ugyanoda érkezik, ahol a „Gerle 13” repülőgép egyetlen még létező példánya található.

Szatmárnémeti, 2009. április – Koszorút helyeztünk el a Kölcsey Ferenc Főgimnázium udvarán található Bánhidi Antal emléktáblánál

Jelenleg gőzerővel folyik az adminisztrációs jellegű szervezőmunka és az emléktúra műszaki és pénzügyi feltételeinek az előteremtése. A sok vízumügyintézés közül kettőt emelnénk ki amit az eddig megszokott procedúráktól eltérő ügyintézést kíván, ezek Líbia és Algéria ahová csak különleges feltételekkel lehet egyénileg beutazni. Pénzügyi és adminisztrációs terhet jelent még számunkra a Carnet de Passages nevű nemzetközi vámokmány kiváltása, amely nélkül motorkerékpárral Algériába és Egyiptomba belépni nem lehetséges.

Mivel gyakorlott túramotorosok vagyunk, a motorok (BMW R1200 GSA) felszereltségi szempontól rendben vannak, bár a közel 20.000 km-es útra azért pár extra kiegészítő felszerelésére szükség van. A motorok műszaki felkészítésében és a tartalék alkatrészek biztosításában a fő támogatónk a balatonboglári Full-Gas Kft., ahol a közelmúltban a gépek alapos átvizsgálása már megtörtént. Az expedíció gumiszállítója a Pirelli, szintén a Full-Gas Kft. segítségével. Természetesen egy ilyen expedíció legfőbb támogatói maguk a családjaink, akik a kezdetektől fogva segítenek bennünket és elviselik a közel kéthavi távollétünk okozta viszontagságokat.

Utazásunk során média támogatónk, – MOTORREVÜ – jóvoltából expedíciónk főbb állomásairól, a velünk történtekről szinte napi gyakorisággal láthatnak az érdeklődök on-line tudósítást melyet itt a www.motorrevu.hu oldalon érhetnek el majd az olvasók.

Hisszük, hogy expedíciónk méltó emléket állít majd a magyar repüléstörténet eme két meghatározó alakjának azzal, hogy teljesítményüket felidézzük és kézzelfoghatóvá tesszük a mai generációk számára.


Vissza a Kalandok A Földközi-Tenger Körül bloghoz >>




4 komment
Értékeld!

Kommentek

Hozzászólást csak regisztrált és belépett látogatók írhatnak. Regisztrálni itt tudsz.

kalandmotoros.hu

2009-08-12 19:26:58

Köszi a biztató szavakat! - Lesz beszámoló és videó is ;-)

zsoltka

2009-08-12 11:30:40

Sziasztok!
Egy kalappal mindenkinek. Video is legyen ám ,úgy az igazi.

tomi72

2009-07-31 19:15:44

Sok sikert !
Remélem lesz részletes beszámoló sok-sok fényképpel.

kego

2009-07-21 11:35:37

Sziasztok!
Elismerésem, a terv merész, egyben irigylésre méltó kalandok várnak rátok! Várom a rendszeres beszámolókat, hogy kicsit én is részese lehessek utatoknak.
Ui: Azért a 20. országot se felejtsétek ki, ahonnan indultok, és remélhetőleg érkeztek: Magyarország.
Sok sikert!