hirdetés
2009-03-30 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

Messze túl van már azon, hogy csak formai átalakításokkal éljen. Munkái alapos műszaki ismereteket követelő fejlesztések

Sapka művész. Akik figyelemmel kísérik a hazai customélet alakulását, tudják, hogy két évvel ezelőtt Time Machine nevű alkotásával megnyerte a Motorépítő Európa-bajnokságot. A szó legszorosabb értelmében döbbenetes Time Machine több szempontból is érdekes számunkra. Először is egy közel húszéves pályafutás egyik teljesen jogos, mondhatnánk szükségszerű sikere. Nem véletlen telitalálat, sokkal inkább tudatos, tervszerű munka eredménye. Sapka jó ideje már nemcsak öncélú formai, hanem jelentős műszaki átalakításokat, fejlesztéseket végez motorjain, gondoljunk csak a Time Machine egyedi légrugós első futóművére. Már akkor beleásta magát e terület rejtelmeibe, nem csoda hát, ha soron következő munkájában ismét előkerült a téma.

Sapka és a V-Rod
Sapka és a V-Rod

Sapka a V-Roddal kapcsolatban azzal kezdte mondanivalóját, hogy mérhetetlenül hálás megrendelőjének, mert az eddig soha nem tapasztalt türelmet tanúsított a féléves munka során, és tökéletesen szabad kezet adott elképzeléseinek megvalósításához. Ehhez mi csendben hozzátesszük, hogy ez nemcsak tolerancia, de egyben a mérhetetlen bizalom jele is.

V-Rod
A motor megrendelője szabad kezet adott és egy gyöngyszemet kapott

A munka a futómű terveinek elkészítésével kezdődött. Sapka egy ideje elégedetlen még a legprofibb futóművekkel is, legalábbis azzal, hogy állításuk a legjobb esetben is körülményesebb annál, mint amit ő elképzel. Számára egy kormányról működtethető futómű a tökéletes megoldás, tehát ilyet tervezett barátja, Hunyadi Kornél – akinek szerepét a V-Rod kapcsán többször is kiemelte – segítségével és tanácsaival. A légrugós futóműhöz a V-Rod eredeti teleszkóppárját alakították át. Az első futómű ideális működéséhez szükséges 1,2–1,7 baros nyomást egy elektromos kompresszor állítja elő, amelyet a légszűrőházba rejtettek el. Ahhoz, hogy valóban kényelmesen és gyorsan lehessen a futóművet menet közben állítani, a motoron valahol nagyobb mennyiségű, nagy nyomású levegőt kell tárolni, és onnan engedni a szükséges mennyiséget a rugóstagokba. A kompresszor a motor bal oldalán, a hűtőmaszk mögött található palackot tölti. Ha a benne tárolt sűrített levegő nyomása 4,5 bar alá esik, akkor a légsűrítő működésbe lép, és utántölti a szükséges mennyiséget. A palackból egy pneumatikacső az első, egy másik pedig a hátsó rugóstaghoz szállítja a levegőt. Sapka a jobb kormányvégen található indexgombot az első, a balon lévőt pedig a hátsó futómű beállításához alakította át. A gomb megnyomásával egy-egy mágnesszelepet hoz működésbe, és ezek segítségével szabályozza a légrugókban lévő nyomást.


A fűtómű teljes egésze Sapka gyártmánya

A hátsó futóművet Sapka nem is átalakította, hanem kicserélte egy saját maga által fejlesztettre. A V-Rod egyedi tervezésű, egykarú lengővillát kapott, a rugózásért és a lengéscsillapításért pedig két külön egység felelős. A légrugó a motor jobb oldalán, az alsó vázcső mellett-fölött helyezkedik el, egyik vége a vázhoz kapcsolódik, a másik egy Sapka-féle kilincsmechanizmuson keresztül az egykarú lengővillához. A lengéscsillapításért a szintén a motor jobb oldalán található, álló helyzetű gázos csillapító felelős, melynek gáztartálya a légrugó előtt kapott helyet. A dolog komolyságát fokozza, hogy mindhárom elemet – a légrugót, a lengéscsillapítót és annak gáztartályát – Sapka és Hunyadi Kornél készítette.

Az első futómű
Az első futómű

Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a V-Rod teljes futóművét Sapkáék tervezték és építették, hiszen a két kerék, a fékek – sőt, mi több, az úszó ágyazású hatalmas peremféktárcsa is saját gyártmányúak. Az első kerék küllőit, az agyat, de még a peremet is maguk készítették, a hátsó kereket autófelni felhasználásával gyártották le. A motor befejezéséhez nem maradt más hátra, mint pár olyan „apróság”, amelyek sok más customizernél a munka egészét jelentették volna: az up side down hatást keltő, teljesen egyedi teleszkópburkolat, ülésidom és ülés, farokidom, zárófények, a kipufogódobok, a műszerfalpanel és a visszajelző műszerek elkészítése. Ezek tervezésekor az egységes, kifi nomult kinézetre, vagyis minden kis ívre, sugárra, élre és peremre kiterjedt Sapka figyelme.

Sapka V-Rod hátulról
Átdolgozott ülésidom, egyedi kipufogó, egykarú lengővilla

Igazán különleges még a V-Rod színvilága: sehol semmi harsány megoldás, az árnyalt, visszafogott grafit-ezüst felületeket ellenben hihetetlenül feldobják a nagyon jó érzékkel adagolt lidérckék színű részletek, amelyek egyben ki is emelik a szokatlan műszaki megoldásokat. Megdöbbentő a színpárosítás, és nagyon hatásos. Olyannyira, hogy a legtöbben csak „kék V-Rod”-ként emlegetik.

Ön szerint is kék?

Címkék:  Sapka , V-Rod , átépítés



FeR1
2009-11-30 17:58:20

Mondjuk, kék. Amúgy ez egy gyönyörű munka.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha Vmax 2009- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Honda CB600F Hornet 2005- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSR 600 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda VTX 1800 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda VFR 800 2003- BMW S 1000 RR 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Yamaha SR125 1997- BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Kawasaki ER-6n 2009 KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki KLR650 / R Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 BMW F800GS 2008
És ezt olvasta már?Bezár