hirdetés

Do You want a guide?

Lassan elhagyjuk Tunéziát2009-10-05 12:00:00

Bookmark and Share

A legutóbbi helyzetjelentésünk óta még mindig Tunéziában vagyunk. Holnap, azaz 10.05-én lépjük remélhetőleg át a líbiai határt, ha a kísérőnk is úgy gondolja és a megbeszélt időben ott lesz.A vélemény az országról összességében nem változott,tiszta rendezett világ, majdnem Európában is elmenne, egy alapvető különbség van az eddig érintett országokhoz képest. Az emberek kedvesek, de érdekből azok.

AATM 032

Ami rögtön szembetűnt Algéria után, hogy lényegesen kevesebb az autó az utakon, így meglehetősen jó tempót lehet motorozni, kulturáltabb a közlekedés. Ezt én annak tudom be, hogy míg Algériában egy liter üzemanyag 40-45 forint literenként, addig itt a 200 forintos árnak is föle van (1,22 TND/l). Az első pihenőnapunk Tuniszban volt, amit persze nem pihenéssel töltöttünk, hanem a motorok és a felszerelés karbantartásával és a nevezetességek feltérképezésével. Megnéztük Karthagót kb. öt turistabusznyi japán és amerikai turista társaságában, majd bevettük magunkat a bazárba, ahol honfitársainknak köszönhetően az eladók többsége már anyanyelvi szinten beszél magyarul. A tuniszi reptéren beszereztük a pecsétet, és elhelyeztük az emléklapot meg a magyar zászlót. Sütit is ettünk utolsó este annyiért, mint az Oxford streeten, vacsiztunk annyiért, mint a Gundelban. Egy pozitívum volt a napban, hogy Jani tudott venni öt alsósnokit elég jutányos áron.

AATM 033

AATM 034

Töretlen optimizmussal vártuk a másnap reggelt (okt. 01), hogy elinduljunk dél felé Tamerzába. Akarom indítani a GS-t, kettőt hörrent és nem indul. Ezt még eljátszom vagy ötször és lerogyván a garázsban lévő cementeszsákra, már lelki szemeim előtt látom, ahogy a Tunisz-Genova viszonylatra tolom fel hűséges motoromat. Szisztematikusan kiderítettük, hogy amikor feltettem az előszűrőt a szívócső végére valahogy odacsíptem a gázbowdent és a jobb oldali pillangószelep nem a megfelelő állásban volt és a gáz út is felére csökkent. Orvosoltam a hibát, és fél óra múlva izzadságtól csöpögő ruházatban, de vigyorogva húztam a gázt El Fahs felé.

AATM 035

Persze eleredt az eső, így Thuburbo Majust csak úgy motorról nézegettük legnagyobb sajnálatunkra. Következő állomás Kairouan, Tunézia legszentebb városa volt. Valahogy nem így képzeltük el azt a települést, ahová 1881-ig még "hitetlen" a lábát sem tehette  be. A szokásosnál nagyobb zűrzavar, kosz és fejetlenség uralkodott. Nem mintha ez zavart volna, csak nem erre számítottam. Este a Tamerzai hegyi oázisban szálltunk meg gyönyörű környezetben, az algériai határtól pár kilométerre. A helyiek itt a turizmuson kívül datolyatermesztésből élnek a környező falvakkal egyetemben, mint Chebika, Midés stb. Tényleg finom a fáról szedett datolya, és érdekes volt működő forrásokat látni. Utunk következő állomása a Chott el Jerid sóstó partján fekvő Nefta városa, datolya-, pálmaligetek csaknem hegyi környezetben. Észak-Afrika legnagyobb sós-szikes tava (5000 km2) impozáns látvány. Mi a hadsereg által épített úton vágtunk át rajta a sivatagi oázisváros, Douz felé. Douz a legtöbb sivatagi kirándulás kiindulópontja, ez már hamisítatlan homoksivatag, igaz csak a legszéle de az. Ez túránk egyik nagyon várt állomása volt. Az algériai sivatagból nyúlik át ide a Keleti Nagy Erg, de itt el is fogynak a dűnék és a Hammada, a köves sivatag váltja fel. Mindegy, azért lenyűgöző látvány. A szélébe beleharaptunk a GS-ekkel (persze csak szimbolikusan), hiszen a közel 400 nkilós motorokkal tudtuk hogy esélyünk sincsen a púderszerű homokkal szemben.

AATM 036

AATM 036

AATM 037

AATM 038

Az este Matmatában ért bennünket, ami általában arról nevezetes, hogy egy Star Wars forgatási helyszín, itt élt Luke Skywalker sok helybéli beduin mellett. A lényeg persze, hogy a táj fenséges, az út kellemesen kanyarog és hogy lehet aludni barlanghotelekben, az úgynevezett trogloditákban. Mi is ezt tettük, klausztrofóbiásoknak nem ajánljuk. Október 04-én reggel Tataoiunébe vettük az irányt, hogy megnézzünk pár dolgot és felkészüljünk délután a líbiai átlépésre (papírok, nekem hátsó fékbetétcsere stb.). Reggel azért volt egy kis pity-puty, de erről mindjárt Jani ír bővebben. Mielőtt ez megtörtént volna, séta a Tataoine bolygón. Guermessába megnéztünk egy 800 éves sziklatetőre épült berber falut, ahová persze fel kellett gyalogolni, mert az utat nagyrészt elmosta az eső. Most készülünk lefeküdni, egyébként motorok rendben, meg nagyjából mi is, csak úgy nézünk már ki, ha anyukám meglátna, még az udvarba sem engedne be. Legközelebb Líbiából jelentkezünk, ha tudunk.

AATM 039

AATM 040

AATM 041

AATM 041

Kép és szöveg: kalandmotoros.hu

Lejegyezte: Sulyi


 

Kórház a város szélén

Ha már Sulyi barátom ilyen szépen felvezette a "pity-puty" dolgot, akkor gyorsan pár szóban, hogy mi is történt... Ma, azaz vasárnap reggel motorral elmentem a pár száz méterre lévő boltba friss baguette-ért. Sajnos az elveimet és szokásomat feladva donorszerkóban, azaz farmerban és pólóban. Visszafelé az úton vastagon (értsd, tényleg vastagon, 3-4 cm rétegben) az aszfalt színével megegyező murva réteg fogadott egy kanyarban. Jó nagyott dobott a motoron jobbra-balra, de valahogy sikerült korrigálni. Illetve majdnem sikerült, amikor ráfutottam a következő murva mezőre. Ezt már nem sikerült kivédeni és a motorral együtt aszfaltot fogtam. A motor bal oldala sérült, de csak "esztétikai" károk vannak, a műszaki állapotban nincs sérülés. (Bal oldali kiegészítő lámpa tört le, bukócső táska szakadt darabokra, és a szelepdekli védő, valamint az ott lévő bukócső rész horzsolódott meg.) Ami nagyobb gáz, hogy én sem úsztam meg teljesen. A bal alkaromról erőteljesen lement a bőr, de ami nagyobb gond, hogy a bal térdemen egy 3-4 cm átmérőjű elég mély nyílt seb tátongott. Gyakorlatilag a porcot lehetett látni. Szerencsére mint utóbb kiderült a csont, illetve porc nem sérült. Kb. 50 km motorozás következett a legközelebbi kórházig Medeine-be, ahol relatíve gyorsan megröntgeneztek, kitisztították a sebet. A varrásra várni kellett, de nem maradt el. A roncsolódott bőrt a seb körül eltávolították, majd zsákvarró cérna vastagságával vetekedő fonallal összevarták a sebet. Mindezt "természetesen" érzéstelenítés nélkül. Nagyjából bekötöztek, aztán az orvos csak ennyit mondott: GO!
Most, így estére már érzem, hogy az elkövetkezendő 3-4 naptól sok fog múlni. Remélhetőleg a rendelőben szálló többezer légy és a döbbenetes higiéniai viszonyok nem okoznak a sebbel problémát. Holnap kora reggel fel kell kászálódni az ágyból, de már most érzem, hogy nem lesz egyszerű.

A leckét jól megtanultam, soha többé nem eszem baguette-t reggelire :-)

- B. Jani -





Vissza a Kalandok A Földközi-Tenger Körül bloghoz >>




4 komment
Értékeld!

Kommentek

Hozzászólást csak regisztrált és belépett látogatók írhatnak. Regisztrálni itt tudsz.

fuzzy

2009-10-15 19:09:09

Hali B.Jani és Sulyi!

Nagy élvezettel olvasom az írásaitokat!
Csak így tovább!
Sok Sikert Kívánok Nektek !

Jani! Remélem majd egy sör mellett is elmeséled a történéseket!
Addig is olvasom a túraleírásokat és fejben veletek tartok

Üdv
Fuzzy

B.Laci

2009-10-10 13:59:29

Helló Fiúk!

Ahogyan olvasom a leírásaitokat, nézem a képeket napról napra jobban irígykedem, de most ezt a kis "pity-puttyot" olvasva azért csak óvatosan csapassatok! Jancsi, jobbulást, egyelőre ne állj be focizni valamelyik út szélén!
Most pedig szolidaritásból - nagy duzzogva - ráülök a GS-re és felmegyek a Bükkbe arra a körre, ahol veled motoroztam először!
További széles utat!
Üdv. B.Laci
ui. már a csajom is olvassa a bloggotokat!

gab007

2009-10-08 11:56:05

Kitartás Jani,

olvassuk, a blogot, leginkább remélem a térded nem zavar nagyon és hamar gyógyul -- a többiért csak irigykedünk

Gab + keletitura.hu csapata

geron

2009-10-06 23:04:20

Emberek!
Mindent látunk és olvasunk! Csak óvatosan. A sört már kikértük a Pikoló sörözöben, ami megvár benneteket.
Széles utat:
Geron és a Többiek