hirdetés
2009-05-12 , Írta: Égő Katalin
Bookmark and Share

Bosszantó hibák. Alig észrevehető, mégis fájó emlékei ballépéseinknek, vagy balszerencsénknek. Horpadások a tankon. Kormány ütötte, vagy épp egy másik jármű, netán egy borulás nyoma. Javítani? Legyintek. Kár lenne megbolygatni a gyári fényezést.

A karosszériás mesterség egyidős a járműiparral, de elvetemültek az ókori hadvezérek páncélkovácsait tekintik a szakma legősibb művelőinek. A motorkerékpártank javítása már sok embernek okozott fejtörést. Egyszerű, ám brutális módszer, hogy a tank alját kivágják, és így kalapálják ki a deformációt. Mások a lakatost kikerülve azonnal a fényezőhöz rohannak, aki gittréteggel tölti fel a nem kívánt gödröt. Egyik sem tökéletes megoldás. Az elemet fényezni kell, ráadásul a vastag gitt felett a fényezés könnyen megrepedhet, lévén a gitt és a fém hőtágulása eltérő. Ős öreg karosszériás fortély, hogy előbb drótokat hegesztenek a tankhoz, majd azokat megszorítva rángatják ki a horpadásokat. A gyári fény sajnos ekkor is sérül. A fényezés nélküli horpadásjavítás ez utóbbihoz hasonló elven működik. Lényege, hogy műanyag tappancsokat ragasztanak a horpadás mélyére, és azokat speciális célszerszámokkal megfogva kihúzzák a hozzáragasztott fémet.

Horpadásjavítás

Nem csalás, nem ámítás
A tank - amit le sem kell leszerelni a motorról - sérülésének környékét letisztítják. A szakember a horpadás méretétől függően kiválasztja a megfelelő műanyag tappancsot. Erre melegített műanyagragasztót visz fel, majd beilleszti a gödörbe. Egy perc várakozás után a ragasztó megköt, és egy speciális, fogó szerű szerszámmal - amelybe egyrészt befogják a műanyag tappancs különlegesen kiképzett szárát, másrészt két talppal feltámaszkodik a tankra - finom, óvatos mozdulattal kihúzzák a tappancsot, ami magával viszi a horpadt lemezt is. Valójában ehhez kell a rutin. Nagyobb horpadásnál karos kihúzóberendezés segít, kisebbeknél finomabb, kézi szerszámmal dolgoznak. Ezután oldószert fújva a tappancsra leválasztják a tankról. Egyszerű esetben már ekkor közel járnak a megoldáshoz, a lemez szinte emlékezik eredeti formájára, a horpadás láthatatlanul eltűnik. Legtöbbször azonban többlépcsős a művelet, szükség van finommunkálatokra is. Jöhet egy másik formájú tappancs, amit a maradék nyomba ragasztanak, aztán még egy és még egy... A nagyobb horpadásokkal anyagnyúlás is felléphet, de ügyes kézimunkával - ehhez poliamid kalapácsot használnak - eltüntethető. A Suzuki tankkal negyedórát dolgoztak, és a reménytelen huplinak nyoma sem volt. A lakk sajnos nagyon picit megsérült, holott a motorkerékpár tankok fényezése rendszerint jobb minőségű szokott lenni, mint az autók karosszériájáé. A Suzuki GSX-R 750 tank alapozás nélküli, leheletvékony gyári fényezésével sajnos problémás eset, de a javítás után maradt picinyke lakkhiányt polírozással láthatatlanná lehetett tenni.

MUNKAFOLYAMAT


A horpadás              Tappancsragasztás                  Beillesztés


Kihúzás                        Leválasztás                         Törlés

A módszerben az a legszebb - ami kiemeli a hagyományos karosszériás megoldások közül - hogy a javítás után nincs szükség újrafényezésre, nem növeljük a rétegvastagságot, (rendszerint rétegvastagság méréssel keresik a járműveken a javított sérüléseket), és kapásból kiküszöböli az olyan alapvető hibát, mint az utólagos fényezés során fellépő színeltérés.

Ha nem megy fényezés nélkül
Különbséget kell tenni horpadás és horpadás között. A fényezés nélküli horpadásjavítás akkor működik tökéletesen, ha a javítandó horpadás tompa és lágy szélű. Vannak törésszerű, éles benyomódások, gyűrődések, esetleg már a baleset során megreped, sérül a fényezés, ami megálljt parancsol a technológiának. Abban ugyan még segítségünkre lehet, hogy a tank (és a fényezés) többi részének további roncsolását elkerüljük, és az így kiegyengetett felületet a lehető legkisebb területen kell csak újra fényezni, minimális gitteléssel.

Horpadásjavítás - A szerszámoskocsi
A mobil szerszámoskocsin minden elfér, ami a fényezés nélküli horpadásjavításhoz kell

Megéri?
A hagyományos hegesztős-kalapálós-fényezéses megoldásnál mindenképp olcsóbb, még ha a szervizmunka 13000 Ft-os óradíja elsőre elég magasnak is hangzik. Arról nem is beszélve, hogy az eljárás gyors, a javítást helyben meg lehet várni. Nem kell a tankot leszerelni, az üzemanyagot leereszteni, és a robbanásveszély kiküszöbölése végett vízzel feltölteni. A javítás ideje függ a sérülés méretétől, jellegétől és persze a sérülések számától, de a legrosszabb esetben sem tart 1-2 óránál tovább. Amin mindenképp spórolunk az a festék, így végeredményben az eljárás a környezetet is kíméli.

Címkék:  technika , horpadásjavítás



freazer
2010-03-23 19:29:07

internetem probáltad?

csbarnabas
2010-02-24 14:45:37

tudja vki a címüket?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár