hirdetés
2009-05-04 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Az első motoros, aki teljesítette a Budapest-Bamako Rali hivatalos afrikai versenytávját.

Szahara, perzselő napsütés, körös-körül homok. A Budapest-Bamako Rali legkeményebb szakszán, Mauritániában az Atar-Tidjikdja közötti homoktenger közepén - ahol Meoni egykor életét vesztette - egy terepjárót vezető férfi megdörzsölie szemét. Azt hiszi, nem jól lát. Majd homlokát is megtapogatja, a termoszáért nyúl, és arra gondol, hogy napszúrást kaphatott. A közeli homokdűne tetején ugyanis egy motort, mellette alsónadrágban napozó szőke fiatalembert lát…
- Ááá, üdvözlöm! Szép napunk van máma! Nem látott errefelé egy terepjárót? A benzinemet várom, és egy kis víz is jól jönne – szólítja meg a magas szőke.
A terepjárós azon tanakszik, hogy elkaphatta-e ilyen hamar a maláriát, és vajon máris egyik lázrohamát éli-e át. Aztán úgy gondolja, hogy az még korai lenne, így hát megfogadja, hogy napon sapkát fog hordani, borogatást tesz fejére, és mindenképpen több vizet iszik...



Ugyan nem esküdnénk meg, hogy a találkozó szó szerint így zajlott le, de valami hasonló történhetett a negyedik Budapest-Bamako Rali legkeményebb napján, ugyanis többen beszámoltak valami hasonló történetről. Utánajártunk, és a képtelen történet nagyjából igaznak bizonyult. A motort és a magas, szőke fiatalembert többen is látták. Sőt, mint utóbb kiderült, a versenyzők egész jól ismerték őt, többen is támogatták szorult helyzetében. A motor egy átalakított Suzuki DR-Z 400 E, a magas szőke fiatalember pedig Hodola Richárd névre hallgat, és négy nappal később Budapest-Bamako Rali versenykategóriájának első motoros győzteseként konferálták be.

Bár mi, a Motorrevü már harmadik éve veszünk részt a Budapest-Bamako Ralin, hogy első kézből tudósíthassuk Olvasóinkat az eseményekről, minket is meglepett, az, hogy az ízig-vérig magyar szervezésű esemény negyedik alkalomra a világ legnagyobb nyugat-afrikai ralijává nőtte ki magát. Ehhez persze hozzájárult az a tény is, hogy a Dakar Dél-Amerikába költözött, ám még mindig ott van a Huber Auriol által szervezett Africa Race, az eredeti Dakar szellemiségét és útvonalát követni szándékozó Heroes Legend, vagy az angol szervezésű, Gambiába tartó Plymouth- Banjul Challenge. A Budapest-Bamako - vagy röviden csak BB – mára nemzetközi eseménnyé nőtte ki magát: 19 ország 512 versenyzője vett részt Kaland, vagy Verseny kategóriában. Maga a verseny lebonyolítása teljesen újszerű, és éppen ezért még nem is teljesen kiforrott. Nem a gyorsaság, az időeredmények a legfontosabbak - hiszen egy relatíve könnyen teljesíthető szintidőre kell az adott táborhelyekre beérkezniük a versenyzőknek – hanem a józan ész, a logika, a tájékozódó képesség. Minden versenynapon geocaching jellegű feladatokat kell a versenyzőknek megoldaniuk, vagyis meg kell találniuk több, az eligazításon megadott pontot, és onnan el kell hozniuk egy bizonyos információt.



Az idei évben a BB történelmében először kettévált a Kaland és a Versenykategória útvonala, mert az előző évek tanúsága szerint a versenyzők keményebb, a kaland kategóriások pedig szellősebb programra vágytak. A szervezők meghallgatták a résztvevők kérését, és a 2009-es rendezvény útvonalába több, Dakar nehézségű etapot is beiktattak.

A BB-n nincsenek olyan, a Dakaron kötelező biztonsági felszerelések, mint iritrack, sentiner, roadbook, tripmaster és hasonlók, k. Az egyetlen kötelező jellegű felszerelés a CB rádió. Ez persze azt is jelenti, hogy a bajba jutott versenyző csakis saját magára, vagy ralitársainak segítségére támaszkodhat. Nincsen szervezett üzemanyag- és vízvételi lehetőség sem, és e tényezők miatt eddig úgy véltük, hogy motoros csakis autós asszisztencia segítségével teljesítheti a távot, hiszen a nehéz terepszakaszok miatt nem vihet magával biztonságos mennyiségű vizet üzemanyagot. A fenti okok miatt motorosok eddig csak Kaland kategóriában indultak.



A jég idén tört meg, amikor két francia és egy magyar versenyző is a verseny kategóriában adta le nevezését. Hármójuk közül egyedül a magyar versenyző, Hodola Richárd teljesítette a távot.

A rajtot megelőző időszakban felhívott minket Hernádi Éva - a BB szervezőségéből - hogy van ott egy furcsa srác, aki mindenféle felkészülés nélkül a versenykategóriában akar indulni, és talán jó lenne lebeszélni róla, mert a srác nem tudja, mire vállalkozik, és ott fog meghalni valahol a sivatag közepén.

Hála Istennek, elfelejtettük eltántorítani szándékától a vállalkozó szellemű jelentkezőt. Mint utóbb kiderült, szó sem volt részéről oly mérvű könnyelműségről, mint amilyet ismeretlenül feltételeztünk róla..

- A Budapest Bamako Ralira kereken egy éve készültem. Technikailag, műszakilag, fizikailag és mentálisan is. Ezerszer végiggondoltam, hogy milyen problémák adódhatnak, és úgy éreztem, hogy mindent számbavettem, amire előre gondolni lehet. Tudatos volt a felkészülés minden része, a motorválasztástól kezdve a fizikai edzésekig. Tudtam, hogy nem az időeredmény a lényeg, hanem az, hogy végig bírjuk a terhelést, a motor is, és én is. Megbízhatósága és igénytelensége miatt esett választásom a Suzuki DR-Z 400-asra, melyet némiképp átalakítottunk. Egy Aprilia Tuareg 22 literes tankja került rá, amellyel 400 km megtételére voltam képes. Emellett a motort elláttuk egy hűtőventillátorral, csomagtartóval, normális fényszóróval és kilométerórával, mert ezek az „E” változatról hiányoznak. Vittem magammal mindent, amire csak szükségem lehetett: kuplung- és fékkarokat, láncot, patentszemeket, tartalékgumikat, még egy akkumulátort is. Hasonlóan nagy figyelmet fordítottam a technikai edzésekre, és a fizikai erőnlétem megteremtésére is. Két éve rendszeresen endurózom, krosszozom, kondicionáló és kardio edzéseket végeztem. Fő sportágam a kosárlabda, ennek köszönhetően rendelkeztem egyfajta alap állóképességgel. Még a rajt előtti héten is kétszer kint voltam a krosszpályán edzeni, tehát egyáltalán nem felelőtlenül, felkészülés nélkül vágtam neki a versenynek. A problémát az jelentette, hogy az utolsó pillanatban kiesett alólam a segítőautó, aki a felszerelésemet szállította volna. A rajtot megelőző este kint voltam a Hősök terén, és kétségbeesve kerestem valakit, aki vinné a holmimat. Másnap reggelre találtam végül segítséget magamnak. Hozzá kell tennem, hogy az egész úton rengetegen segítettek önzetlenül, nélkülük nem tudtam volna végigmenni. Például az Atar-Tidjikdja szakaszon eltörött a csomagtartóm, ezért nem tudtam benzint és vizet vinni magammal, ezért újdonsült segítőmmel azt beszéltük meg, hogy adott koordinátapontokon mindenképpen megvárom őket. Ügyeltem rá, hogy mindig mögöttem legyenek, hogy baj esetén ne maradjak egyedül. Gondosan figyeltem arra is, hogy a tartalék üzemanyaggal már ne motorozzak, és mivel motorral gyorsabban haladtam, mint az autók, volt, hogy egy órát vártam a megbeszélt helyen. De tartottam magam a megbeszéltekhez.

Azon a bizonyos atari szakaszon nagyon elfáradtam, hiszen négyszáz kilométert tettünk meg kősivatagban és homokdűnék között. Az utolsó szakaszon kockáztattunk is: az itiner szinte megtiltotta, hogy bemenjünk a Tidjikdja előtti homokdűnék közé - itt sokan bent is rekedtek éjszakára – de a kerülővel nem értünk volna be a táborhelyre. A nehézségek ellenére fantasztikus élmény lett, és én pontosan ezért jöttem. Nagy csalódásként ért, hogy a másnapi sivatagi szakaszt törölték a versenyből. A monoton aszfalt kerülőút sokkal jobban megviselt, mint a sivatag. Szerencsére ezzel nem volt vége a terepnek, jött még két fantasztikus szakasz Maliban is. Sikerült végigmennem! Úgy gondolom, hogy az alapos felkészülésnek és a rengeteg önzetlen segítségnek köszönhetem a sikert, és ez úton is szeretnék köszönetet mondani az alábbi csapatoknak, akiknek a személyben nagyon jó barátokra is leltem. Ezer köszönet tehát Gyurkó Gábornak és a Papp Ákos-féle mentőcsapatnak, a Veres Péteréknek, a 43-as csapatnak, a Bear Teamnek, az A17-esnek, a 02-es Bence-féle csapatnak, és a Lustee Teamnek.

Címkék:  portré , budapest bamako



FeR1
2009-11-29 23:29:39

Tiszteletem neki! Elismerésre méltó szereplés, mint mindenkié, aki elindul és végigmegy.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár