hirdetés
2010-08-07 , Írta: Égő Katalin, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Önnek vannak gyenge pontjai? Volt már rossz tapasztalata vészfékezésnél? Csúszott már ki rosszul kivitelezett kanyarban, vagy érezte már egy-egy vészhelyzetben, hogy huh, ezt megúsztam, de már magam sem értem, hogy hogyan?

Kétféle motoros létezik, az egyik friss jogosítvánnyal a kézében úgy érzi, mindenre képes. Majd ahogy gyűlnek a tapasztalatok és a kopásnyomok, saját kárán tanulva szembesül hiányosságaival. A másik eleve bizonytalan. Nem bízik a hazai motoros oktatásban, nem bízik saját magában és tisztában van azzal, hogy kicsit sincs tisztában motorja képességeivel. Az osztályozás ugyan sarkalatosra sikerült, és a megtett kilométerek számával arányosan előbb vagy utóbb rendszerint mindkét csoport tagjai eljutnak a jól és biztonságosan motorozás bizonyos szintjére, de kedves rutinos olvasó, most gyakoroljon önvizsgálatot! Ugye, több év motorozás után is vannak még fehér foltok vagy mumus szituációk?

Motoros Akadémia
Még több kép a galériában. Kattintson a képre!

A 2001-ben alakult, akkor még versenyzőkkel és versenysporttal foglalkozó Hungaroring Motorsport Iskola 2007-ben vette fel a Motoros Akadémia nevet. Egyben a képzés célja is megváltozott. Az iskola alapítói – Szabó Attila és oktató csapata - felismerték, hogy az utcai motorosoknak sokat tudnának segíteni a balesetek elkerülésében. Mindehhez segítő kezet nyújtott a Hungaroring és a Suzuki, amely a mai napig aktívan részt vesz az iskola működésében. Éppen ezért az oktató motorok többsége is Suzuki, de az idei év újdonsága, hogy Aprilia Derbi és Vespa motorok is vannak, és természetesen saját motorral is részt lehet venni a tanfolyamokon. A tesztflotta két speciálisan átalakított motorral is bővült, ezek feladata, hogy a tapadás megszűnésével járó szituációk - pl. az első kerék blokkolása, vagy a hátsó kerék kipörgése - demonstrálása. Ezek ugye hagyományos motorokkal esés nélkül igen nehezen lennének szimulálhatók.

galéria Motoros Akadémia
Szabó Attila mindenkinek megmondja, mit csinál rosszul, min kell még javítania, és persze azt is ha valami jól megy

2010 új oktatási rendszert is hozott, idéntől az utcai motoros képzés négy, egyenként két napos alapkurzusra tagolódik. Az Aktív, a Tempó, az Utas és a City programok átjárható tanfolyamok, nem egymásra épülnek. Tartalmaznak ugyan hasonló elemeket, de különböző nézőpontból közelítik meg a közlekedési szituációkat, az oktatások más-más feladatokra helyezik a hangsúlyt.

galéria Motoros Akadémia
Igény szerint motort és védőfelszerlést is biztosítanak a tanfolyamhoz

Az Aktív kurzus főként a kezdő, újrakezdő motorosoknak szól, itt a fékkezelés, illetve a lassú sebességű manőverezés a lényeges, a Tempó a dinamikusabb motorozásról, a kanyarodásról, a kanyarban való lassítás-gyorsításról adja át a legtöbbet, míg a City programot azoknak találták ki, akik robogóval akarják megszerezni a biztonságos rutint. Itt a feladatokat is a robogók sajátosságaihoz igazítottak, amelyek sok esetben másféle kezelést igényelnek. Ráadásul kifejezetten ajánlott azoknak, akik rendelkeznek B kategóriás jogosítvánnyal, azaz vezethetnek robogót 50 cm3-ig, de semmiféle motoros-robogós tapasztalatuk nincsen. Az Utas kurzus (az utast a jelentkezőnek kell hoznia!) a megváltozott súlypontú motor kezelésén túl a hátul ülő felkészítésével is foglalkozik. A Motoros Akadémia – a kezdeti elképzelésekhez hű maradva – tart Mester képzést, ami már a pályamotorozás világába vezet be, illetve elindították a VIP klubot. Ez a kis létszámú csoport, kifejezetten pályamotorozni jön ide, esténként 6-8 óra között évente 10 alkalommal a Hungaroringen tesztelhetik magukat és motorjukat.

galéria Motoros Akadémia
Munkában az idei év új fejlesztése, a csúszást szimuláló GSX-R1000

Várják azokat is, akiknek még nincs motoros jogosítványuk, mivel folyik itt motoros vezetőképzés is minden kategóriában. Emellett délután 3 óra után, amikor már vége az aznapi oktatásnak, tesztparkként üzemel a Motoros Akadémia, meg lehet nézni, mivel foglalkoznak, hogyan oktatnak, illetve ki lehet próbálni az iskola motorjait, tehát amolyan állandó tesztparkként üzemelnek.

galéria Motoros Akadémia
A kihelyezett mérőrendszer a fékezési gyakorlatot szolgálja

És elérkeztünk a lényeghez, a motorozáshoz. Hiszen akik ide eljönnek, mindannyian vérbeli motorosok, vagy legalábbis azzá szeretnének válni, és minden egyes óra, amit motornyeregben tölthetnek, élvezet számukra. Ebben az oktatók is partnerek, és a tananyag is úgy épül fel, hogy a lehető legtöbbet motorozzanak a hallgatók, ami persze nem csak az élvezetet szolgálja, hanem a gyakorlást is, ami a megfelelő rutin elsajátításának elengedhetetlen hozzávalója. A megszerzett tudás pedig mérhető. A nap végén újra teljesítve a gyakorlópályát, az elsőre szinte még kivitelezhetetlen fordulók, manőverek sokkal természetesebbnek, könnyedebbnek tűnnek. Legyen akár friss, akár több éves a motoros jogosítványunk, a motoros tudás csiszolása úgyszólván életfogytig tart, de a cél, hogy a vége ne egy motoros baleset legyen…

Címkék:  motoros akadémia , balesetmegelőzés



KeriLaci
2010-08-09 17:38:30

Na igen, pedig én is szívesen kipróbálnám azt a csúszó motort szimulátort.

dragboyz86
2010-08-08 17:46:59

Mocskos anyagiak...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár