hirdetés
2009-12-04 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

„…hol összeverekedtem a többiekkel, a békítésünkre érkező kolléganőmet pedig brutálisan elfenekeltem, hol pedig… kézen fogva sétáltunk és virágot szedtünk a réten.”

Mióta kitört ez a modern, tudatosan épített világ, egy csomó olyan kifejezéssel kellett megismerkednem, mint például ÁJTI, PÍÁR meg HÁER, vagy akár a SZÉLSZ. Ezeket úgy használjuk már a magyar nyelvben, mintha mindig is a szavaink lettek volna, mint például a bor, a gombás-velős pacalpörkölt vagy a köcsög. És ott van még a legborzalmasabb dolog, amelyet a modern világ rászabadított az egyébként meglehetősen individualista magyar emberre: a félelmetes CSAPATÉPÍTŐ TRÉNING. Ez nem sokkal jobb egyfajta háromnapos haláltábornál. Az áldozatoknak a tréning során a legkülönbözőbb dolgokat kell egymással művelniük. Például közel kell egymáshoz kerülniük. A szó fizikai értelmében! A programvezető ezt így szokta bevezetni:
– Tegyük csak félre ezeket az asztalokat, ne álljanak közénk! Üljünk inkább körbe – ezzel is jelzi, hogy itt mostan egy új világ veszi kezdetét. Az asztal, a régi, romlott világ jelképe nem állhat többé a csapat tagjai közé. Nem részletezném, milyen szörnyű dolgok történnek egy ilyen táborban – amelynek ráadásul valami Fitnesz Center Rezort end Spááá ad otthont –, legyen elég annyi, hogy a résztvevőknek össze kell fogódzkodniuk, egymást át kell gyömöszölniük mindenféle lyukakon meg kerítésen, ráadásul közösen kell énekelniük!

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén

A csapatépítő tréning általában arra jó, hogy tudatosítsa az emberben a már régóta lappangó érzést, hogy ezt vagy azt a kollégáját mennyire utálja, a szagát sem bírja, a hideg rázza ki a közelségétől. Amit eddig nem tudott, merthogy nem kellett ilyen undorító közelségbe kerülnie hozzá. Az ember ugyanis eredendően nem ostoba lény, így kerüli azt, aki valamely mély és ösztönös megérzés során ellenszenves neki, de keresi annak a közelségét, aki szimpatikus számára. A napi kiképzést követő esti vigasság pedig arra jó, hogy immáron azt is tisztán lássa, hogy ez a Kovács milyen visszataszítóan röhög két sör után.
Mindezt azért írom le, hogy láthassa bárki, mi a véleményem ezekről az úri huncutságokról, amelyek egyetlen dologra jók: hogy megtöltsék a csapatépítő tréninget szervező cégek zsebét.

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén
A Magas-Tátra és a szepesi medence egyik jellegzetes építészeti stílusa a Fachwerk, vagyis a favázas építészet

Amikor kiadónknál kiderült, hogy mi, a szerkesztők együtt elmegyünk motorozni és magunkkal visszük webes, valamint grafikus kollégáinkat is, többen azt képzelték, hogy csapatépítő tréningre megyünk. Pedig csak hiányzott a motorokból a kilométer, meg nem is voltunk még együtt így sehol.

A cél: Szlovákia egy kevéssé ismert része, a Magurán túli vidék, majd onnan egy szintén alig ismert úton át a lengyel Tátrába.
Ha mi, magyarok, a Magas-Tátrába szándékozunk utazni, általában Sahynál kelünk át a határon, Besztercebánya, majd Donovaly érintésével megyünk. Ha az a célunk, hogy jót motorozzunk, van egy másik, jóval festőibb út is: Salgótarján felé. A határ után negyedórán belül elérjük Füleket, ahol a város közepén emelkedő rom abból az időszakból maradt fent, amikor a magyar országgyűlés ideköltözött a tatár fenyegetés elől. Fülek után érdemes figyelnünk a Buzitkát jelző táblát, mert így elhagyhatjuk a Losonc felé vezető főutat – amelyre csak Ozdanynál térünk vissza – és kellemesen hullámzó, falvakon átvezető, kanyargós úton motorozhatunk. Közvetlenül Rimaszombat előtt balra (északnak) fordul az út, a széles, foltozott, de jó minőségű aszfaltcsík a Szlovák-érchegységen vezet keresztül Hnusta és Tiszolc érintésével. Már Tiszolc előtt is szép az út – bár a falvak sajnos még évtizedekig viselik majd az igénytelen szocialista építészet jegyeit –, Tiszolc után azonban maga a Paradicsom. Kanyarogva emelkedünk fel a hágókig, jobbra-balra csodaszép rétek, kaszálók, a völgyekből egy-egy fehér templomtorony kacsingat át a lombok között, a hátteret pedig a távoli hegyek egymásba mosódó vonulatai adják.

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén
A felduzzasztott Dunajec víztározója fölé emelkedő Niedzicza vára Lengyelországban

Különösen festői a Murány előtt és utána tekergő, messze belátható út és az azt kísérő táj. Vörös Sziklánál (Cervena Skala) jobbra kell letérnünk, itt már a Szlovák Paradicsom déli dombjaihoz közeledünk. Tehetünk egy kitérőt a Dobsinai Jégbarlang felé (hétfőn zárva van), vagy akár tovább is mehetünk a stratenai úton, és letérhetünk a Dedinky-tóhoz, de érdemes kétszáz métert továbbmenni a kis kilátóhoz, ahonnan lélegzetelállító látvány tárul elénk a Dobsinai-medencére. Mi a letérő előtti Stratenában álltunk meg egy kis brindzové haluskira. A harmadik étteremben koronázta siker próbálkozásainkat. Az elsőben a pincérnő jól láthatóan gyűlölte vendégeit. Különösen a mi kompániánk vívta ki ellenszenvét. Amikor megtudta, hogy enni szándékozunk, morcosan vetette oda: – Ne varím – nem főzök.

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén

Ebéd után visszatértünk a Poprád felé vezető elágazáshoz, itt remek szerpentin kezdődik, amely átvisz a Szlovák Paradicsom masszívumán. A túloldalon még egy szerpentines szakasz leküzdése után már a Tátra előterében, a Szepesi-medencében találja magát az ember. Tiszta időben innen már látszanak a hegység 2000 méter fölötti csúcsai. Poprádtól több úton is megközelíthető a kb. 1000 m-es magasságba futó, úgynevezett alsó-tátrai körút, amely Csorba-tavat köti össze Tátrafüreddel, Tátralomniccal, majd észak felé fordulva a Bélai Tátrában lévő gorál településsel, Zdiarral. Választhatunk az Tátrafüredre, a Kakaslomnictól Tátralomnicra vagy a Szepesbélától Barlangligetre vezető út között. Motorosként legszebb talán az első, ekkor a Tátra legmutatósabb településeit érintve közeledhetünk célunk felé. Itt szembesül a látogató a pár évvel ezelőtti szélvihar pusztításával, amely 20 km hosszan letarolta a hegyoldal fenyvesét. Akkor húsz perc leforgása alatt évszázadra megváltozott a táj képe. Bár komoly pénzeket gyűjtöttek a visszatelepítésre, annak sok nyoma egyelőre nem látszik.

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén

Tatranska Kotlinán a Bélai Tátra legnagyobb nevezetessége, a Bélai Cseppkőbarlang előtt haladunk el, amelyet mindenképpen érdemes megnézni. Nem sokkal utána szinte észrevétlen út fordul le jobbra a főútról, és ezzel már a Szepesi Magura szelíden lankás tájain haladunk. Jó órás, önfeledt kanyargás után folyó mellé simult utunk: a Dunajec ez, a Magas-Tátra északi gyűjtőfolyója, amelynek túlfele már Lengyelország. Hamarosan elértük a Vörös Kolostor masszív, erődszerű épületét, amelyben egykoron kamalduli és karthauzi szerzetesek éltek. A rend legismertebb figurája a legendás Cypriánus barát, a kor nagy kísérletezője volt. A gyógynövények hatása mellett a repülés is foglalkoztatta a meglehetősen világias érdeklődésű szerzetes fantáziáját. Állítólag repült is – nem a rendből, hanem a közeli Három Korona egyik csúcsáról a völgybe. A Három Korona körül kanyargó Dunajecen nagyüzemben zajlik a turisták tutajoztatása, a végállomás a Lesnica falu közelében lévő partszakasz. Ha nem tutajozunk, érdemes végigmotorozni a Pienyn-hegységen átvezető szerpentinen, amelynek tetején barátságos kis büfében frissítheti fel magát a megfáradt motoros. Ez és az innen Lesnicáig vezető út kétségkívül túránk legszebb része volt. A Dunajecnél mi is tutajoztunk, igaz, sajátos módon: alsógatyára vetkőzve belevetettük magunkat a sebesen száguldó hegyi folyóba, amely – ha jó helyen teszi ezt az ember – százméteres száguldás után egy kis limányosba dobja, ahol könnyedén kimászhat a partra és jöhet az újabb menet. Itt azért eszembe jutott a csapatépítő tréning, erről meg az, hogy csak száz méterrel kellene arrébb mennünk, és megszabadulhatnék kollégáimtól, akiknek valahonnan a Visztulából kellene visszaúszniuk a szerkesztőségbe. De egy dolog az álmodozás és egy másik a valóság…

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén

Estére visszamentünk a Vörös Kolostor melletti kempingbe, ahol enyhén karamellízű barna sört és „borovicka s horcom”-ot, enciángyökérrel szelídített fenyőpálinkát ittunk, majd immáron teljesen legálisan átsétáltunk a pár éve épített fahídon Lengyelországba. A régi rendszerben – amikor még ismeretlen fogalom volt a csapatépítő tréning – ez elképzelhetetlen lett volna. A két ország, a rendes Szlovákia és az állandóan rebellis Lengyelország szigorúan el volt választva egymástól, csak alapos ellenőrzés után a kijelölt határátkelőhelyeken lehetett átjutni egyikből a másikba.

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén

Vagy a barna sör vagy az enciángyökér tette, hogy a Három Korona alatti holdfényes kempingben aznap éjszaka különös álmot láttam: egyszerű túránk – hogy, hogy nem – csapatépítő tréninggé változott. Igen ám, de valami nem jól sült el, és az álmok sajátos logikátlansága szerint hol összeverekedtem a többiekkel, a békítésünkre érkező kolléganőmet pedig brutálisan elfenekeltem, hol pedig azt láttam, hogy mind az öten kézen fogva sétáltunk és virágot szedtünk a réten, majd egymás ölében ülve írjuk cikkeinket. Csatakosan ébredtem… A sátoron kívül a józanító valóság, kollégáim horkolása és a párába burkolódzó Dunajec fölé emelkedő Három Korona ragyogása fogadott.

Túrák Kalandozás a Dunajec mentén

A társaság ébredése után a Dunajec partján futó úton átmotoroztunk Lengyelországba. Pár éve még ezt sem tehettük volna. A határtól nem messze a folyó két hatalmas mesterséges tavat alkot. A táj szép, de a tavak partja kissé szocos – ha értik, mire gondolok. Mellékutakat választva értük el a Zakopánéba vezető utat, ahol rémálomba illő dugóban araszolva jutottunk be a fantasztikus szépségű, zömmel gerendaházakból felépített hegyi városkába. Gyors kávézás után, egyre erősödő esőben indultunk hazafelé. A zápor Donovalyig kísért, itt már ragyogó napsütés szárította meg csuromvizes ruhánkat. Megálltunk ebédelni, rendeltünk, majd Katalin megszólalt:
– Olyan furcsa álmom volt az éjjel. Valamin összeverekedtetek, aztán meg kézen fogva sétáltatok a réten. Hmmm… Jó volt ez az út, de azért már jó lenne hazaérni. Alig tudok ülni, úgy fáj a fenekem. Feltörhette az ülés…

Címkék:  túra , szlovákia , lengyelország



freazer
2010-01-30 07:19:05

Na ilyen csapatépítő tréningre én is elmennék! Jó kis cikk ez is!

Hr.Geiger
2010-01-09 16:52:04

Még nem jártam ezen a vidéken, de a cikk hatására felvettem a lehetséges túracélpontok közé! Már több cikkben is erős marketinget fejtett ki Mező szaktárs a Tátrának, de igaza van- nagyon szép !

rgary
2009-12-07 11:07:19

Nagyon tetszett ez a cikk sokat nevettem rajta, és sok igazság van benne! A túra pedig nagyon szép, jó lenne bejárni ezeket az útvonalakat amiket az újságban van szerencsék látni!
A kalandvágy megvan, csak pénz ne kellene hozzá...

FeR1
2009-12-06 21:49:16

Hogy ráérzett a Mező erre a csapatápítő tréningre! Hogy én mennyire utálom ezt a szót! El lehet menni ingyen kirándulni, túrázni és ott is simán összekovácsolódik/klikkesedik a társaság!
A túrához annyit, hogy már megint szép tájakon jártak, köszönöm az élménybeszámolót, még 1 útvonal amit be kell járnom

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár