hirdetés
2013-03-11 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, közlekedési szakjogász
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

Mottó: „Állj az igazság pártján, de ne védd mindenáron a magad igazát. Semmi sem oltalmaz jobban a tévedéstől a nyitott szemnél, az értő fülnél, a mások iránti figyelemnél.”

Az egyik legismertebb és alighanem legrégebbi autós-motoros lap internetes változatán olvastam a következő esetről: Két személygépkocsi egymás mögött haladva, majd jobbra kanyarodva felhajt egy irányonként egy-egy forgalmi sávos főútvonalra. Alig pár tíz méter megtétele után az első személygépkocsi előbb kissé jobbra húzódik, majd balra fordul, és átmegy a haladási irányával ellentétes forgalmi sávba, hogy beálljon a másik oldalon lévő árushoz. „A főútvonalon – a megforduló autós mögött – a megengedettnél ránézésre sokkal gyorsabban érkező motoros csak a lassú autókat látja, és előzni kezd. Neki is ütközik a megfordulni szándékozó autónak, igaz, szerencséjére csak érinti azt. Megúszta egy komplikált lábtöréssel. Meg persze azzal, hogy fizetheti majd a magasabb biztosítási díjakat baleset okozásáért (egyszerre csak egy autót szabad előzni, sort nem, balra forduló autót nem előzünk).” Hmm… Biztos ez? Az esetleírás pikantériája egyébként az, hogy a történteket a megforduló autós mögött haladó másik személygépkocsiban elhelyezett kamera rögzíti. Minden jogalkalmazó álma ez, nem kell hosszasan mérlegelni nyomokat, tanúvallomásokat, szakértői véleményeket, mert a felvételről a legfontosabb részletek megállapíthatóak. Hallhatjuk a kamerás autóban ülők kommentárjait, és látjuk az ütközés hatására egyensúlyát vesztő motorkerékpár darabjainak széthullását is.


Azt a téveszmét, mely szerint a KRESZ tiltja a „sorelőzést”, a cikk előző részében már kielemeztük. Az esetleírásnak van egy érdekes részlete, amely arra utal, hogy a motoros a megengedettnél gyorsabban halad az ütközés előtt. Nem tudom, mennyire evidens, ezért kitérek rá: az adott útvonalon megengedett legmagasabb sebesség előzés során is irányadó. Más szavakkal: előzés során sem lehet túllépni az adott útvonalra vonatkozó megengedett legmagasabb sebességet. Ennyiben tehát elképzelhető, hogy a motoros – magával a sebességtúllépéssel – hozzájárul saját sérüléséhez. Ha a megengedett sebességgel halad, a veszélyhelyzet észlelésekor jobbak az esélyei arra, hogy elhárítsa az ütközést, és a személygépkocsi vezetőjének észlelési esélyei is kedvezőbbek. (Már ha egyáltalán belenéz a visszafordulás végrehajtása előtt a visszapillantó tükörbe.) A KRESZ szerint járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Talán emlékeznek még, a KRESZ értelmezésében akadályozás az, ha valaki a közlekedés más résztvevőjét annak szándéka szerinti menetében, mozgásában, továbbjutásában gátolja, hátráltatja, a célzottól eltérő közlekedési magatartásra (például fékezésre, irányváltoztatásra) kényszeríti. Amikor valaki akadályozza a másikat a közlekedésben, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy egyben baleseti veszélyhelyzetbe is sodorja őt. Az akadályozás tilalma tehát erősebb – ha úgy tetszik, szigorúbb – rendelkezés, mint a baleseti veszélyhelyzet előidézésének tilalma. Más szavakkal: könnyebb olyan helyzetbe keveredni, amikor az ember mást akadályoz, mint amikor veszélyeztet. Ha azonban az akadályozás tiltott, akkor veszélyeztetni biztosan nem szabad (ha a kevesebbet tiltja a jogszabály, akkor a többet is biztosan tilalmazza).


Ne felejtsük el, hogy a megfordulás irányváltoztatás, ezért vonatkozik rá a KRESZ 29. § (1) bekezdésében foglalt azon rendelkezés, amely szerint, aki járművel irányt változtat, köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. (Csak a rend kedvéért: elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben.) Az előzés azonban irányváltoztatás, ezért a megforduló és az előzést végrehajtó viszonyára nem az elsőbbségi rendelkezés, hanem az akadályozás tilalma vonatkozik. A megfordulást végző ezek szerint biztosan nem akadályozhatja és nem is veszélyeztetheti az előzés végrehajtóját. Az akadályozás (és így a veszélyeztetés) tilalmának esetleges megszegése alól a megfordulást végző csak akkor mentesül, ha bizonyítható, hogy az előzést végrehajtó olyan mértékű sebességtúllépésben volt, amellyel a megfordulást végzőt megtévesztette (látom ugyan, hogy jön, de a megengedett sebességgel haladás esetén még nem alakulna ki közlekedési konfliktus, ezért megkezdem a megfordulást), vagy amely miatt a megforduló jármű vezetője az előzés végrehajtóját (jelen esetben a motorost) egyszerűen nem észlelheti (például egy útkanyarulatban előzést végrehajtó csak akkor válik észlelhetővé, ha azt az út geometriai viszonyai lehetővé teszik).

"Balra forduló autót pedig nem előzünk." Ezzel a mondattal is érdemes foglalkozni néhány gondolat erejéig. A KRESZ az előzésre vonatkozó feltételeket kétfajta rendelkezésben határozza meg: egyrészt megállapít bizonyos tilalmakat, másrészt meghatároz bizonyos pozitív feltételeket. A tilalmak a következők:

Tilos előzni:
a) kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt;
b) villamost közvetlenül olyan megállóhely előtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik;
c) be nem látható útkanyarulatban, illetőleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve, és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható;
d) vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt;
e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve,
– ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja, és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
– ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi,
– körforgalmú úton,
– ha a járművel csak jobbról szabad előzni ([4] bek.).

A pozitív feltételek pedig a következők:
Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.

(Folytatjuk)




Címkék:  előzés , balesetmegelőzés



gigerpaul
2013-03-13 07:44:45

szegény "sovány" rendőr ott is jól megy soruk.

köszönön a tanácsokat megfogadom, közlekedj csak okosan - mottóval

jmezo
2013-03-11 17:05:20

Köszönjük az észrevételt, igyekszünk megfogadni a tanácsot. A képeket csak illusztrációnak szántuk.

varaljani
2013-03-11 14:04:55

Azt leszögezném, hogy Jó a cikk.
Hozzászólásom a cikkhez tartozó képhez lenne. Ugyanevvel a képpel találkoztam a MR12/11 számában is, már akkor is feltűnt a kép származása. Miért raktok Angol képeket a cikkekhez? Szerintem Magyarországon nem használunk dupla poros jelzést az út szélén, vagy ha igen mit jelent? Az külső sávnak miért kék a fele és mit jelent az a tábla?
Kérem, használjatok Magyar képeket életszerű forgalmi szituációkkal! Köszönöm!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda XL700V Transalp Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Honda VTX 1800 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSR 600 Suzuki Intruder C 1800 R KTM 1190 RC8 R 2009 Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Kawasaki ZX-10R Honda VFR 800 2003- Triumph Tiger 1050 Kawasaki Z750 2008 Kawasaki ER-6n Yamaha SR125 1997- Yamaha XT1200Z Super Ténéré Suzuki GSX-R 600 K8 Kawasaki KLR650 / R BMW R 1200 GS 2010 MV Agusta F4 KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Suzuki B-King Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 BMW F800GS 2008 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár