hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

A nyerô szám Kevés olyan látványos erôforrás létezik, mint az ezer köbcentis, hathengeres Honda CBX-é. Ezúttal más köntösbe öltöztetve jelenik meg.

 

Honda RC174 Replika


A Honda kétségkívül legimpozánsabb erôforrásai a hatvanas évek soros hathengeresei voltak. Az elsô ilyen motor 1964-ben, Monzában bukkant fel, akkor 3RC164 néven lett ismert - sokak meglepetésére, hiszen ezen a néven eddig egy soros négyhengeres erôforrással szerelt gép futott. 1965 elejétôl már a 3RC165-1 és 3RC165-2 néven találkozhattunk ugyanezzel a 250-es  MotoGP-géppel, ez utóbbi a Man-szigeti TT-re felkészített nagyobb tankkal különbözött az 1-es jelzésűtôl. Az RC165 kinézetre megegyezett a 3RC164-gyel, de már 56 LE-s teljesítményt mozgósított 16 500/perces fordulatszámnál.


A következô évben (1966) megjelent RC166 külsôleg hasonlított ugyan az RC165-re, de a motorblokkot jelentôsen átdolgozták, és teljesítménye 60 LE-re növekedett. Ez a gép Mike Hailwooddal ért el nagy sikereket.


Az 1967-ben megjelent RC174 az RC165 megnövelt lökettérfogatú változata volt. Annak ellenére, hogy 350-esnek titulálták, mindössze 297 cm3-rel, és 67 LE-s teljesítménnyel rendelkezett.


 

Honda RC174 Replika


1978-ban a Honda a 60-as évek versenygépeire emlékezve bemutatta a lenyűgözô megjelenésű hathengeres CBX1000-et, amely 1047 cm3-rel és 105 LE-vel kápráztatta el a közönséget. E rövid visszatekintés jelenti az alább bemutatott motor tárgyi elôzményeit. Ami a személyi elôzményeket illeti, az röviden összefoglalható: Ágoston Ronald, vagyis ahogy a veterános berkekben ismerik, Roni. Ronald gyermekkora óta épít motorokat, és egy évtizede már veterán versenygépek replikáit készíti el.


- Kizárólag Honda-replikákat! - szúrta közbe, és miután erôs, korpulens alkat, helyt adunk pontosításának.

Az utóbbi években egyre nagyobb nemzetközi hírnévnek örvendenek Roni munkái, és ennek következményeként Európa legkülönbözôbb szegleteibôl kap megrendeléseket. Példaként említve: 500-as RC181-replikából az elmúlt idôszakban 11 darabot adott el a kontinensen. A legtávolabbi megrendelôje Írországból kereste meg a magyar replikátort.


Hogy, hogy nem, egyik RC181-ese Franciaországban kötött ki, és a motor megrendelôje történetesen a francia CBX Klub elnöke volt.


Az elnök úr lelkesen mutogatta Roninak új munkája, egy hathengeres replika fényképeit. A képeket nézegetve Roni több dolgot is konstatált. Mindenekelôtt azt, hogy széria vázról és futóműrôl van szó. Azt is megállapította, hogy a motoron az ô, vagyis Ágoston Ronald által készített tank ékeskedik. Végezetül pedig úgy gondolta, hogy ha az egyik kezét beledugja a… zsebébe, akkor is különb motort épít a látottnál. A gondolatot elhatározás, az elhatározást tett követte, a Mester munkához látott.


A CBX 1000-t meglehetôsen jól ismerte, hiszen annak idején több darab is volt birtokában, tisztában volt gyengéivel. Két dologról szó sem lehetett: a gyári vázról, és a gyári futóműrôl. Roninak mindkettôrôl lesújtó véleménye volt. Ekkor került a képbe egy másik motorépítô, Kinczel Csaba, akivel a Mester már évek óta jól együttműködött. Csaba a közös munka során ismét kamatoztathatta a vázépítésben szerzett rutinját. Fényképek alapján kisebb módosításokkal újratervezték az RC 174-es vázát. A terv az eredetihez képest 1:1,12-es arányú nagyítással készült. Erre a blokk gigászi mérete miatt volt szükség. Csak viszonyításként hadd említsük meg, hogy a 350-es gép teljes szélessége 32 cm, míg az 1000-esnek csak a blokkja 60 cm széles!



Honda RC174 ReplikaHonda RC174 RepliHonda RC174 Replika


A vázgeometriát sem vették át szolgai módon az eredeti versenygéprôl, annak kialakításánál a mai korszerű motorok paramétereit - villaszög, utánfutás, súlyelosztás - vették alapul. A cél a könnyebb, pontosabb vezethetôség volt.


Az elsô futóműnél egy CBR 400RR 41 mm-es teleszkópjára esett a választás a gyári hosszú és vékony (35 mm) teleszkóppár helyett, de még ebbôl is levágtak egy 85 mm-es darabot.


A lengôvillát acél zárt szelvénybôl újragyártották, ezt két függôlegesen álló Marzocchi rugós tag támasztja meg, természetesen Honda-formára maszkírozva.


A kormánykifliket Kinczel Csaba mívelte, a markolatok Tomaselli márkájúak, de szintén Honda-stílusra alakítva.


Az idomot maga Roni hengerelte 1,2 mm-es alumíniumlemezbôl angolkeréken. Az angolkerék félelmetes neve ellenére nem középkori kínzóeszköz, mint például a spanyolcsizma, hanem egy görgôs készülék, amellyel a legkülönbözôbb rádiuszú íveket lehet egy lemezbe hengerelni.


Tehát az idom formája követi a példaképét, természetesen a jóval szélesebb blokkhoz igazítva. A tank ugyanebbôl az anyagból és ugyanilyen eljárással készült.


A felnik természetesen alumíniumból valók, elöl-hátul 18 col átmérôvel, rajtuk 90/90-18, 130/70-18-as Avon versenygumik feszülnek.


Honda RC174 ReplikaHonda RC174 Replika
Tárcsafék kinézetű tárcsafék szóba sem jöhetett, a dobfék kevés lett volna, de a dobfék kinézetű tárcsafék már igen


A motor megálmodója semmiképpen nem akart tárcsaféket használni, mert ez stílus- és szentségtörés lett volna, viszont ezt a súlyt és ezt a teljesítményt nem merte rábízni egyetlen általa ismert dobfékre sem. Maradt tehát egy rendkívül látványos, hogy azt ne mondjuk, ravasz megoldás, a CBX 550F burkolt - elöl dupla, hátul szimpla - tárcsafékei. A fékagyat kiflexelték a kerékbôl, erre készült egy alumínium karima a küllôk számára.


A rejtett - hogy azt ne mondjuk, álcázott - féknyergekbe a Nissintôl szereztek versenyfékbetétet, a fôfékhenger valaha CBR 900 RR-en szolgált.


A Keihin karburátorsor az eredeti maradt, de az építônek ezt is kozmetikáznia kellett, ugyanis a gyári karburátorsor hat és fél kilogramm tömegű, ebbôl több mint két kilót nyom csak maga a tartókonzol, amely összefogja a hat egységet. Ezt az acélkonzolt alumíniumból készültre cserélték ki.


A blokk szériaállapotú maradt, bár a sokéves állás miatt felfúrták, és az elsô túlméretes dugattyúsorral látták el, valamint kicserélték az összes csapágyat benne.


Az 1000 cm3-es erôforrás gyakorlatilag a végletekig tuningolható. Az amerikai dragversenyzôk egy része ezt használja alapnak, így bôséges alkatrészbázis áll a teljesítményfokozók rendelkezésére. Minden további nélkül kihozható belôle akár 400 lóerô is,Roni azonban fölöslegesnek tartja az erôfokozást, hiszen a könnyített hathengeres így is 250 km/órás végsebességre képes.


Honda RC174 ReplikaHonda RC174 Replika
Ezektől az impozáns Megaphon típusú üres kidörrentőktől Jeriko falai is leomlottak volna. Mi csak megsüketültünk


A kipufogókat szintén a Kinczel Művek készítette, teljesen nyitott Megaphon típusúak, olyan zajszinttel, hogy a fotózást követô interjú teljes egészében szájról olvasással történt. 

Az elkészült replika eddig egyetlen versenyen vett részt Schleizben, ahol kategóriagyôztes lett. A többiek meg sem tudták közelíteni eredményét, már csak azért sem, mert teljesen egyedül indult a 750 cm3 fölötti géposztályban.

Az alkotó elégedett művével, egyvalamit kivéve: a motor súlyát nem sikerült 190 kg alá vinnie.





 

Címkék:  Honda , RC174



KáoszXR6
2010-01-29 10:50:08

Igazi álommotor számomra,a hangját szívesen meghallgatnám!

freazer
2010-01-28 21:14:32

no erre a 6 hengeresre kiváncsi lennék de nagyon

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár