hirdetés
2010-04-07 , Írta: Kondorné dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Olykor, ami első ránézésre pofonegyszerűnek látszik, az a részletek megismerése után már nem az. Sőt: a részletek ismerete nélkül a legtöbb dologról valójában semmit sem tudunk. Mindezt érdemes szem előtt tartani a KRESZ módosuló rendelkezéseivel kapcsolatban is.

Az új rendelkezés szerint 2010. január 1-től az autóbusz forgalmi sávban az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül – más, erre már korábban is jogosult járműveken kívül – a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár is közlekedhet. Tekintettel arra, hogy a híradások a KRESZ ez irányú módosításával összefüggésben mindenhol „motorosokról” beszéltek, figyelemmel továbbá arra, hogy a KRESZ árnyalta a köznyelvben motorként emlegetett járművek kategóriáját, nem árt tisztázni néhány fogalmat.

A közúti járművekkel kapcsolatos, KRESZ-beli fogalmak szerint gépjármű: az olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt. Noha a segédmotoros kerékpárt is beépített erőgép hajtja, a KRESZ szerint mégsem minősül gépjárműnek, a motorkerékpár azonban igen. 2010. január 1-től motorkerékpárnak minősülnek a KRESZ szerint azok a motorkerékpárok, melyek 45 km/óra sebességnél gyorsabbak és 50 cm³-nél nagyobb hengerűrtartalmú, belső égésű motorral vannak ellátva, továbbá a 45 km/óra sebességnél nagyobb sebességű, 50 cm³-nél nagyobb hengerűrtartalmú, belső égésű motorral ellátott oldalkocsis járművek, továbbá a motoros triciklik. Segédmotoros kerékpárnak minősülnek a max. 50 cm³-es, belső égésű motorral vagy max. 4 kW-os elektromos motorral szerelt, kétkerekű motorkerékpárok, valamint a max. 50 cm³-es, szikra gyújtású (Otto) motorral, vagy max. 4 kW teljesítményű, egyéb belső égésű, vagy elektromos motorral szerelt, háromkerekű motorkerékpárok, továbbá az ún. L6e járműkategóriába sorolt quadok és mopedautók. 2010. január 1-től tehát a KRESZ alkalmazza a mopedautó és a quad fogalmát is, ezekkel azonban a vizsgált rendelkezés kapcsán azért nem érdemes foglalkoznunk, mert az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó módosítás kifejezetten úgy rendelkezik, hogy az autóbusz forgalmi sávot csak a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár (vezetője) használhatja. Továbbra sem használhatja ezért az autóbusz forgalmi sávot a motoros tricikli (ennek definíciós eleme az, hogy három vagy négy kereke van) továbbá a quad (ennek a KRESZ-módosítás szerint négy kereke van) és a mopedautó (könnyű, zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, négykerekű segédmotoros kerékpár) vezetője.



Milyen feltételek között használhatják a motorkerékpárok vezetői az autóbusz forgalmi sávot? Az autóbusz- és a trolibuszforgalom zavarása nélkül, az adott útszakaszon megengedett legmagasabb sebesség betartásával, figyelembe véve a forgalmi sávváltás szabályait, továbbá azt is, hogy az autóbusz forgalmi sávot a sáv keresztezése és bekanyarodásra felkészülés céljából más – a privilegizált járműkategóriákba nem tartozó (l. 2009. decemberi lapszám, a KRESZ módosuló rendelkezéseiről) – járművek is használhatják.

Mit jelent a zavarás a KRESZ fogalomhasználata szerint? Zavarás: olyan magatartás, amellyel valaki más közlekedését nehezíti, a közlekedés más résztvevőjét megijeszti, neki kényelmetlenséget vagy kellemetlenséget okoz, magatartásával figyelmét elvonja vagy indokolatlanul leköti. A zavarás meglehetősen „szigorú”, tág fogalom. Talán túlzás nélkül mondhatjuk: az autóbusz forgalmi sáv használatához kapcsolódó zavarási tilalom voltaképpen azt jelenti, hogy a motorkerékpár vezetője úgy kell, hogy közlekedjen a buszsávban, hogy előrehaladásával a lehető legkisebb mértékben okozzon változást ahhoz a helyzethez képest, amikor motorkerékpár az autóbusz forgalmi sávban egyáltalán nem közlekedik. Addig, amíg az autóbusz forgalmi sáv használatával összefüggésben legfeljebb kisebb konfliktus keletkezik, de baleset nem, ennek a fogalomnak túlzott gyakorlati jelentősége nincs, ha nincs eljárás, ahol a zavarási tilalmat értelmezni kellene. Ha viszont a motorkerékpár vezetőjének buszsáv használatával összefüggésben – akár csak anyagi káros – balesete bekövetkezik, akkor a szabálysértési, illetve a büntető hatóság kénytelen lesz értelmezni, hogy vajon a motoros betartotta-e ezt a rendelkezést. Ennek pedig az lehet az eredménye, hogy a motorkerékpár vezetője adott esetben a zavarási tilalom megszegése miatt esetleg a baleset (egyik) felelősévé válhat.

Amikor az autóbusz forgalmi sáv használatának lehetőségéről vitáztak az érintettek az erre hivatott fórumokon, mindenki elsősorban azt hangsúlyozta, hogy a motorkerékpárokra és az autóbuszokra jellemző sebességek közötti különbség miatt a motorkerékpárok közlekedése nem zavarhatja az autóbuszokat, illetve azok vezetőit. Csakhogy az „új szereplők” autóbusz forgalmi sávban való „jelenlétének” a sebesség csak az egyik paramétere. Hangsúlyozni kell, hogy a motorkerékpárokra irányadó – lakott területen belüli, főszabály szerinti – megengedett legmagasabb sebesség az autóbusz forgalmi sávban is 50 km/h, ebben nincs változás. Az autóbuszok, illetve trolibuszok, mint privilegizált járműkategóriák és a motorkerékpárok azonos forgalmi sávban való közlekedését, illetve egymás közötti viszonyukat ugyanakkor az is nyilvánvalóan meghatározza, hogy a motorkerékpárok vezetői milyen módon váltanak sávot, illetve haladnak át az autóbusz forgalmi sávba, és hogyan halad el egyik a másik mellett, ha utolérik egymást. Az biztos, hogy a forgalmi sávváltás során a záróvonalra (a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad!) és az irányváltoztatásra (irányt nem változtató járművek elsőbbsége!) vonatkozó rendelkezéseket a motorkerékpár vezetőjének be kell tartania, függetlenül attól, hogy járműve a módosítás eredményeként bekerült a privilegizált járműkategóriák körébe.

Folytatjuk...

Címkék:  balesetmegelőzés , kresz , 2010



FeR1
2010-04-11 22:38:25

Aaaa...nem, látom nem érted. De nem baj, elmondom még egyszer. Nem a buszsávon motorozok, mert egy behajtani tilos van a sziget elején, kivéve bkv kiegészítő táblával. Azt kérdem, hogy behajthatok-e én oda mostmár legálisan motorral(nem bkv-s motorral), hogy előbb elindulhassak a buszok zöldjével?

hangszoro
2010-04-07 22:00:43

A buszsávon motorozol, a buszsáv lámpája vonatkozik Rád. Szerintem, de majd csak szól hozzá olyan is, aki ért hozzá, nem ez lenne az első tévedésem, de most szerintem tőgyön találtam a szarva köztit.

FeR1
2010-04-07 20:18:03

Adott egy 2x1 sávos út, középen egy darab, lefelé menő buszsáv(konkértan Istenhegyi út alja). Az úton van egy lámpás kereszteződés, a buszsáv és a sima sáv szigettel elválasztva, a sziget elé a buszsávra vonatkozólag egy behajtani tilos kivéve bkv tábla van, ez a szakasz kb. 25m. Nomármost én ezen a szakaszon használhatom-e a buszsávot, vagy vissza kell sorolnom a sima sávba és végig kell várnom az autósok pirosát, mert a buszos sáv előbb kap zöldet, hogy az elfogyó buszsávból könnyebben be tudjanak sorolni...???

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár