hirdetés
2008-12-03 , Írta: Somorjai István, Képek: Szabó-Jelik Ádám
Bookmark and Share

A széria futóművek teljesen egy kaptafára készülnek. Az, aki szeretne kicsit többet kihozni a  motorjából, hozzáfoghat a testre szabásához. A vezető súlyához igazított rugózó elemekkel szinte egy új motort kapunk.



A progresszív rugókkal szerelt Bandit teleszkópja (balra) azonos fékezés
mellet sokkal kevésbé ül össze

    A motorsportban a legnagyobb fejtörést a futómű beállítása okozza. Hiába a temérdek lóerő, a  tapadós gumik, a legkiválóbb pilóta, ha nem lehet a motort megfelelően a pályán tartani.  hány pálya, időjárási körülmény, annyiféle beállítás. Nem csoda, hogy mérnökök hada sürög-forog a motorok körül, sokszor mégsem találják meg időben a helyes összhangot. A szériagyártású futóművek kompromisszummal készülnek, ejtsünk egy pár szót arról, hogy miért érdemes ezeket tuningolni. A gyártók nagyban gondolkoznak, mikor elkészítenek egy motort. Több tízezer példánynál képtelenség számolni a vásárlók alkatával, motorozási szokásaival.


 

PROGRESSZÍV VILLARUGÓK


A VÁLTOZÓ SŰRŰSÉGGEL TEKERCSELT RUGÓspecialitása az, hogy ellenállása a terheléssel szemben nem lineárisan változik, hanem minél jobban össze van nyomva, annál fokozottabb mértékben keményedik fel. A teleszkópvilla ezáltal képes alkalmazkodni a megnövekedett terheléshez, nem ül össze túlságosan, és erős fékezésnél sem üt fel. Egy teljes szett két rugóval és a hozzá való lengéscsillapító olajjal 32 000 forintba kerül. Házilag is cserélhető, de érdemes szakműhelyben végeztetni a beszerelést, mert fontos a légkamra pontos beállítása és a teleszkópok lelégtelenítése.




    Milyen lesz egy motor új tulajdonosa, egy ötvenkilós nő, vagy egy százkilós férfi , aki a barátnőjével és csomagokkal utazik? Hol használja, macskaköves utcákon vagy tükörsima autópályán? Nem lehet tudni. A gyártók általában egy átlagos emberre kalibrálják motorjaikat (jellemzően kb. 75 kilóra), egyesek még a rugók minőségére sem fektetnek túl nagy hangsúlyt, pont a fentebb említett bizonytalansági tényező miatt, így azok idővel kilágyulnak, a futómű veszít feszességéből. Ezért jár jól, aki minőségi, saját magára kalibrált futóművel jár.


A két rugó karakterisztikája az elején hasonló, a különbség fokozott igénybevételnél jelentkezik. Ilyen például egy nagy tempójú kanyar, ahol a rugózó elemeket nemcsak a motor és a vezető súlya terheli, hanem a rájuk ható centrifugális erő is. A hátsó rugóstagnál a progresszivitást rendszerint nem a rugó, hanem a himbarendszer adja, tehát az alapból progresszív.

    Összehasonlító tesztünk két alanya két Bandit, egyik (az idomos) Wilbers progresszív villarugókkal és Wilbers komplett hátsó rugóstaggal felszerelt, míg a másik teljesen gyári állapotú. A menetpróbát rossz minőségű, kanyargós hegyi utakon hajtottuk végre, nagy tempónál, gyakran feszegetve a KRESZ határait. Az eredmény a következő:

    Az progresszív villarugók hatása egyértelműen tetten érhető fékezésnél, az erős lassítás hatására a villa kevésbé ül össze. Ez különösen a kanyarok bejáratánál jelent előnyt, mivel a villaszög kevésbé változik, pontosabban kormányozható be a motor a kanyarba. Hullámos felületű kanyarban ugyancsak előnyt jelent a feszesebb beállítás, a motor eleje nem bólogat,
ezért könnyebb tartani vele a kiválasztott ívet.


  WILBERS HÁTSÓ RUGÓSTAG

SZEMÉLYRE SZABOTTAN KÉSZÜL. A megrendelt rugóstag elkészítésénél figyelembe veszik a vezető (és az utas) súlyát, szállít-e rendszeresen csomagokat, illetve milyen stílusban motorozik, ugyanis ez is befolyásolja a rugóra mért terhelést. Egy ilyen rugóstag ára 120 000 forint, a gyár öt év garanciát vállal rá. Opcióként rendelhető hozzá hidraulikus rugó-előfeszítő és magasságállító is.



    A hátsó rugóstag 70 kilogrammos vezetőre lett készíttetve, ezért nem keményebb a gyári Suzuki rugóstagnál. Nyilvánvalóan egy nehezebb pilótával és az ő súlyához választott rugóval a különbség ezen is érezhető lenne. Így kizárólag a minőségi alkatrész reakcióiban lehetett észrevenni különbséget, a Wilbers egység sokkal finomabban simította ki az út
egyenetlenségeit, a kerék nem pattogott el az útról, ugyanakkor a vezetőt sem érték el az erősebb ütések.





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár