hirdetés
2010-12-06 , Írta: Lillin Ferenc, Képek: Lillin Ferenc
Bookmark and Share

Már a Tenerifére való elindulás előtt kinéztem magamnak La Gomerát, hiszen alig 1 órányi kompút választja el a két szigetet. Az egyik lehetőség az átkelésre a Fred Olsen gyorskompja, a másik az Armas hagyományos hajója. Mivel átjutni alig 20 perc, árban viszont másfélszeres szorzó volt a különbség, inkább a nyugisabb tempóban közlekedő Volcan De Taburientét választottam.

Január 5., La Gomera – 170 km
A komp a szállásomtól 15 kilométerre levő Los Cristianosból indult reggel 8 körül. A tegnapi szép hosszú motorozás után nagyon jó volt az alvókám, kissé későn keltem, így a reggeli kihagyásával tudtam csak időben a kikötőbe érni.
A prospektusok szerint a Tenerife és La Gomera közötti óceánszakaszon jó eséllyel lehet bálnákat és delfineket látni. A tengerek óriásai azonban ezekre fittyet hányva aludtak, és egyetlen darabot sem vettem észre belőlük. Ebbéli bánatomban friss narancslével, kávéval és a napfelkeltéről készített képekkel vigasztaltam magam. Kompoztam már korábban nem egy alkalommal, de mindig a Mediterrán tengeren. Az óceán más. Bár csendes nap volt, a nyílt vízen a 30 kilométer/órás „száguldás” a tíz méter magasan levő fedélzetre is felcsapja a permetet. Eközben a hajó rendesen dülöngél, talán jobb is, hogy ma elmaradt a reggeli.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Nemsokára megérkeztünk San Sebastian De La Gomera kikötőjébe. A Volcan De Taburiente naponta legalább háromszor megteszi az oda-vissza utat, a kapitány bizonyára behunyt szemmel is elvezeti a hajót. Érdekesség, hogy ennek ellenére a révkapitány segítségével értünk be. Alig hagytam el a kikötőt, nyilvánvalóvá vált, hogy ez a sziget is legalább annyira tagolt, mint Tenerife, de sokkal több csapadékot kap. A hegyoldalak zöldellnek, amerre a szem ellát. Azt hittem, a kisebb sziget = rosszabb utak egyenlet van érvényben, de tévedtem; az aszfalt olyan sima, mint idehaza az M1-es újkorában. Az első pár kilométeren még nedves volt a burkolat az éjszakai eső miatt, és nem voltam biztos benne, hogy ki fog-e sütni a nap, vagy marad a borult ég. Így érkeztem meg Hermiguába. Rövid pihenő és pár fénykép után a következő 15 kilométert javarészt murván tettem meg, mert szélesítik és átépítik a több helyen földcsuszamlások által megrongált utat.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

La Gomera öreg szigetnek számít, míg Tenerifén a vulkán csak szunnyad, az itteni már kialudt, és az errozió teljesen letarolta a krátert. A sziget közepét elfoglaló hegy így is 1000 méter fölötti magasságba tör és az egészet sűrű, főként babérfákból álló őserdő borítja. Ez a terület a Garajonay Nemzeti Park, melyet körbe lehet motorozni, de van egy út, amelyik keresztben átszeli. Ezt akartam oda-vissza megjárni. Felkészülés gyanánt a bejáratnál ittam egy kiváló tejeskávét egy teljesen jellegtelen presszó egyetlen vendégeként. A kávé különlegességét az adta, hogy fahéjjal és egy kis szelet friss citromhéjjal ízesítették. Csodálatos volt az út a parkon keresztül. A babérfaerdő még magában tartotta az éjjeli esőből származó nedvességet, az ágakról csöpögött a víz, a nap sugarai reflektorszerűen törtek meg a lombok sűrű szövevényén.

Miután visszatértem a főútra, a következő megállót Vallehermosóban tartottam. Sok túraösvény vezet innen is a Garajonayba, ezért virágzik a turizmus, és ez relatív jólétet biztosít a helyi közösségnek. A nemzeti park peremét követtem a Valle Gran Rey-i letérőig. Ekkor már ragyogóan sütött a nap, és teljes pompájában tárulkozott ki a királyok völgye. A szép házakon kívül van itt egy hippi kommuna is. Láttam is jó pár kiöregedett hippit ősrégi Volvókban flangálni. Nem tudom, miből élhetnek, de egész biztos, hogy jó helyet választottak a letelepedésre a hideg Európa helyett.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Mire visszaértem Valle Gran Reyből a Garajonayt körülölelő útra, délután négy óra volt, a kompom pedig ötkor indult vissza. Egy kicsit gyorsabb tempóra váltottam és már csak egyszer álltam meg, hogy egy panorámaképet készítsek San Sebastianról. Eseménytelen (értsd: nem láttam sem bálnát, sem delfint) kompozás után értem vissza Los Cristianosba, és az autópálya helyett Plaja Americas érintésével motoroztam vissza Adejébe.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Január 6., Masca – 150 km
Első nap, amikor Mascában jártam, már sötétedett, ezért jó képeket nem tudtam készíteni. Ezért ma úgy döntöttem, hogy délelőtti fényben megint megpróbálom lencsevégre kapni. Guia De Isora, Chio és Tamaimo érintésével érkeztem Santiago De Teidébe. Innen indul a szerpentin Masca felé. Az út első szakasza lusta kanyarokkal mászik fel egy kilátóig, majd onnan hajtűkanyarok sokaságán át szalad le a faluig. Masca épületei két nagy hegy között, egy kiugró gerincen és a környező meredek hegyoldalakban bújnak meg. A műút pár éve épült, előtte csak egy gyalogosan és szamárháton bejárható ösvény vezetett ide. Akkoriban nagyon eldugott lehetett a hely. Lesétáltam, megnézegettem a házacskákat, ittam egy üdítőt és megint nyeregbe pattantam. Egy újabb kaptató után a falut keretbe fogó magaslatok másik oldalán álltam meg egy kilátóponton, innen akartam panorámaképet készíteni. Kiváló helyet választottam, de a környező hegyek legalább 500 méterrel magasabb peremvonalából sugárzó fény akkora kontrasztot adott, hogy nem tudtam olyan fotót csinálni, amelyik jól visszaadja Masca drámaiságát.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Átkeltem a sziget északi oldalára, aztán a már korábban is bejárt 82-esen kacskarigóztam le a partig és onnan Plaja De San Juan érintésével vissza Adejébe. Rövid és laza nap volt, volt még bőven időm egy gyors zuhanyzás és átöltözés után lemotorozni Plaja De Las Americasba. Ez és a környező települések képezik Tenerife tömegturisztikai központját. Minden van itt, ami a klasszikus tengerparti nyaraláshoz kell: nagy szálloda, kis szálloda, homokos part, napágy, vurstli, virsli, drága üzlet, indiai üzlet tele gyanús szórakoztatóelektronikai áruval, fagylalt, rendezett kertek, pálmafák és óriási tömeg. Egy hosszú sétát és egy kései vacsorát követően kerültem ágyba.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Január 7., 3550 méter magasban – 180 km
Mára nem volt konkrét tervem, de a Teidére való feljutás ott motoszkált valahol a kisagyamban. Ugyan már kétszer jártam odafenn, nem tudtam betelni a látvánnyal, a gyorsan változó tájjal, a jó szerpentinekkel és azzal a lehetőséggel, hogy két óra alatt a pálmafákkal övezett tengerpartról a vulkáni kráter peremére lehet jutni.

Ezúttal északnyugatról támadtam, és Chiót elhagyva kezdődött a kanyarvadászat. Ahogy emelkedik az út, a kanárifenyők teljesen átveszik a hatalmat, és szép lassan minden más eltűnik a környezetükből, beleértve az aljnövényzetet is. Ez nagyon szokatlan látványt eredményez: lent fekete kopár lávahomok, ebből semmi más nem nő ki, csak az élénkzöldben pompázó fenyők, végül fent a kék ég; fekete, zöld, kék, akár a sziget nemzeti színei is lehetnének.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Amilyen hirtelen jelennek meg, olyan gyorsan tűnnek el a fenyők, abban a pillanatban, ahogy az út egy utolsó kanyarral befordul a Canada Del Teide irányába. Innen egy hosszú egyenes vezet át a mattfekete lávamezőn, amelyiken semmilyen növényzet sincs. Balról a Pico Viejo 3000 m feletti csúcsa magasodik ki, az oldalában az 1798-as kitörés által létrehozott lávakürtők, jobbról a lávamező terül el, ameddig a szem ellát. Az öklömnyitől 2-3 méteres átmérőig változó méretű, megszilárdult lávagolyók totális összevisszaságban borítják a szürreális tájat.

Ma végre szerencsém volt, odafenn a Teidén csendes az idő, működik a felvonó. Beálltam a hosszan kanyargó sorba, és csupán 1,5 óra várakozást követően már bent voltam a felvonókabinban. 8 perccel később 3550 m magasból, –10 fokban és 60-70 km/h-s szélben néztem a világot. Annak ellenére, hogy csodásan sütött a nap, rettenetesen hideg volt, de a látvány kárpótolt a cidriért és a hosszas sorban állásért is. Korábban csak repülőről volt részem hasonló kilátásban, most már kezdem megérteni, mi hajtja a hegymászókat minél magasabb csúcsok meghódítására.

A felvonótól elmotoroztam még a Canada Del Teide keleti végébe telepített csillagvizsgálókig. A szigeten általában és ebben a magasságban különösen annyira tiszta a levegő, hogy 4 nagyobb és több kisebb csillagvizsgáló is található itt meg egy katonai létesítmény, amit csak akkor vettem észre, amikor egy őrbódéból kilépő, jól felvegyverzett egyén egyértelmű jelekkel tudatta velem, hogy itt nincs semmi keresnivalóm.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

A lefele vezető úton megint érintettem Villaflort és utána Granadilla De Abonát. A két helység között vezető aszfalt bár nincs különösebben magasan, a táj tagoltsága miatt mégis annyira kacskaringós, hogy alig lehet elérni rajta egy 30-as átlagot. Granadillából El Medano felé vettem az irányt. Az útikönyv szerint ez a tenerifei szörfösök paradicsoma. Én sajna nyomukat sem láttam, helyettük észrevettem egypár sárkányt eregető fiatalt és egy homokos tengerpartot, ahonnan könnyed poroszkálásban tértem vissza az utolsó vacsorámra Adejébe, és leadtam a motort. Ezúttal személyesen is találkoztam Joachim Scharlével, a némettel, akivel indulásom előtt leveleztem motorbérlésről. Ő továbbra sem beszélt angolul, az én németem pedig alapfokon van, de ez elég volt ahhoz, hogy jól megértsük egymást. Joachim már 5 éve a szigeten él és a Canary Motónak dolgozik. Mindeközben a felesége valahol némethonban lakik. Ez ám a szabadság! Másnap reggel gondolatban elbúcsúztam Tenerifétől, repülőre szálltam és este már Budapesten öleltem meg a családomat.



Hasznos információ
Közlekedés: összesen 1450 km-t motoroztam nagyon kevés kivétellel kimondottan jó minőségű aszfalton. A hegyekben vezető utak keskenyek, a kanyarokban egy nagyobb jármű (busz vagy teherautó) és egy személyautó nem tud elmenni egymás mellett, ezért emiatt előtte dudálni szoktak. Ilyenkor célszerű lefékezni. A közlekedési morál kiemelkedően jó. A sebességkorlátozásokat mindenki betartja, az autópályán a megengedett 120 helyett általában 100-zal mennek. A spanyol rendőr nem vicces fajta, komolyan veszi a munkáját és nem beszél nyelveket. A turisták által frekventált helyeken a németet és az angolt beszélik/értik, máshol viszont a kézzel-lábbal való kommunikáció marad annak, aki nem tud spanyolul.

Benzinár/útdíjak: a szigeten nem kell útdíjat fizetni. Sűrű a benzinkúthálózat, a benzinár 0,75–0,85 euró között mozog. A fizetőeszköz az euró, bankkártyát nagyon sok helyen fogadnak el.

Időjárás: a hőmérséklet januárban a parti sávban 25 fok körüli, de 1000 méter felett már csak 15 fok van, a Teide Nemzeti Parkban pedig inkább csak 10. Az északi part nedvesebb, a délin ezzel szemben alig esik az eső.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Étkezés: kontinentális jellegűek az ételek, ezen belül sok minden utal a spanyol konyhára, de vannak jellegzetesen helyi ételek sertésbordából, nyúlból, csirkéből, nyakon öntve különféle szószokkal (mojo) és burgonyával tálalva. A hal és a helyi banán természetes adottság, a zöldségek nagyon frissek és ízletesek. Az árak a felkapott tengerparti üdülőhelyeken magasabbak, de nem ütnek el az európai átlagtól. A kisebb településekben 20–30%-kal olcsóbban lehet étkezni.

Címkék:  túra , tenerife



vonyikzsolt85
2010-12-07 22:31:01

Amint látom jelesre oldottad meg a feladványt...

hangszoro
2010-12-07 13:13:49

Érdekes az a szétrepedt, elcsúszott domb!

Összegzek! Elutazni Tenerifére, bérelni egy motort, élvezkedni, majd Fazervin motorjának szemét elkerülve irány FeR1 barátnője........ Jól mondom?!

vonyikzsolt85
2010-12-07 11:22:16

Na azért olvasgatva az "elozo részeket" meg elnézve a képeket lehet,hogy hajlamos lennék a bigámiára... Egyik haverom szokta mondogatni,hogy azért jo a megcsalás mert feldobja a kapcsolatot... Sose próbáltam, de ez nagyon szép, meg nagyon kanyargós, amit itt mutogatnak! "1450 km-t motoroztam nagyon kevés kivétellel kimondottan jó minőségű aszfalton" hááááát... ezért talán mégis megérné!

FeR1
2010-12-06 22:06:58

Ugye? Szép, szép, de ez olyan, mint egyedül elutazni Tenerifére, ott keresni egy nőt, vele élvezkedni és utána hazamenni a barátnőmhöz

Fazervin
2010-12-06 21:18:11

Ez mind jó, de szégyellnék a motorom szeme elé kerülni, hogy valami bérelt bringával élvezkedtem...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár