hirdetés
2009-10-01
Bookmark and Share

Bivaly motor, „mindenes" futómű - a nagy túra endurók országúton megelőzik a legtöbb autót, hegyi ösvényen szégyenben hagyják a kőszáli kecskét, cipekedésben felveszik a versenyt az öszvérrel, makrancosságban a vadlóval...

A nagy túraendurók elméletileg mindent tudnak, világkörüli kalandra éppúgy alkalmasak, mint hétvégi kiruccanásra, a nagyváros közepéből autópályán, országúton, erdészeti rönkszállító csapáson leszállás nélkül lehet eljutni velük az Isten háta mögötti turistaházig, sőt még tovább. De milyenek a gyakorlatban ? A Motorrad négy jellegzetes típust vett nagyítólencse alá: a BMW R 80 GS, a Cagiva 750 Elefánt, a Honda XRV 650 Africa Twin és a Yamaha XTZ 750 Super Ténéré modelleket. Közös jellemzőjük, hogy egy-egy nagy márka mindent beléjük sűrített, amit csak lehet, egytől-egyig a mai legmagasabb színvonalat képviselik, általános kialakításuk nagyon hasonló és mindegyiket kéthengeres négyütemű motorral szerelték fel. De ezzel már vége is a rokonságnak!

Nagyszerű enduró hajtómű a BMW boxer. Az ülés nagyon hátul van


Modern Paralever felfüggesztés ódivatú dobfékkel, melynek hatása azonban kielégítő Elegendő a szimpla tárcsa, a Brembo fék jól fog

Induláskor, a hajnali sötétben mindjárt kiderül, hogy az endurók világító berendezésének nemcsak a súlya minimális, hanem a hatása is. A Cagiva lovasa szinte sötétben tapogatódzik, a megterhelt BMW fényszórója az égbe világít. Gyors állítási lehetőség sehol - ejnye mérnök urak! Az elektromos szerelvények más bosszúságot is okoznak. A Hondán három funkciót is nyomógombokra bíztak, amelyeket kesztyűben nehéz megtalálni, a Cagiván meg fény szórótompítás helyett nem egyszer a kormánymarkolat elektromos fűtését kapcsolja be az ember. Viszonylag legjobbnak a Yamaha felszereltsége bizonyul, mintaszerű a műszerezése is, akárcsak a Hondáé. A BMW ez utóbbi tekintetben szegényes kiállítású, az Elefánt agyon formatervezett műszereit pedig alig lehet leolvasni.

Ám az olasz masina rögtön feledteti a rossz pontokat, amikor keskeny, kanyargós utat kap a kerekei alá! A kvartettből ez a legkönnyebb, súlypontja alacsonyan helyezkedik el és játékos könnyedséggel vihető egyik ívből a másikba. Alig marad el tőle a szintén alacsony tömegközéppontú BMW, míg a Honda sem jó, sem rossz tulajdonságokkal nem hívja fel magára a figyelmet. A sor végére a Yamaha kerül, mert 232 kilogrammja nehézkessé teszi, vezetőjét ez fárasztja el leginkább. Megváltozik viszont a kép, ha romlik az útminőség...

Cagiva 750 Elefant: kiváló motor jó vázban


Formai játszadozás: a műszerek sötétben alig olvashatóak le Nehéz járású kuplung, akadozó váltó, de mindenkor elegendő teljesítmény jellemzi a Ducati motort

A két japán motor nagyszerűen csillapított, felütésre nem hajlamos teleszkópvillája simán elnyel olyan zökkenőket, amelyek a Cagiva és a BMW villáját már kihozzák a béketűrésből. Ráadásul a bajor gép Marzocchi gyártmányú, mindössze 40 milliméter átmérőjű teleszkópja kissé ingatag benyomást kelt.

És igazi terepen? Itt a BMW elemében érzi magát, nehéz helyeken is szorgosan kapar előre és ha mégis földre kényszerülne, a kiálló hengert védő bukó cső megóvja a sérülésektől. Az Africa Twin öblös tankja sokkal veszélyeztetettebb helyzetben van. A négyes valamennyi tagjára igaz, hogy motorosuk csak addig érezheti magát a helyzet urának, míg nyeregben marad: ha egyszer elveszti a lendületet és megállni kényszerül, akkor otromba nagy és roppant nehézkes géppel kell küszködnie. Ha pedig elfekszik a jármű, körülbelül olyan könnyű megemelni, mint egy malomkövet...

Kiforrott motort és jó futóművet kínál a Honda


A védőborítás miatt kevés a hűtő levegő Központi helyzetű karburátorok a Hondán

Persze nem elég felmenni a hegyre, le is kell jönni róla, ilyenkor a fék a főszereplő. A BMW az egyetlen, amelyik dobfékkel rendelkezik, mégpedig a hátsó keréken. Az ósdinak tűnő konstrukció ellenére a fékhatás nagy völgymenetek végén is kielégítő, így a boxer lépést tud tartani a Cagivával és a harapós hátsó tárcsafék ellenére lassulási bajnoknak számító Yamahával. A Honda óvatosságot kíván, mert az első fék műanyag burkolata nem csak a sérülésekkel szemben nyújt hatásos védelmet, hanem a hűtő levegő ellen is, aminek a következménye fékhatáscsökkenés túlmelegedés miatt.

A reggeli induláskor még minden motor jó motor. Az egész napos motorozás után azonban már árnyaltabb kép alakul ki a vezetési kényelmet illetően. A legjobb túrakvalitásokkal a Super Ténéré rendelkezik, a vezető szinte összeforr a géppel, jól térde közé tudja kapni a tankot, a burkolat pedig véd a szélnyomás ellen. Nem így a BMW-n: a hosszú tank miatt messze hátul ülő motoros úgy kapaszkodik a kormányba, mint egy chopperen, lábai erősen hajlított helyzetbe kényszerülnek, szélvédőnek nyoma sincs. A Honda kellemesen motorozható, csak a hórihorgas vezetők panaszkodnak terpeszülésre a tank túl rövid bemélyesztése miatt. A Cagiva úgy jó, ahogy van.

Nehézsúlyú és nagy teljesítményű a Yamaha Super Ténéré

A blokk mellé hajlított kipufogók megnövelik a szélességet Szerszámrekesz a csomagtartó alatt: ha poggyász van, nem lehet hozzáférni

Ahol enduró gépre van szükség, ott rendszerint nincs lépten-nyomon benzinkút. Igen fontos ezért a nagy hatótávolság, amiben a Honda verhetetlen: 24 literes tankjával és 5,6 liter átlagfogyasztásával több, mint 400 kilométert tud megtenni egy feltöltésre, több, mint 100-at verve a sor végén kullogó Cagivára.

Az összbenyomás alapján a Hondáé a babér, ráadásul ez a legolcsóbb is. A BMW csak árához képest sovány felszereltsége miatt került mögéje, a Yamaha pedig a terepen mutatott nehézkessége miatt csak a dobogó harmadik helyét foglalhatja el. A Cagiva fel sem jutott: kidolgozási és felszereltségbeli gyengéit a nagyszerű motor sem tudja feledtetni.

Címkék:  túra enduró , összehasonlító teszt , bmw , r 80 gs , honda , africa twin , cagiva , elefant , yamaha , super ténéré



freazer
2010-01-29 21:41:30

ez a kategoria szinte tisztára kiveszet akár a dinók

Hr.Geiger
2010-01-29 16:52:12

Mondjuk egy ilyen összehasonlító tesztet összehozhatnának a mai gépekkel is! Az új Teneré mondjuk ledobta a kesztyűt, fel kéne venni!

KáoszXR6
2010-01-26 13:57:34

Nálam az Africa Twin a nyerő szerintem minden idők eddig legkiforrottabb kétkerekűje,ja,hogy ez is Honda ez csak természetes!
A Dakar Ralit is megjárta anno egyszer-kétszer!

kawa
2009-12-15 17:50:28

Azt te csak hiszed. Nekem Tdm van,ami a tenere nagypapi megnövelt blokkját kapta, de még ebbe is simán beleférne 20-30 paci.

FeR1
2009-11-22 19:19:00

Egy Tenere vagy Africa KELL nekem. LESZ nekem! is Bárcsak lenne egy új Africa Twin, Teneréből meg 750-es megint, ne ezerkettes, mint amit beharangoztak, az már túl nagy dög

hangszoro
2009-11-22 15:38:45

Vélemény ide, vagy oda, de addig nem dobom el a kanalat, míg egy Africa nem lakik az udvaromba!

Hr.Geiger
2009-11-22 14:17:43

Az Africa-t még most is szívesen elfogadnám ! Kár, hogy a mai tervezők hanyagolják a 750-es gépeket.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár