hirdetés
2010-08-26 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share

A motorosok az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozhatják

Emlékeznek a Times híres címpaljára? „Sűrű köd a csatorna felett, a kontinens elvágva.” Az európaiak gúnyos megjegyzéseitől övezett címlap a britek szuverenitás iránti elkötelezettségét és gondolkodásuk nemzetközpontúságát volt hivatva kifejezni (hiszen a köd eszerint nem őket vágta el Európától, hanem a sokszor akkora fölrészt a szigettől).

 

A fenti értelemben vett önállóságra törekvés ugyanakkor a szigeten a csapatjátékok iránti tisztelettel párosul. És miután a közlekedés is egyfajta csapatjáték, a britek az egyik legjobb baleseti statisztikával büszkélkedhetnek az Európai Unión belül. Hisznek abban, hogy a Sziget más – bizonyos értelemben több –, mint Európa egésze, de nem jellemző rájuk az elszigetelődésre való hajlam, amikor útnak indulnak. Szemben velünk, magyarokkal, akik nem vagyunk kifejezetten jók a csapatjátékban – és most korlátozzuk a megállapítást a közlekedésre. Az elszigetelődés az erősségünk: mintha sok, egymástól független bábú küzdene az előrejutásért és a túlélésért egy sakktáblán, ahol sem a szabályok, sem a helyek kiosztása nem univerzális érvényű. És a köd igencsak sűrű tud lenni, amikor mások érdekeit kellene meglátnunk… Nos, ilyen közegbe „érkezett” néhány radikálisan új közlekedési szabály. Csak remélni tudom, hogy a közlekedők többsége ráébred: e szabályok további alkalmazkodást kívánnak tőlünk…

„A motorosok az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozhatják.”

A motorosokra vonatkozó KRESZ-módosításokat taglaló legutóbbi cikket azzal fejeztem be, hogy mit jelent az előrehaladáshoz szükséges „elegendő hely” az előresorolással kapcsolatos új rendelkezésben. Maradt azonban még egy feltétel, amiről nem beszéltünk. Az előresorolás érdekében ugyanis a motorosok az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozhatják. Talán emlékeznek még, a KRESZ értelmezésében akadályozás az, ha valaki a közlekedés más résztvevőjét annak szándéka szerinti menetében, mozgásában, továbbjutásában gátolja, hátráltatja, a célzottól eltérő közlekedési magatartásra (pl.: fékezésre, irányváltoztatásra) kényszeríti. Amikor valaki akadályozza a másikat a közlekedésben, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy egyben baleseti veszélyhelyzetbe is sodorja őt. Az akadályozás tilalma tehát erősebb – ha úgy tetszik szigorúbb – rendelkezés, mint a baleseti veszélyhelyzet előidézésének tilalma.



Az akadályozás tilalma a KRESZ vizsgált rendelkezésében (melynek teljes szövegét lásd az előző lapszámban) a motorosok szempontjából meglehetősen komoly korlát, amely azt jelenti, hogy az irányváltoztatónak egyfajta „elsőbbséget” biztosít az előresoroló motorossal szemben. (Az elsőbbség ebben az összefüggésben nem kifejezetten szakszerű megfogalmazás, de jól tükrözi a jogalkotó szándékát.) Mindez gyakorlatilag azzal jár, hogy ha a motoros az előresorolás közben több jármű mellett is elhalad (ill. el kíván haladni), akkor minden járművel kapcsolatban egyesével kell meggyőződnie arról, hogy annak vezetője nem jelez-e irányváltoztatási szándékot. (Feltételezve persze, hogy az adott forgalmi szituációban erre egyáltalán lehetőség van.)

„A meggyőződési kötelezettség az előresorolás feltételeivel kapcsolatban a motorost terheli.”

Ha pedig irányváltoztatási szándékot észlel, fokozott óvatosságot kell tanúsítania. A közlekedés folytonos interakciók sorozata, ezért fontos kérdés, hogy vajon mire kell számítania annak a járművezetőnek, akinek „útkereszteződésben, útszűkületben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból” meg kellett állnia, és emellett irányváltoztatási szándéka van, amelyet megfelelő módon jelez is. Az új rendelkezés szerint az ilyen jármű vezetőjének – az irányváltoztatás tényleges megkezdése előtt – nem kell felkészülnie arra, hogy mellette az irányváltoztatás szempontjából releváns oldalon egy motoros az előresorolás érdekében úgy fog elhaladni, hogy azzal őt szándéka véghezvitelében akadályozná.

A hivatásos inkább a járdát választja, ha az nem is szabályos. Fél a sorok között haladni, a postának viszont mennie kell!

Mit is jelenthet ez praktikusan? Szigorú, ám precízen indokolható értelmezés szerint azt, hogy a meggyőződési kötelezettség az előresorolás feltételeivel kapcsolatban a motorost terheli, a másik járművezetőnek a motoros ilyen irányú mozgásával összefüggésben felkészülési kötelezettsége nincs. Ha tehát a másik járművezető észleli, hogy járműve mellett – arról az oldalról, amely irányban ő irányváltoztatást tervez (és ezt jelzi is) – egy motoros előresorolási célból el akar haladni, joggal számíthat arra, hogy a motoros ezt csak akkor teszi meg, ha annak minden feltétele adott, vagyis többek között akkor, ha ezzel a másik járművezetőt szándéka végrehajtásában nem akadályozza. A kettőjük viszonyában tehát – ezen értelmezés szerint – nem érvényesül az az általános szabály, mely szerint, aki járművel irányt változtat, köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. A motorost az előresorolás esetén ilyen elsőbbségi jog az irányt változtató járművel szemben nem illeti meg! És ha valaki még mindig kételkedne abban, hogy ez mennyire logikus, az gondolja meg, hogy a motoros ilyen irányú elsőbbsége kifejezetten gátolná, hátráltatná az irányváltoztató másik járművezetőt, amit pedig ez a rendelkezés kifejezetten tilt.

„Az egymást követő motorosokból akár hosszabb járműoszlop is kialakulhat.”

Van itt még egy gyakorlatias kérdés, amire a jogalkotó nem tér ki, jelentősége azonban a mindennapi közlekedésben aligha vitatható. Amennyiben minden motorost külön-külön megillet az előresorolás joga (természetesen az idevonatkozó valamennyi rendelkezés betartása mellett), akkor az egymást követő motorosokból akár hosszabb járműoszlop is kialakulhat a már korábban is ott álló járművek mellett vagy azok között. Úgy vélem, hogy az új rendelkezés csak akkor tölti be a jogalkotó által neki szánt funkcióját, ha a korábban már ott álló járművek vezetői az ismételt elindulás során engedik – vagyis nem hátráltatják, akadályozzák –, hogy a motorosok hamarabb hagyják ott a megállást szükségessé tevő forgalmi szituációt, mint ők. Ez persze csak azokra a járművezetőkre érvényes, akik előtt vagy mellett előresorolt motoros tartózkodik. Az azonban nyilvánvaló, hogy az újbóli elindulás ebben a szituációban mindenkitől – a motorosoktól is – fokozott együttműködést igényel majd, amelynek során mindenki kénytelen lesz csapatjátékosként viselkedni, ha nem akar hosszadalmas és dühös vitákba bonyolódni arról, hogy ki mennyire érdemli meg a jogosítványát…

Címkék:  balesetmegelőzés , kresz 2010 , kresz



KeriLaci
2010-08-29 18:10:21

Bár nem tanulmányoztam át az új szabályokat részletesen, de nekem az a véleményem hogy a jogalkotó a motorozás ésszerű íratlan szabályaihoz írta az új szabályokat.
Vagyis az a motoros aki eddig is deffenzíven motorozott, annak semmi újdonságot nem jelentenek ezek a szabályok.

VTX: A tömött sor haladhat is lassan hernyózva.
Amennyiben nem volt tiltva a visszafordulás, ÉS indexel ELŐRE jelezte szándékát, akkor a motoros a hibás, de gyanítom az adott esetben ha indexelt is csak már a fordulás közben akadt el a keze az indexkapcsolóban

Engem amúgy az érdekelne, hogy az ajtónyitásra mi vonatkozik? Mert álló kocsisornál ez a legnagyobb veszély, hogy az utas kipattan a kocsiból. Nem gyakori de bringával ültem már be az utas ölébe.

dragboyz86
2010-08-27 23:46:27

Ezt már kitárgyaltuk...

hangszoro
2010-08-27 17:23:18

Szokni kell mindenkinek az új lehetőségeket, de figyelni egymásra azért még mindig kell.-ene.

vtx1300elira
2010-08-26 19:30:21

Ha tömött sorokban állnak az autók ,akkor miről beszélünk.Na meg,hogy igaz-e állnak.Merthogy csak addig haladhatok előre amíg a lámpa nem vált vagy az autók el nem indulnak. De ilyen értelemben a korábban okozott balesetben ,mikor is egy nő a zárt sorompónál meg akart fordulni és fellökött egy motorost az helyesen járt el?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár