hirdetés
2010-11-18 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Égő Katalin, Mező János
Bookmark and Share

Mit kell csinálni, ha vasúti sorompóhoz közelítesz? Ha ezt kérdezik a legtöbben kényelmesen hátradőlnek: na ezt aztán bárhol, bármikor felmondják, ha kell… Pedig, az ördög, mint tudjuk, azokban a bizonyos részletekben rejtőzik, és nem biztos, hogy azok a részletek mindig, mindenki előtt világosak.

Az azonban biztos, hogy 2010. január 1-jétől ezen a téren is változás állt be. Lássuk, mi volt és mi az elvárható 2010. január 1-jétől, ha vasúti átjáróhoz közelítünk!



Tehát, ami eddig volt: „A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A közúti jármű vezetője köteles a jármű sebességét a vasúti átjáró előtt elhelyezett veszélyt jelző táblánál (»Sorompó nélküli vasúti átjáró«, »Fénysorompóval biztosított vasúti átjáró«, »Sorompóval biztosított vasúti átjáró«, »Jelzőőrrel biztosított vasúti átjáró«) lakott területen legfeljebb 30 km/h-ra, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/h-ra csökkenteni, és a vasúti átjáróig ezzel a csökkentett sebességgel kell haladni.” A fokozott óvatosságra vonatkozó elvárás megmaradt, a megközelítéssel kapcsolatos sebességkorlátozásra vonatkozó szabály azonban nem. Cserébe kaptunk egy olyan új rendelkezést, aminek betartása véleményem szerint eddig is elvárható volt: „A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.” Vajon melyek ezek a közúti jelzések? Nos, a „Sorompó nélküli vasúti átjáró”, „Fénysorompóval biztosított vasúti átjáró”, „Sorompóval biztosított vasúti átjáró”, illetve „Egyéb veszély” közúti jelzőtáblák, ez utóbbi akkor, ha egy olyan kiegészítő táblát helyeztek el alatta, amely a vasúti jármű áthaladását biztosító jelzőőrre utal. (Piros tárcsa) Ilyen közúti jelzés továbbá a „Vasúti átjáró kezdete” közúti jelzőtábla (amit a köznyelv egyszerűen csak „András kereszt”-nek hív) és a „Vasúti átjárót előjelző tábla”, amiből egymás után hármat helyeznek el a vasúti átjáró kezdetéig, és a ferde piros sávok számának csökkenése jelzi a járművezető számára, hogy egyre közelebb jár a vasúti átjáróhoz. Ilyen közúti jelzés továbbá a jelzőőr jelzése, továbbá a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés (fénysorompó, félsorompó, teljes sorompó) jelzése. Nos, ennyi a változás. És mit jelent ez a gyakorlatban? A megközelítéssel kapcsolatos sebességkorlátozásra vonatkozó szabály hiányában az adott útszakaszon érvényes sebességkorlátozásra kell tekintettel lennünk. Ez elvileg egészen magas sebesség is lehet(ne), ám ne feledjük, hogy a vasúti átjáróra egy sor más szabály is vonatkozik, amelyek január 1. után is érvényesek, és amelyek betartásához szükséges lehet a lassítás.

A vasúti átjáró előtt az „András-kereszt”-nél vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
a) bármely irányból vasúti jármű közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,
d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad,
e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,
f) vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad,
g) a folyamatos – megállás nélküli, legalább 5 km/h-s sebességű –áthaladásra nincs lehetőség,
h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.

Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a folyamatos – megállás nélküli – áthaladásra lehetőség van.
Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad,
b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,
c) a vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad,
d) a folyamatos – megállás nélküli - áthaladásra lehetőség van.



Ez a többször emlegetett „folyamatos áthaladás” triviálisnak tűnik, de gondoljuk meg, milyen problémák adódhatnak például abból, ha az előttünk haladóra „ráakaszkodva”, abban bízva hajtunk rá a sínekre, hogy azokról biztonságosan le is tudunk hajtani, miközben az előttünk haladó előtti forgalmi viszonyokról fogalmunk sincs. Pl.: a sínekkel párhuzamosan – az átjáró után – egy másik út keresztezi utunkat, és az útkereszteződés forgalma miatt az előttünk haladók lelassulnak, esetleg megállnak. (Olyasmi ez, mint az a szabály, amely szerint az útkereszteződésbe zöld fényjelzés ellenére sem hajthatunk be, amennyiben forgalmi torlódás miatt az útkereszteződés területét előreláthatólag nem tudjuk elhagyni a zöld fényjelzés időtartama alatt.) A cél az, hogy közúti jármű a síneken soha se álljon, ne képezzen akadályt.

Az előbbi rendelkezésekből és a vasúti átjáró megközelítésére vonatkozó korábbi sebességkorlátozás megszüntetéséből indirekt módon következik, hogy esetenként az aktuális (egyébként irányadó) sebességet azért olyan mértékben ezután is csökkenteni kell, hogy a jármű vezetője meg tudjon győződni azokról a körülményekről (pl. mi az aktuális jelzés, vagy arról, hogy vonat egyik irányból sem érkezik), amelyek nélkül a fenti rendelkezéseknek nem lehet eleget tenni.

A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara (pl. a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít) esetén járművel a vasúti átjáróra – a (3) bekezdésben említett megállást követően – abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható, és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja, és a jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad,
feltéve – mindkét esetben –, hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.

Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen. Hogy ilyesmi a valóságban is meg szokott történni, az már egy másik cikk témája lehetne…

Címkék:  balesetmegelőzés , vasút , kresz 2010 , kresz



Fazervin
2010-11-21 21:25:11

Lesz@rom, én megyek előre.... Ha nem piros a lámpa, és nincs lecsukva a sorompó, akkor is... A záróvonal meg még soha nem szúrta ki a gumimat, mi a kérdés?

hangszoro
2010-11-21 14:11:27

Szerintem is előre mehetsz.

FeR1
2010-11-20 19:36:04

Előre mehetsz, de csak óvatosan, nehogy valaki hirtelen körülnézés nélkül, megunva a várakozást, megfordul és fellök. Volt már rá példa.

bajszi
2010-11-20 17:02:00

Az itt a kérdés a mikor le van csukva és piros a lámpa és záróvonal van, előre mehetek-e motorral.Vagy csak sorba kell állnom.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár