hirdetés
2009-07-02 , Írta: Grillmayer Gábor, Képek: Kovács Zsigmond
Bookmark and Share

A motorsportokról sokan azt gondolják, hogy csak húzni kell a gázt, a többit a motor megoldja. Ez a cikk azoknak szól, akik ennél egy kicsit nagyobb rálátással bírnak és szeretnék megtanulni a pontos motorkezelési technikákat. Oktatónk a sokszoros magyar motokrossz és enduro bajnok Grillmayer Gábor.

A motokrossz a legnézettebb és legnépszerűbb motorsport az egész világon az Egyesült Államok pedig a vezető motokrossz „naghatalom”. Amerikában annyi motort adtak el eddig, mint az egész világon összesen. Statisztikákat nagyon kedvelő ország lévén, el is készítették a minden sportra kiterjedő állóképesség-vizsgálatot. Az eredmény meghökkentő: a motokrossz a harmadik legerőigényesebb sport a Tour de France és a triatlon után. Azért nem árt tudni, a fizikai erő önmagában nem elég, csupán elengedhetetlen feltétel. A motokrossz alapjait és technikáit alaposan ismerő pilóta jól elmotorozhat izzadság nélkül is, míg a hibás stílusban, erőből igyekvő ember nem érti, hogy egy kör után miért nem tudja fogni a kormányt. Ezért két részre osztjuk hatrészes cikksorozatunkat. Először és főként a technikai alapokat építjük fel, egy alap állóképességet adó kis erőnléti felkészüléssel a háttérben, majd a végén egy komplett felkészülési tervet adunk.

Motorunk irányításának legfontosabb alapja, hogy a terhelést a kerekek között úgy tudjuk változtatni, ahogy azt az adott feladat megköveteli. Fékezni csak előre terhelt súllyal lehet, mert akkor tudjuk az első féket használni, míg gyorsításhoz a tömeg a hátsó kerékre kell hogy helyeződjön. Ebben a pillanatban el is jutottunk a helyes testtartáshoz. Ezek az alapgyakorlatok, amennyiben helyes a kivitelezésük, nem igényelnek komolyabb erőkifejtést. A jó testtartás viszont az idejében adagolt gázt és féket is elengedhetetlenné teszi.

A fenti logikából kiindulva tehát egy off-road pálya két részre bontható: gyorsító és lassító szakaszokra. A gurulás fogalma teljes egészében hiányzik egy krosszos szótárából. Amint a motorral gurulunk, úgy a terhelés egyenlően oszlik el az első és hátsó kerék között, ami mind a hatékony fékezést, mind a gyorsítást lehetetlenné teszi. Nézzük tehát a helyes gyakorlati kivitelezést!

     
 1. A súly a hátsó keréken, elöl-középen ülve, enyhén előredőlve. Lábon a terhelés 20-25%-a. Láb a hátsó fék fölött, egy ujj a kuplungon  2. Gázelvétel, enyhe hátsó fék, kuplungon az ujj, első kerék közelít a földhöz.  3. Elkezdünk hátra dőlni és megfogjuk az első féket, felkészülve a nagy fékezésre
mikor a kerék földet ér.

Fékezésnél ügyelnünk kell, hogy először a hátsó fékkel előre terheljük a súlyt. Abban a pillanatban, ahogy érezzük a terhelést a karunkon máris határozottat fékezhetünk a rettegett első fékkel. Ebben a pillanatban már nem fog kitörni a kerék oldalra, mert akkora terhelés nyomja a földbe, hogy inkább felemelkedik a hátsó kerék. Ekkor kell finoman visszaengedni az első fékből, amitől a hátulja vissza fog érkezni a talajra.

A második lépés akkor következik, amikor földet ér a hátsó kerék. Kuplunggal szabályozott nagy gázt kell húzni, ami rögtön egykerekezést eredményez, a hátsó féket pedig lábunkkal kontrolláljuk. Mielőtt hátra esnénk, a hátsó fékkel fékezzünk, ekkor motorunk első kereke azonnal a földre csapódik, és máris tudunk fékezni elsővel… és így tovább.
 
     
4. Első kerék földet ér, a terhelés nagy része áthelyeződik a hátsó kerékről előre. Első fékkel kezdhetünk határozottan fékezni, miközben már hátradőltünk.   5. Hátsó kerék a levegőben, az első fék adagolásával akadályozzuk a kormányon való átesést.  6. Elérve a „holt pontot” felengedjük az első féket és hagyjuk, hogy lecsapódjon a hátsó kerék, majd abban a pillanatban ahogy az földet ér, kezdődhet a játék elölről.

Ezt a gyakorlatot természetesen ülő testhelyzetben kell kiviteleznünk, egyes sebességi fokozatban. Ennél a tempónál még az esés sem akkora katasztrófa, igaz a hátsó sárvédő az első időszakban nincs teljes biztonságban… A feladat tudatos kivitelezése közben, ha a lábunk a lábtartón marad, akkor a hátsó fékkel megelőzhető a sárvédő csere, de nem minden sikerül elsőre! A tartás amint a képeken is látható egy alaptételre épül: kényelmesen előreülve, magasan tartott könyökkel indul, míg gyorsításnál leheletnyit előredőlve és a lábtartót terhelve ellen tartunk a gyorsítási erőnek. A fékezésnél pedig hátradőlve, majdnem teljesen nyújtott könyökkel támaszkodunk a kormányon. A csípőnk nem kell, hogy elmozduljon se előre, se hátra, mert azzal csak fölösleges erőpazarlást végeznénk. Itt a lényeg, hogy megtanuljuk a terhelés áthelyezését, ami mindössze egy apró mozdulat, miközben a fék-gáz-kuplung összhangot játszva fejleszthetjük.

Címkék:  enduro , suli



Ropy
2009-09-21 03:49:47

Szerintem nagyon jók az ilyen cikkek! Legalább a hétköznapi ember is belelát az Off-roados dolgokba, hogy nem is olyan egyszerű. Én nekem meg pont jó jön, mert idén kezdtem a crosst

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár