hirdetés
2009-09-08 , Írta: Grillmayer Gábor, Képek: Kovács Zsigmond
Bookmark and Share

Az eddigi gyakorlatok elsajátításával már élvezhető sebességgel róhatjuk köreinket kedvenc pályáinkon. Ekkor szokott eljönni az ideje, hogy más, rangos terepre is ellátogassunk

Hazánkban bevett szokás, hogy ha esik az eső, akkor nem megyünk motorozni, mert tönkretesszük a pályát és a motor is jobban amortizálódik. Viszont száraz pályán meg nem alakulnak ki azok a nyomok, amik használata nélkül nem fogjuk élvezni a nehéz pályákat. Külföldön a folyamatos öntözésnek hála, a kanyarokban és sokszor az egyenesekben is mély vágányok alakulnak ki. Ezektől nem kell megijedni. Először is nem kell tartanunk a sártól és a homokos pályáktól. Egy-két trükk bevetésével és sok gyakorlással máris nem akadályként, hanem segítőként fogjuk látni a mély fordulókat.

A határozott fékezéstől hagyjuk csípőnket előre csúszni, közben arra ügyelve, hogy ne blokkoljon a hátsó kerék

Az alaptartások hasonlók az állókerekes fordulónál használatoshoz. A fékút itt is, mint mindig egy gyorsító szakasz után egy kis hátsó fékezéssel kezdődik, majd első fékkel következik a nagy fékezés úgy, hogy a hátsó kerék ne blokkoljon!

A kanyar bejáratánál már külső térddel elkezdjük ledönteni a motort, miközben belső lábunkat szorosan a motor oldalának feszítve előre toljuk. Ekkor elkezdhetjük folyamatosan húzni a gázt is, hogy a kanyarkezdő sebességünk elegendő legyen

Nagyon fontos a hátsó kerék forgásban tartása, amit a visszaváltás közben folyamatosan kiengedett kuplunggal érhetünk el. Minimális gáz még a kanyar irányába haladáskor is kell, hogy legyen, ezzel kiküszöböljük, hogy „szögletes” fordulót csináljunk. Nagyon fontos továbbá, hogy ne pontosan a nyomba célozzuk a kereket, hanem kissé beljebb kezdjük a kanyart, majd hagyjuk belesodródni motorunkat a nyomba, így hamarabb tudjuk kezdeni a gázhúzást, mert nem kell attól tartani, hogy a hátsó kerék kilép a nyomból.

Itt már a gázhúzásé a főszerep. Arra kell vigyázzunk, hogy ne erőből tartsuk a kormányt, a kanyar ezen szakaszában már csak utazzunk.

Szintén nagyon oda kell figyelni, hogy a nyomba nem felsőtesttel húzzuk be a motort, hanem ez is, mint minden mozdulat, a csípőből induljon. A térdünkkel tudjuk bevezetni tehát a motort a nyomba, miközben a belső combunk ráfeszül a hűtőspoilerre és egyenesen előre tartott lábszárral kezdjük a gázhúzást. Ha kellő kanyarsebességre teszünk szert, akkor már nem a nyom belső oldalát fogja köszörülni a hátsó kerekünk, hanem a centripetális erőnek köszönhetően a nyom oldalának feszül, és engedi, hogy hatalmasat gyorsítsunk!

Ekkor már nyugodt szívvel lehet a maximálishoz közelítő gázt adni, hiszen a motor „ráfekszik” a nyom oldalára.

A vízszintes talajon csak 1 G erő, ami nyomja a motorunk kerekét a földre, viszont kanyarban a sebességünktől függően 2-3 G terhelés is érhet minket! Ekkor elméletileg két-háromszoros gyorsítást is elérhetünk!

Innen szinte egykerekezve repülünk ki a fordulóból. Ez az a pont amikor a külső térddel még kisebb ívre parancsoljuk motorunkat, így az a következő pillanatban már ismét függőleges helyzetbe kerül

Persze nem ez lesz az első, amit észre kell vennünk. Első időben csak a helyes tartás, és a ledöntött motor szokása lesz a feladat, majd hosszú hetek gyakorlása után fogunk ténylegesen jó gázzal menni a kanyarban. A mély nyomos fordulókkal a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy az oda vezető út is nagyon ki van rumplisodva, ezzel megnehezítve a lendületes kanyarkezdésünket. Ilyenkor igyekezni kell a fékút végén a leülés pillanatát a gázhúzás kezdetével összehangolni, hogy jó kezdősebességgel érkezzünk (és ledöntött motorral) a kanyarba. Mint minden fordulóban, itt is fontos, hogy a nyom végéhez közeledve már a motort is el kell kezdeni felállítani. Nagyon rosszul néz ki ugyanis, ha jó tempóval, vízszintesre fektetett motorral hagyjuk el a biztos nyomot. Láttam már ilyen próbálkozást…

Innen már csak a következő fordulóra kell koncentrálnunk és igyekezni kell, hogy az első kerék ne emelkedjen 30 cm-nél magasabbra a gyorsításnál, mert úgy a motor inkább a hanyatt esésre dolgozik minthogy előre haladjon.

Mivel a térdünkkel döntöttük le a motort, a visszaállításnál is rá kell hagyatkoznunk. Kanyarból kifelé kis térdmozdulattal rövidebb ívre kényszerítjük a motort, így a gázhúzással közösen már függőlegesen álló motorral hagyhatjuk el a nyomot. A következő túrán a mandíneres fordulókba kóstolhatunk bele. Addig is kihasználni a rossz időt a homokos, sáros pályák látogatására!

Címkék:  off-road , iskola



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár