hirdetés
2013-03-24 , Írta: Ocskay Zoltán, Képek: Ocskay Zoltán
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

Ha volt elegánsnak és drágának számító motor az ötvenes évek végén Magyarországon, akkor a négyütemű Simson okvetlenül ezt a kategóriát képviselte. És még versenytársa sem akadt.

Valamilyen oknál fogva a német mérnökök csuklójában benne van ez a letisztult vonalú egyhengeres blokk. Nézzük meg a BMW R 26-ost, toljunk mellé egy Simson 425S-t. Nem mondom, hogy a motorok ikrek, de mintha ugyanaz a postás járta volna a körzetet. Van ennek tudományos magyarázata, akit mélyebben érdekel, vegyen elő egy Németország második világháború utáni felosztásával foglalkozó könyvet.

Motorok Simson 425S
Kattintson a képre a galériához!
A ferdehátú Skoda Octaviába befér egy Simson 425S. Ezt az alapvetést Bogyay Norbitól hallottam, aki az említett kocsival vitte haza új szerzeményét. Mint meséli, az eladó először vissza akarta csinálni az üzletet, azt hitte, azért szedik szét a komplett motort, mert bontva akarják értékesíteni. Pedig csak ki kellett venni a kereket, a sárvédőt, és már el is nyelte a maradékot a csehek remeke.

Gyártása alatt folyamatosan korszerűsítették, megnehezítve azok dolgát,
akik hiányos motorkerékpárjukat típustisztára szeretnék építeni
Aztán alig maradt tennivaló. „A váltóban csapágyat cseréltünk, mert ha a kilométerórát mozgató bovden kihajtásáról eltűnik a gumiburkolat, bejut a víz, és megrozsdásodik a csapágy. Ahogy itt is történt. Emellett a szokásos helyzet: hiányzott az eredeti hátsó lámpa, minden át volt festve, még a tank krómozott része is, arról persze onnan már pattogott a festék” – foglalta össze az első tapasztalatokat és munkákat a tulajdonos. Nem mondhatjuk, hogy rutintalanul dolgozott, összesen hat 425-ös Simsonja van üzemképes állapotban, mellettük pár félkészen és romosan dekkol.

Motorok Simson 425S
A krómozott tankra szerelt épen maradt tankembléma
kincset ér a veteránbörzéken
A térdpárna alatt találták meg az eredeti színt. Jó, nem akkora felfedezés, mint egy érintetlen királysír Thébában, de esetünkben hasznosabb. Általában ott érdemes keresni, ahol a legtöbb festőmester nem szeret csiszolgatni, inkább kitakar. Norbi és édesapja, Bogyay Ede – mert ő a fő segítség – viszont nem nagyolt el semmit, apró darabokra szedték a motorkerékpárt, és az alapokról indulva hozták ismét gyári állapotúra.

Modellfejlesztés
Motorok Simson 425SA korábbi típussal, a 425T-vel összevetve a 425S-t, az eltérő vázkonstrukció mellett láthatjuk az új formájú, 4 literrel nagyobb benzintartályt, a dupla nyerget, a telefékes kerekeket, a hátsó rugóstagot. Újdonság volt a 25 fokban megdöntött, üreges tolattyús karburátor, a könnyűfém henger, a fejlesztett hengerfej is. Ezek a nagy tételek, volt még számos kisebb-nagyobb átalakítás, valójában a motor- és váltóházon kívül szinte minden új a 425S-en.

Ez a Simson mutatja, hogy a határok tologatása nem hat azonnal a mérnökemberekre. Igényes megoldások sora (kompakt felépítés, kardánhajtás, alumíniumházas hátsó rugóstag), kényelem (beépített kapaszkodós ülés, jó rugózás), dinamizmus (erőteljes motor, jó fokozatelosztású váltó) jellemzi. Pedig 1959-ben készült, amikor már nagy előretörésben volt a szocializmus Németország keleti felében, a tervgazdálkodás pedig sehol sem hatott jól az invencióra. Kigondoltak a részletek, praktikus a kapaszkodó, a pumpaelhelyezés, kézhez simulnak a karok. 

Motorok Simson 425S
Valószínűleg Magyarországon töltötte egész életét. Eredeti rendszáma ET-12-79
Elképesztően könnyen indul, alapjáraton a motor szinte suttog. Mai német rajongói – keletről és nyugatról egyaránt – erre azt mondják, agyon van fojtva, ők a nyitottabb hangtompítót szeretik. Az erőt hallani kell – állítják akkora határozottsággal, ahogy a korsót csapják az asztallapra („Zum Woooohl!”), de ez ízlés kérdése. Szerintem ez a motor így hiteles, csöndben, kulturáltan teszi a dolgát, úgy duruzsol, mint egy jól megrakott dobkályha a menedékházban, és pont annyira lehet élvezni, mint a meleget egy átfagyoskodott nap után. Amint kinyitják, hangosabb lesz, bár gyorsabb alig.

Motorok Simson 425S
A négyütemű, felül szelepelt egyhengeres
meglepően csendesen és kulturáltan jár.
Már-már túl csendesen is
Ha van valami, ami nem tetszett benne, az az, hogy alapjáraton rázza a fejét, pontosabban a lámpáját, mintha idegbeteg lenne. Ez a legtöbb hossztengelyre keresztben forgó egyhengeresre jellemző. Aztán persze kisimul, és a mértékkel adagolt teljesítményből következően a kanyarokban sem kellemetlenkedik sokat a forgó tömeg emelő vagy éppen fektető hatása.

Motorok Simson 425S
Aki azt hiszi, hogy a Magyarországon előkerülő régi motorok általában rossz
állapotúak, téved. Simson 425-ösöket szép számban exportáltak Romániába is,
azokból sok magyar gyűjtő vásárolt az elmúlt években. Ezen a képen egy
vezérműbütyköt láthatunk, amelyet egy román sporttárs tuningolni gondolt nem
túl elmélyült hegesztéssel.
De a legszebb egy ilyen csillogó vaslóban, ha elképzeljük, mit jelentett ötven évvel ezelőtt. Akkoriban egy Simson 425 nagyjából olyan rangot jelentett az utakon, mint ma egy felső kategóriás luxusautó. Szándékosan nem motorkerékpárt vettem példának, mert egyszerűen más volt a leosztás. Autóval csak néhány kivételezett járt, a többség vonaton, buszon, esetleg 125-ös Csepellel. Akinek jól ment, vett egy TL vagy TLT Pannóniát, akinek még jobban, az 250-es vagy 350-es Jawát. Az elképzelhetetlenül gazdagok alatt voltak a négyütemű Simsonok, 1960-tól felzárkóztak melléjük a lengyel Junakok, amíg ki nem derült, milyen sok baj van velük. A nyugati rokonoktól kapott BMW-vel, NSU-val motorozó törpe minoritást most hagyjuk.

Motorok Simson 425S

Az első Simson Sportok 1955 végén jelentek meg az NDK-ban, nagy fejlődést felmutatva a megszálló szovjet erők biztatására 1950-től gyártott AWO 425 T-höz képest. Ez utóbbit – hasonló blokk, de hátul még bakteleszkóp és öregecske külső – nálunk előszeretettel ávószimszonozzák, kicsit belepörgetve a szóba a hajdan rettegett szervezet hangulatát. Ami félrevezető, mert eleinte a hátsó lengővillás változat forgalmi engedélyébe AWO 425S került, és csak 1957-ben lett belőle Simson 425 S. Németországon kívül Lengyelországban lehet a legtöbb korai példányt látni, oda és Romániába is sokat exportáltak, a déli szomszédhoz állítólag kőolajért cserébe. Érdekes, hogy a 425S bemutatása után az elődtípus gyártását nem hagyták abba, 1960-ig még készültek a bakteleszkópos vázú kivitelek, amelyeket 425T jelzéssel forgalmaztak.

Motorok Simson 425S

1958-ban már több mint ötszáz Simson Sport volt Magyarországon. 1959-ben érkezett a legtöbb 425S, az utolsók 1961-ben – abban az évben fejeződött be a négyütemű Simsonok gyártása. A típus hazai elterjedését az ára akadályozta. 1961-ben, amikor 208 darabot hoztak be, 29 500 forintért adták, miközben 42 ezerért Trabantot lehetett venni. (Csak a rend kedvéért: a Pannónia TLF 19 900 forintba került.) Aztán kicsit bekenték sárral a Simson-presztízst: 1963 elején 19 900 forintra leárazták az országban raktáron lévő 425 Sportokat. Állítólag egy nap alatt az utolsó darabig elkelt a készlet.

Műszaki adatok - Simson 425 S (1958)
Motor: egyhengeres, négyütemű, felül szelepelt (ohv), léghűtéses. Furat 68, löket 68 mm, lökettérfogat 247 cm³. Legnagyobb teljesítmény 14 LE 6300/min. Sűrítés 7,2.

Erőátvitel: Egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, négyfokozatú kézi és lábkapcsolású váltómű. Hátsókerék-hajtás kardánnal.

Méretek, tömeg: Hosszúság 2103 mm, nyeregmagasság 750 mm. Saját tömeg 156 kg. Legnagyobb sebesség szólóban 110 km/h. Átlagfogyasztás 3,7 l/100 km.


Címkék:  veteránsarok , simson



gigerpaul
2013-03-24 09:49:45

huuuu de sóvárogtam gyerek koromban ilyen simson után, hogy csak rá ülhessek hmmm

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha Vmax 2009- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Honda CB600F Hornet 2005- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSR 600 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda VTX 1800 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda VFR 800 2003- Kawasaki ZX-10R BMW S 1000 RR 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré BMW R 1200 GS 2010 Yamaha SR125 1997- Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Kawasaki ER-6n 2009 KTM 990 Supermoto T 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Kawasaki KLR650 / R Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 BMW F800GS 2008
És ezt olvasta már?Bezár