hirdetés
2010-02-19 , Írta: Zsifkovits Zoltán, Képek: Zsifkovits Zoltán
Bookmark and Share

Ritkán ilyen koszos a motorom. Kitolom az udvarra, felbakolom és kezdődhet a mosás. Több mint egy hete már, hogy vége a túrának, de még most is vágyakozva gondolok arra a kilenc napra, mely alatt a Balkán országait szeltük át három motoros társammal.

Még a garázsban sincs elpakolva minden, csak úgy behajigálva a polcra. Minden tárgyhoz köt egy történet, egy sztori. Motortörölgetés közben meg-megállva elmerengek, miért is nem szeretik, vagy inkább félnek sokan Európa ezen részétől.

Az eső ellenére korán indultunk, az útvonal megvolt, de hogy a határátlépések hogyan fognak zajlani, azt előre nem tudtuk. Hamar elértük a szerb átkelőt. Az egyik őr intett, hogy menjünk előre. Gyorsan és problémamentesen átjutottunk. A határ utáni első állomásunk Szabadka, ahol nem időztünk, gyors városnézés után Újvidék volt cél, melyet apró falvakon, mellékutakon értünk el. Az első esti táborhely a Tisza torkolata, mely Titeltől 10 km-re délre, Budapesttől alig 400 km-re található. A táj vadregényes, nagyrészt érintetlen. Egy fennsíkon vertünk sátrat. A kilátás pazar, fagyűjtés, majd tábortűz esti beszélgetéssel, sütögetéssel. Egy helybéli figyelmeztet, a tűzre figyeljünk, ne legyen baj, majd pár perc elteltével visszatér néhány pokróc és egy üveg pálinka társaságában. Háromórányit beszélgettünk úgy, hogy egyikünk sem beszélte a másik nyelvét. Remek este volt.

Túrák Balkán körút
A Tisza torkolatánál közösen ébredtünk, a nap és mi

Reggel, gyors sátorbontás után Szerbia belseje felé tartva fantasztikus illatok hatoltak át a sisakszellőzőkön. A konzervreggeli a dobozban maradt, hiszen a faszénen sült csevapcsicsa nagyon hívogatott. A bőséges finom reggeli után Szófia irányába fordultunk. A bolgár határátlépés egyszerűen és gond nélkül zajlott. A fővárost hamar átszeltük, hogy a hegyekbe indulva megkeressük a „Hét-tó” nemzeti parkot, mely a leírások alapján pazar látnivalónak ígérkezett. A gyönyörű, ösvényszerű erdei út hirtelen véget ért. A helyi hegylakó elmondása szerint a hetes szám a megoldás, ugyanis a „Hét-tó”-hoz hét kilométernyi gyalogút vezetett. Motoros csizmában, ruhában nem éreztük fontosnak a gyaloglást.

Túrák Balkán körút
Gyönyörű panoráma, már a motorozás rovására ment

Bulgárián átmotorozva a tíz évvel ezelőtti Magyarországot láttuk viszont. A festő, lakatos, asztalos „maszekok” vasárnap is dolgoznak, valószínűleg számla nélkül. Estére panzióban terveztünk szobát kivenni a nyirkos idő miatt. A remek szállásért harminc eurót fizettünk szobánként, a motorok a gazdasági udvaron éjszakáztak az ablakunk alatt. Vacsorára megint a helyi ízeket választottuk, mely szinte azonos a szerb csevapcsicsával, csak itt pljeszkavicának hívják, de a nevétől függetlenül fenséges ízekkel kápráztattak el minket.

Reggel sütött a nap, gyors csomagolás, reggeli az étteremben, majd elindultunk Skopje felé, amihez ismét határt kellett átlépnünk. Macedóniában nem volt kegyes az időjárás, esővel üdvözölt minket az ég, ebben az alig Budapestnyi lakossággal bíró országban. Nem időztünk sokat, hajtott minket a jobb időjárás reménye, olyannyira, hogy egészen hajnali négyig húztuk a gázt, majd közel 800 kilométer után Görögországban egy hotelben töltöttük a hajnalt. A reggelit lekéstük ugyan, de a pincér, áthágva a szabályokat, szervírozott számunkra némi ételt. Tele gyomorral hajtottunk ki a hotel garázsából és megkezdődött az igazi örömmotorozás, hiszen az út, a környezet, a forgalom, az időjárás mind tökéletes elegyet alkotott egy felhőtlen túrázáshoz.

Túrák Balkán körút
További képeket a képre kattintva nézhet meg

Thesszalonikit elkerülve fordultunk nyugati irányba, hogy néhány száz kilométer motorozással elérjük Albániát, mely a legizgalmasabb utazást ígérte számunkra. A görög útvonal nagyon jól sikerült, olyan utakat jártunk be, ahol órákig nem láttunk autót, valamint kétszáz méternél hosszabb egyenest. Az út szinte hibátlan, a sziklaszirteken megállva csodás fotókat készítettünk. Később a határátlépéshez egy nagyon keskeny, elhagyatottnak tűnő hegyi szerpentint választottunk. Félórányi menet után elértük az út végét, ahol azonban nem volt ott a határ. Visszafordultunk, de nem bántuk, hogy eltévedtünk, mert e nélkül sosem láttunk volna ilyen különleges, turistáktól mentes vidéket. Közben ránk esteledett, sátorhelyet kerestük a sötétben. Miután álltak a sátrak, nekiláttunk tüzet gyújtani, hiszen a táborozás úgy az igazi. Hamarosan a görög rendőröknek próbáltuk elmagyarázni, hogy nem akarunk több megyére kiterjedő bozóttüzet. Szerencsére a rend őreit sikerült meggyőzni, valamint a tüzet is időben eloltottuk. Reggel konstatáltuk, sikerült szép helyen tábort vernünk. A csomagolás már zökkenőmentes volt. Megkerestük a helyes irányt, és könnyed motorozással, gyönyörű napsütésben értük el a hegy tetején lévő, albán határátkelőt.

Túrák Balkán körút
Tökéletes vadkemping, a nyugalom szigete a folyóparton

Itt hosszú sor és bürokrácia várt minket. Sajátos számítógépes hálózat, a rögzített adatokat egy pendrive-on kaptuk kézbe, melyet magunk vittünk a következő ügyintéző bódéjához. Egyórányi várakozás után gond nélkül gurultunk át Albániába. Már vártuk a közel egymillió bunker, talán ugyanennyi Mercedes hazáját. Albán leket váltottunk, de szinte mindenhol fizethetünk euróval is, bár a váltószám nem mindig egyértelmű. Belevetettük hát magunkat és átszellemülve róttuk a távot, Gjirokaszter városáig megannyi bunker szegélyezte az utat. Maga a város kicsit szentendrés, tele turistacsalogató üzlettel. A látogatás végeztével visszafordultunk, hogy Albánia legdélebbi nagyvárosát felkeresve érjünk el a tengerhez. A valódi meglepetés a Sarande felé vezető úton ért minket, a hegyi felfutón csak és kizárólag kanyarral találkoztunk. Gyakorlatilag százméternyi egyenes szakasz nincs. Az aszfalt vadonatúj, a kilátás megfoghatatlan, gyér forgalomban még olyan autós is akadt, aki felvette a kesztyűt a szerpentinen a kétkerekűekkel szemben.

Túrák Balkán körút

Egy évvel korábban azt hittem, megtaláltam a motoros nirvánát Norvégiában, de itt most be kellett látnom, az albán kanyarok és környezet is meg tudja adni a motorosnak ezt az érzést. A soha véget nem érő szerpentin, ezer méter fölé magasodó hegyek pazar kilátással megkoronázva, minden túramotoros álma lehet. Sarande várost elérve hirtelen pofon csapott a valóság. Állandó építkezések, poros, hiányos utak, utcák jellemezték a tengerparti várost. Továbbhaladva visszakaptuk a motoros Kánaánt, végig a tengerparton hegyre fel, hegyről le. Közel kétszáz kilométer szerpentinezés után bukkant fel a legnagyobb és legnyüzsgőbb város, Vlore. Közvetlenül a tengerparton igazi turistaparadicsom, megannyi szállodával. Hosszas tanakodást követően választottunk hotelt, olyan négycsillagos formát, ahol 25 euró volt egy kétágyas szoba, reggelivel. Bevackoltunk, majd gyalog felfedezőútra indultunk, természetesen egy étterem teraszán végződött a séta.

Túrák Balkán körút

Fantasztikus helyi étkekkel csillapítottuk éhségünket, s a tulaj még meg is hívott minket egy italra. Gyönyörű nap volt, kanyarmérgezést kaptunk, de az kanyarral gyógyítható. Másnapra pihenőnapot terveztünk. Egy szolid kitérővel átmotorozunk az ország közepe felé ebédelni – de másként lett. Sikerült majd 400 kilométert megtenni, melynek a végén egy 40 kilométeres földes, murvás hegyi szerpentinnel zártunk. Olyan helyekre jutottunk így el, amiről álmodni sem mertünk. Fantasztikus emberek az albánok, segítőkészek, még ha nem is kértük, barátságosak és kíváncsiak. Aznap este már bántuk, hogy csupán ilyen rövid időt tölthettünk el Albániában. A következő nap bizonyította ezt, hiszen az ország gyomrán keresztül olykor burkolat nélküli utakon, elhagyott olajfúró tornyok árnyékában faltuk az utat. Átverekedtük magunkat a fővároson, és a Skoderi-tó partján haladva elhagytuk ezt az ellentmondásokkal teli, csodaszép országot. A Tara-kanyonon átkelve késő estére értünk Podgoricába, ahol a belvárosban parkoltunk le. Pár perc alatt komoly helyi motoros csapat verődött össze a tiszteletünkre. Hosszas beszélgetés után a szálláskeresésre összpontosítottunk, mely egy alpesi hotel lett. Másnap már „hazafelé” érzéssel ültünk motorra, még megnéztük a hidat Mostarban, majd egy nagy levegővel, kövér gázzal becéloztuk Budapestet.

Túrák Balkán körút
Csak a gép dőlt el, a Mostari-híd szerencsére nem

Egy szóval nem szabad félni ezektől a lélekben távoli civilizációktól. Csodálatos emberek lakják, fantasztikus és különleges tájak vannak, sehol nem bántottak a rendőrök, sőt némelyik mosolyogva üdvözölt minket.

Annyira elmerengtem, hogy rászáradt a sampon a motoromra, most kezdhetem elölről a mosást, de félő, hogy a gondolataim megint elkalandoznak a feladattól és végigjárom ismét a balkán kanyart…

Címkék:  túra , albánia , balkán



freazer
2010-02-28 10:59:16

lehetne itt menni bárhova minden hely szép és jó csak legyen zsé meg idő hozzá

dragboyz86
2010-02-24 08:29:20

Vagy még Che Guevara túráját végig csinálni. Az se volna rossz.

dragboyz86
2010-02-24 08:28:09

Discovery-n volt egy műsor, amiben átmotorozták Amerikát. Na azt bevállalnám.

KT1
2010-02-23 14:46:33

Szép túra és érdekes a környék... de nekem továbbra is Norvégia a best !
Ha egyszer eljutok belső-ázsiába, lehet, hogy majd az lesz... vagy Kamcsatka!

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462182&highlight=sambor

zsifiwonder
2010-02-23 13:37:49

http://motorosturazas.hu/category/turacikkek-leirasok/sajat-leirasok/

Itt van még pár sor a régebbi túrákról (a skót túra is megjelent a revüben régebben)

Igyekszem többet menni és többet írni...de valamikor dolgozni is kell..))))
Szponzorokat keresünk az idei mongol túrához..))))

üdv Zsifi

dragboyz86
2010-02-22 10:48:25

Meg is van az első túrám! Lebonyolítottam! Benzinkút oda-vissza! Last minute-be ne olcsó, de megéri!

Petman69
2010-02-21 20:52:07

Gratula szép karikát mentetek! A déli szomszédok temperamentumát ismerjük itt a déli határ mellett. A vendégszeretet garantált, ahogy a pálinka is Makedóniáig talán minden rendben, de albániában nagyon sok minden múlik a szerencsén. Jöhet a következő beszámoló, élvezettel olvastam.

Fazervin
2010-02-21 20:23:43

Mi csak Budváig jutottunk le, oda is csak autóval, ha meg arrafelé járunk, Mostar soha nem marad ki! Az óváros egy másik világ, a többi része viszont a háborús sebek miatt elkeserítő- hátborzongató.
Pár éve már tervezem motorral is, de hát ugye a család...

dragboyz86
2010-02-21 10:12:31

Király a cikk! Ha van esze valamelyik turisztikai cégnek akkor ctrl C & ctrl V !!!
Simán csinálnék olyan céget,ami motoros túrákat szervez, és bonyolít le! És akkor majd jó hasznát venném ez ilyen cikkeknek!
Pár év (kb 200) És meg is lesz hozzá a lóvém!

Hr.Geiger
2010-02-20 14:53:13

" Még, még, még, még, még, ennyi nem elég ! " - igen jó lett, szinte már most málháznék és go to Balkan!
Nem szponzorál Téged valamelyik albán turisztikai cég??

FeR1
2010-02-19 15:56:09

Ez nagyon jól esett Bizony, nem szabad félni a távoli országoktól, a médiában csak hergelnek ellenük és keltik a félelmet, ismerek sok embert erről a környékről és bátrabban odamernék menni segítséget kérni Görögországban(de akár arab országokról is lehetne szó) akárkihez, mint itt Júdapesten a 8. kerületben. Nyáron én is egy 250-es szupermotyóval jártam Görögországot haverral. Persze nemfigyeltünk, hogy csak 6,5literes a tank és gyorsan kifogytunk. Benzinkút sehol a közelben, toltuk egy darabig, mígnem egy kaminonos parkolóban kaptunk egy naftáskocsiból két litert fejenként. Azzal elvergődtünk a kútig Szóval a görögök jó emberek! Idén megint kéne menni

hangszoro
2010-02-19 10:35:50

Vagy sűrűbben menj kirándulni, vagy sűrűbben írjál róla, mert ez nagyon tetszett! Szívesen olvasnék még!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár