hirdetés
2009-06-08 , Írta: Égő Katalin, Képek: Szabó Jelik Ádám
Bookmark and Share

„Ez az én fejidomom!” – hangzik a keserédes felfedezés egy motoros rendezvényen. A GSX-R-t egy ex tulajdonos járja körül. Más alkatrészt ugyan nem talál egy éve ellopott motorkerékpárjából, de a fejidomra megesküdne, hogy az övé. Egy jellegzetes karc és egy matrica nyoma árulkodik…

Akinek még nem lopták el motorját, az is több ismerősét fel tudja sorolni, akitől az elmúlt években meglovasították féltett kétkerekűjét. Míg a tulajdonosok évről-évre több pénzt és energiát fektetnek a védelembe, a bűnözők is egyre kifinomultabb technikákkal állnak elő. A statisztikák ugyan bíztatóak, 2007-ben xxx, addig 2008-ban yyy darab motor cserélt a tulajdonos beleegyezése nélkül gazdát. A profi tolvajok továbbképzése egyenesen példás, azonnal alkalmazkodnak a legújabb riasztókhoz, és a különböző mechanikus védőeszközök, lakatok és láncok is maximum a garázda tett idejét hosszabbítják meg, teljes védelmet nem biztosítanak. A műholdas nyomkövetés az átlag motoros számára még elérhetetlenül drága, és a GPS alapú kommunikáció is kiiktatható.

A mikrpontok felvitele ecsettel történik
A mikrpontok felvitele ecsettel történik

Az eltulajdonított motorok nagyobb hányadát szétszerelik (lásd. a keretes írást), és alkatrészként árusítják a feketepiacon. Éppen ezért az egyik leghatásosabb módja a védekezésnek, ha piacképtelenné tesszük az árut, azaz olyan módon megjelöljük, hogy azt csak nagy munka és költségek árán lehessen eltávolítani. Ezeket a jelöléseket más néven másodlagos azonosító jegyeknek hívják. (A jármű elsődleges azonosító jelei a rendszám, az alvázszám és a motorszám, amelyekből egyrészt kevés van, másrészt rutinszerűen eltávolíthatóak.) Kifejlesztésükkor a hatékonyabb bűnfelderítés volt a fő szempont, valamint hogy a megtalált járműveket könnyebben beazonosíthassák, és nem utolsó sorban nagyobb eséllyel visszaszolgáltathassák jogos tulajdonosuknak. Használatuk során viszont kiderült, hogy mégis inkább védelmi eszközként funkcionálnak, mivel a profi tolvajokat elriasztja a lebukás veszélye, és nincs azaz orrgazda, aki szívesen ellátná ujjlenyomatával az egyértelműen azonosítható alkatrészeket.

Az erre alkalmas készülékkel (ami akár mobiltelefon is lehet) leolvashatók a motor chipkártyán tárolt adatai
Az erre alkalmas készülékkel (ami akár mobiltelefon is lehet) leolvashatók a motor chipkártyán tárolt adatai

A másodlagos jelölő rendszerek több fajtája elérhető már Magyarországon is, léteznek különféle gravírozási eljárások, mások UV festékkel jelölik a járművet, míg a leghatásosabb a megszámlálhatatlanul sok mikropontos jelölő módszer. Ez utóbbival, a DataDotDNA mikropontos jelölési technológiájával vérteztük fel szerkesztőségi tartósteszt motorjaink közül a Moto Guzzi V7 Classicot.

 
Így néznek ki a porszem méretű mikropontok természetes és UV lámpa fényénél

A rendkívül ellenálló ragasztóanyagban eloszlatott 3000 homokszemcse méretű mikropont mindegyike tartalmazza a motorkerékpár egyedi azonosítóját (PIN kód), amelyet ecsettel vagy sprével lehet minden lényeges alkatrészre felvinni. A szórófejes megoldással akár a legrejtettebb zugokba is jut belőle. A magyar nyelvű tájékoztatóban egyébként javaslatot találunk arra, hogy hol érdemes a jelzéseket elhelyezni. A pontokon kívül tartalmaz még a csomag két vonalkódos azonosító címkét, amit a váz látható részén kell elhelyezni, és erre is rá kell hordani a pontokat, valamint két figyelmeztető címkét a tolvajok tájékoztatására. Az egész ceremónia – ha a műveletet megelőző alapos motortisztogatást nem számítjuk – jó fél órát vesz igénybe, amit még kb. 2 órás száradási folyamat követ. A lakkszerű ragasztóanyag teljes átkeményedése 72 óra. Már csak annyi tennivalónk van hátra, hogy járművünket beregisztráljuk a www.datadotdna.hu vagy a www.dtdna.eu címen, ahová fényképeket is tölthetünk fel motorunkról. A magyar forgalmazó a rendszert még egy további chipkártyával is kiegészítette, ami tartalmazza az adott motorkerékpár minden hivatalos adatát, rendszámát, színét, motor- és alvázszámát – lényegében a forgalmiban szereplő adatokat. Ezt a regisztráció után küldik meg a motorosnak. Az így létrehozott adatbázis nemzetközi, és természetesen a rendőrség rendelkezésére áll.

 
Az 1 cm széles ecset hegyén látható mikropontra lézergravírozva kerül fel az azonosító kód

Az 1 mm átmérőjű kis pontok szabad szemmel alig látszanak, ennek ellenére érdemes olyan helyekre felvinni őket, amelyek a motor esztétikumát nem zavarják. UV fényben azonban láthatóvá válnak, míg a kód leolvasásához speciális nagyító szükséges. Az eltávolításra esély sincs, hiába szedik darabokra a gépet, az összest egyszerűen képtelenség megtalálni.
Már csak az a kérdés merülhet fel az olvasóban, hogy mindez nagyon szép, de biztos sokba is kerül. A végére tartogattam a jó hírt: a motoros szettért mindössze 11000 Ft-ot kérnek. Ez alig fele egy minőségi motorlezáró lakat árának, ami egy rutinos tolvajnak csak percek kérdése.

Címkék:  mikropontos alkatrész jelölés



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár