hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

Motorozz jobban!

Az alapötlet nagyon egyszerű: gyere el a fél napos tréningünkre és mi megtanítunk jobban motorozni mindössze annyiért, amennyiből még egy fényezés sem jönne ki. Magyarul bőven megéri ezt az összeget tanulásra fordítani, hogy aztán az itt ránk tapadt tudással rengeteg forró helyzetből megmenekülhessünk mindennapi közlekedésünk során, ezáltal nemcsak a javítási költségeket megspórolva, de saját magunkat is megóvva.

Wenson tréningNagyon fontos az elején tisztázni, hogy ez az oktatás nem versenyzési vezetéstechnika - annak ellenére, hogy a helyszín az Euro-ring - hanem olyan képzés, ami által többet fogsz tudni a motorok kezeléséről, megismered saját és motorod határait, ezáltal egyszerűen jobban, magabiztosabban és biztonságosabban fogsz motorozni.

 
Igazából amit itt tanítanak, azt a motoros jogosítvány megszerzése mellé kellene kötelezővé tenni, azonban erre nem sok esélyt látok a közeljövőben, így akinek van egy kevés esze, az elvégzi önszorgalomból. Így rutinosabban motorozhatsz, ez a rutin pedig egy egészséges önbizalmat ad, hogy tudd mikor mit kell tenned és te irányítsd a motort, ne ő vigyen a hátán mint egy kívülálló utast.

 
 

 

Oktatók


Palánkai Gellért - 6 éve instruktor, a Wenson tréning alapítója
 
Tóth Zoltán - versenyző, szakújságíró. Motorismerete sokszínű, ami itt kifejezetten jól jön, mert minden fajta motorral jönnek a tréningre a H-D-től a supersport gépeken át a robogóig.
 
Alex von Rehbinder - ex-versenyző, BMW tesztpilóta, Metzeler tesztpilóta
 
Markó István - sokszoros magyar enduro bajnok

Elmélet
 
Gellért - a tréning kiagyalója - először is bemutatja rutinos csapatukat, majd felvázolja az aznapi programot. Vagyis félnapit, mert a tapasztalat azt mutatta, ez az a határ, amit az átlagember - aki nem Endurance VB-hez szokott - elbír.
Megismerkedhetünk az alapelvekkel, például hogy mindig oda nézzünk ahova menni szeretnénk, mert ahogy megtudtuk, az ember egy olyan állat, aki mindig oda megy amerre néz. Tehát ha az út szélét bámuljuk, le fogunk sodródni az ívről, ha egy gödröt bambulunk, abba tuti hogy belemegyünk, de mindez fordítva is igaz és nekünk ez a lényeg: ha egy vészhelyzetben a menekülő utat keressük és arra is nézünk, akkor arra is fogunk menni.

Wenson tréning

Fejben dől el rengeteg minden, ilyen például mikor egy kanyart nem merünk gyorsabban megközelíteni, mert félünk hogy sok lesz. Pedig a motor, a gumi és még mi magunk is bírnánk gond nélkül. Ha azonban fejben mindent rendbe raktunk, akkor már csak egy kis bevállalásra van szükség. Ha ez is megvan, akkor a tanultak segítségével jöhet a - szaknyelven - "húb*zmeg" effektus, vagyis rákényszerítjük magunkat, hogy az eddig megszokottnál nagyobb tempóval rontsunk rá a kanyarra, ami elsőre ijesztő, azonban ha túl vagyunk rajta, ráébredünk mennyi tartalék van még a motorban. És ez nem azért fontos, hogy pályacsúcsot döntsünk, hanem ha kijjebb toljuk a saját határainkat, akkor biztosabban tudunk motorozni a normál határok között, amivel sok élethelyzetben megmenekülhetünk a bajtól.
 
Megtudtunk még jónéhány dolgot fékezésről, ellenkormányzásról, arról hogy mit kell tenni ha netán kimegyünk a sóderágyba, szóval csupa hasznos infót, majd jöhetett a gyakorlati oktatás.

Wenson tréning
 
 
 
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2
Gyakorlat
 
Sokan nem veszik komolyan, de motorozás előtt - főleg ha egy tempósabb menetre készülünk - ajánlatos bemelegíteni. Nem kell egy komplett szertorna gyakorlatot bemutatni, de ha megmozgatjuk gerincünket és végtagjainkat, úgy izmaink jobban reagálnak vezetés közben és kevésbé vagyunk sérülékenyek, ha esetleg úgy adódik, hogy leszállnánk a motorról menet közben.


Néhány körös pályaismerkedés után a fékgyakorlatokkal kezdtük, ahol megpróbáltuk felmérni, hogy milyen tempónál mekkora fékút szükséges motorunknak a teljes megállásig. Az Euro-ring aszfaltja körülbelül olyan, mint az utcai minőségű burkolat és mivel mindenki a saját motorján ül, így a legéletszerűbb a dolog.

Wenson tréning

A nap legjópofább része az a gyakorlat, ami az ellenkormányzásra hívja fel a figyelmet. Először egy fél kezes körrel kezdjük, hogy szokjuk azt, ha jobb kezünkkel megtoljuk a kormányt - azaz balra kormányzunk - akkor jobbra fog fordulni a motor és fordítva. Majd rendesen megyünk tovább körbe a pályán, de nem a megszokott módon ülünk a motoron, hanem oldalt, mint a hosszú szoknyás lányok a lovon. Aki nem szokott hozzá az ilyenekhez, az nem nagyon talált szavakat a dologra a megdöbbenéstől, amit csak az első pár kanyarig okozott félelem, utána már inkább a kíváncsiságtól fűtött izgalom.

Ellenkormányzás

Sokan nem is tudják - legalábbis tudatosan nem - hogy motoron 25-30 km/h felett pont ellentétesen kell kormányozni, azaz ha balra fordítjuk a kormányt, akkor jobbra fordul a motor. Ha tudatosan használjuk az ellenkormányzást, pontosabban és gyorsabban tudunk manőverezni, aminek minden téren hasznát vesszük az utcai motorozástól a versenyzésig.


A kanyarodásról szól az a menet is, mikor körökön keresztül nem nyúlhatunk a fékhez, még akkor sem, ha előzni szeretnénk, tehát nincs olyan, hogy beszúrok féktávon, és kidobom a horgonyt. Jó hosszan ki kell számolni, hogy mennyi idő kell a lassuláshoz motorfékkel, de a lényeg hogy ráérezz, ha berakod a motort a kanyarba, az erősen lassul akkor is, ha egyáltalán nem fékezel. (Ennek is megvan a tudományos magyarázata, ami kanyarodáskor a két kerék nem teljesen párhozamos futásában keresendő.) És mindez azért nagyon fontos, mert így ráérzünk arra hogy mennyi tartalék van még, ha számunkra ijesztően gyorsan megyünk be egy kanyarba. Mert ilyenkor a pánikszerű fékezésnél jobb, ha egyszerűen lejjebb döntjük a motort.

Wenson tréning

A pihenők alatt kaja-pia-beszélgetés, ahol az oktatóknak szegezheted bármilyen kérdésedet. Volt például egy pécsi srác, aki az Örkényre vezető kb. 200 km alatt ötször állt meg, mert úgy begörcsölt a keze - nyilvánvalóan nem jól tartja magát a motoron, ezért támaszkodik a kormányra. Miután megtudta mi a baj, hazafelé már valószínűleg nem fáradt el annyira.

Az olyan hasznos feladatok mellett, mint például a kikerülő manőver - ahol az utolsó pillanatban jelzik, hogy merre kell kerülnöd, ezzel is az életszerűséget erősítve - a nap végére lazítás, azaz szabad motorozás a program.

Wenson tréning

Amiket itt belénk programoznak, mind utcára nagyon fontos tudnivalók, ha vészhelyzet van, az itt tanultak előjönnek, főleg ha kicsit rá is gyakorol az ember. A tanfolyam elvégzése után tudja, hogy mit gyakoroljon, tudja, hogy mi hogyan helyes, rengeteg veszélyes helyzetet ki tud védeni, amit eddig nem tudott. Ha azzal, hogy részt vettél ezen a tréningen csak egyetlen elcsúszást úszol meg, aminek az anyagi oldala 50 és sokszáz ezer forint között van (és akkor sérülésről még nem is beszéltünk), akkor a 30 ezer forintos tandíj nem is sok, igaz? Ráadásul motorozhattál egy jót az Euro-ringen.


Elérhetőség: 06 (20) 464 4322
www.wenson.hu


A Bike Segély Alapítvány ajánlásával




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár