hirdetés
2017-02-15 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna
Bookmark and Share

Szinte minden nap áthajtok a főváros egyik forgalmas csomópontján, amelyen emberek ezrei rohannak keresztül néhány perc alatt. A Baraka című film egyik jelenete jut eszembe róla, ahogy az Egyesült Államok valamelyik nagyvárosának utcáit felülről mutatja a kamera. Talán Philip Glass zenéje fut alatta, mindenesetre az autók mintha a zene ütemére torlódnának fel, majd indulnának el újra, hogy szabályos rend szerint történjen meg újra és újra ugyanaz.

A baraka ősi szufi szó, valami olyasmit jelent: áldás, lélek. Amikor a fenti jelenetet látom a filmben, vagy amikor azon a bizonyos csomóponton haladok át nap mint nap, akkor nem a lélek, hanem a lélektelenség jut eszembe. Meg a fásultság. Hogy csak toljuk a szekeret, de nem látjuk át az egészet. Úgy bámulunk magunk elé, mint a film másik képkockáján, a japán metróban az utasok. Nézzük őket, és a zene hatására totálisan értelmetlennek tűnik a rohanásuk.

 

Abban a bizonyos csomópontban fényjelző készülékek működnek, szinte soha nem romlanak el, mégis az elmúlt hetekben különös dologra lettem figyelmes: Rendőröknek kell időnként közbeavatkoznia, mert a járművek vezetői anélkül „zúdulnak be” a kereszteződésbe, hogy megfontolnák, a zöld jelzés tartama alatt átérhetnek-e rajta. Amíg a rendőrök el nem kezdték itt áldásos tevékenységüket, sokszor voltam tanúja annak, amikor a megindulni akaró keresztirányú forgalom rátorlódott néhány zseni autójára, akinek nem sikerült megfigyelni, hogy mennyien haladnak be előtte és ehhez képest hányan tudják elhagyni a kereszteződést.

 

 

Vannak az életben magától értetődő dolgok. A fent leírt helyzetre is van egyértelmű szabály. Meg arra is, hogy segítünk egymáson, ha kell. És ugyan mikor kellene jobban, mint amikor a másik bajba kerül? Bajba kerülés szempontjából a közlekedés igazán produktív terep. Ezért is gondoltak arra a KRESZ megalkotói, hogy a segítségnyújtási kötelezettséget belefogalmazzák a jogszabályba. Az ide vonatkozó rendelkezések a következők:

 

58. § (1) A balesettel érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget nyújtani és az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni.

 

(2) Ha a baleset halált vagy személyi sérülést okozott, a balesetről a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíteni kell és a lehetőséghez képest gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről; a helyszínt csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni. Ha a baleset veszélyes anyagot szállító járművel következett be, a balesettel nem érintett járművek vezetőinek is haladéktalanul értesíteni kell a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) a balesetről, közölni kell a jármű narancssárga alapszínű tábláján feltüntetett számokat.

 

(3) Ha a rendőrhatóság értesítése a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés értelmében nem kötelező, de valamelyik érdekelt a baleset miatt rendőri intézkedést kíván és a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíti, a balesettel érintett járművek vezetőinek a rendőri intézkedést meg kell várniuk.


A rendőrhatóság értesítése, illetve rendőri intézkedés hiányában a balesetben érintettek kötelesek személyazonosságukat egymás számára, kölcsönösen hitelt érdemlően igazolni és megnevezni azt a biztosítót, amellyel a járműre felelősségbiztosítási szerződést kötöttek. Ha a baleset folytán megrongálódott jármű vezetője nincs jelen, a károkozó köteles személyi adatait és biztosítója nevét erre alkalmas módon a helyszínen hátrahagyni és az esetet a felelősségbiztosítási jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően a biztosítónak bejelenteni.

 

Címkék:  balesetmegelőzés



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Yamaha TDM850 1996- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 BMW S 1000 RR 2010 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha SR125 1997- Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki GSR750
És ezt olvasta már?Bezár