hirdetés
2010-07-11 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Szabó-Jilek Ádám
Bookmark and Share

Mindannyian láttunk már izgalmas nyomozást. Ha máshol nem, egy filmben biztosan. Még azok is ismerik a kriminalisztika bizonyos szabályait, akik maguk sohasem láttak közelről sem bűnt, sem bűnözőt.

A krimi akkor a leginkább magával ragadó, ha olyasvalakik állnak az üldözők oldalán, akiket az őrülettel határos elszántság hajt. Hogy valaki megszállottan kutasson éveken át egy végül soha fel nem deríthető bűncselekmény szálai után, az mindenki számára elismerésre méltó. De vajon tudják-e Önök, hogy a bűnüldözésnek van egy nem kevésbé izgalmas területe is, amely legalább annyira fontos, mint a kriminalisztika? A jogszabályok értelmezésének tudománya, az, hogy egy adott eset megoldásához mindig a helyes rendelkezés adjon iránymutatást, mégpedig a legprecízebb értelmezés alapján, kevésbé látványos, ámde nagyon fontos része a bűnügyek – és nem csak a bűnügyek – megoldásának. De vajon hogyan kell értelmezni egy olyan jogi rendelkezést, amelynek alkalmazására még nem volt elég idő, ámde valódi tartalmát sokan ismerni szeretnék?

A KRESZ-t 2010. január 1-jei hatállyal módosító kormányrendelet egyik rendelkezése szerint „ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia – előresorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha

a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.” (KRESZ 36. § [12.] bekezdés)

2010. január 1-től tehát a forgalmi okból álló járművek vezetőinek – a korábbi szabályozástól és gyakorlattól eltérően – számítani kell arra, hogy járműveik mellett az arra jogosított kétkerekű járművek, a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén a forgalmi sávon belül egyszer csak felbukkannak. Az új rendelkezés KRESZ-en belüli elhelyezkedése ellenére (az új rendelkezés a párhuzamos közlekedés szabályai között kapott helyet) lehetséges egy olyan értelmezés, amely szerint mindez nemcsak akkor érvényes, ha a járművek már eleve párhuzamosan közlekednek egymás mellett. (Párhuzamos közlekedésre alkalmas az olyan úttest, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kialakítva.) Az útszűkület pl. (ahol az úttest szélessége a megelőző útszakaszhoz képest számottevően csökken) tipikusan nem párhuzamos közlekedésre jellemző fogalom. Látják, még el sem kezdtük felfejteni a hivatkozott szabály valódi tartalmát, és máris problémába ütközünk… Menjünk azonban tovább!



Ezentúl is érvényes az a szabály, amely szerint párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos két járműnek – az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladást kivéve – ugyanabban a forgalmi sávban egymás mellett elhaladni, továbbá ezentúl sem megengedett kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni. Mozgásban lévő jármű mellett tehát – még ha mozgása lassú is – azonos sávon belül továbbra sem szabad elhaladni a kétkerekű (vagyis egy nyomon haladó) járművekkel. Arról, hogy melyik jármű áll és melyik mozog, a motorkerékpár/kerékpár vezetőjének minden jármű esetén külön-külön, egyesével kell meggyőződnie. Miért fontos az álló és a mozgásban lévő jármű közötti különbségtétel? Nos azért, mert mást várunk el a közlekedőktől itt és ott. Az új szabály értelmében, ha a jármű párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten forgalmi okból – pl. útkereszteződésnél – áll, akkor ezentúl annak vezetője és utasa nem teheti meg, hogy a jármű ajtaját kellő körültekintés nélkül kinyitja, mert a kétkerekű motorkerékpár és kerékpár felbukkanására 2010. január 1-jétől számítania kell. Ha tehát pl. az utas ezentúl egy óvatlan pillanatban kinyitja a jármű ajtaját, hogy abból kiszállva otthagyja a dugóban rekedt járművet és vezetőjét, és az ajtóval fellök egy szabályosan közlekedő kerékpárost, vagy sérülést okoz egy mellette – szabályosan elhaladó – motorkerékpárosnak, akkor annak büntető- és polgári jogi következményeit egyaránt vállalnia kell. Sőt, a forgalmi okból álló jármű vezetőjének a jövőben attól is óvakodnia kell, hogy a forgalmi sávon belül maradva járművét körültekintés nélkül úgy indítsa el, hogy az eredeti nyomvonalát elhagyja. Ezzel ugyanis könnyen bajba sodorhat egy olyan motorost vagy kerékpárost, aki – kihasználva az új rendelkezésben foglaltakat – a forgalmi okból álló járművek között/mellett igyekszik előre. (Szándékosan kerülöm az irányváltoztatás kifejezést, a forgalmi sávon belüli „irányváltoztatás” ugyanis a KRESZ szerint nem minősül irányváltoztatásnak.)

Továbbra sem kell ugyanakkor a mozgásban lévő jármű vezetőjének arra számítania, hogy járművét a sávon belül egy másik jármű megelőzi. (Az előzés mozgásban lévő járműveket feltételez.) Ami a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeket illeti: az új szabály nem ad felmentést a már korábban is létező tilalom alól, amely szerint a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni. Ez a szabály független attól a körülménytől, hogy az a jármű, amely mellett elhaladnánk, áll vagy mozgásban van! Az ok pedig egyszerű: akár áll, akár mozog ez a jármű, mindenképpen takaróhatást fejt ki, éppen ezért akadályozza a gyalogosokról való meggyőződés lehetőségét, és mint ilyen, a mellette való elhaladás rendkívül nagy veszélyt rejt magában.

A motorkerékpárosok és a kerékpárosok – az új szabály dacára – továbbra sem várhatják el az előttük álló járművek vezetőitől, hogy azok eredeti pozíciójuk módosításával biztosítsák a kétkerekűek akadálytalan előrehaladását. Erre utal az a feltétel, amely szerint az előrehaladáshoz elegendő helynek kell rendelkezésre állni. Az elegendő hely valószínűleg az előresorolással érintett járművek közötti akkora oldaltávolságot jelenti, amely biztosíthatja azt, hogy azok ne érintkezzenek egymással.

(Folytatjuk)

Címkék:  balesetmegelőzés , kresz 2010



dragboyz86
2010-07-13 23:02:59

Csak higgadtan!

yoda
2010-07-12 10:03:13

ezt, hogy mozgós és irányváltós dolgot nem szabad, ezt nem tudtam Bár autósként nem olyan nagy gond.., de szerintem, amúgy inkább a bicikliseket kéne megnevelni..., kezdve ott, hogy ne ő legyen már felháborodva ha átmegy a piroson és ledudálom a ****be.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár