hirdetés
2009-10-01 , Írta: Zsembery Barnabás, Képek: Archív fotók
Bookmark and Share

Mike Hailwood (májk hélvud) minden idők egyik legnagyobb motorversenyzője volt, eredményei egyedülállóak és megismételhetetlenek. Amikor motorról négy kerékre váltott, autóversenyző társai Mike the Bike (májk dö bájk), azaz Bringás Miki néven fogadták maguk közé.

Anglia - 1959. Még eleven emlék az angol nagyágyú, a hatszoros világbajnok Geoffrey Duke tündöklése, és szinte tapsolni sem volt még idejük a briteknek másik üstökösük, John Snrtees hét vb győzelméhez, máris új, addig ismeretlen nevet kürtölt szét Európa sportsajtója. Mike Hailwood, a 20 éves fenegyerek, Anglia történetében először és mindmáig meg nem ismételt bravúrral jegyezte be nevét a nagykönyvbe: a bajnokság minden szóló kategóriáját megnyerte, ráadásul 250-ben a maximálisan elérhető pontszámmal!

„Tulajdonképpen későn kezdtem versenyezni. Apám jómódú motorkerékpár kereskedő volt, így a motorokkal már gyerekkoromban megismerkedtem, de az egész nem volt számomra több, mint egy jó balhé. Talán ennek köszönhető, hogy teljesen fesztelenül versenyeztem, akkor is, ami-kor már volt mit féltenem. Anglia akkoriban még a motorsport vezető nagyhatalma volt, és az angol motorok igen jók voltak. Hogy később komolyan vettem a versenyzést, azt, úgy gondolom, az 1959-es szezonnak köszönhetem. A hazai bajnokságok és három Isle of Man-TT győzelem után ismerősként kezdtek üdvözölni a depók környékén."



Mike, aki abban a korban nőtt óriássá, amikor még az eredmény minősítette a versenyzőt és nem a sztárcsinálás, szerényen fogalmaz. A vadregényes Man szigetet különös nimbusz övezi az 1907 óta minden évben megrendezett s mindmáig a legnagyobb tömegeket megmozgató Tourist Trophy révén. Aki itt győz, az különleges megbecsülést vív ki, hiszen a feladat sem mindennapi. A 60,4 km hosszú körpálya vonalvezetése még akkor alakult ki, amikor lovak és hintók jártak a sziget zegzugain. Később a girbe-gurba földút csupán szilárd burkolatot kapott, de a több mint 130 kanyarral tarkított, 400 m szintkülönbségű pálya továbbra is falvakon, szűk hidakon vezeti át a jobb sorsra érdemes versenyzőt. A rafinált dobbantók és a tíz méteres repülések után éles kanyarok, lejtők követik egymást, s mindehhez társul a szélsőséges időjárás. Nos, 1959-ben a Man sziget csodát látott: a zöldfülű Mike nem kevesebb, mint négy kategóriában állt rajthoz, s csupán a 350-ben esett ki a vezető helyről motorhiba miatt. A 125, 250 és 500-as géposztály elsője: Mike Hailwood.



„Azt mondják, hogy TT-specialista vagyok, pedig egyszerűen csak imádom ezt a versenyt. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a dzsessz-zenész hangszerével eggyé válva, behunyt szemmel bűvöli a dallamot. Aki nem tud improvizálni, az nem tud TT-t nyerni! Betéve ismerem a pályát, mégis szinte körről-körre máshogy kell motorozni. A tengeri, sós levegőben máshogy tapad a gumi, máshogy húz a motor, mint a napsütötte hegyvidéken. Az egyik részen eső mossa a betont, máshol oldalszél támad... itt nincs taktika. Mindig annyit kell menni, amennyit a pillanat megenged. Ez a TT varázsa."

Talán maga Domenico Agusta gróf sem hitte igazán, hogy hobby-ja majdan legendát kovácsol a gyorsasági motorsport világában. A sebességkedvelő tehetős olasz elhatározta, hogy olyan motort épít, amely meghódítja a világ GP-pályáit, A gyermekbetegségekből lábadozó MV Agusta ördöngös pilótákat kapott:John Surtees és Gary Hocking ontotta a vb-címeket az istálló tarisznyájába. Domenico gróf azonban idejében pillantotta meg Hailwoodot, és helyesen ismerte fel tehetségét. Az elgondolást szerződés követte, és Mike 1962-ben már a világ legjobb motorján, az MV Agustán hasal; dönti a pályarekordokat, aratja a vb-címeket. Még ebben az évben fantasztikus pályarekorddal győz az Ulster GP-n, lesöpri ellenfeleit a Dutch-TT-n, és további négy GP győzelmével a Királyok Versenyében, - 500 cm3-ben - vb győzelemmel hálálja meg Domenico gróf gondoskodását.

Mike Hailwood a Motor Cycle Weekly poszterén

„Nem tudom, milyen érzelmekkel gondoljak vissza az MV-s időkre. Azt hiszem én voltam akkortájt a legjobb, amit a sorozatban elért négy világbajnoki cím hűen bizonyít. Amennyire a kulisszák mögé láttam, úgy tudom, nekem volt a legelőnyösebb szerződésem mindenki között. Ennek ellenére mindig éreztették velem, hogy én nem vagyok olasz, tehát nem lehetek egy olasz cég gyári menője, miként ezt a tankomra a kötelezően fölpingált PRIVÁT felirat is mutatta.

Címkék:  mike hailwood



FeR1
2009-12-03 19:44:27

Fú, ez a poszter nagyon jó, kéne a szobám falára!

Hr.Geiger
2009-11-25 20:53:45

Ő egy igen tiszteletreméltó versenyző, jó volt újra elolvasni a cikket!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár