hirdetés
2009-09-16 , Írta: Lehotay Miklós, Képek: Lehotay Miklós
Bookmark and Share

Ez itt a béke szigete, a nyugodt állandóság. Tán pont ez hiányzik a folyton változó, rohanó világból érkezőknek az életéből. Bizony a világ rohanvást változik, és mi is, akik most itt fekszünk a füvön, a változást hozók közé tartozunk.

Háromkúton megállunk a falugondnok háza előtt, Erzsike régi ismerősünk. Minden túránk alkalmával hozunk adományt a falunak, megbeszéljük, kinek mit kell segíteni, ha legközelebb jövünk. Tavaly nyáron az iskolának vásároltunk egy csúszdát, most büszkén mutatták, hogy fából ácsoltak hozzá állványt. Meglátogatjuk az árván maradt kislányokat, akiket a nagyszülők nevelnek. Tavaly tőlünk kapták életük első játékbabáját. A nagyszülők pedig boldogan köszöngették a tárcsás mosógépet. Uzsonnára meginvitálnak egy kis frissen sütött kürtőskalácsra.

Túrák Nagyendurókkal Erdélyben
Szállásunk Gyergyószentmiklós és Háromkút között az erdőben
Az uzsonna után egy röpke félórára leheveredünk a paplan puhaságú legelőre. Most nem kell a mindennapi dolgokon rágódni, hanyatt fekve, az eget fürkészve a felhők fura formáját nézegetjük. Volt az égen bálna, tengeralattjáró, toronyház, meg ni csak, ott a hegycsúcs felett egy vigyorgó, nagy bajuszú kobold. A homlokomon landoló kövér esőcsepp ébreszt. Hű nahát!

Gyors búcsúzkodás, és egy kis útbaigazítás. Még 140 km-t kell megtennünk ismeretlen terepen, és úgy néz ki, esőben. Tervünkben az szerepelt, hogy a hegyeken átkelve visszamegyünk a gyergyói-medencébe. Házigazdánk a következő útbaigazítást adta: „A köves úton továbbkerekeznek, majdan kétfelé tér el. Na ott bal kézre veszik a nagy sziklát. Által mennek a hídon, de az nem olyan igaz híd, csak amolyan mifene, az út egyik oldalárúl a másikra által folyik a patak. Oszt rögvest megkapják jobb kézre az utat. A meleg forrás és a régi kollektíva ház között által lábalnak két patakon, egyenesen föl a hegyre, majd a másik oldalán lesznek.” Még valamit mondott, de az eső időközben úgy szakadt, hogy nem értettem. Meg aztán végül is az egészet nem tudtam igazából összerakni a fejemben. Mit kapunk jobbra? Meg most híd, vagy nem híd?
Nem blamálom azzal magam, hogy visszakérdezek. Világosan megmondta, mit, hogy.

Túrák Nagyendurókkal Erdélyben

Férfiember nem fecserészik… gyerünk. Ákos ugyan még integet valamit, de nem tartom fontosnak, elindulunk. Azért hadonászott a kis csibész, mert még hallotta az utolsó mondatot is: „ez a rövidebb út, de nagyon sátés, ejszen bele fognak nyuvadni a motorokkal, ha úgy lészen, sirüljenek vissza.” Végül is nem nyuvadtunk bele, vagyis egy kicsit azért nyuvadtunk. A híd, ami „mifene”, annyira nem híd, hogy észre se vettük, csak úgy 20 km megtétele után, „sirültünk” vissza. A szakadó esőben lépésben haladva kerestük a mifene hidat. Egy helyen a patak úgy bújik át az út alatt, hogy szinte észrevehetetlen.
Na tényleg, jobbra lehet fordulni, a füvön egy-két szekérnyom jelzi, itt fordultak már jobbra mások is. Jön a két patak, amelyeken át kell „lábalni”, nagygáz, az egyik megvan. Jön a következő, nagygáz, hű ez közel egy méter mély. A BMW jobb hengerén egyből gyertya slussz, a Super Ténéré bal hengere követi barátja példáját. Még indulás előtt egy ismerős azt tanácsolta, hogy vegyem le a zavarszűrőt a gyertyapipákról, mert át fog húzni.

Túrák Nagyendurókkal Erdélyben

Persze nem vettem le, át is húzott. A patakot elhagyva rögtön egy meredek, füves, mocsaras emelkedő várta az ideiglenesen egyhengeres boxermotort. A gáz visszaengedése elmerülést, a túl nagy gáz pedig túlforgó hátsó kerekeket eredményez. Tehát ugye a középtartományt kell használni, az egyhengeres boxerből pont az hiányzik. A Yamaha úgy döntött, spontán elindítja a másik hengerét is, a Transalp csak megy. Szép lassan eltűntek a társak a szemem elől a fenyvesbe. Gyerünk, ülés le, szerszámkészlet elő, gyertyacsere. A henger bordái között megrekedt patakvíz fortyogása és a kipufogókönyökre hulló esőcseppek sistergése szolgáltatja a háttérzenét. Előveszem a tartalék gyertyát, berakom és kész – gondoltam - , csakhogy a tartalék gyertyát kivettem az indulás előtt a szerszámkészletből egy másik BMW-hez. A többiek már sehol, a faluba visszasirülni” nincs kedvem, pedig biztos lenne valakinek BMW-be való gyertyája vagy „mifene”. Jönnek már vissza a jó barátok, megmenekültem.

Túrák Nagyendurókkal Erdélyben

Hárman igyekeznek felém, az egyik Ákos a Transalppal, majd Zoli követi Ténéréjével és egy harmadik motoros - vagy csak káprázik a szemem a zuhogó esőben? Igen, a harmadik csak „káprázat” lehet. Krómszínű, tarajos sisak, kötött kék pulóver, rajta hálós páncél, bő szárú,indigókék munkásnadrág, és hogy ne legyen kétséges a szemlélőben, hogy ez „káprázat”, zöld gumicsizma a lábon. A „káprázat” bemutatkozik:
– I am forest man.
– Á, te vagy az erdész, van gyertyád?
– Nincs.
Az jó. Zoli övtáskájából viszont előkerül egy pótgyertya. Az erdész felajánlja, hogy egy darabon elkalauzol minket, szerinte át tudunk kelni a hegyen, majd a motorjainkat vizsgálva, a nagy méretekre rácsodálkozva egy kicsit módosít a véleményén. Szerinte van rá esély, hogy átmenjünk az ösvényen, az utcai gumikon megállapodik a tekintete. Úgy gondolja, ha sikerül 5 kilométert megtennünk most felfele, akkor jó, mivel onnantól kezdve sziklás az út. Gyerünk. Vékony ösvény a fák között, bal oldala meredek partoldal, jobb oldala sűrű fenyves. A gyökerek pedig az agyagos ösvényen nyálkásan, csúszósan keresztül-kasul tekeregnek. Meg ez a földrengés is pont most, ja ez nem földrengés, csak Zoli tette lapjára a fák közé motorját. Leszállás, segítünk neki. A leszállás után egyből elcsúszás a sárban, ez igen. Erdészünk a könnyű DT 125-össel - amelyen krosszgumik vannak - csak néz, és sajnál. Összeszedtük magunkat. Vezetőnk, aki szerintem elég sűrűn változtatja a véleményét, most ezzel rukkol elő: úgy érzi és látja is, hogy mi mindent megteszünk a sikerért, de szerinte ez nem fog menni. Vissza kéne fordulni. Micsoda? Nekünk ez sikerülni fog, menjen nyugodtan, hagyjon minket itt, mi ezt végigcsináljuk. Elköszönt és elindult a motorja felé. Én is megfordultam, majd hangos lottyanással elvágódtam a sárba. Semmi baj, mindig így fordulok! Tekintetében azt a különös beletörődést láttam, mint mikor egy vadőr a kedvenc elefántját kíséri el a végső útjára, és még vissza-visszanéz agóniáját könnyezve, de el kell őt engednie, igen, ez a természet rendje. Nem ment messzire, 10 méterre az ösvénytől egy fának döntötte a motorját, s térdére támaszkodva szemlélte az eseményeket.

Túrák Nagyendurókkal Erdélyben

Kicsit hasonlított egy ragadozóra, aki most választja ki a leggyengébbet a csordából. Ha lassan is, de azért csak haladtunk felfelé. Valóban egypár kilométer után az ösvény kiszélesedik, a talaj pedig agyagról sziklásra vált.

A csúcsot elhagyva örömmel tapasztaljuk, hogy a hegynek ezen a felén nem esett az eső. A poros, sziklás szerpentinen minden gond nélkül ereszkedünk lefelé. Rövid műút egy falun keresztül, majd ismét terep. A medve-visszavadító telep mellett elhaladva integetünk Maci Lacinak, gondolom, őt is itt szoktatják le a piknikeskosarak dézsmálásáról. Az út ismét emelkedik, úgy 1600 méterig, néhány vízátfolyáson nagy tempóval átszáguldunk, alkalmi szivárvánnyal ajándékozzuk meg vendéglátónkat, az erdőt. Ő pedig mindent átható fenyőillattal búcsúzik tőlünk.

Túrák Nagyendurókkal Erdélyben

A vacsoránál tartott élménybeszámolón a patak már folyammá duzzadva ragadta el az óvatlan motorost. A negyedik szilvapálinka után pedig mindegyikünk bevallotta, hogy a medve-visszavadító központ kerítésénél látta a hatalmas grizzlyket, akik éppen ugróiskolát játszottak, mivel még nem vadultak vissza. Vasárnap a hajnali napsugárral együtt köszöntöttük a Maros völgyét hazafelé. Az út mentén alkalmi árusok kínálták a frissen szedett gombát. Egy szekér hátuljából bakancsos, bő nadrágos, nagy bajuszú, pipás, mindenhájjal megkent kobold integetve kívánt jó utat hazafelé.

Címkék:  túra , erdély



freazer
2010-01-30 15:54:57

ja és látszik, hogy mennyivel izgalmassabb motorral minden

freazer
2010-01-30 15:54:09

ismét Erdély, még mindig mehetnékem van az adományozás része pedig nagyon szép dolog!

FeR1
2009-11-23 15:00:04

„A köves úton továbbkerekeznek, majdan kétfelé tér el. Na ott bal kézre veszik a nagy sziklát. Által mennek a hídon, de az nem olyan igaz híd, csak amolyan mifene, az út egyik oldalárúl a másikra által folyik a patak. Oszt rögvest megkapják jobb kézre az utat. A meleg forrás és a régi kollektíva ház között által lábalnak két patakon, egyenesen föl a hegyre, majd a másik oldalán lesznek.”
Ez nagyon jó, pontos útbaigazítás. Szeretem, ahogyan az igazi erdélyiek beszélnek. Torockón egy pásztorgyerek próbált nekünk magyarázni, h merre az arra, de nem sokat értettünk belőle, pedig magyarul mondta. Egy probléma volt, elég sajátos magyart beszélt, mert csak nagy ritkán jött le a hegyről emberek közé, így a beszédet is hanyagolta.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár