hirdetés
2017-03-05 , Írta: Mező János
Bookmark and Share

A Magas-Tátra és környéke nem először kerül elő túraajánlóink során, több ízben kalauzoltuk már e tájon Olvasóinkat, és biztattuk őket arra, hogy kövessék példánkat.

Miért érdemes errefelé jönni?


Legelőször is a Tátra viszonylag közel van. Aztán, az ország – bár már nem számít magyar bevásárlóparadicsomnak, mint a nyolcvanas években –, még mindig viszonylag olcsó. A motorosnak az sem mellékes, hogy az utak jó minőségűek, akkor is, ha egyébként agyonfoltozottak. És végül… nem kell mindenkire vigyorogni, mert ránk sem fog senki. Itt nem érzi úgy a helyi lakos, hogy pusztán azért kedvesnek kell lennie, mert külföldit lát. Egy élménydús motoros túrához még szabadságot sem kell kivennünk, már két nap alatt is rengeteg látnivaló kínálkozik, de akár egy hetet is tartalmasan el lehet itt tölteni. A Magas-Tátrát több úton is megközelíthetjük Magyarországról. Személy szerint a középső utat találom a legszebbnek (Salgótarján, Filakovo [Fülek], Tisovec [Tiszolc], Muran [Murány], Poprád).

 

Túrák Túra: Szlovákia 2 (2016)
Kattintson a képre a galériához!



A táv Budapesttől 255 km, ez kevesebb, mintha az Őrségbe menne az ember, és máris egy hamisítatlan magashegység lábainál találja magát. Ez a világ legkisebb alapterületű magashegysége, szlovákiai része mindössze 260 km2-t tesz ki.
A Magas-Tátra éppen ettől a Föld egyik kis ékszere. Ha dél felől szemléljük, azt látjuk, hogy egy 600 m magas medencéből egyetlen lendülettel emelkednek az ég felé 2500-as csúcsai, amelyek közül a legmagasabbak a déli előgerincen láthatók, és nem a rejtettebb belső gerincek valamelyikén. Szép idő esetén úgy állnak előttünk gyakran nyáron is havas csúcsai, mint egy terepasztal játékhegysége.


Az sem mellékes, hogy az odavezető út is fantasztikus – már ha szót fogadnak, és Murány felől közelítenek. Engedjenek meg egy személyes kitérőt. Ez az útvonal számomra AZ ÚT. Itt lettem motoros. Ugyanis én nem oldalkocsiban láttam meg a napvilágot. Belőlem a Murányi vár és a Ciganka alatt futó út csinált motorost. Éppen a Tátrából buszoztunk hazafelé, amikor a messze belátható, hullámzó, kígyózó úton megelőzött minket egy csapat motoros. Jobbról, az erdő aljától virágos rét futott az úthoz, balra a hegyek között falucska fehér templomtornya ragyogott. Napsütés, motorok, kormányokra csavart hálózsákok és sátrak, szélben röpködő copfok és lófarkak. Mintha akkor nyílt volna ki a szemem a világ egyik leggyönyörűbb dolgára. Mintha egészen addig ködben éltem volna. Nem tudom, azon a buszon akkor hány motoros született, de egy biztosan. Tulajdonképpen mindenkinek azzá kellett volna válnia, aki látta azt, amit én láttam.

Tehát az odaút…


Hatvantól már csodaszép a táj, a Cserhát és a Mátra lejtői már felkészítik az embert az élményekre. Cikkünk írásakor még javában folyt az útépítés a 71-es úton, talán 2017-re be is fejeződnek a munkálatok, és villámgyorsan elérhető lesz a somoskőújfalui határ.

 

Túrák Túra: Szlovákia 2 (2016)

Időutazással érnek fel a hegyek között megbúvó falvak, ahol még működnek a lármafák (utcai hangosbemondók hírekkel, zenével) is


Vármániásoknak rögtön itt az első csemege, a határ túloldaláról megközelíthető Somosi vár, a bazaltorgona-mániákusoknak pedig a mellette található geológiai képződmények.


A kihalt határállomáson azon tűnődik el az ember, hogy ebben a megbolondult világban vajon meddig suhanhatunk át ilyen gondtalanul a szomszédba, hogy vajon az a politika, amelynek olyan fontos, hogy veszélyben érezzük magunkat, mikor kényszerít minket ismét határok és kerítések közé. Mikor jön újra az a régi, jól ismert, gyomorszorító érzés a határőr egzecíroztatásától, amelyhez az egyenruha adja a jogalapot.


A szocializmus és a szegénység nyomait az épületek őrzik meg a legtovább, a Filakovo (Fülek) előtti települések út menti házai erről tanúskodnak. Füleknél érdemes az elkerülőn menni, hacsak nem akarnak újabb várban gyönyörködni. Hamarosan jellegtelen út nyílik jobb felé – Buzitka, olvasható –, és a furán hangzó szlovák neve ellenére érdemes erre jönni, ha a Tátrára tartogatnánk több időt. Rimaszombat előtt érjük el újra a főutat, a város előtti nagy kereszteződésnél tartsunk balra Tisovec (Tiszolc) irányába. Elnézést a hazafias lelkületű olvasóktól a szlovák helységnevek használatáért, de az út során ezekkel fognak találkozni, könnyebb lesz így tájékozódni.

 

Túrák Túra: Szlovákia 2 (2016)


Tiszolcig még nemigen szép az út, de innentől beérünk a Muránska Planina hegyei közé, és fantasztikus lesz a táj. Hegyek, kanyarok, messziről csodás kis falvak, az út foltos ugyan a sok javítástól, de sima, jól lehet rajta haladni. Vajon hogy csinálják? Nemzeti titok, vagy a mi útépítőink is megtanulhatnák?


A falvak ugyan nem túl hívogatóak és nem is túl barátságosak, de érdemes meglátogatni egy-két krčmát és hoŝtinecet. Az utasnak lehet borovička, a vezetőnek kofola, a helyi, kissé citromos ízű kóla.


Červena Ŝkalánál jobbra tartsunk, Poprád felé. Hamarosan a Szlovák Paradicsom szerpentinjein találjuk magunkat.

 

Címkék:  tátra , szlovákia , túra , felvidek



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Kawasaki ZX-10R Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár