hirdetés
2008-07-01 , Írta: Jörg Schüller, Képek: fact
Bookmark and Share

A motor ereje gyorsulásnál össze-, vagy széthúzza a rugózást? Nem egyszerű téma, ahol sok fizikai összefüggést kell figyelembe venni.

 

 

    A hátsó futómű nem kívánatos reakcióiért szívesen a lánc megfeszülését, pontosabban a lánc alsó vagy felső ágának megfeszülési reakcióit okoztatják. De oktalanul. Hogy lássuk az összefüggéseket, meg kell érteni a fizikai hátteret. Tehát kezdjük a lánc feszességével.

Láncfeszesség

    Miért kell a láncnak némi lógás? Azért, hogy ellensúlyozza a rugózás által létrejövő hosszváltozásokat. Mert az első és a hátsó lánckerék, valamint a lengővilla forgáspontjának egymáshoz való helyzetének változása megváltoztatja a lengővilla hatékony hosszát. Nyomjuk le a motor hátulját, és közben nézzük a láncot: megfeszül. A berugózás ezen kívül a hátra forgatja a kereket, ez a láncon keresztül a motor forgása ellen hat. Ezt az ellenmozgást a hátsó lánckerék alatt elhelyezett menesztelő gumik és a hajtáslánc holtjátéka nyelik el. Ha túl feszes a lánc, az mechanikusan gátolja a berugózást, ez roncsolja a láncot és a váltókimenet csapágyát. A lánc lógására tehát szükség van, mindig figyeljünk a gyártó által megadott, helyes láncfeszességre.


Mire jó a lánclógás?

 
Teljesen kirugózott, terheletlen állapotban a legnagyobb a lengővilla és a vízszintes közötti szög, és a legkisebb a lengővilla hatékony hossza, így a lánc lógása ilyenkor a legnagyobb (fent). Akkor lesz a legnagyobb a lengővilla hatékony hossza, ha az első lánckerék, a lengővilla és a hátsókerék tengelye egy vonalba kerülnek. A lánc lógása itt minimális, a berugózás tehát csökkenti a lánclógást (lent).
Fontos:
a hátsó kerék eközben visszafelé forog a támaszkodási pontjánál, és húz a felső láncágon
 



Lánchúzási reakciók
   
    Most nézzük, mi történik, ha a motor meghúzza a felső láncágat. A húzóerő a lánc minden csapjára hat, de csak a lánckerék erőkarján keresztül képez forgatónyomatékot a hátsó kerékre. Ez a forgatónyomaték, a lánckerék és a hátsó kerék sugara közötti különbséggel megszorozva, eredményezi a tényleges hajtóerőt az abroncs felfekvési pontján. Ennek valós mértékét a gumi tapadása határozza meg. A meghajtó erő ellen hat az ellenerő, aminek azonos az értéke, de ellenkező irányú, és ez az ellenerő az útfelülethez párhuzamosan megtolja előre felé a motort a hátsó keréktengelyen keresztül. De mivel a lengővilla az útfelülettel egy szöget zár be, egy erőparallelogramma jön létre. A tolóerő egy része a lengővilla hossztengelye mentén a keréktengelytől a lengővilla tengelyéig hat. A fennmaradó része ehhez merőlegesen visszatalál a tolóerő csúcspontjához. És pont ez a rész képez a keréktengelyen a lengővilla hosszával erőkarként egy forgatónyomatékot, ami a motort kigyorsításnál kirugóztatja. Ez tehát a lánchúzási reakció.






    Hogy gyorsulásnál mégis berugózást érzünk, az nem a lánc megfeszülésének eredménye, hanem annak, hogy a tömegtehetetlenség a motor és a pilóta közös súlypontjára hat, ez a lengővilla forgáspontja fölött helyezkedik el, így keletkezik egy nyomaték, ami a motort „belenyomja a rugózásba”. Amíg a lengővilla nem rugózik be a vízszintesnél mélyebbre, addig a lánchúzási reakció ez ellen a berugózás ellen dolgozik – és ez kívánatos módon segíti megtartani a futómű geometriáját. Motorféknél az alsó láncágnál fellépő húzóerő összehúzza a rugózást, ami stabilizál, de a berugózás közben fellépő hátrafelé forgás miatt lánccsapkodáshoz is vezethet.





mr-zozo
2014-01-02 11:07:58

Marhaság az egész! Azért mert "külföldi" írta, még ne istenítsük!

A "kirugózó forgatónyomaték" csak abból adódik, hogy a villa szöge lefelé áll! De ha a lánc-reakció-erejéről beszélünk, akkor épp ellentétes erőt kapunk. Aki nem hisz a fizikában ki is próbálhatja: felbakolt motornál beindítva, sebességben pörgetve a kereket, fékezzen rá: a villa össze fog ülni.

Az erő-ellenerő, forgató-nyomaték levezetés hibás!!!
Fizikából 1-es Jörg-nek!

FeR1
2009-11-28 20:24:04

Jól összeszedett cikk, sok okossággal fűszerezve, németes aprólékossággal. Köszönöm Jörg Schüller!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár