hirdetés
2010-01-18 , Írta: Rubóczky György, Képek: Rubóczky György
Bookmark and Share

Két éve érlelődött a terv, hogy meg kellene nézni Szicíliát. De hogyan? Ha csak ezért motorozunk oda, túl sokat megyünk autópályán, sok pénzért, unalmasan. Ha viszont Olaszország más részeinek bejárásával kapcsoljuk össze, az vagy túl nagy falat, vagy csak felületes rohanás lesz.

Végül a következőt találtuk ki: menjünk el motorral Genovába, onnan komppal Palermóba, bejárjuk Szicíliát, majd ugyanígy haza. Így megússzuk a felesleges autópályázás nagy részét és hajókázunk is.

Első lendülettel leutaztunk Lentibe, hogy – egy kis fürdés után – másnap már Palmanovában éjszakázhassunk. Az élet egy picit átírta terveinket. Lentiben reggel, indulás előtt szerettem volna beírni az első olaszországi címet a GPS-be, de a készülékben nem találtam Olaszországot. Két éve pedig ugyanezzel jártuk be Nápolyt és környékét. Éppen indulás előtt frissíttettem a térképeket, na ezt nem kellett volna. A bajon Lenti egyik számítástechnikai boltjában segítettek, sok jóakarattal és vagy két óra munkával. Ez után gond nélkül jutottunk el Palmanovába. Szállásunk kitűnő, a helyi pizza még ennél is jobb volt. A másnapi út sok érdekességet nem tartogatott, újabb 450 km szinte csak autópályán Genováig.

Túrák Komppal Sziciliába

A genovai kikötőben nem volt egyszerű feladat megtalálnunk azt a mólót, ahonnan hajónk indult. Próbálkoztunk minden nyelven – az olaszt kivéve –, végül egy moldovai illetőségű ottani munkás segített, mert vele legalább oroszul szót lehetett érteni, míg a többi csak anyanyelvét beszélte folyékonyan. A kompra a motorosok szálltak fel először, és egy láthatóan nagy gyakorlattal rendelkező szakember kötözte le a kétkerekűeket. Tartottam ettől egy kicsit, ezért megvártam, amíg Yamahánkra is sor került. Nagyon figyelmesen mindkét oldalra rögzítette a gépet, így nyugodtan mentünk fel a kabinba. A motorra láncolva hagytuk a sisakokat – mások is ezt tették –, csak a 20 órás hajóút alatt használandó dolgainkat vittük magunkkal. Maga a hajóút kényelmes volt, reggelizni és ebédelni viszonylag olcsón lehetett a kávézóban és az önkiszolgáló étteremben.

Túrák Komppal Sziciliába
Egyenes Palermó felé

Az útikönyv szerint Szicíliában a közlekedés kaotikusabb, mint Olaszország egyéb részein. A könyv mindenképpen óvott a Palermóban és a Cataniában való vezetéstől, de a komp Palermóba érkezett, így eldőlt, ott motorozunk-e, vagy sem. Az első egy-két óra borzasztó volt. Nehéz megszokni, hogy míg balról egyszerre két robogós is előz, nem érdemes jobbra húzódni, mert ott jön 70-nel a harmadik. A forgalmi sávokat egyáltalán nem figyelik, annyian mennek egymás mellett, ahányan elférnek. A kanyarodást vagy előzést ritkán jelzik indexszel, minek is, hiszen úgyis lehet látni, hogy megelőztek. Persze az is lehet, hogy indexelne, de az régen összetört. Tíz autóból kilenc biztosan meg volt húzva vagy törve egy picit. Ezzel együtt nagyon figyelnek egymásra. Sokat dudálnak, de ez nem a türelmetlenség jele, csak jelzik, hogy kanyarodnak, előznek, vagy valamit majd tesznek, tehát figyeljünk. A forgalom lüktetését egy nap alatt sikerült megszokni, végül nekem kifejezetten tetszett. Több alkalommal láttunk a forgalmi dugókat feloldani igyekvő, intézkedő rendőröket. Szájukban síppal mutogatnak, rendelkeznek, és az autósok vita nélkül betartják utasításaikat.

Túrák Komppal Sziciliába
Olasz rendőrnő

Palermótól nyugatra, egy Capaci nevű helyen szálltunk meg. Innen csillagtúraszerűen jártuk be a sziget északi és nyugati részét. Egynapos kirándulást tettünk a szállásunktól kb. 160 km-re található Agrigentóba, a templomok völgyébe. Errefelé nincs sztráda, szinte függőlegesen vágtunk át a szigeten. Érdekes a szicíliai táj. Vadnak tűnik, de minden megművelésre alkalmas helyen termesztenek valamit. Maga Agrigento és a romok lenyűgözőek. Nagyobb és jobb állapotú templomok maradtak itt fenn, mint Athénban. Csak azzal volt nehéz megbarátkozni, hogy 45 oC volt árnyékban – és persze a romok nincsenek árnyékban. Szicíliának ez a része körülbelül Afrika északi részével van egy vonalban.

Szerettünk volna valami kis képet kapni arról is, hogyan élnek az emberek ott, ahol nem hemzsegnek a turisták, így átköltöztünk a sziget közepére, Piazza Armerinába.

Hát itt nem hemzsegtek. Szállásunk úgynevezett „agriturismo” hely volt, vagyis régi parasztház, amelynek nagy kertjében zöldséget, dinnyét termesztettek, állatokat tartottak. A reggeli sem a szokásos „breakfast” volt. Az ebédlőben a nagy asztalt körbeülték a vendégek, egy angol, egy francia, néhány olasz házaspár és persze mi. Ekkor jött a gazdasszony, mamma Maria, és rengeteg finomságot kínált: teát, tejeskávét, többfajta gyümölcslevet, saját készítésű narancslekvárt, sonkát és egy szicíliai specialitást is: frissen sült zöldségeket kenyérszeletek között. A kedves asszonyság folyamatosan traktált, együnk még, mit hozhat még.

Túrák Komppal Sziciliába
Taorminában, itt itta élete legjobb koktélját Liz Taylor és Richard Burton

Innen kiindulva néztük meg a görög színházáról híres Taorminát. Aki a színház nézőterén ül, az a színpad felett elnézve az Etna pipáló csúcsát láthatja. Tényleg gyönyörű. A sziget legmagasabban fekvő települése, egyben Szicília geometriai középpontja Enna, ahol egy monumentális normann erőd maradványai és a nélkülözhetetlen dóm alkotják a látványosságokat. Egynapos kiránduláson néztük meg Caltagironét és Siracusát. Előbbi a szicíliai kézművesség, különösen a fazekasság központja. Idefelé a GPS-be beírtuk a város nevét, és a legrövidebb utat jelöltük meg, autópályák kitiltva. Hát a következő másfél órában kanyarból kanyarba estünk, legfeljebb 200 méter utat tettünk meg egyenesen. Caltagirone a rengeteg kerámiát áruló és helyben gyártó kis műhelyéről híres. Természetesen van dóm is, amelyhez a Santa Mariad el Monte 142 fokos lépcsősora vezet. Minden lépcső előlapja különböző, a motívumok arab, normann és spanyol hatást mutatnak – ezek a népek biztosan szerepeltek a város történelmében hódítóként.

Túrák Komppal Sziciliába
Santa Mariad el Monte 142 fokos lépcsősora

Siracusa óvárosa nagyon hangulatos, egy kis szigeten van, ahová két hídon lehet bejutni. Persze különböző táblák tiltják a behajtást, alattuk rengeteg kivétel. Az olasz nyelvben való járatlanságom miatt azt a megoldást választottuk, hogy ahová az olasz robogósok bemennek, oda mi is, és ahol ők leparkolnak, ott mi is ott merjük hagyni a motort. No hát az olaszok mindenhová bemennek robogóval és bárhol megállnak vele. Ezért azután az óváros szívében, egy bank falánál parkolt a motorunk, míg mi várost néztünk.

Túrák Komppal Sziciliába
Siracusa óvárosának tipikus részlete

A sziget belseje még egy említésre méltó helyet tartogatott számunkra: a III.–IV. századból való Villa Romana di Casalét annak idején sárlavina temette be, így viszonylag épségben konzerválódott. Padlóin elképesztő mennyiségben és minőségben maradtak meg a mozaikok. A legnagyobb 60 méter hosszú és 5–6 méter széles.

Sajnos elfogyott az időnk, és indulnunk kellett Palermóba, a komphoz. Sajnáltuk, mert igazán jó hely volt a sziget belseje. Genovából nem indultunk rögtön haza, hiszen a komp délután 5-kor kötött ki. Aludtunk egyet Busallában, Genovától északra kb. 20 km-re. Este a városkában ünnepeltek valamit, nem tudtuk kideríteni, hogy mit, de finom bólét lehetett kapni. Másnap elindultunk hazafelé, és 860 km megtétele után megérkeztünk Lentibe, a kiindulási pontba. Az ottani panziós örömmel fogadott, és mi is örömmel vacsoráztunk egy kétszemélyes hústálat. Finom volt a sok pizza és pasta, de már jólesett egy kis rántott húst, cigánypecsenyét is enni. Kicsit szomorúan jöttünk Budapest felé az M7-esen. Így közvetlenül jobban lehetett érezni a két ország közlekedési kultúrája közti különbséget. Van mit fejlődnünk. S hová rohanunk ennyire?

Túrák Komppal Sziciliába
Várakozás a kompra

Fontos tudnivalók

Útikönyv: Szicília Útikönyv, Alexandra Kiadó. Lehet, hogy van más is, de ez jó volt. Egy magyar családdal találkoztunk Cefaluban, ők is ezt szorongatták.
Költségek: a hajóút Genovából Palermóba és vissza 640 euró. Lehetett volna 100 euróval olcsóbb is, ha februárban vesszük meg, és ha kabin nélkül utazunk, csak 440 euró lett volna. De az út 20 óra, így kényelmesebb volt.
A benzin kicsit drágább, mint nálunk, kb. 3800 km-t motoroztunk, s a Yamaha Faser 600-as átlagban 5 litert fogyasztott 100 km-enként.
Szállás: Olaszországban 50 eurót költöttünk éjszakánként, reggelivel két személyre. A motor mindenütt zárt udvarban állt. Magyarországon, Lentiben kicsivel több mint 7000 Ft volt a szállás éjszakánként reggelivel.
Autópályadíj: az olasz autópályáért fizetni kell, de a rendszer korrekt, világos: ahogy rámész, kapsz egy jegyet, és csak a lehajtásnál kell fizetni. Arra azonban vigyázni kell, hogy ha automata van a lehajtónál, az nagy címletet – pl. 50 euróst – nem fogad el. Vagy legyen apró, vagy embert kell keresni a fizetéshez.
Étkezés: enni a szieszta idején szinte lehetetlen, jobb, ha ráállunk a reggeli-vacsora ritmusra. Egy kisvárosban 5 euró körül van egy pizza, turisztikai gócban inkább 8. Általában nagyobb látványosságoknál csak nézelődni szabad, mert nagyon le tudnak venni. A boltban 0,5 eurós ásványvíz Siracusában, egy fagylaltosnál már 2 euró. De legalább hideg. Csapvizet mindenütt lehet inni, fogyasztható.

Utazásra, benzinre, szállásra, autópályára, étkezésre, belépőkre és persze finom olasz kávékra és fagyira összesen körülbelül 1700 eurót költöttünk. Ez leírva sok, megkeresve még több, de rengeteg élménnyel gazdagodtunk és régi tervünket sikerült valóra váltanunk.


Címkék:  túra , szicília



FeR1
2010-01-31 12:06:33

Hát ne is mondd! Itt is annyi a hó, hogy nagyon elkívánkozom Szicíliába, vagy valami melegebb helyre. Megyek is, hallom hív a motor

freazer
2010-01-31 11:25:49

ja én is épp most tettem rendet az udvaron volt mit ellapátolni. én kint a hidegben motor meg bent a melegben

Hr.Geiger
2010-01-30 16:18:39

Jöjjön már a jó idő, mert az ember mikor egy ilyent elolvas, már menne is - közben meg kint havazik!

freazer
2010-01-30 15:45:00

a menüvel viszont úgy tűnik nem volt gond

freazer
2010-01-30 07:03:42

ja és a Palermó-i közlekedés sem lehet rossz

freazer
2010-01-28 20:01:18

motorozni és turázni akarok

figgol
2010-01-19 15:51:28

Tényleg jók általában a túraleírások, meg szépek a fotók is

freazer
2010-01-18 22:43:23

Barátnőm ezeket a cikkeket olvassa el először az újságban

Hr.Geiger
2010-01-18 20:11:54

Ez nekem is tetszett ! Már a lapban is, de itt is igen üdítő olvasmány.

FeR1
2010-01-18 17:59:36

Ja és VÉGRE olvasható, ahogy hangszoro mondotta. Köszönjük zotya13, hogy megoldottad a kezdeti problémát

FeR1
2010-01-18 13:57:56

Megmelengetett egy kicsit ebben a hóesésben

figgol
2010-01-18 13:46:38

Ebben a mostani hóesésben pont jó egy ilyen napsütéses képekkel illusztrált beszámolót olvasni köszi

hangszoro
2010-01-18 13:28:45

Szép, olvasható, tartalmas beszámoló volt. Öröm olvasni. Köszönöm!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár