hirdetés
2009-05-29 , Írta: Batman
Bookmark and Share

Amennyiben van 100 LE-s motorod, gps-ed, szuper motorosruhád, már indulhatsz is Horvátországba. Vagy MZ-vel Albániába. Beteg vagy? Már Pécsnél szétesik, és 90-100-zal odáig? Azon kívül kifosztanak, felnégyelnek, megesznek. Igen!!!

Már a Balkánra való belépésnél kiderült, ide még az én motorom is gyors, mert már Boszniában legszívesebben 60-nal mentem volna, hogy magamba szívjam az utat. Hibát követ el, aki itt átszáguld. Bosznia és Montenegro semmilyen körülmények között sem tranzit ország.


Vagy lent kanyargunk a Neretvával, vagy fent partizánkodunk a hágók tetején, ami útminőségben nem keverendő össze osztrák vagy svájci testvéreivel, de a látvány sokszor megdöbbentő, hogy itt és ilyen? Valószínűleg pont ettől vadregényes. Az albán határátlépés az unalommal átitatott nyugalom egyvelege. A vámosokat pont nem érdekli, hogy 10 vagy 100 ember akar átkelni. Az épületek szocreál stílusúak, de hát ezért jöttünk. Valahol olvastam, hogy az ország átlagmagassága nagyobb, mint Svájcé. Minden megkapható az út mellett. Legfeljebb kofastandról, csomagtartóból vagy egy kettévágott Renault 5-ösből, amit egy ló vontat. Ez már Euro-5-ös. Pláza nincs, és ez rányomta az egész útra szomorú bélyegét. Túlélő túra. Friss meleg kovászos kenyér vagy töltött burek, ez rémálom. Belépés után irány a Skodrai-tó, mely egyben kitűnő hely arra, hogy szakítsunk konformista életvitelünkkel. Fürdés és vacsi után, kezdetét vette a vérfagyasztó albán éjszaka.


A hihetetlen színű Kék Szem-forrást eddig 50 m-es mélységig tárták fel.

Hajnalban és reggel a tavon furcsán élénk a forgalom, de kikötés után a fickók szemrevételeznek és belátják, hogy nem mi vagyunk a konkurencia. Ezután átrakodják a kartondobozokat az elnyűhetetlen Mercedes-123-ba és távoznak. Furcsák errefelé a „halászok”. Zsolt főnöktől engedélyt kérve, előre siettem az első kocsmáig megveretni magam. Miután értéktárgyaimat is megtarthattam, tapasztaltam, itt más a hozzáállás, mint nyugaton. Rögtön sztár lettem viharvert járművemmel és miután megcsodálták a mözöt (itt így ismerik), már jött is az ingyen kávé. Jó érzés, hogy a csavargót látják bennem, nem pedig az eurótól duzzadó, lehúzásra váró turistát. Kommunikáltunk, ahogy csak bírtunk, és tisztáztuk, Magyarország és Budapest nem egyenlő Taszárral.

Az albán nyelv semmihez sem hasonlít, és két nap gyakorlás után sem tudtam pl. megköszönni valamit. Ekkor jött a főnök, és mogorván nézett. Később kiderült, az asztalon lévő söröket irigyelte. Skodra, mint város. Mercedes hegyek, zsúfoltság és a legendásan balkáni közlekedés. De ha nem ragaszkodsz mereven a szabályokhoz, hamar beilleszkedhetsz. Már a várhegyről néztük a forgalmat, ami hangyabolyra hasonlít, tele őrült hangyákkal, akik feltétlenül szembe akarnak menni a tömeggel. Mivel előre megbeszéltük Tirana bojkottját, és az Északi-Alpok mellőzését (amit a mai napig bánok), Durres felé indexeltünk. A főutcán hajtva kényszerképzetem támadt, hogy olaszországi üdülőhelyen vagyok. Kiabáló, matracokat-úszógumikat cipelő formák, gyermeküket maguk után vonszoló kiadásban az úton keresztbe szambázva keserítik az életedet. A második sokk, az eltakarítatlan szemét mennyisége, még a vízparton is. Az itt pancsikáló fazonokat csöppet sem zavarta. A szellemi vezetőnk és tanoncai vezeklésképpen megmártóztak. Könnyes spániel tekintettel és egy halálraítélt könyörgő hangján kértem pásztorunkat, hogy engedelmes nyáját ne ezen környezetben altassa. Szavaim meghallgattattak, és azt vettük észre, hogy a körülöttünk lévő táj hegyes-dombossá változott.

Forgalommentes vékony utakkal, háromemeletes viadukttal, zöld lankákkal, megszámlálhatatlan kanyarral és mindenhol hozzáférhető forrással . Lényeges, mert én voltam a hivatalos vízhordó, az út vége előtti harmadik napig. Ekkor egy 7-9 év körüli kölyök fondorlatos módon megfosztott műanyag kannámtól. Ez szervezett bűnözés! Egy tudatos rossz irányba kanyarodás és huszáros direkt eltévedés után már fent voltunk a természetben. Tájékozódó képességünk kiélesedett és azt jelezte, hogy ez a földút, nem a térkép szerinti piros út. A józan ész ilyenkor azt mondja, hogy fordulj vissza és blablabla …, de meleg volt és ennek mi már híján voltunk. De miért is kéne visszamenni? Mikor kétoldalt legalább 1500 méteres csúcsok, az út egy fél szakadék peremén egyensúlyozik, lent pedig egy szlovén minőségű hegyi folyó rohan a piros út felé. Különben is, minden út vezet valahova. Mentünk körülbelül 60-80 km-t fényképezve, bambulva, időnként leszállva és még jobban bambulva. Ez eredményezte a 7 órás menetidőt. Senki sem bánta, főleg, mikor letisztult, hogy egy tisztás mellett körülbelül 4000 négyzetméteres fürdőszobánk lesz. Meglepi következett: a víz langyos volt, így hát nem kiabálós jajveszékelős fürdés volt, hanem sörivós, dagonyázós, arcátlanul pucérkodós. Reggel a kis MZ már robogott is a görög határ felé, amikor bekövetkezett a leállás fura hangok közepette. Hát hiába: kicsi is, öreg is…


Egy közösségi karburátorpucolás (helyi erőket is bevetve) meghozta az eredményt. Fülig ért a szám! A mindenható ekkor jegyzi meg, hogyha ez az ő bajor gépcsodájával történik, valószínűleg tréler a vége, meg a skipetárok földjén az 1000 négyzetméterre eső szervizek száma igen alacsony. Pedig itt mindent javítanak akár az út menti porban. Idáig nem szóltam a bunker építészeti mániáról, amely a hős vezetőnek (Enver Hodzsának) a dilinyója volt. Ezek az ingatlanok teljesen ellentétes irányvonalat követnek a lakóházakkal négyzetméter tekintetében, viszont megegyeztek a komfortnélküliség terén. Szerinte Albániát mindenki támadni akarta, ezért a röpke évek alatt sikerült felhúzni 700ezer bunkert. Hegyoldalban, strandon, utak mellett, legelők szélén, benzinkutak előtt. Innen is látszik, milyen jó itt a közbiztonság, mert aki rebelliskedik, lelövik a beton gyomrából. A hős albán vezér szülővárosa Gjirokastra. Mely egyszerű és letisztult. Mediterrán hangulat, hatalmas ablakú házak.


750 000 betonbuker van Albániában, minden második lakosra jut egy

Fő látványosság a vár, amelyben harckocsi és lövegkiállítás az első és második nagy háború résztvevőivel. A képtárban látható, ahogyan a hős albánok kaszákkal, vasvillákkal támadják a rosszcsont olaszokat. A főnök szerint itt minden műanyag felújított. Ekkor már tudtam, ez elvonási tünet vagy napszúrás. Sört neki! Az ötletet tett követi és gyöngyöző italomat kortyolgatva morfondírozok, hogy az egér a sörben opciós-e? Külföldi ízlésemre hivatkozva és a sört garanciálisnak ítélve, kicseréltetem. Jóhiszeműségemet bizonyítván, egy helyi nagymama hókifli készletét felvásárolom. Mivel a macskakő önti a meleget, a tengerpart felé gurulunk. Útközben belebotlunk a kék forrás nevű csodába. Egy lyukból indulva rögtön kristályfolyó. A nagy ijedségre itt betolunk pár báránysültet és irány Saranda és környéke. Láss csodát, lehet ezt másképp is. Ember és pláza sehol, de van homokos part rögtön mögötte zölddel. A víz kristálytiszta és gyanúsan retusált színű. Ha lenne pálmafa, bármilyen prospektus főoldalán pózolhatna. Ellenben van óriás kaktuszpálma. Bunker, kicsi meghitt és nagy elrettentő, akár 5 motornak jó garázs. Ez a „giccses” látkép, sok 10 kilométeren át követ.”Nyafogtam” a földutak miatt, most meg valami hihetetlen hightec csoda úton, tiszta egyívű szerpentinen döntögetek.


Albánia bővelkedik ókeresztény emlékekben

Biztos, hogy ez még Albánia? De semmi sem tart örökké, valami városszerű akad az utamba. Megállok valami pasa erődpalotája előtt. Az út mellett dzsungel, nagy fűvel és fura kaktuszpálmákkal. Pénzem zéró, irány a főutca pénzt váltani. Természetesen az utcán „rossz arcoktól”, akikre jellemző, hogy sosem vertek át a rátával. Döbbenet 26.A térkővel kirakott tengerpart végeláthatatlan. Virágos kertbetétek, igazi pálmafák tömkelege, szökőkutak. A helyi srácok robogóval nyomják, na de 8 évesen? Odajönnek és méregetik a bringákat. Itt már gondot kell fordítani a Skanderbég nevű gyógyító készítmény (Brandy) beszerzésére, mert határközeli részeken hamis a termék. Most először megyünk be kempingbe, (egyébként nincs is) ahol kiderül, hogy ingyenes, csak fogyasztani kell a nádfedeles csehóban, ami abszolút tengerparti. WC, tus, napágyak vannak. Ez jó, mert hatalmas komfortérzetemet kielégíthetem, ágyban alhatok közvetlenül a vízparton. Sokáig virrasztok, mert agyalok. Rettentően zavar a tengerpart közeli moraja, a valószínűtlenül csillagos ég. Tudom, mi van a messzi túlparton, megdöbbentő a kontraszt. És a motorozás? Köbcentik és felszereltségek harca vagy a gurulás élvezete minden torz belemagyarázás nélkül? Beteljesedés egy szervezett ipari turistaúttal szemben. Kedves arcok, egyszerű ízletes konyha, jó sör, érdekes, minimalista működésés szerelésben jártas rendőrök,”sokcsillagos” olcsó szállás és a húsz éves időutazás vadregénye. Hát ez Albánia egy mz-s csavargó szemével.




freazer
2010-01-30 16:06:18

na és erre a túrára lehet mondani, hogy érdekes és izgalmas egyben

freazer
2010-01-30 16:05:35

nagyon tetszett már az újságban is a cikk, de itt is jó volt újra olvasni

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár