hirdetés
2010-10-18 , Írta: Lillin Ferenc, Képek: Lillin Ferenc
Bookmark and Share

Egy motorozás szempontjából absztinens év után, decemberben megint elkapott a mehetnék egy olyan helyre, ahol még nem jártam, és ahol a tél ellenére jót lehet gurulni. A válság úgy látszik, a motorostúra-szervezőket nem érinti. Több céget is megkerestem, de minden túrájuk fel volt töltve. Azt gondoltam, hogy ha nem megy másképp, akkor saját szervezésben fogok utazni. Nem is bántam meg.

Madeira, az Azori-, a Baleári- és a Kanári-szigetek valamelyike volt az első szűkítés, amikor feltettem magamnak a kérdést: quo vadis, domine? A Baleári- és Azori-szigeteken az átlaghőmérséklet alig haladja meg a 10 fokot januárban, Madeira nagyon érdekesnek tűnt, de január eleji repülőjegy híján ezt is kihúztam a listáról. A választásom végül Tenerifére esett. Lehet nagy motort bérelni, és repjegyet is sikerült intézni. Január elsején hajnali 5-kor indultam Ferihegyről!

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Január 1., bemelegítő, 150 km
Öt és fél óra repülés és 20 perc taxizás után a bázispontomra, Adejébe értem. Amikor szállást kerestem, az volt a célom, hogy elkerüljem a déli part turistaagglomerációit. Adeje a parttól pár kilométerre, a hegyek lábánál épült kis városka. Egyedüli látványossága a főutcája egy templommal, két bárral és három vendéglővel. A Fonda Central szálloda javarészt faszerkezetű, ódon épület, mellyel összhangban van a berendezés, rusztikus bútorok és régi használati tárgyak díszítik a közösségi tereket.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
Adejében, a Fonda Central nevű kis szállodában, a 9-es szobában

Alig értem a kávém végére, máris megérkezett a motoros cég képviselője. Tenerifén tudtommal csak két nagymotor-bérlési lehetőség van, ezek közül a Canarymoto több mint 50 darabos BMW- és Kawasaki-flottát tart fenn. Az én példányom egy új típusú, kéthengeres BMW 650 GS volt, kifogástalan állapotban és alig 5500 futott kilométerrel. Pár aláírással később már a nyeregben voltam.

Ezt a fél napot eredetileg csak bemelegítésnek terveztem, ám a kilométeróra a nap végén 150 km-t mutatott. Playa Paraisót, Playa De San Juant és Puerto De Santiagót fűztem fel az útvonalra a sziget délkeleti partja mentén, így jutottam el Acantilado De Los Gigantes-ig. Az első három település klasszikus üdülőhely, hol több, hol kevesebb nagy szállodával és rengeteg apartmanházzal. Acantilado annyiban más, hogy a partvonal itt hirtelen átcsap 500–600 méteres sziklafalakba, ezeket hívják az Óriásoknak – Los Gigantes-nak. Innen befordultam a szárazföld felé. A sziget nagyon tagolt, és ahogy elhagytam a partvonalat, az út azonnal elkezdett emelkedni. Santiago Del Teidénél már majdnem 1000 méter magasan jártam, és pár kanyar után első alkalommal láttam meg a távolban a Teidét. 3700 méterével nem csak a Kanári szigetek, de Spanyolországnak is a legmagasabb hegye.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

El Tanque-nál terveztem átvágni az északi útra, de elnéztem a letérőt, és mire észbe kaptam, már egy táblával néztem farkasszemet: veszélyes útszakasz következik, különösen óvatosan kell vezetni. Innen már nehéz lett volna visszafordulni, így lecsorogtam a 20%-os egynyomtávos lejtőn a partig. Közben a hátamon is csorgott az izzadság. Tény, hogy helyieken kívül nem láttam mást ezen az úton.

Los Silosban banánültetvények fogadtak. Rengeteg banánt termesztenek a szigeten, a tengerparti sávban úton-útfélen lehet látni. A banánpálmák alig magasabbak, mint egy ember, igen sűrűn ültetik a fákat és az ültetvényt vagy kerítéssel veszik körül, vagy pedig óriási fóliasátrakba burkolják. A már érőfélben levő banánfürtöket kék áttetsző műanyag zsákokba húzzák, ettől gyorsabban érik a gyümölcs.

Buenavista Del Norte érintésével kezdtem meg a hazautat. Rövidesen megint 1000 méteres magasságba kerültem, és elértem a nagyon meredek hegyek koszorújában fekvő Masca nevű csöpp falut. A látvány lélegzetelállító, ez Tenerife egyik kihagyhatatlan érdekessége.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
Masca a sziget egyik legfestő̋ibb helye. Pici falu eldugva egy földnyúlványon két magas hegy közö̈tt

Január 2., északnyugati kör, 250 km
A mai célom a Teidére való feljutás volt. Adejéből az autópályán mentem pár kilométert, és innen indultam felfelé Arona érintésével. Igen, valóban autópályáról beszélek. A szigeten három is van belőle. Az egyik délen, a másik északon fut végig, a harmadik összeköti az északi és a déli útvonalat. Díjat nem kell fizetni a használatukért. A benzint ugyan nem adják ingyen, de litere csak 0,75 euróba, vagyis 200 forintba kerül. Ehhez adjuk hozzá, hogy a hőmérséklet a partvonalon egész évben 20 és 28 fok között van – íme a motoros paradicsom. Az első pihenőt Vilaflorban tartottam, innen csodaszép kilátás nyílt a partvonalat eltakaró felhőkre. Olvastam róla, hogy a szigetet sokszor kettévágja 1000 m magasságban egy felhőréteg, de egy dolog olvasni és megint más látni.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
Vilaflorban nagyon szépen szépen sütött a nap, amikor ismét a felhő-takaró fölé értem

Vilaflor után pár kilométerrel a lombhullató fákat felváltják a fenyvesek, közöttük kanyarog az út felfelé a Teide Nemzeti Park bejáratáig. A változás megint megdöbbentő. Az erdők és a növényzet java 2000 m körül eltűnik, ahogy az út belép a Canada Del Teide térségbe. A hely egy több millió éve beszakadt, 15 km átmérőjű vulkáni kráter, amelynek az északi végében emelkedik a Teide. A táj vad és nyers voltát szavakkal nehéz leírni. A beszakadt kráter több száz méter magas falain láthatóak a földtani rétegek, miközben a kráter középső része feltöltődött, és lapos akár egy futballpálya. Az út egyik oldalát durva összevisszaságban a kitörések során szétszórt és megszilárdult magma borítja, a másik oldalon zen sziklakerthez hasonló, egyenletesen elterülő apró kavicsokból áll ki pár sziklaalakzat. Szerencsémre végig sütött a nap, így a part menti 22 fok helyett az itteni 15 fok ellenére sem fáztam.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
Az úgynevezett Canada Del Teide panorámája

A Teide Nemzeti Parkból északnak, az Orotava völgy felé vettem az irányt. Sok szerpentin után visszatértem a fenyvesek, majd a lombhullató erdők szintjére, és csak a nyeregből bekukkantottam La Orotava óvárosába is. Eredetileg a part mentén szerettem volna továbbhaladni a sziget észak-nyugati csücske felé, de újabb tévesztés miatt a 342-es úton kötöttem ki. Nem bántam meg, mert ez végig a hegyek oldalában kanyarog és fenséges látványt nyújt az északi partvonalra.

Garachicos előtt értem le megint az óceánhoz. A város korábban fontos kikötő volt, de jelentős károkat szenvedett az 1700-as években az egyik vulkánkitörés miatt. Los Silost és Buena Vista Del Nortét elhagyva egy újabb vadregényes útszakasz vezet a sziget legnyugatibb pontjához és az oda épített világítótoronyhoz. Innen visszafordultam és egy ragyogó szerpentinen felmentem El Tanquéba, és végül a 436-os úton legurultam Santiago Del Teidébe, majd Tamaimo és Guia De Isora érintésével értem vissza Adejébe.

Január 3., északkeleti kör, 250 km
A gyors haladás érdekében végigmentem az autópályán Santa Cruzba, a sziget fővárosába. Érdekes, hogy még egy ilyen kis 7 szigetből álló világban is van rivalizálás Tenerife és Gran Canaria között. Az előbbi La Gomera, La Palmas és El Hierónak az adminisztratív központja, az utóbbi ugyanezt mondhatja el magáról Fuerteventura és Lanzarote tekintetében. A 30-as években a szigetcsoport központi adminisztrációját megosztották Tenerife és Gran Canaria között.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
Ilyen a Teide La Gomeráról nézve

Santa Cruz egyrészt meglepően nagy, másrészt nagyon kellemes város. Széles sugárutak, szép épületek, sok park, tisztaság és rendezettség várja a látogatót. Olyan, akár egy kis Barcelona. Vasárnap lévén a piac felé vettem az irányt. Ilyenkor itt az utcákat lezárják, és az autók helyét átveszik az árusok és a bolhapiaci eladók. Rozsdás szögtől kínai portékáig minden kapható, de az emberek forgataga a leglátványosabb. A Mercado de Nuestra Senora de Africa piacon kinéztem egy talponállót és faltam egy kis tízórait. Nem tudom, mi volt a neve, de lángostésztába töltött, főtt, krumplis-húsos tölteléket öntöttek nyakon egyhén csípős, méregzöld színű szósszal. Ehhez tejes gyümölcslevet adtak. Ízlett. Sétáltam még egy órácskát a Plaza De Espana környéki utcákban a Váci utcaihoz hasonló turistaforgatagban, aztán elmotoroztam az Auditóriumhoz. A kikötő előtt egy földnyelven épült a főváros Santiago Calatrava Valls által tervezett hangversenyterme – az Auditórium. A fehér csempével borított épület gigantikus vitorlást formáz. Az épületen nincs egyenes vonal, és bár tisztán felismerhetőek a Gaudí-féle katalán építészeti iskola nyomai, egyediségéhez nem fér kétség.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
Az Auditorio egy óriási vitorláshajót mintáz és az egész felületét fehér csempe borítja

Santa Cruzból tovább követtem a part vonalát és megnéztem San Andres-nál a sziget egyetlen fehérhomokos strandját. A Teresitas strand alapanyagát a Szaharából hordták a szigetre. Az illuziót pálmafák sora teszi teljessé, a kellemes fürdőzésről a strandot majdnem teljesen körülölelő gát gondoskodik. San Andres-tól az Anaga-hegység felé vettem az irányt. Mivel a szigetnek ez a csücske kapja a legtöbb csapadékot, a növényzet is itt a legbujább. Sűrű őserdők között kanyarog a kiváló minőségű út egészen Bailaderosig, majd innen ereszkedik vissza La Lagunába, a sziget régi fővárosába.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)
A guancho törzsfőnök szobrai Candeláriában. A guanchók voltak a sziget őslakói, de az 1494-es spanyol hódítást követően nem sok nyomuk maradt

La Lagunán ezúttal csak átmotoroztam, helyette Candelariában tartottam pihenőt. A városka nevezetessége a nagy főtér és a bazilika. Nekem jobban tetszett a guancho törzsfőnökök szoborcsoportja. A szigetet a spanyol hódítás előtt a guancho népcsoport lakta. A társadalmuk törzsi alapú volt, fejlettségi szintjük kőkorszaki. Az egyik elmélet szerint a guanchók a vikingek leszármazottjai (kék szemű, világos bőrszínű emberek voltak), a másik szerint berber leszármazottak lehettek. Az igazságot már nem tudjuk meg, viszont tény, hogy mára nyomuk sem maradt a sziget genetikai állományában – a spanyol hódítás megtette a magáét.

Január 4., és megint Teide, 300 km
Tegnap San Andres-nál a Teresitas strandot az ellenfény miatt nem tudtam lefényképezni. Ezért úgy döntöttem, hogy még reggeli fényben visszatérek ide, majd újból végigmentem az Anaga-hegység szerpentinjein. Az első pár kilométeren még napsütésben haladtam, utána viszont beborult. Las Mercedesnél elhúztam balra, és megnéztem a sziget északkeleti csücskében Tejinát, Bajamart és Punta Del Hidalgót. Itt sokkal vadabb a táj, mint a sziget déli részén. Kicsi, fekete kavicsos partok szorulnak be a meredeken leszakadó szirtek közé. A szél kergette a felhőket, többméteres hullámok csapódtak a partnak, néha pár csepp eső is esett, a távoli partszakaszok ködbe vesztek. Punta Del Hidalgo után az aszfalt is eltűnt a gumi alól, így jutottam el a helyi világítótoronyhoz. Pár éve épült, egyszerű vonalvezetésű, modern épület.

Tegnap kihagytam La Lagunát, ezt ma be akartam pótolni, de előtte még benéztem Tacarontéba és El Sauzalba. Tacarontéban egy vajgyáron kívül nincs sok érdekesség, ezzel szemben El Sauzal nagyon takaros kis üdülőváros. A főtér egyik oldalán, szép kertben egy új épületben áll a városháza, szemben vele az 1700-as években épült templom. Amikor 1750 körül La Lagunában járvány dúlt, a templom adott otthont a sziget közigazgatási központjának is.

Túrák Tenerife (Kanári-szigetek)

Garachico után és Santa Cruz előtt La Laguna volt a sziget fővárosa. A várost az Anaga- és a Cumbre Dorsal-hegyek közé beékelődő fennsíkra telepítették. Itt az időjárás elég nedves ahhoz, hogy a környező mezők folyamatosan üde zöldben pompázzanak. A középkori városmag pár egymásra merőleges, járda nélküli sétálóutcából áll, eredeti állagukban megőrzött épületek sorával és egy méretes templommal. Kissé délebbre található az egyetemi kampusz. Az egyetem jelenléte egyben azt is jelenti, hogy itt rengeteg a fiatal, talán emiatt a sziesztát sem tartják be olyan szigorúan, mint a többi településen.

Bár késő délután volt már, a Teide úgy vonzott, mint a mágnes, nem tudtam ellenállni neki. Ezúttal keletről támadtam a vulkánnak a Cumbre Dorsal szép ívű, széles szerpentinjein haladva. Az utat több helyen kilátók szegélyezik. Itt-ott megálltam, nem tudtam betelni a naplementében pompázó felhőtakaró és az abból kiemelkedő Teide látványával. Rövidesen elértem, majd elhagytam a fenyők övezetét, és már megint 2000 m felett voltam a régi kráterben, a Canada Del Teidében. Az egyik parkolóban összefutottam egy német motorossal. Megegyeztünk abban, hogy a hidegtől és széltől eltekintve csodaszép a táj. A Pico Viejo alá már 5 fokban és sötétedésben értem, a hegyről lefelé szuroksötétben vezetett az utam a szállodáig. Szép hosszú nap volt.

Címkék:  túra , tenerife



hembyke
2010-10-31 11:29:50

Az Olasz tura utän mär tudom, hogy mi az uj celom! Csdälatos fotok es a leiräs is !!! Gratula hozä!

hangszoro
2010-10-26 14:07:07

A sárga?? Na ez elfogott engem is!

dragboyz86
2010-10-19 18:55:17

Inkább az irigység...

FeR1
2010-10-18 22:10:20

Elfogott a sárga irigység Vagy egy újabb útvonal terve fogalmazódott meg bennem?

dragboyz86
2010-10-18 20:03:25

Ezek a képek hát....... Na nem csak azért mert csak addig jutottam, de szóval... igen. Van még miért élni!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár