hirdetés
2008-07-28 , Írta: Molnár Tamás, Képek: Mike Tamás
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

Hamarosan biztos aktuális lesz a téma, mivel lassan itt van az ősz és mindenki tisztában vele, hogy ilyenkor lényegesen olcsóbban lehet motort vásárolni. Hogy miért?



Eljött az idei szezon vége is. Lassan mindenki téli álomba ringatja hű kétkerekű társát. Persze vannak olyanok is, akik jövőre már komolyabb álmokat dédelgetnek, amihez nagyobb, fiatalabb, vagy egyszerűen csak másik motort szeretnének. A magyar gazdasági helyzetet ismerve nem egyszerű ezt megvalósítani. Mindenképp ehhez meg kell válni a régitől. Ezt legtöbben úgy teszik, hogy az egész évben nyüstölt mocit minden komolyabb revízió nélkül kínálják a piacon. Nagyon sokan vannak hasonló cipőben, akik cserében, vagy épp egy első motor megvásárlásában gondolkodnak, ezért ilyenkor virágzik az új és a használt motor piac is egyaránt. A szalonok kecsegtető árajánlataikkal próbálják becsalogatni a vásárlóikat, míg a használt gépek tulajdonosai sokszor áron alul válnak meg féltett kincseiktől, hogy esetlegesen ne maradjanak le ezekről az akciókról. Akiknek ez nem sikerülne, ők már kivárnak a tavaszig.

Olyankor viszont valamivel magasabb áron juthatnak motorhoz, ami nem feltétlen jelenti azt, hogy ezzel ők rosszabbul járnának. Miért? Télire, vagy eladásra már úgy vannak vele az emberek, hogy nem költenek gépeikre. Viszont ha kijön a tavasz úgy vannak vele, hogy ha nem sikerült eddig eladni, fel kell esetlegesen újítani pár apróságot, hogy ő maga tudjon gurulni vele. Emiatt az ár is magasabb lehet egy kicsivel, viszont lényegesen megbízhatóbb motorhoz juthatunk. Bár más okokból, de az új motorok ára is magasabb lesz egy kicsivel. Ennek a hátterében az állt, hogy próbálták a tél, azaz a holt szezon előtt eladni a raktáron maradt motorokat és ha ez nem sikerült és átteleltek, akkor meg már mindegy. De azért ilyenkor is lehet nagyon jó dolgokat kifogni, hisz sok esetben az előző évi, de nulla kilométeres új motorokat egyéves mivoltuk miatt kedvezően alacsony áron lehet megvásárolni. Ha viszont minden áron használt motorban gondolkodik valaki, ami érthető a magyar fizetések mellett és spórolni szeretne azzal, hogy magánkézből ilyenkor vásárolja meg használt motorkerékpárját azért legyen kellően figyelmes és körültekintő.

Sajnálatos módon sok esetben fordulnak elő peres esetek, ahol két motoros kap hajba egy-egy félre értésen, vagy előre nem tisztázott dolgokon. Ettől szeretnénk minél több társunkat megóvni, ezért az ország ilyen téren szinte legnagyobb tapasztalattal és kínálattal rendelkező cégét, a Red Barron-t kérdeztük meg, ők mit, hogyan csinálnak és mit javasolnának azoknak az embereknek, akik maguk próbálnak meg választani és vásárolni.
Egy használt motor vásárlása közben nagyon sok dologra kell odafigyelni. De még így is sokan választják, mert jelentősen olcsóbbak az újnál, ráadásul ha később cserélni szeretnének sokkal kisebb értékcsökkenésre számíthatnak. A sokéves tapasztalat alapján ahhoz, hogy a legnagyobb biztonsággal, garanciával értékesíthesse használtmotorjait, az alábbiakra figyel leginkább motorvásárláskor egy profi.

ÉVJÁRAT ELLENŐRZÉS:

Az újfajta forgalmi engedélyben bejegyzésre kerül a gyártás éve és a magyarországi első forgalomba helyezés ideje is. Sajnos az a tapasztalat, hogy nem mindig fedi ez a valóságot. Legbiztosabb a márkakereskedőknél alvázszám katalógusból ellenőrizni. Ez sajnos magánszemélyként nem érhető el, vagy csak hosszas várakozás után. A későbbi problémák elkerülése végett érdemesebb várni egy picit. Gyakorta fordul elő, hogy évjárat alapján rendelt alkatrészek nem passzolnak, amit a kereskedő nem köteles visszavenni és vagy sikerül elcserélni a megfelelőre, vagy futhat az illető a pénze után.

FORGALMI ENGEDÉLY ÉS TÖRZSKÖNYV:

A forgalmi adatai meg kell, hogy egyezzenek a törzskönyvben és a motoron található adatokkal. Ezek a rendszám, alvázszám, motorszám, színe. Az eredetiség vizsgálat során melyet érdemes még az adás-vétel előtt megcsináltatni, ezeket ellenőrzik. Egyes típusoknál a motorszám leolvasáshoz az idomokat, benzintankot is el kell távolítani. Amennyiben a motort részletre vásárolták, szükségünk lesz egy opciótörlési kérelemre, amit az adott hitelintézet ad ki az okmányiroda részére.

LOPOTTSÁG ELLENŐRZÉS:

Előfordulhat, hogy egy régebbi körözést elfelejtették visszavonni. Ez kellemetlenségeket okozhat átírásnál. Például valaki vesz egy motort, ami előtte hiteles volt. Az előző tulaj nem fizette a bank feljelentést tett ellene. A tulaj közben rendezte az adósságát a bank felé még a törzskönyvet is odaadták, viszont a körözést elfelejtették visszavonni. Egy ilyen félreértés akár 8 hónap motorlefoglalással is járhat.

BIZTOSÍTÁS ELLENŐRZÉS:

Sajnos ha egy járművet totálkárra vett egy biztosító, akkor hiába javítjuk meg a kapott összegből motorunkat. Még ha hiba nem is marad rajta, egy esetleges következő balesetnél már csak egy minimális maradványérték után fizet a biztosító. Ennek ellenőrzése magánszemély esetében szinte lehetetlen.

MŰSZAKI ÁLLAPOT ELLENŐRZÉSE:

Leggyakrabban a természetes elhasználódás során jelentkező hibák fordulnak elő, de nem ritkák a görbe teleszkópok, törött vázak, lestrapált motorblokkok. Egy részük szabad szemmel is ellenőrizhető. Sajnos a legköltségesebbek, szakértelmet és méregdrága diagnosztikai eszközöket, célszerszámokat kívánnak. Egy ekkora cég üzleteiben saját maguk által fejlesztett ACIDM: Advanced Computerized Integral Diagnosys-sytem for Motorbikes névre keresztelt gép szűri ki ezeket a rejtett hibákat. Az ACIDM célja a motorkerékpár minőségének ellenőrzése, az emberi szubjektivitást kizáró digitális műszeres mérés által. A Red Baronnál minden motorkerékpár ACIDM-mérés után kerül értékesítésre.

A motorok érzékenyen reagálnak a sérülésekre. Egy kisebb elcsúszás következtében is megsérülhet a váz, ezért változhat az egyenesfutás. Ettől a motor instabil lesz, félrehúz, hirtelen beavatkozásnál balesetveszélyessé válik, hosszabb utakon kényelmetlenebb lehet. Egy ilyen komoly szerkezet képes az emberi szemmel észrevehetetlen egyenesfutási hibákat kiszűrni, pontosan, objektíven számszerűsíteni. A motorok teljesítményének mérése fontos, mert a nagy mértékű teljesítményvesztés rejtett hibákra utal, melyek csak később jelentkeznének és javításuk nagyon költséges.

A motorok fékei talán a legfontosabbak, hisz mindenképp ember életek múlhatnak rajta. Némely motor képes óránként 300 kilométer feletti sebességre, ahol a következmények beláthatatlanok. Az ACIDM nem csak hogy képes ilyen nagy sebességnél is a fékerő lemérésére de a sebességmérő műszer pontosságát is ellenőrizni, így segít elkerülni a gyorshajtásból adódó veszélyhelyzeteket és a költséges büntetéseket. Ezeken felül fontos a kompressziómérés, CO, HC értékek vizsgálata. Ezek alapján egy szakember szintén képes a rejtett és a legtöbb esetben a tulajdonos számára is ismeretlen hibákat kiszűrni. Ezen kívül még rengeteg dolog  van ami rossz lehet egy motoron. Ezeket felsorolni is nehéz lenne. Egy biztos, ha mód és lehetőség van rá, érdemes egy hozzá értő szakember segítségét kérni, mielőtt a nehezen összegyűjtött pénzt kiadná bárki is a kezéből.

MOTORPRÓBA:

Érdemes egy-két kört megtenni a kiszemelt motorral. Itt olyan dolgokat szűrhet ki a vevő, hogy rendesen elfér a lába a kormánytól, esetleg nagy vagy kicsi a teljesítménye stb. Ez is legalább olyan fontos része a vásárlásnak, mint a műszaki átvizsgálás. Azonban felhívom mindenki figyelmét, korántsem biztos, hogy a kipróbálásra átadott motorral nem történhet baleset. Ráadásul ez az egyik legkönnyebb formája egy motor ellopásának.

Így látja egy hozzáértő ember ezt a kérdést. Azért korántsem ennyire vészes a helyzet és nem arról van szó, hogy nem szabad használt motort vásárolni. A motoros társadalom azért még mindig meg tudta őrözni valamennyire a családias hangulatát. Ennek köszönhetően tájékoztatni szokták egymást a tudomásban lévő hiányosságokról, avagy hibákról. A nagy probléma az, hogy sokszor a tulaj sincs teljesen tisztában motorja állapotával, mint az már a fentiekben elhangzott, így tudtán és akaratán kívül kerül mindkét fél kellemetlen helyzetbe. És mint tudjuk nem egy olcsó dologról van szó. A legkisebb problémák is kezdődhetnek százezrekkel, vagy épp kórházzal. Vannak helyzetek, amikor az ember elvakul. A szerelem, gyönyörű nő látványa mellett egy jó áron kínált szép motorkerékpár is képes kikapcsolni egy férfi agyát. Próbáljunk ettől óvakodni és legyen bármennyire is kecsegtető az ajánlat, a szükséges revíziót ne felejtse el senki.

A végére egy-két apró tipp, mik mire utalnak:

A nem egyenletesre kopott felületű féktárcsa a dugattyúk nem megfelelő mozgását jelenthetik. Ha megvásárlásra kerül a motor érdemes a betéteket és a tárcsát cserélni, vagy a felszabályoztatni, a nyerget pedig arra való tisztítóval kezelni.

A pikkelyesen kopott gumik a rosszul megválasztott légnyomás mellett a lengéscsillapítók hibáira is utalhatnak, de mindenféleképp tapadás csökkenést jelent.

A túl sok füst, a színétől függően több problémára is utalhat, mindenképp szerelő véleményét kell kérni.

A túlzottan nagyot csattanó váltás, váltó hang a lánckerék gumi ágyazásának elfáradására, vagy épp a kuplung nem megfelelő kiemelését jelentheti.

A nem megfelelő nyomáspontú, nyúlós fék gumi fékcsöves motornál legtöbb esetben annak elöregedését „lélegzését” tudatja a pilótával.

De előfordulhat olyan is, hogy egyik irányba könnyebben fordul a motor, mint a másikba, vagy épp olyan az érzés a nyergébe, mint ha nem egy nyomon futna a két kerék. Ez legtöbbször a vázzal hozható kapcsolatba. Azért mielőtt bárki is messze menő következtetéseket vonna le, érdemes megnézni a gumi kopását is, mivel egy csak egyenes autópályás használat miatt „kockásra” kopott abroncs is képes megtréfálni az embert.

Remélem nem tántorítottunk el senkit se motor vásárlási szándékától sőt, bízom benne hogy jövőre nem a tárgyalótermek, hanem az utak lesznek hangosak majd tőlünk.





Petman69
2010-02-13 22:16:35

Hasznosak a tanácsok, és nehéz összeszedni tényleg, hogy mennyi mindennel lehet probléma a motoron. Ha nincs semmi támpont a kiválasztott motorral kapcsolatban, hogy mit érdemes megnézni, akkor szerintem előzetesen utána kell nézni a szervíz leírásokban, típus specifikus fórumon, hogy mire kell az adott típusnál odafigyelni.
A fent említett biztosítós kárrendezéses probléma, és hogy magánszemélyként nem kideríthető, eléggé aggasztó. Sok bonyodalom forrása lehet.
Amit használt jármű vételénél még meg szokás kérdezni, hogy mióta van a tulajnál, hogy került hozzá, miért akar megválni tőle... A neppereket könnyen ki lehet szűrni. Lehetőleg az összes, és eredeti kulcs legyen meg hozzá. Soha nem árt gyanakvónak lenni, és lehet egyedi kikötéseket is tenni az adásvételibe.

KáoszXR6
2010-01-28 16:55:15

A kor nem olyan fontos a gazdákon múlik a legtöbb,hiába kétéves egy gép ha "sztrítfájtör" hajlamú a gazdája!!

freazer
2010-01-01 16:17:15

jelen helyzetben erősen ellehet gondolkodni ez azért egy 2 éves gépet jelentősen olcsóbban meg lehet venni és nem biztos az, hogy rossz lenne

FeR1
2009-11-29 22:54:57

Hasznos tanácsok. Én is nézegettem sokat a használt piacot, de ami tetszett volna, azt már vagy eladták, vagy amit megnéztem, az élőben igencsak lehangoló látványt nyújtott. Így lett használt helyett új gép

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda XL700V Transalp Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki SV650 2003- Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Honda VTX 1800 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSR 600 Suzuki Intruder C 1800 R KTM 1190 RC8 R 2009 Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda VFR 800 2003- Triumph Tiger 1050 Kawasaki ZX-10R Kawasaki Z750 2008 Kawasaki ER-6n Yamaha SR125 1997- Yamaha XT1200Z Super Ténéré Suzuki GSX-R 600 K8 Kawasaki KLR650 / R BMW R 1200 GS 2010 MV Agusta F4 KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Suzuki B-King Honda CBR600RR 2005-2006 BMW F800GS 2008 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár