hirdetés
2009-10-01 , Írta: Robert Poensgen, Képek: Robert Poensgen
Bookmark and Share

Benzin nélkül is lehet kétkerekű járművet gépi erővel hajtani. Egy osztrák barkácsoló gőzüzemre építette át kismotorkerékpárját.

Ilyet még Verne Gyula sem álmodott: sziszegő, sivító, pöfékelő gőzgép - kétkerekű járművön! Pedig létezik, az ausztriai Köstendorfba való 71 éves Martin Schwab ugyanis olyan mopedet épített, amely végre meghozta a függetlenséget az olajsejkektől és egyéb benzinárdrágítóktól. Puch MS 50-ese olyan üzemanyaggal dolgozik, amelyet Salzburg tartomány hazai erdeiben lehet beszerezni: fával.

Kilométeróra helyett nyomásmérőre esik a gőzmopedes pillantása

Melléfogás lenne azonban az utolsó háborús évek bűzölgő fagázgenerátoraira gondolni. A Schwab-féle mopedet igazi gőzgép hajtja. Az osztrák barkácsoló ennek érdekében egyszerűen átépítette gőzüzemre 50 cm3-es Puch motorját.

A forgattyús tengely megmaradt a házában, maradt a hajtókar, a henger és a dugattyú is, akárcsak a tengelykapcsoló, a kétfokozatú váltómű, a primer- és a szekunder lánc. Mindössze a hengerfejet amputálták, de az sem maradt pótlás nélkül, ennek a helyére került ugyanis a gőzhenger. Az eredeti Mahle dugattyút Schwab csak keresztfejként használja. A dugattyúfenékre csatlakozó rudat csavarozott, amely a gőzhenger dugattyújával áll kapcsolatban. Meghagyta a dugattyúgyűrűt is, amely korábbi feladata helyett most a gőz tömítésére szolgál.

A vizet kézi szivattyú táplálja a kazánba, egy másik a henger olajellátását oldja meg

Aki foglalkozott már a gőzgép működési elvével, az tudja, hogy a vezérlés itt is elengedhetetlen szerkezeti elem. A dugattyú egyszer felülről, egyszer alulról kell, hogy nyomást kapjon. Ennek érdekében a segédleveles autószerelő a főtengelyen lévő megszakító bütyköt excentérrel helyettesítette, amely fel-le mozgatja a gőzhenger mellett elhelyezett tolattyút.

A gőz egy kazánban keletkezik, amely a vezetőülés mögött található. Fűteni, mint már említettük, fával szokás, de használható kőszén is, amikor vastag, koromfekete, orrfacsaró füst távozik a kéményből.

A szükséges víz az öt liter befogadóképességű Puch tankból kézi szivattyú segítségével jut a kazánba, ahol vízszintjelző mutatja a kielégítő, körülbelül négy literes feltöltöttséget. A kék kar mellett van egy piros is, ezzel Martin Schwab kenőolajat pumpál a gőzhengerbe és a tolattyú részére.

Ha Martin Schwab motorozni akar, akkor előbb be kell fűtenie - mégpedig fával

A felfűtés kissé tovább tart, mint egy hideg belsőégésű motor bemelegítése, nevezetesen tíz-tizenöt percig, A tűztérből lángok nyalogatják a kazánt és a rajta átvezető tűzcsöveket, a manometer a kormányon fokozódó gőznyomást jelez,-majd halk zümmögés kezdődik, öt bar elérésekor Martin Schwab elindulhat. A gőzbeömlést ugyanúgy a jobboldali kormányfogantyúval szabályozza, mint korábban a porlasztó tolattyújának az állását. A lendkerékmágnes régi póluskerekét öntött gyűrű segítségével masszív lendtömeggé alakította át.

A fordulatszám 800-1500/min. A gőzgépész most behúzza a kuplungot, sebességbe kapcsol, és a moped hatásos gőzfelhőt eregetve kipufogójából útnak indul. Hangja ikerhengeres motoréra emlékeztet.

A fáradt gőzt még egyszer kihasználják: előmelegíti a kazán tápvizét. Meglepő, de a gőzmoped a nagy kazán ellenére alig súlyosabb, mint azelőtt, kereken 60 kilogrammot nyom. Nem szenvedte meg az átalakítást a maximális sebesség sem: Martin Schwab teljes gőzzel 40 km/h-t ér el. Kevesebbel kell viszont beérnie hatótávolság tekintetében. A kazánban és a tankban lévő összesen kilenc liter vízzel ugyanis a gőzmoped éppen tíz kilométerre jut el. Akkor tankolni kell, de a magával vihető famennyiség sem elég sokkal többre. Martin Schwab ezért kondenzátor gondolatát dédelgette, amely a fáradt gőzt lehűtve visszavezetné a kazánba. Praktikus ötletéről azonban le kellett mondania, mert a számítások kimutatták, hogy a szükséges hűtő óriási méreteket öltene.



Martin Schwab nem járt még próbapadon mopedjével, de gépe teljesítményét másfél lóerőre becsüli. A forgatónyomaték viszont jó hat newtonméterrel rettentő nagy - és ugyanilyen nagy volt a feltaláló félelme is, hogy a lánc nem bírja majd az igénybevételt. Eddig azonban még nem szakadt el. A kazán sem durrant még szét, 25 bar nyomással próbálták ki, de a biztonsági szelep már 10 barnál nyit.

Martin Schwab persze kézzel is le tudja ereszteni a gőzt, a biztonsági szelep dekompresszor karjának működtetésével. Különös előszeretettel teszi ezt akkor, ha a közlekedés más résztvevője keresztezi útját. A fülsiketítő füttyszó végérvényesen nyilvánvalóvá teszi a rokonságot mopedje és a gőzlokomotív között.

Címkék:  moped , gőzmoped , alternatív hajtás



FeR1
2009-11-22 22:15:37

Mester a javából, a biztonsági szelep duda helyett kéne nekem is

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár