hirdetés
2009-10-01 , Írta: Petró Lajos, Képek: Kiss Ferenc, Csikós Gábor
Bookmark and Share

Mit ér a fejed? - megválaszolhatatlan kérdés. Hát egy jé sisak? - ez már megválaszolható: sokat ér, és ha nagyon jé, nagyon sokba is kerül. A japán Arai a világ élvonalában áll...

Beszélgetés Ferry C. Brouver úrral: az Arai európai vezérképviselőjével.

- Mi vezérelte hazánkba?
- Körülnéztem már Lengyelországban, Bulgáriában, az NDK-ban. Magyarország több szempontból is rokonszenvesebb ezeknél az országoknál, sokkal közelebb áll az ideális üzleti partner fogalmához. Míg nem jártam itt, úgy gondoltam, hogy 2-3 év alatt jöhet létre kapcsolat, de most jóval rövidebb időben bízom. A kezdő lépés már megtörtént: a magyarországi nemhivatalos képviseletet. Keltái Gábor úr látja el.

- Úgy tudom, szerelmese a motorsportnak, néhány éve még kiváló versenyszerelőként volt jelen a GP-ken.
- Igen, de a mai depóhangulat már nem olyan, mint az én időmben volt, Akkor még lelkesedésből, minimális napidíjért dolgoztunk, sátorban vagy a teherautó platóján aludtunk. Mára a pénz centrikusság elvette a sport ízét, zamatát, hangulatát, most mindennek pénz szaga van.

- Akkor a magyar depókban még mindig jól érezné magát, mert ott sok esetben még platón alszik a versenyző és a szerelő egyaránt.
- Brnóban tapasztaltam ezt. Mondhatom, hogy a maroknyi magyar csapat megnyerte rokonszenvemet. Egyébként jól ismertem Szabó II. Lászlót és Drapál Jánost is, akit személyesen sajnos már nem üdvözölhetek.

- Tudomásom szerint támogatnak néhány magyar versenyzőt.
- Igen. Köztudomású, hogy mi nemcsak eladjuk gyártmányainkat, hanem szervizeljük is. A GP-ken rendszeresen ott vagyunk, így találkoztunk először Juhász Károllyal, aki eredményei alapján méltó viselője az Arai bukósisaknak. Később még három versenyzővel bővítettük kapcsolatunkat: Harmati Árpáddal, Csősz Attilával és az autókrosszozó Sípula Istvánnal.

Hagymási lajos nem tartozik a támogatott versenyzők közé: neki magának ér sokat a feje

- Nem kétséges, hogy az Arai jelenleg a világ legjobb sisakjait állítja elő. De miért ilyen drágák, miért kerülnek négyszer annyiba, mint egy Uvex, vagy hússzor annyiba, mint egy kiskőrösi magyar gyártmány?
- Ez csakugyan a legjobb, legbiztonságosabb sisak. Ennek megfelelően magasak az előállítási költségek. A két és fél évi kísérletezés is belekerült egy millió dollárba, hisz még az űrkutatás tapasztalatait is figyelembe vettük. Az egészet egy kis gyártmányismertető keretében lehet a legjobban elmagyarázni...

Versenyre és közútra - azonos minőség
Az átlagos sisakgyártóktól eltérően, akik egyféle héjat állítanak elő, és azt eltérő vastagságú béléssel teszik alkalmassá különböző fejméretek részére, az Arai három méretlépcsőben készíti a héjakat, így az energiaelnyelő rétegnek nincs helykitöltő funkciója, vastagságát a célnak megfelelően lehet optimalizálni. De még a formájukat tekintve sem egyformák az Arai sisakok, mert a népességre jellemző fej formának megfelelően háromféle különböztethető meg: a teljesen kerek japán típus, az ovális európai és a hosszúkás amerikai. Eképpen összesen kilencféle héjat gyártanak, amelyek a legkülönbözőbb igények kielégítésére a munkafolyamatok során további típusokra oszlanak.

A "királykategória" fenegyereke, Kevin Schwarz a rajt előtti pillanatokban

Anyaga
Valamennyinek az anyaga különleges, új fejlesztés, amely 40 százalékkal erősebb a többi korszerű üvegszálas terméknél, mégis 25 százalékkal könnyebb. Ez egyben azt is jelenti, hogy azonos súlyhatáron belül több biztonsági rendszert lehet beépíteni. Elkészülése után valamennyi héj ultraibolya sugaras vizsgálaton esik át, amelynek során zúzdába küldik a légbuborékot tartalmazó, vagy egy század milliméternél nagyobb méreteltérést mutató darabokat. A rendkívülipontosság különösen a szem előtti kivágásnál fontos, különben a plexi nem zár tökéletesen.

Egy bukósisak 16 munkaóra alatt készül el, és ennek több mint felét a festés teszi ki. Erre a feladatra kizárólag nőket alkalmaznak, mert a japán nők kitűnőek a nagy precizitást igénylő kézimunkában. Minden darab először a fehér alapszínt kapja meg. A festék olyan összetételű, hogy a továbbiakban megvédi a héjat a külső hatásokra történő anyagszerkezeti változásoktól. Ezzel kapcsolatban jegyezzük meg, hogy bukósisakot sohasem szabad oldószerrel tisztítani, mert az megtámadhatja a héj anyagát, és csökkentheti szilárdságát. Sok gyártmány átfestését, illetve matrica felragasztását is tiltja forgalmazója, mert egyes festékféleségek ridegen törékennyé teszik a műgyantát. Az Arai nem ellenzi az átfújást, csak annyit köt ki, hogy „jó minőségű szórópalackos festéket" kell használni. Egyébként a japán cég annyiféle színt és mintát hoz ki, és annyira figyelembe vesz egyéni igényeket, hogy átpingálás nélkül is találhat mindenki Ízlésének megfelelőt.

Arai kollekció

Belső szerelés. A festés után újabb minőség-ellenőrzésen esik át a héj, majd következik a belső szerelés. Közben a gyári ellenőrök szúrópróbaszerűen emelnek ki darabokat a további kontroll céljából, A legszigorúbb technológiai fegyelem biztosítja, hogy a hatósági engedélyezéshez szükséges vizsgálatok során már minden rendben legyen: minden gyártmányunk rendelkezik az amerikai APOR, az angol BS1 és az európai ECE típusbizonyítvánnyal, illetve az annak meglétét tanúsító címkével. Itt is akad árnövelő tényező, hiszen míg például az olasz AGV évente 20 darabot köteles bevizsgáltatni, addig az Arai a kilencféle héj miatt 180-at, aminek költségkihatása 400 ezer márka.

Arai sisakok nemcsak versenyzőknek készülnek, hanem közúti motorosoknak is - évente 550 ezer darabot értékesítenek a világ minden táján. Különbség nincs köztük, a minőség-ellenőrzési rendszer ki is zárja, hogy legyen, így az utcai motoros ugyan-olyan biztonságtechnikára hagyatkozhat, mint a Grand Prix sztárok. Sőt még a küllem is azonos lehet: például mióta Kevin Schwantz különleges szín-összeállítású Araiban versenyez, hihetetlen mennyiségben kell gyártanunk az ugyanolyan festésmintájú darabokat, annyira megnőtt rájuk az igény.

Az Arai szervízbusz a Grand Prix depók elmaradhatatlan szereplője

Becsatolás nélkül sem esik le
A japán fejfedők annyira passzentosak, hogy nem könnyű fel- és levenni őket. Ennek azonban megvan a maga oka, amennyiben a statisztika szerint a halálos kimenetelű balesetek többségének során a sisak leesik a fejről. Egy Arai akkor sem esik le, ha nincs becsatolva - épp ezért készítenek különböző méretű és alakú héjakat. Természetesen senkit sem akarnak arra buzdítani, hogy becsatolatlan sisakkal motorozzék! Miután a sisakokat nehéz lehúzni, az Arai szállítási övezetébe eső országokban a baleseti helyszínelők kiképzést kapnak a szakszerű eljárásról.

Autóssisakot is gyártunk
A neves autóversenyzők közül például Alain Prost hajt Arai sisakban (és még több, mint húszan), A „Professzor" azzal a kéréssel kereste meg a gyárat, hogy készítsenek számára szuperkönnyű bukósisakot. Két változtatást tudtak számára biztosítani: kevesebb festék felhasználásával 30 grammot nyertek, a megrendelő által adott akusztikai berendezést meg elküldték egy japán cégnek, amely a 90 grammos súlyt lefaragta 50-re. így a komplett sisak 1500 grammos lett.

Vannak, akik mindezek ellenére drágállják az Arai sisakokat.
Számukra a következő okfejtés hivatott megkönnyíteni a döntést: szívátültetést már negyedszázada csinálnak, a szívbillentyű beépítés pedig ma már rutinműtét, de ha az agy sérül... Szóval a gyár így veti fel a kérdést:

Mit ér a fejed? Sajnos, sok fej tulajdonosa kénytelen másképp kalkulálni : Mennyit áldozhatok a kobakomra?

Címkék:  arai , bukósisak , interjú



Hr.Geiger
2010-01-09 17:25:54

Most akcióban lehet jó márkás és drága bukókat kapni " gombokért " ! pl. egy 80ezres AGV-t 20 ezerért. Aki tud várni , az spórolhat...

FeR1
2009-11-22 18:39:08

"a japán nők kitűnőek a nagy precizitást igénylő kézimunkában."
Amúgy a jó sisak fontos, sokan még ma is ezen próbálnak spórolni. Egyik ismerősömmel beszélgettünk, h milyen sisakot ajánlok neki, hát nekem eddig egy sisakom volt, egy IXS,nem olcsóért. Elképedve nézett, h mér ajánlok neki ilyet mikor már 25ér lehet bukót kapni. Ja, mondom, ha így állsz hozzá...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár