hirdetés
2010-03-24 , Írta: Franz Josef Schermer, Képek: Mező János
Bookmark and Share

A fékbetétek cseréje fáradságosabb és bonyolultabb, mint a betétvastagság egyszerű ellenőrzése. Tanácsainkból megtudhatják, mire ajánlatos odafigyelni.

Ha az utolsó őszi kirándulásnál a fék már csak tessék-lássék működött és tésztásnak érződött, akkor itt az ideje, hogy a téli szünetben nekilássunk az átvizsgálásának.



A legfontosabbak
1.) A fékbetéteket mindig párosával és kerekenként cseréljük!
2.) Egy fékbetétkészlet általában tárcsánként két darabból áll. Csak egyes esetekben szerelnek kisméretű, egydarabos fékbetéteket, tehát fékdugattyúnként egy betétet – ezekből féknyergenként akár hat is lehet.
3.) Soha ne használjunk eltérő vastagságú, különböző életkorú vagy különböző gyártóktól származó fékbetéteket egy féknyeregben! Ez az első kerék dupla féktárcsájára is érvényes: jobb és bal oldalon csak azonos típusú, egyforma menetteljesítményű darabokat szabad alkalmazni.
4.) Ha a régi fékbetétek hátoldalára lyukacsos tárcsát, acél- vagy teflonlemezt szereltek, akkor ezeket letisztítva, ugyanabban a helyzetben kell az új betétekre rögzíteni. Ezek távol tartják a fékezéskor keletkező hő egy részét a fékdugattyúktól és ezáltal a fékfolyadéktól.

Jó tanács: ha nem akarunk eredeti fékbetétet használni, akkor először kérdezzük a márkakereskedőt, aki megfelelő információt tud adni az alkalmazható fékbetétekről. A Motorrevü tesztjei is segítséget adhatnak a választásban.

Az erősen elkoszolódott fékbetéteket, amelyeket ráadásul már rég nem vettünk igénybe, vagy éppen egy balesetes motorból származnak, szintén ki kell cserélni.

Bár a fékbetétek cseréjéhez a féknyerget általában nem kell kiszerelni, ajánlatos mégis megtenni, mivel a féknyereg belseje ilyenkorra már gyakran alapos tisztítást igényel.

A féktisztítóval röviden fújjuk be a féket, majd egy nem szöszölő ronggyal és kis kefével tisztítsuk meg!

Ötletek a tisztításhoz
A féknyerget és a tárcsát soha ne tisztítsuk olajjal vagy olajsprével, kizárólag speciális féktisztító anyaggal dolgozzunk! A féktisztító agresszív és ártalmas az egészségre, ezért mindig csak jól szellőző helyiségben használjuk! Ne dohányozzunk munka közben, ne spricceljük a bőrünkre vagy a szemünkbe, és kerüljük el gőzeinek belélegzését! A folyamat során a beszórandó féknyereg környezetét nagy felületen takarjuk le!

A féktisztítót takarékosan, célzottan alkalmazzuk! A szórófejet irányítsuk közvetlenül a megtisztítandó helyre, és röviden nyomjuk meg! Az alkatrészeket befújás után azonnal pucoljuk át! Ehhez nem szöszölő rongyot és egy kis kefét használjunk! A féknyerget ne fújjuk ki túlságosan nagy nyomású levegővel! Ha már egyáltalán ilyennel dolgozunk, akkor csak módjával és kizárólag célzottan alkalmazzuk, mert a fékpor ártalmas az egészségre!

A rögzítőcsapot egy pöcök, biztosítókorong vagy csavar biztosítja

A fékbetét cseréje
A motorkerékpárt állítsuk középtámaszra vagy bakoljuk fel biztonságosan! Figyelem: a fékkart soha ne húzzuk be, ha a féknyerget és/vagy a fékbetétet már kiszereltük! Ilyenkor ugyanis a dugattyúk akadálytalanul mozoghatnak, és csak nehezen tudjuk majd őket visszatuszkolni a féknyeregbe. Szerencsétlen esetben teljesen ki is csúszhatnak furatukból.

A fékbetétek kivételéhez mindig a rögzítőcsapot kell kihúzni vagy kicsavarni

Ötlet: ha a régi fékbetéteket kivettük a féknyeregből, és a dugattyúk kissé kimozdultak, a nyerget gondosan tisztítsuk meg! A dugattyúkat csak ez után nyomjuk vissza a furatukba, hogy helyet csináljunk az új fékbetéteknek.

1.) Fékbetétrögzítő csap (A): a fékbetéteket a féknyeregben egy csap tartja megfelelő pozícióban. Ezt egyszerűen bedugják vagy becsavarozzák, és minden esetben biztosítják az ellen, hogy magától kicsússzon vagy kicsavarodjon. Ezt a biztosítékot a rögzítőcsap kiszerelése előtt el kell távolítani. A biztosíték lehet egy pecek, amelyet csak ki kell húzni, egy hernyócsavar, amelyet ki kell csavarni vagy egy kis biztosítókorong, amelyet le kell húzni. A legjobb, ha új fékbetétek vásárlásakor rögtön új biztosítópecket vagy korongot is veszünk, mivel a régiek gyakran már kilazultak – a csavart ezzel szemben használhatjuk tovább.
2.) Ha a rögzítőcsap csak egyszerűen be van dugva, akkor óvatosan üssük ki a helyéről egy pöcökkel! A pöcköt helyezzük a rögzítőcsap közepére, és rövid, könnyű ütésekkel üssük ki a helyéről! Ha a csap csavaros, akkor csavarozzuk ki!
3.) A fékbetétet húzzuk ki a helyéről!

Fékbetét beszerelése
Figyelem: soha ne dugjunk a féknyeregbe éles vagy hegyes eszközt, pl. csavarhúzót, mert könnyen megsérthetjük vele a dugattyú felületét.

A féknyereg felszerelésekor a csavarokat gyárilag megadott nyomatékkel kell meghúzni

1.) Azért, hogy helyet csináljunk az új, vastag fékbetétnek, a régit újra toljuk bele a résbe, kézzel tartsunk neki ellen, hogy ezáltal a fékdugattyú visszanyomódjon a furatába. Ennek kézzel is sikerülnie kell, ne használjunk hozzá fogót vagy egyéb szerszámot! Amikor visszanyomjuk, a fékfolyadéktartályban megnő a folyadékszint, ezt kísérjük figyelemmel! Ha eléri a tartály peremét, akkor egy fecskendővel szívjunk le valamennyit a folyadékból.
Figyelem: a fékfolyadék agresszív és egészségre ártalmas, ezért ügyeljünk arra, hogy ne kerüljön a testünkre, de tartsuk távol lakkozott felületektől és műanyagoktól is! Dolgozzunk kesztyűben! A lecsöpögött folyadékot bő vízzel öblítsük le!
2.) Kenjünk egy kevés rézpasztát vagy speciális fékzsírt a hordozólemez hátoldalára, valamint a féknyereggel érintkező élekre!

A fékbetétek cseréjekor ellenőrizzük a fékfolyadék szintjét is, ha kell, töltsünk utána

3.) Ellenőrizzük, hogy a fékbetét rugója a féknyereg belsejében a megfelelő helyre került (D): feszesen kell ülnie, és a belekarcolt nyílnak (amennyiben van ilyen) a kerék forgási irányába kell mutatnia.
4.) A fékbetétet dugjuk bele a nyeregbe!
4.1.) Egyes esetekben a fékbetétek egy vagy mindkét oldalon egy horonyba csúsznak bele. Mindenképpen ügyeljünk arra, hogy a fékbetét a horonyban megfelelően a helyére kerüljön.
5.) A fékbetét rögzítőcsapját a külső furaton át dugjuk bele a féknyeregbe (ha a fékbetétrugó kívül a fékbetéten van: a nyílnak a menetirányba kell mutatnia). A csap menjen át a fékbetétek és a fékbetétrugók furatain, egészen a féknyereg másik oldaláig. Ha a csap csavaros, akkor csavarjuk be a helyére!
6.) Csavarjuk be a hernyócsavart és kontrázzuk le a rögzítőcsap fejénél, vagy dugjuk bele a biztosítópecket, vagy a korongot pattintsuk bele a horonyba!

A fékfolyadéktartály fedelét leemelve találjuk ezt a gumitömítést. Szerelés közben ügyeljünk, nehogy a kivált szennyeződés a tartályba hulljon!

7.) A fékkar pumpálásával építsük fel a nyomást a rendszerben, míg az új fékbetétek rásimulnak a tárcsára! Ellenőrizzük a fékfolyadékszintet, és töltsünk utána, ha szükséges (a specifikációt nézzük meg a kezelési kézikönyvben)! A fék csak egyértelműen érezhető nyomáspont esetén üzemkész!

A fékbetétek „bejáratása”
Az új fékbetéteket sohasem tehetjük ki már az első fékezéskor maximális terhelésnek, gondosan, érzéssel be kell járatnunk őket! A bejáratási időszak 100–150 kilométer. Ez alatt az idő alatt a féket nem szabad hosszabb ideig „csúsztatni”, fékezzünk röviden és határozottan!

A féket a „motor ellenében” sem szabad bejáratni, ez árt az új betéteknek: felületük felmelegszik és üvegesedik. Minden fékezés után igyekezzünk elegendő időt hagyni a fékbetéteknek arra, hogy kihűljenek!

Ha egy mód van rá, a bejáratási időszakban kerüljük a hosszú fékezéseket, ha azonban a forgalom miatt mégis erre kényszerülünk, akkor egy hosszabb, erőteljes fékezés után megálláskor azonnal engedjük fel a féket, ne tartsuk behúzva!

Kis idő elteltével a fék egyre jobban fog, az érzés megfelelően transzparenssé válik. Ilyenkor a fék már a megszokottak szerint használható.

Címkék:  műhely , fékbetét , karbantartás



Petman69
2010-03-26 23:39:53

10-ből 9-es nálam a cikk.
Ennél szebben nehezen lehetne összefoglalni.
Kár, hogy a nyomatékkulcs nem annyira elterjedt, és a szükséges értékek sem
Az első teló szereléshez hasonlósan az átlagos értékeket fel lehetett volna tüntetni.

freazer
2010-03-26 22:23:55

de biztos jóé mert nem eset ki a helyéröl

freazer
2010-03-25 18:55:00

LEGALÁBB MOST MÁR TUDOM, HOGY JÓL CSERÉLTEM VAGY NEM

FeR1
2010-03-25 16:07:40

Korrektek és alaposak ezek a németek

hangszoro
2010-03-25 14:53:08

Igen, ez jó volt! Alapos, érthető, jöhet még ilyen nyugodtan!
Köszönjük Franz Josef Schermer

benzinveru.blog.hu
2010-03-25 08:24:47

Ilyen és hasonló cikk jöhetne még sok. Jó tudni ezekről a dolgokról! Hasznos!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár