hirdetés
2010-09-30 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Rendőrségi tapasztalatok szerint gyakorlattá kezdett válni személygépkocsik esetén az első rendszám leszerelése, motorkerékpároknál pedig a hátsó megtörése, többek között annak érdekében, hogy a fotót vagy videót készítő sebesség-ellenőrző készülékek felvételein olvashatatlan legyen a rendszám és így azonosíthatatlan a jármű.

A jogalkotó ezért 2010. január 1-jétől szigorította a rendszámhasználatra vonatkozó szabályokat. Önök most valószínűleg azt kérdezik magukban, ugyan minek foglalkozni ezzel a kérdéssel. Mi köze ennek a közlekedési balesetekhez? A rendszámhasználatnak nem csupán a sebességtúllépések következményei előli menekülés szempontjából van jelentősége.

rendszámrongálás

Más típusú szabálysértések esetén is megnehezíti a jármű azonosítását az, ha a rendszám nem, vagy nem teljes egészében olvasható le. Jó tudni, hogy a rendszámhasználat szabályainak megszegése – bár nyilvánvalóan más szabályszegések következmény nélkül maradását célozza – maga is szabálysértés, következésképp szankciót von maga után. És ne felejtsük el azt sem: ami ma pusztán egy erősebben megnyomott gázpedál és a sebesség mámora, vagy egy dühödt elégtétel egy elszúrt nap miatt, az holnap összetört autók és motorok vagy letakart holttestek látványa. Nincs algoritmus, ami alapján előre kiszámítható lenne, hogy melyik vár ránk és másokra. Talán emlékeznek még: a Motorrevü egy korábbi számában foglalkoztunk már a cserbenhagyással és a segítségnyújtás elmulasztásával Mindkettő bűncselekmény, és a kiszabható büntetés mellett a közlekedési előéleti pontrendszerben is „nyomot hagy”. E bűncselekmények elkövetési körülményei tipikusan azt eredményezik, hogy az elkövető azonosításához előbb – sokszor komoly munka árán – a járművet kell azonosítani. Ha találkoztak már dühödt és elkeseredett emberekkel, akik egy azonosíthatatlan jármű vezetője miatt összetört autójukat/motorjukat, esetleg családtagjaikat „siratják”, és közben tehetetlenül veszik tudomásul, hogy az okozót nem lehet kézrekeríteni, akkor tudják, hogy a tét nagyobb, mint első ránézésre gondolnánk.

2010. január 1. előtt a rendszámhasználatról a jármű közúti közlekedésben való részvételének feltételei között a KRESZ mindössze annyit mondott, hogy „a közúti közlekedésben csak jogszabályban meghatározott érvényes hatósági jelzéssel szabad részt venni”. (Ez természetesen csak a járművekre vonatkozó feltételek egyike, a többivel azonban most nem foglalkozunk.) Ehhez a KRESZ csak annyit tett hozzá, hogy „a hatósági jelzést a járművön jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni vagy letakarni tilos”. 2010. január 1-től a közúti közlekedésben csak olyan járművel szabad részt venni, „amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve”. Ha a jármű az előbbi feltételnek nem felel meg; az üzemben tartó nem engedheti meg, hogy a vezető a járművel elinduljon és az elindulást köteles megakadályozni; a vezető a járművel nem indulhat el és az elindulásra vonatkozó utasítás végrehajtását köteles megtagadni.

„A hatósági jelzés(eke)t [rendszám táblá(ka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.”

A KRESZ által hivatkozott jogszabály szerint a járműre – az e célra kialakított helyre – a jogszabályban előírt hatósági jelzést feltüntető táblát (rendszámtábla, azonosítási tábla) kell felszerelni. A gépjárműre (a motorkerékpár is gépjármű!), a mezőgazdasági vontatóra, a lassú járműre és a pótkocsira a szabványos „H” betűt feltüntető államjelzést a jármű hátsó részén, jól látható helyen és úgy kell elhelyezni, hogy az államjelzésnek a hatósági jelzéssel való összeolvasását kizárja. (A külföldre távozó magyar rendszámú gépjárművet – a „H” betűt feltüntető – államjelzéssel kell ellátni.)

rendszámrongálás

A hatósági jelzést illetőleg annak tartószerkezetét a lassú járműre elöl, az oldalkocsi nélküli motorkerékpárra és a pótkocsira hátul, a többi gépjárműre és a mezőgazdasági vontatóra elöl és hátul, a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjában vagy attól balra, oldalkocsis motorkerékpárra az oldalkocsin elöl, a motorkerékpáron hátul kell elhelyezni. A jogszabály azt is megszabja, hogy a rendszámnak a jármű hossztengelyére merőlegesnek és megközelítően függőlegesnek kell lennie stb.

Jó ha tudjuk, hogy a rendszámtábla olyan hatósági jelzés, amely nem a miénk, az a jogszabály által kijelölt hatóság tulajdonát képezi. A rendszámtábla gyártótól történő megrendelése és a jegyzők azzal történő ellátása egy erre rendelt hivatal, az ügyfélnek történő kiadása pedig a jegyző (okmányiroda) hatáskörébe tartozik. A megrongálódott, elhasználódott – de még azonosítható – rendszámtábla utángyártása a jegyző engedélyével történik. Az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült hatósági jelzés csak a jegyző engedélye alapján gyártható le. Nem engedélyezhető az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült hatósági jelzés utángyártása, ha egy hatósági jelzés másodízben, illetve ha a két hatósági jelzés egyszerre, vagy szóló motorkerékpár, pótkocsi hatósági jelzés tűnik el. A rendőr a forgalmi engedélyt, illetve az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt a helyszínen elveszi (többek között akkor), ha a járművel érvénytelen hatósági jelzéssel vettek részt a közúti forgalomban, vagy esetleg gyanú van arra, hogy a jármű rendszámtábláját meghamisították. Ez utóbbi esetben a rendszámtáblát a helyszínen el is kell venni. A rendőr a hatósági jelzést (a rendszámtábla is az!) a helyszínen akkor is elveszi, ha a jelzés nem felel meg a jogszabályban meghatározott előírásoknak. (Pl. nincs rajta regisztrációs matrica stb.)

Címkék:  kresz , kresz 2010 , rendszám



dragboyz86
2010-10-05 18:17:43

Én sosem hajtok gyorsan!

freazer
2010-10-02 15:53:16

irgum burgum ilyen csuny dolgokat nem szabad csinálni. mindent csak szabályosan

icebandit
2010-10-02 11:27:49

Jaaaaaaaaa, ha sunyiba mérnek akkor nem kell betartani a közlekedési szabályokat!!!!! Vazz.... ezt nem tudtam!!!

hangszoro
2010-10-01 06:33:45

Hogy ne koszolódjon, s mindig jól olvasható legyen, én képpel befelé fordítva hordom ... ...

maci-laci
2010-09-30 11:56:49

Én LCD kijelzőt akarok felszerelni, az jól olvasható, és még üdvözlő szöveget, vagy választási hirdetést is tehetek rá.

rgary
2010-09-30 11:40:32

Én rendszámot sem teszek fel! Dodge This!

FeR1
2010-09-30 11:33:22

Ha sunyiban mérnek, akkor viszonozni kell az "azonosíthatóságot". Fel kell venni a kesztyűt!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár