hirdetés
2009-11-09 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Évek óta motoszkált a fejemben, hogy milyen jó lenne úgy motorozni távoli helyeken, hogy a drága szabadság ne az oda- és a visszaúttal teljen el, hanem az ottléttel. Előfordult, hogy barátokkal feleztük meg az utat. Ők kimotoroztak – mondjuk Svédországba – ott csavarogtak egy jót, mi kirepültünk, átvettük tőlük a motorokat és ők hazarepültek.

Ha jó fapados árat sikerült találnunk, nem is jött ki drágábbra az út, mintha kimotoroztunk volna, és napokat lehetett vele megspórolni. Többször jártam már Spanyolországban, de szinte mindig csak átutazóban Afrika felé, miközben ott robogtunk el autópályán a csodálatos Costa Brava mellett.

Idén jött a gondolat, mi lenne, ha kedvesemmel kirepülnénk Barcelonába, bérelnénk egy robogót és azzal járnánk be a francia határig terjedő partszakaszt. A repülőjegy 30 000 Ft-ba került fejenként, ez nem is olyan sok, hiszen 4000 km oda-vissza legalább 390 euró – azaz több mint százezer forint. Jó, persze, a robogót is bérelni kell, de az nem olyan nagy összeg. Ezzel a módival egy akár csak ötnapos útból is hármat tudunk motorozni, ez pedig elégnek tűnik egy 400 km-es útszakasz bejárásához.

Túrák Costa Brava repülõvel és robogóval

Itthon még kora tavasz volt, éppen csak zöldültek a fák, amikor a mi repülőnk elegáns ívben kanyarodott rá a barcelonai L’Hospitalet repülőtér leszállópályájára. A rengeteg pálmafa már a gép kerek ablakából is jól látszott. A leszállópálya betonjára lépve langyos szellő, cirógató napsugár fogadott… hűűű,de rég volt ilyen érzésem! Az érkezési terminál előtt megálló busz 4 euróért vitt be a La Plaza Catalunyára, ami a lehető leges-legbelvárosibb része Barcelonának. Ebbe torkollik a híres sétálóutca, a La Rambla és itt van alig egy macskaugrásnyira a Gothic district, az ódon hangulatú gótikus negyed is. A buszmegállótól gyalog tíz percre sincs a Carrer de la Canuda utcában álló kis garniszálló, a Bahia. Három emelet megmászása után lihegve álltunk a termetes senora előtt, aki csak katalánul beszélt. Internetes rendelésünk rendben, a szoba a miénk, hál’ istennek, pont a Ramblára néz. Rövidnadrág, saru – milyen luxus ez egy motorosnak – és irány a város. Többször láttam már, mégis megszokhatatlan a barcelonaiak feltűnően ízléstelen öltözködése. Az idősebbek ott is csak úgy öltöznek, mint bárhol máshol a világon, de a fiatalok… valahogy gyökeresen másképpen értelmezik a divatot, mint Európa kulturáltabb felében szokás. Különösen a lányok jeleskednek abban, hogy kizárólag előnytelen ruhadarabokat viselnek. Arra azonban gondosan ügyelnek, hogy se színben, se szabásban, se anyagában ne passzoljon egymáshoz öltözékük egyetlen darabja sem. Lehet, hogy ők is – akárcsak Salvador Dalí – a polgárpukkasztás hívei. Csak ezt mindenki a saját eszközeivel teszi. Ők – úgy tűnik – hatásosabbak, mint a nagy festő. De hagyjuk a helyi divatot, a Sangria íze fantasztikus, a paelláé nem, és a Rambla környékén minden méregdrága. Lesétálunk a kikötőhöz, ott balra fordulunk, ahol a második háztömbben található az, amibe mi bizalmunkat helyeztük, a Mondorent nevezetű robogókölcsönző. 125-ös és 150-es, kideríthetetlen származású – azért gyaníthatóan kínai – robogókat kínálnak.

Túrák Costa Brava repülõvel és robogóval

Az üzlet cseppet sem volt bizalomgerjesztő – mi meggyőztük magunkat, hogy csak egyszerű – akárcsak a tulajdonos vagy ördög tudja, kicsoda, aki mosolyogva üdvözölt minket. Készségesen adott felvilágosítást, igen, van robogója, rendkívül elégedettek leszünk, kényelmes, megbízható, dinamikus és olcsó. Igaz, gumiján nem lehetett szintkülönbséget találni, de sebaj, ez egy latin ország, itt nem aggályoskodnak fölöslegesen, majd óvatosabban megyünk. A robogót csak másnaptól szándékoztunk kibérelni, ezúttal csak terepszemlére jöttünk.

Reggel már motoros öltözékben, saját sisakkal, louisos málhazsákkal jelentünk meg. Gyors adminisztráció, a bérleti díjban még biztosítás is volt, baleset, műszaki hiba esetére, kaució 250 euró, de tényleg, csak a formaság kedvéért. Nagyjából az egész robogó ért annyit. Még egy utolsó kérdés: kilométer-korlátozás van-e? Ugyan, dehogy, vigyük csak, jó utat! Valóban egészen kényelmes, két személlyel nem egy csődör, de mi sem rohanni jöttünk. Hamar kiderült, hogy a tulajdonos nem a túlzások híve, a fékek állapota nem múlta felül a robogó állapotát. Sőt, mintha inkább alulmúlta volna. Leginkább a gumi állapotával harmonizált. Mindegy, majd vigyázunk.

Túrák Costa Brava repülõvel és robogóval

Tehát irány Figueres, Salvador Dalí nyugvóhelye. Az utazás első felét a híres festő élete köré terveztük. Első állomásként a Teatro Museo Dalí, a színház, ahol a művész legnagyobb kiállítása látható. Végakarata szerint valahol itt, a színházban helyezték örök nyugalomra. Második állomásként Cadaquest, az eldugott, valaha volt kis halászfalut tűztük ki úti célul.

De mint szokták mondani, ember tervez, Isten végez, a mi kis robogónk negyven kilométer múltán egyre gyanúsabb hangokat hallatott. Valami iszonyatosan csörgött benne. Eleinte úgy tűnt, hogy csak egy elszabadult lamella a kipufogóban. Aztán – miután már emberesen szakadt az eső – megállt az istenadta jószág. Indítózni lehetett, de nem indult. Nem volt más hátra, mint telefon a tulajnak, ő azt mondta, a biztosítót hívjuk, ha visszaérünk, természetesen visszaadja a bérleti díjat. Hogy mi?! Nem hallja jól… ja, a 250 eurós kaució? Hát persze, hogyne, azt is. Becsületére legyen mondva, a biztosítás működött,  egy óra múlva ott volt az autómentő, a robogót felvette, minket elvitt az első lakott településre. Vissza is vitt volna Barcelonába, azonban oda még nem akartunk visszamenni. Pedig kellett volna, éreztem én, hogy ha a pénzünk megmelegszik a kölcsönzős zsebében, akkor már nehéz lesz kiénekelni onnan. Most azonban irány Figueres, ahol a múzeum már bezárt. Autóbérlés Figueresben, majd nekiindultunk a tengerpartra vezető hegyi útnak, mely egy nemzeti parkon keresztül éri el a középkorban megközelíthetetlen kalóz települést, Cadaquest. Egyetlen út vezet ide, nyaranta sokszor bedugul, és a rendőrök már vagy 80 km-re a város előtt leállítják a bejövő forgalmat.
– Ma is élnek itt kalózok – mondta annak idején az egyik jó humorú hotelportás – csak ma hoteltulajdonosoknak hívják őket.

Túrák Costa Brava repülõvel és robogóval

A kis halászfalut akkor kapta szárnyára a hírnév, amikor Salvador Dalí a szomszédos Port Lligatba költözött, ahol megvásárolt hat halászkunyhót, és ezekből alakíttatta ki fényűző és rendkívül egyedi stílusban berendezett rezidenciáját. Ma ez is Dalí-múzeum. Cadaques és Port Lligat nagyon hangulatos falvak, de kizárólag a nyári turistaszezonon kívül érdemes meglátogatni. A főúton található egy megbízható robogókölcsönző, gyakorlatilag ő mentette meg utunkat a bérbe adott, kifejezetten jó minőségű Honda SH 150-es robogójával, amellyel bejártuk a környéket. Érdemes a városka fölé kanyargó földútra is felkapaszkodni, csodálatos panoráma tárul az ember szeme elé. Egy olcsónak nem nevezhető éjszaka után elindultunk dél felé. Következő célunk a tengerparttól beljebb fekvő Púbol, egy sok száz éves település volt, természetesen ez is Dalí, pontosabban kedvese, Gala nevéhez kötődött. Az akkor már rendkívül ismert, népszerű és meglehetősen jómódú Dalí itt vásárolt meg kedvese számára egy középkori kastélyt. Galát halála után itt temették el, sírboltja félreismerhetetlenül Dalí-stílusban épült. A kastély kertjében találhatók a híres póklábú elefántszobrok. Végigjárva a kastély szobáit, nem először fogott el a kétség: ezt komolyan gondolta Dalí? Egyáltalán nem lennék meglepve, ha kiderülne, hogy csak a bolondját járatta a világgal és… a sznob „műértőkkel”. El tudom képzelni, amint Galával együtt azon törik a fejüket, hogy milyen blőd dolgot találjanak még ki. Valószínűleg lezajlott közöttük valami hasonló beszélgetés:
– Na, szerinted mi legyen még? Mit gondolsz, mit szólnának egy… mondjuk egy póklábú elefánthoz? Bedőlnének neki? Mit mondanának róla? És mennyiért vennék meg?
– Szerintem fess a biztonság kedvéért egypár… hmmm… kamamber sajt módjára képlékeny órát is, drágám. Hogy mit összeokoskodnak majd róla… Kár, hogy már nem fogjuk hallani.
Szóval valami ilyesmivel múlathatta az időt a legendás excentrikus szerelmespár.

Túrák Costa Brava repülõvel és robogóval

Sajnos, hamar eltelt ez a viszontagságos két nap, elindultunk visszafelé, a robogótól is megváltunk, remekül szolgált a kis Honda.
A Costa Brava érdekes és kihívásokat rejtő motoros túraútvonal, települései azonban nem túl csábítóak. Vagy az olasz Bibionét idézik, vagy megközelíthetetlen üdülőfalvak. Barcelonáig szinte az egyetlen valamire is érdemes település Tossa del Mar, annak is a kis félszigetre épült erődítménye és a világítótornya az, amit érdemes felkeresni.

Túrák Costa Brava repülõvel és robogóval

Barcelonába szégyenszemre bérelt autóval érkeztünk vissza, és hátravolt még egy ütközetünk a kölcsönzőssel. A tét: a 250 eurós kaució!
Nem akarom hosszú lére ereszteni a történetet, nem is vagyok rá túlságosan büszke. Először nem akart megismerni, majd rendkívül barátságtalan lett, hogy tönkrement a motorja, ami már ott állt a kölcsönzőben. A kauciót természetesen nem akarta visszaadni, mondván, a szerződésben benne volt, hogy nem hagyhatjuk el Barcelonát. Megmutatta, tényleg ott volt a legalján, olyan apró betűvel, hogy szabad szemmel alig lehetett elolvasni. Szó szót követett, ami lökdösődéssé fajult, majd kihívta a rendőrséget, hogy bántottam. Szó se róla, szívesen megtettem volna, de nem értem el. Átszaladt a nevezetes robogó túloldalára. Ami szerencsének bizonyult, mert a helyiség be volt kamerázva. A végeredmény: a rendőr átzavarta a kölcsönzőst a másik helyiségbe, hogy fel ne pofozzam, majd azt mondta, hogy ez nem bűnügy, ha akarom, tegyek panaszt a turistahatóságnál. A pénzt természetesen nem kaptuk vissza. Papírforma szerint igaza volt a kis mocsoknak, mert voltam olyan balga, hogy nem olvastam végig a szerződést. Miután mindketten viseltes motorosruhába érkeztünk hozzá, saját sisakkal és motoros málhazsákkal, majd megkérdeztük, van-e a motoron kilométer-korlátozás, véleményünk szerint tudhatta, hogy nem Barcelonában szándékozunk keringeni a Rambla körül, de nem szólt, mert akkor nem vittük volna el a tragacsát. Így viszont elvesztettük a teljes bérleti díjat a kaucióval együtt, nekünk kellett másik robogót és autót bérelnünk. Mondanom sem kell, nem volt olcsó öt nap. Hazafelé ráadásul a fél repülőúton azt hallgattuk egy magyar párostól, hogy milyen jót motoroztak egy bérelt BMW-vel.

Címkék:  túra , spanyolország



freazer
2010-01-30 07:13:38

Hát... a tulaj biztos jobban járt, hogy átküldték a másik helyiségbe...!

Hr.Geiger
2010-01-09 16:48:53

Én autót béreltem náluk, de korrektek voltak...valószínűleg ATM -nek tekintette a kölcsönzős a magyar kuncsaftot!

FeR1
2009-11-29 22:40:59

De gonoszak voltak ezek a spanyolok! Pedig nem ilyenek, legalábbis akiket én ismerek. És a környék tényleg gyönyörű, motorozásra csábító.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár