hirdetés
2009-07-31 , Írta: Égő Katalin, Képek: Égő Katalin, Zsifkovits Zoltán
Bookmark and Share

Alföldi gyerek révén valami megfoghatatlan vonzódást érzek a hegyek iránt. Csodálat ez vagy a természet erői felé érzett tisztelet, hogy kilométeres magasságokba emelte műveit, aztán évmilliókon át azzal van elfoglalva, hogy legyalulja csúcsaikat?

Nem az a tengerparton fekvő fajta vagyok. Ahhoz is túl izgága, hogy egy hajón képes legyek akár csak 3 napig kitartani. Bárhová is utazom, mindig bennem van a menni, menni, még többet látni. Még több szépséget magamba szívni, újabb és újabb kalandokat átélni. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyes helyekre nem megyek vissza szívesen még egyszer, vagy akár többször is. Ilyen szerelmem épp az Alpok. Magyar motorosnak egészen egyszerűen bejárhatatlan az összes remek, motorozásra szánt hágó. Millió és egy kanyar, legelésző tehéncsorda, sárgában és lilában illatozó, vadvirágos rétek, frissen kaszált széna és a folyamatos alapzaj: gyors sodrású, jéghideg vizű, hegyi patak csobogása.

Túrák Osztrák és olasz Alpok
A Zillertal paradicsomi hangulat a síszezon elmúltával is megmarad
Fekszem az ágyon. Aludni kellene, mögöttem 420 km tömény motorozás, előttem jó ötszáznyi kanyargászást tartogató nap. A szálló mellett szaladó kispatak moraja lassan motorzúgássá olvad a fejemben. Lehunyt szemem előtt száraz aszfaltcsík kígyózik a háromméteres hófalak között. Ragyog a nap, a sugarak visszaverődnek az előttem haladó motorok tükreiről. Balos, jobbos, balos, gyors visszaváltás és egy 180 fokos visszafordító. Az agyam visszajátssza az elmúlt napok élményeit.
Gerlos – bázisunk – a tiroli gleccserek vidéke. Zillertalt szerénytelenség nélkül csak a „világ legaktívabb helyé”-nek nevezik az itteniek és a téli sportok megszállottjai. Május épp a váltóhónap, a síelők átadják a terepet a túrázóknak, kerékpárosoknak és nekünk, motorosoknak. Sorra nyílnak a hágók, a lavinaveszélyt robbantással hárítják el, letakarítják és javítják az utakat, már amit a hó nem vitt el a télen. Idén a szokásosnál is több esett belőle.
Túrák Osztrák és olasz Alpok
A Császár-szurdok mélyére kiépített, bár kalandos gyalogút vezet. Sajnos a tél itt is pusztított, így a gyaloglást inkább motorozásra cseréltük

Egy társ az Alpokban – Interjú Tóth Istvánnal, az Alpinebike Tours túravezetőjével.

Topi, azt hiszem, sok motoros álmai állása a tiéd. Hogyan jött az ötlet, hogy túrákat szervezz?
A vendéglátói szakközépiskola befejezése után Olaszországban, majd Ausztriában próbáltam megállni a helyem. Hogy motoros túrákat vezessek itt az Alpokban, 5 évvel ezelőtt fordult meg a fejemben, mikor egy helyi motoros srác felkért, vezessem le a hozzá érkező hatfős holland csapatot, ugyanis szegénynek iszalagszakadása lett. A túrát követően elkezdtem álmodozni, hogy milyen jó is lenne, ha magyar motorosokkal együtt túrázhatnék az Alpok gyönyörű szép vidékein…, az álmodozás mellett nagyon oda kellett ám figyelnem, hogy el ne vágjam hagymavágás közben a kezem, mert akkoriban még főszakácsként tevékenykedtem. Közben lehetőséget kaptam a Zillertalinfótól, hogy kipróbáljam magam a turizmusban. A már meglévő álmok az időközben hozzáfejlődött szakmai tapasztalat és háttér segítségével megalakult a www.alpinebiketours.eu és beindult a vállalkozás.

Túrák Osztrák és olasz Alpok

Kiknek ajánlod ezeket a túrákat? Esetenként igen szűk, meredek, ám annál csodásabb helyekre vittél bennünket.
Lényegében mindenkinek. Mostani szezonkezdő túránkat is teljesítette chopperes motoros is, de most érkezik hozzám egy Gold Wing-es társaság, nekik személyre szabott útvonalat terveztem.

Milyen előnyei vannak a szervezett motoros túráknak?
A motorosnak nincs más dolga, mint hogy a gázt húzza, és persze hogy fékezzen, és csak magával és a motorozással törődjön. Nem kell a kereszteződésben a térképet bújnia, és itt soha sincs egyedül. A túrák mindegyike bejárt útvonalon halad, tudom, mikor kell a jól megérdemelt pihenő, hol a legközelebbi benzinkút, gyógyszertár, látnivaló…., és nyelvi problémák sincsenek, hiszen olaszul és németül is jól beszélünk. A túrázó eddigi tapasztalataim szerint felejthetetlen élményeket szerez magának, ami talán a legfontosabb az egészben!

A Zillertaler Höhenstrasse 2015 méter magasra felkúszó szerpentinje tökéletes bemelegítés. Körbemenni ugyan nem tudunk, a lavina még betakarja az út egy részét. De a panoráma lélegzetelállító: a Ziller völgye és 55 háromezres csúcs. Az idő kifogástalan, júliusban sem szokott jobb lenni. Előre tudjuk, meglesz ennek másnap a böjtje. A Dolomitokat céloztuk meg, és a népi bölcsesség így szól: „ha Tirolban szép idő van, Dél-Tirolban esik”. A jóslat bevált. A Brenner-hágó váltott gyors kanyarjait esőruhában is élvezzük. Az igazi kihívást a Jaufenpass (olaszul: Passo di Monte Giovo) tartogatja. Már nemcsak felettünk, alattunk is egyre összefüggőbbek a hófoltok. 2099 m magasan állunk meg. 5 fok van, a hó itt még nagyon tartja magát. Nem akarom levenni a bukósisakot. A jó idő reményében indulunk tovább, vakon, egyenesen bele a felhőbe. A sűrű fehér masszában az előttem haladó motorost csak akkor látom, ha világít a féklámpája. Az izgalom megizzaszt, már egyáltalán nem fázom.
Túrák Osztrák és olasz Alpok
Achensee - ahogy itt nevezik, az Alpok Fjordja - Tirol egyik legnagyobb tava. Kristálytiszta vize közel ivóvíz minőségű
A váltás gyors, már egy óriási gyümölcsösben gurulunk. Itt terem Dél-Tirol aranya, a Vinschgauer alma, 18 000 hektáron. Az almáson átvezető keskeny úton egy fogadóhoz érünk. Szabad tűzön, nyársra húzva sülnek a csülkök, a piros-ropogós bőrön ragyogó zsírcseppek és a fűszeres pác illata elsöprő győzelmet arat az érzékszervek felett. Szemben csinos vár magasodik a hegyoldalon – jó ezeknek a dél-tiroliaknak. A világháború pusztítása elkerülte ezt a vidéket, úton-útfélen kastélyok, várak őrzik a múltat, ahogy a Reschensee középkori templomtornya. A tó szélén a vízből kinyúló, XIV. századi harangtorony túlélte az 1939-es duzzasztást. A gazdasági érdek – hasonló Erdélyben, Bözödújfaluval történt – úgy kívánta, hogy a tó vízszintjének 17 méteres emelése révén felhasználják a víz energiáját. A műveleteknek két település 163 háza esett áldozatul.
Túrák Osztrák és olasz Alpok
Reggeli készülődés szállásunk, a gerlosi Ferienhof előtt. Az éjszakát zárt garázsban töltötték a gépek, ahol az apróbb karbantartási munkálatokat - izzócsere, lánckenést, guminyomás-ellenőrzést - is kényelmesen el lehetett végezni
A melankolikus hangulatú tó képét alpesi virágos rétre cserélem, tehénkolompok hangjaival kísérve. Begurulok szállodánk garázsába. Itt nagy kincs a motoros vendég. Zárt motortároló, motormosó, szervizsarok, motoremelő és szerszámok; a vizes holmik számára külön szárítóhelyiség. Nem nagy befektetés, de jól érzi magát tőle a motoros. Az ajtón belépve bukósisak-tisztító asztalka miatt tátottuk a szánkat.

Már a másnapra gondolok. A Dolomitok csipkésre töredezett mészkősziklái várnak. Topi, a túravezetőnk azt ígéri, arra még több a hó. Holnapra jó időt jósolnak...

Túrák Osztrák és olasz Alpok



Hasznos információk
Túra hossza: 2700 km
Túraútvonal:
1. nap Budapest–Gerlos távolság autópályán Salzburg felé: 710 km
2. nap (bemelegítés) Gerlos–Pinegg–Kaiserklamm (Császár-hasadék) –Zillertaler Höhenstrasse–mellékút a Roswnadspitze felé–Gerlos
3. nap Gerlos–Innsbruck–Brenner-hágó–Jaufenpass–Merano–Latsch–Reschenpass–Pitztal–Innsbruck–Gerlos
4. nap Gerlos–Mittersill–Tauerntal–Lienz–Toblach–Cortina–Paso di Giao–Canazel–Arabba–Passo di Valparole–St. Martin–St. Andrä–Sterzing–Innsbruck–Gerlos
5. nap Gerlos–Zell am See–Bischofshofen–Pass Lueg–Pass Gschütt–Hallstätter See–Bad Ischl–Gmunden–Linz–Bécs–Budapest
Szállás: A gerlosi Ferienhofban szálltunk meg, amely a MOHO (Motorrad Hotels) hotellánc tagja.
Étkezés: a túracsomag ára tartalmazta a reggelit és a vacsorát, valamint második nap egy tiroli fatányéros uzsonnát. Az út menti fogadókban egy komplett ebéd ára (leves, főfogás, üdítők, kávé) kb. 20 euró.
Útdíjak: néhány panoráma útvonalon (pl. szállásunkhoz vezető, a Krimml-vízesés mellett elhaladó Gerlos Alpenstrasse is) útdíjat szednek. Van külön motorkerékpár-tarifa 4-től 8 euróig terjedően. A jegyet érdemes megtartani, mert ha másnap ismét arra vezet az út, felmutatásával csak félárat kell fizetni.
Benzin: Ausztriában 1,039–1,169 euró/liter között mozog, Olaszországban drágább, 1,247 euróért kaptuk literjét.
Autópályadíj: a 10 napos osztrák matrica 1380 Ft
További info az Alpinebike Tours szervezésében induló túrákról: www.alpinebiketours.eu

Címkék:  túra , ausztria , olaszország



freazer
2010-01-30 16:00:08

alföldi gyerek lévén, valahogy én is szoktam értékelni a kanyargós, hegyi utakat

freazer
2010-01-30 15:58:07

Ausztria a másik kitűzött cél

FeR1
2009-11-26 19:06:43

Még egy útvonal, amit végig kell járnom. Gyűlik,gyűlik...aztán tavasszal majd fogy

tomi72
2009-07-31 15:29:23

Igen, ez Ausztria. Én is jártam már többször az osztrák alpokban, de bármikor szívesen visszatérnék. Elég tartalmas 5 nap lehetett, de Ausztria szinte kifogyhatatlan a látnivalókból és motoros utakból.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár