hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

Ötletek szezonhosszabítóknak

De csak majdnem. Akik a motorozásból élnek, tudják hogyan öltözzenek fel ilyenkor, számolnak a hosszabb fékutakkal, a hideggel és a rossz látási viszonyokkal. Most olvasóinkat is bevezetjük a téli motorozás rejtelmeibe.


Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknak


Halmozott rétegek
Egy budapesti motorosfelszerelés-kereskedő szerint akármennyit költ is valaki a kényelemérzetre és biztonságra, fagypont körül nem fogja úgy érezni magát a motoron, mintha autóba ülne. Ezzel az illúzióval kell leszámolni, mielőtt vásárolni indulunk. Alaposan körülnéztünk a hazai boltokban, hogy feltérképezzük milyen kiegészítőkkel fokozható egy átlagos termoöltözék hőtartó és vízzáró képessége az igazán extrém igénybevétel előtt. Válogatásunk szándékkal nem a teljes kínálatot öleli fel, hiszen árban és minőségben is jelentős átfedéseket tapasztaltunk. Célunk az volt, hogy a költségek és a várható szolgáltatás szempontjából is felrajzoljuk a maszkok, vesevédők és egyéb hasznos apró termékek széles horizontját.

Feltételeztük, hogy elszánt motorosunknak van egy legalább középkategóriás textilruhája. Nem kérdés, hogy télen a bőroveráll szóba sem jöhet, hiszen a sportmotorokhoz illő, testhez simuló védőfelszerelés nem téliesíthető tökéletesen. A bőr gyorsan áthűl, vízzáró képessége még a felületkezelések ellenére sem közelíti meg a szövetruhákét, és az aláöltözékeknek sem jut annyi hely, mint a bővebb szabású védőfelszerelésekben.

Metsző hideg elleni küzdelmünk első szabálya, hogy még indulás előtt pontosan ki kell védenünk minden támadási felületet a testünkön, mivel legfőbb értékünk a saját testünk melege lesz, ebből gazdálkodva kell eljutnunk úti célunkhoz.



Maszkok és nyakvédők

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakAz egyszerű két-háromezer forintért kínált fej és arcvédők közös ismérve, hogy méretük általában univerzális, vagyis olyan elasztikus anyagból vannak, ami felveszi a fej formáját és általában csak a szem és az orrnyereg marad szabadon. Az összeg kétszereséért juthatunk olyan megoldásokhoz, melyek esetenként elérik a mellkast is, így biztosítva tökéletes szigetelést a kabát nyitott részének környékén. Ezek a hosszabb maszkok a már említett elasztikus anyagon kívül velúr betétet is kapnak az első felükön, így jobban védik a szélnek feszülő testrészeket. A maszkok felsőházában a Windstopper kifejezésbe botlunk. Érdemes megjegyezni ezt a márkanevet, hiszen a felsőkategóriás, közel tízezer forintos maszkokban, a gyártótól függetlenül gyakran ezt, vagy a Thermolite megoldást alkalmazzák. Ez, a speciális lélegző anyag segít bent tartani a meleget, és teljesen elzárja a menetszél útját a száj, illetve a nyak környékén. Javasoljuk, hogy maszkvásárláshoz mindenki vigye magával bukósisakját, hogy kiderüljön nem szorít-e a ruhadarab.


Vesevédők

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakA négyezer forint körül kínált egyszerű szivacsos övtől a merevített és jelentős hőtartó képességgel rendelkező, ezért körülbelül kétszer ennyibe kerülő csúcsmodellekig terjed a hazai vesemelegítők kínálata. A választék ebben a termékcsoportban évek óta zavarba ejtő, de a megkérdezett kereskedők egybehangzó véleménye szerint a magyar motorosok még mindig nem ismerték fel, hogy mennyire fontos a derék védelme a hidegben. Ez főként akkor igaz, ha tudjuk, hogy vesénk könnyen megfázhat, például egy nem megfelelően illeszkedő kabát, vagy rövid szabású motoros dzseki alatt. A derékvédők többsége gumírozott és tépőzárral rögzíthető, de nagy részüket két-három különböző méretben is kínálják, érdemes tehát körültekintőnek lenni a vásárlásnál.



Alsóruházat

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakA téli sportok kedvelői régóta tudják, hogy egy szorosan a testfelületet fedő réteg a ruha alatt meglepően sokat javíthat az teljes öltözék védelmén. A motoros alsóruhák darabonként tízezer forint alatt kapható nadrág és felsőrésze lehet egyszerű pamut alapanyagú, amely főként vastagságával védi viselőjét. A gyártók azt javasolják, hogy azok alá ne vegyünk pólót, hiszen szűk szabásuk miatt csak akkor igazán kényelmesek, ha a testhez simulhatnak. A felsőbb ár és szolgáltatási kategóriákban kétféle megoldással találkoztunk. Az igazán meleg ruhadarabok szintetikus szövetből készülnek, esetenként a testhajlatoknál kialakított párnázatokkal, az izületek fokozott védelme érdekében. A Windstopper technológián kívül léteznek olyan üreges szálas kivitelű alsóruhák is, amelyek rendkívül vékonyak, ennek ellenére biztosan felszívják a test izzadtságát és visszatartják a hideget, illetve több gyártó készít alumíniumszálas ruhákat is, melyek hőtükörként funkcionálnak. Az árak egy teljes öltözék esetén negyvenezer forintnál tetőznek.





A pamutalsók mellett a kedvező ár, a lélegző ruhák (képünkön) mellett a fejlett testhőkontroll szól.



Egyéb kiegészítők

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakAz első védelmi vonal a motoros ruha, de olykor nem árt azt minden testrészünkön megerősíteni. Az átfagyott kéz és láb egy hosszabb túrán akár lehetetlenné teheti a továbbhaladást. A túracsizmák kínálatában is akad néhány, amelyet téli használatra szánnak, és nincs ez másként a kesztyűkkel sem. Tapasztalataink szerint e két felszerelés esetében nem igazán lehet spórolni, hiszen azzal a hőtartó és/vagy vízálló képességről mondunk le. A kesztyűkínálat öt-hétezer forintos alapdarabjai vastagok, ezért nehezítik a fogást, bár kétségkívül melegek. Nem köthetünk kompromisszumot az izzadtságkezelés terén, hiszen ha a csizma vagy kesztyű verejtékezni engedi a lábat vagy kezet, annak szinte minden esetben megfázás a vége, így a lábbeli vagy kézvédő megvásárlása előtt mindenképpen tájékozódjunk arról, hogy meddig számíthatunk védelmükre a hidegben.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2 | 3 | 4
Szélterelők, fűthető kiegészítők



Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakMíg a meleg alsóruhák a testhő megtartásában segítenek, addig a motorra szerelhető kiegészítők a jeges menetszelet igyekeznek elterelni vagy semlegesíteni. Egy magasabb szélvédő, egy lábtakaró a motorra vagy a robogóra, illetve a motoros futárok által egyre gyakrabban használt kormányzsebek hatékony eszközei a hideg és a nedvesség elleni küzdelemnek. A magyar kínálat alapját a műbőrszerű huzatok jelentik, melyek némi kompromisszummal egészítik ki a motoros ruhát. A komolyabb thermo scud-ok impregnált szövetből készülnek, tartásukat belső merevítők garantálják és műszőrmével bélelték ki belsejüket a komfortérzet fokozása érdekében. Egy teljes felszerelés ára húsz-harmincezer forint körül alakul, a motor jellegétől és típusától függően. A használatot rövid gyakorlással kezdjük, így hamar megszokhatjuk jelenlétüket a motoron.


Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknak
Kellemes melegben utazhatunk egy thermoscud alatt.

Elektronikus segítséget is hívhatunk, ha a felsorolt módszerek nem hozzák meg a kívánt hatást. Mivel egyre több motormárka opciós listáján szerepel az univerzális markolatfűtés, bizonyos kiegészítő gyártók is elkezdték forgalmazni saját megoldásaikat. A hazai markolatfűtés kínálat egyes darabjainál nem találtunk eltérést. A tizenkétezer forintos alapmodell láthatóan olcsóbb műanyagokból készült, mint drágább társai, ettől eltekintve korrekt csomagban szállítják, benne a teljes kábelezéssel és biztosítékkal, illetve a vezető keze ügyébe szerelhető hőfokállító potméterrel, mely a langyostól a szabad kézzel már-már elviselhetetlen melegig szabályozza a markolatokat. A fűthető markolatok általában vastagabbak, mint az átlagos gyári kormánymarkolatok, így ez is megszokást igényel.

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknak
A markolatfűtés már nem csak a luxustúrázók privilégiuma. Segítségével a kézben futó hajszálereken keresztül jelentősen javulhat a vezető hőérzete.


Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakA motor elektromos rendszerére köthető fűthető mellények, kesztyűk, zoknik sora szinte végtelen, de javasoljuk, hogy mielőtt ezek közül a több tízezer forintért kapható megoldások közül választunk, tájékozódjunk a motor gyártójánál arról, hogy gépünk elektromos rendszere mekkora többletterhelést képes károsodás nélkül elviselni. Mint azt a Motorrevü korábbi számaiban már bemutattuk, tartóstesztjeink téli szakaszához a magyar fejlesztésű Thermoflash ruhafűtést használjuk, melynek előnye, hogy több mint három kilowattos fűtőteljesítményét a motor melegéből meríti, a folyadékkeringetéses rendszer a leghatékonyabb, energia felvétele elenyésző, de százharmincezer forintos vételára is a paletta csúcsára emeli.
A Thermoflash ruhafűtés a leghidegebb időben is komfortérzetet biztosít egyelőre csak folyadékhűtésű motorokon.



Télen is megy?
Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakA motorkerékpár és a robogó nem téli jármű, tudnunk kell tehát, hogy érdemes-e egy hibátlan állapotú, nagy értékű kétkerekűt kitenni a hidegüzem okozta fokozott kopásnak és a sós, latyakos utak jelentette, fényezést mattító, illetve minden fém és gumialkatrészt károsító körülményeknek. A kezeletlen fém alkatrészek vagy egy sérült festésű acélváz akár egyetlen tél alatt berozsdásodhat és ez ellen nincs százszázalékos védelem. Kézenfekvő de nem mindig járható út, ha rendszeresen lemossuk a motort használat után, illetve polírozó szerrel kezeljük a korróziónak kitett felületeket. Vigyázzunk ugyanakkor a fagyásveszélyre és csak akkor mossuk le a kétkerekűt, ha utána pozitív hőmérsékleten száradhat meg. A kereskedelemben, egy-kétezer forintért kapható ápolószerek között van néhány, amely vékony filmréteget képez a fémen, és ha csak átmenetileg is, de távol tartja az útszóró só maró hatásaitól.


Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakA biztos indítás és működés alapfeltétele, hogy tökéletes állapotú legyen az akkumulátor és hidegindító rendszer. Alacsony hőmérsékleten az áramforrásban zajló kémiai folyamatok lelassulnak, így esetleg nem lesz képes leadni a szükséges indítófeszültséget. A motort lehetőleg zárt térben tároljuk, ahol csepptöltőt köthetünk rá éjszakára, ami megakadályozza a telep ledermedését, az üzemanyag ellátó rendszert pedig szakember segítségével ellenőrizzük a megfelelő benzin-levegő utánpótlás érdekében. Az indítás így sem lesz olyan mint tavasztól őszig, hiszen az üzemanyag a hideg blokk szívócsövének és hengerének falához érve kicsapódik, így elszegényíti azt, de az automata szivatós motorokon ez nem igényel külön teendőt. Folyadékhűtésű motoroknál még a hideg beállta előtt ellenőriztetni kell a hűtőfolyadék fagyáspontját is, hiszen ami nyáron nem olyan lényeges paraméter, a fagy beálltával súlyos anyagi károkat okozhat a blokkban. A kívánt üzemi hőmérséklet gyors elérésének és megtartásának egyik bevált trükkje, hogy letakarjuk a hűtőradiátor egy részét, így csökkentve a hőleadás felületét a megfelelő méretre.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
1 | 2 | 3 | 4
Vezetési tanácsok - Tapintástan

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakSzikrázó napfényben csillogó hó - benne csúszkálni nem csak sítalpon élvezet, motorral is az lehet. Ezt már nagyapáink is tudták, és a második világháborút követő korszak magyar versenyzői nem kevés anekdotát tudnak róla mesélni. Igaz, akkoriban más forgalmi eszköz hiányában sokan rá is voltak szorulva a téli motorozásra. Ma már jóformán csak a motoros futárok és a nagyon megszállottak motoroznak télen, de mindkét csoport esküszik rá, hogy nagyon jó buli lehet, viszont sok rutint és odafigyelést is követel.

A legfontosabb, amit folyamatosan tudatosítani kell magunkban, hogy a hideg hőmérséklet mellett a gumik tapadása nagyon nagymértékben csökken. Szinte minden téren hatalmas léptekkel fejlődtek a motorgumik az elmúlt húsz évben, de mivel nem igazán van manapság rá igény, a hideg időben megmaradó tapadás már nem fejlesztési szempont, ezért főleg a sportgumiknál hatalmas a különbség a nyári és a téli tapadás között. Mivel télen az útfelület sokkal változékonyabb, mint nyáron, még tovább kell fokozni a figyelmet, és a tempót úgy megválasztani, amibe plusz biztonsági tartalékot is belekalkulálunk. Hiszen páralecsapódások, az autók, teherautók és buszok gumijából kipottyant sárdarabok, fagykárok jelenhetnek meg hirtelen még jól ismert útszakaszokon is, és a szórósó, valamint az elolvadt hóból kioldott por is igen csúszóssá teheti az aszfaltot, még akkor is ha az egyébként száraz.

Ha télen esik az eső, a víz gyakran közel fagypont körül van, ezen a legjobb gumik sem tapadnak úgy, mint a meleg nyári esőben. Az eső hirtelen átcsaphat havas esőbe és ami abból megmarad az úton, az nagyságrendekkel kevésbé tapad. A hónak rengeteg állapota van, jól egyik sem tapad, sok rutin kell hozzá, felbecsülni, milyen az adott helyzet. A féktáv minden esetben jelentősen megnő, és ha a vízen teljesen egyenes motor mellett még egészen jól is lehet fékezni, a legenyhébb dőlésszög mellett már rohamosan csökken a tapadás, így vízen fékezés közben irányt változtatni csak nagyon kis mértékben lehet. Ez a víz többi halmazállapotára még inkább vonatkozik. A legalattomosabb a jég, ha erre motorral hirtelen rászaladunk, szinte semmi esélyünk nincs talpon maradni. Havon még képesek a gumik erőt továbbítani, mivel belesüppednek és közben hosszanti és oldalsó irányba is egy kis torlaszt építenek maguk körül, aminek a gumi neki tud támaszkodni. Viszont a jég és a gumi közötti súrlódás olyan minimális, hogy még nagyon komoly rutin mellett is csak vergődik rajta a motoros.

Mindezt figyelembe véve még mindig lehet biztonságosan motorozni, de ez a figyelem mellett kifinomult mozgáskoordinációt is igényel. Fontos, hogy az összes mozdulat finoman, lágy átmenettel történjen, mert a hirtelen terhelésváltás a rossz tapadási viszonyok között hamar csúszást eredményez. Ezért nem csak a maradandó testi ártalmak érdekében fontos, hogy mindig kellő mértékben öltözzünk fel. Kihűlt végtagokkal vagy vacogó testtel képtelenek vagyunk finom mozgásokat végezni és a motor visszajelzéseit érzékelni.

 Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknakNem mellékes a motorválasztás sem. Amellett, hogy butaság egy többmilliós nagyvasat veszélyeztetni és amortizálni a téli viszonyok között, sokkal könnyebb elbánni egy könnyebb, gyengébb motorral. Ezért akik télen motoroznak, általában a "téli motorukkal" teszik, ami kisebb a nyáron használt álommotornál. Ideális téli motorok a kis endurók, sajnos ma a legtöbbnek igen nagy az ülésmagassága, ezt érdemes a villa betolásával és rövidebb rugóstaggal valamelyest csökkenteni, mert ha hirtelen megcsúszunk, nem árt, ha mindkét lábunk leér a földre. De igen jók télen a kis naked bike-ok is, illetve régebbi évjáratú motorok. Köztük is különösen a jó, régi MZ-k. A csökkent tapadás mellett bőven elegendő a futóművük. Ezzel szemben teljesen alkalmatlanok a sportmotorok és más csutkakormányos gépek. Érdemes triál vagy enduro mintás gumikat feltenni, kisebb motorokhoz és robogókhoz újabban még téli gumik is léteznek.

Senki nem úgy született, hogy mindent tudjon a motorozásról, és a téli viszonyokhoz először meg kell szerezni a rutint. Hogy mennyire nő meg a féktáv, mennyire tapad a gumi, azt legjobban üres parkolókban lehet kipróbálni. Bizonytalan útviszonynál nem szégyen a csizma talpával kitapogatni, milyen a tapadás, az öreg rókák is így csinálják. Az ABS-es motorok, amellett hogy télen sokszor kivédik fékezés közben a hirtelen meglepetést, jól helyettesítik a csizmatalpat, mert ha teljesen egyenes motornál készakarva működésbe hozzuk a blokkolásgátlót, az jó támpontot ad a tapadási viszonyokról. Persze ne felejtsünk el előtte meggyőződni arról, hogy nincs mögöttünk senki.

Fontos még tudni, hogy a kihűlés mértéke a megtett útszakasszal és a sebességgel exponenciálisan nő. 10-20 kilométert városi tempó mellett még jól elviselünk, de egy hosszabb, tempósabb utat már csak jó felszerelésben. Ha nincs ruhafűtésünk, hosszabb túrákon álljunk meg legalább óránként egyszer, és addig mozogjunk, ugráljunk, amíg megint felmelegszünk.

Aztán persze vannak a téli speciál műfajok, mint a terepmotorozás a hóban, vagy a közkedvelt szöges gumis jégmotorozás, illetve robogózás, ami télen a legjobb buli, de igen speciális felszerelést igényel. A ma már kihaló félben lévő oldalkocsis motor - főleg egy jól összeszokott vezető-utas párossal - szinte verhetetlen gépjárműfaj a hóban.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
1 | 2 | 3 | 4
Tiltakozó szervezetünk - Dr. Papp Levente szakorvos véleménye
A szervezet jobban alkalmazkodik a meleghez, mint a hideghez, így a hideg hatásai ellen valóságos harc zajlik. A hidegtűrés jelentős egyéni és nemi eltéréseket mutat. A nők bőre vékonyabb a férfiakénál, ezért akár három fokkal hűvösebbnek érezhetik a levegőt.

A kihűlés tünetei annyira fokozatosan alakulnak ki, hogy eleinte sem az illető, sem a környezete nem döbben rá mi is történik, bár a hőmérséklet csökkenése bizonyos védekező reakciókat indít be a szervezetben. Kezdetben, a bőrben a kis vérerek szűkülnek, hogy minimalizálják a hővesztést, így azonban csökken a véráramlás sebessége, a vörösvértestek oxigénfelvétele és a szövetek oxigénellátása is és a folyamatot szapora pulzus, gyors légzésszám és vérnyomás-emelkedés kíséri. A jól ismert remegés az izmok finom hullámú periodikus mozgása, mely a legtakarékosabb hőtermelő mechanizmusa a szervezetnek.

Ahogy a testhő tovább csökken, a reszketés alábbhagy, a pulzus gyengül és szabálytalanná válik, a légzés lassul, az izmok megmerevednek, a mozdulatok lassúvá és ügyetlenné válnak, megnő a reakcióidő, a gondolkodás zavarttá válik, az ítéletalkotás gátolt lesz, tehát a motorvezetés ekkor már közvetlen balesetveszéllyel jár.

Téli motorozás - Ötletek szezonhosszabítóknak
A szél hűtőhatása

Hidegártalom bekövetkezhet erős, nagysebességű széltől és a hideg víztől is. Létrejöttét fokozhatja az alkoholfogyasztás, nyugtatók szedése, a dohányzás. Érdemes tudni, hogy -1 Celsius fokban 50 km/h sebességnél a szél hűtőhatása -20 foknak felel meg.

A szívtől távol eső végtagok lehűlésére kell számítanunk először. Ha a nagy hidegben minden kockázat ellenére motorra ülünk, feltétlenül fedjük be fejünket a sisak alatt, hiszen e nélkül rendkívül nagy hőleadással kell számolnunk.


Néhány jó tanács a hidegtűrés növelésére

Testünk télen sem igényel több kalóriát, mint máskor. A vitaminokra és ásványi anyagokra azonban nagyobb szükség van. A friss levegőn való sportolás sokkal többet ér, mint a zárt térben végzett gyakorlatok. Szaunázzunk rendszeresen! Szervezetünk jobban bírja a mínuszokat, ha eddzük vérkeringésünket.

Motorozás közben: tervezzünk megállókat kb. 30 percenként! Álljunk sarokra és lábujjhegyre ütemesen többször! Kihűlt kezünket, kesztyűnket tegyük közel a járó motor kipufogó dobjához! Igyunk forró italt!
1 | 2 | 3 | 4




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár