hirdetés
2017-04-16 , Írta: Thomas Schmieder, Képek: Aprilia, Jacek Bilski, BMW, fact, Honda, Markus Jahn, KTM, Jörg Künstle, Thomas Schmieder, Suzuki, Yamaha, ZF
Bookmark and Share

Sok motoros ingadozik az egyszerű és klasszikus retró motorok és a korszerű high-tech gépek között.  De nem kérdés, hogy a bitek és byte-ok terjedése töretlen. Okosan használva őket biztonságosabbá, egyszerűbbé és lazábbá válik a motorozás. Mi a jelenlegi helyzet, és mit hoz a jövő?

A harapós fékekkel ellátott, heves gyorsulással brillírozó, 150 lóerős, nyomatékos és könnyű Yamaha YZF-R1 1998-ban szenzációnak számított. „Az R1-et óvatosan kezelt gázzal, finommotorikus csúcsteljesítménynek is beillő fékezéssel és rendkívül finom érzéssel lehetett csak uralni. Itt bizony eldőlt, ki a legény a gáton” – emlékszik a Motorrad őskövületének számító Mini Koch. A durva kezű pilótákat egyszerűen ledobta a hátáról, egykerekezésnél tehetetlenül kapaszkodtak a kormányba vagy egyszerűen kicsúsztak egy kanyarban való fékezéskor. Kedves anekdoták a régmúlt időkből? Nem csak, sajnos súlyos balesetek is előfordultak a magukat túlvállaló R1-motorosokkal. Azóta sok minden megváltozott. Manapság a szupersportgépekben egy csomó rendszer segíti a pilótát diszkréten a háttérből. Az ABS-nek, a kipörgésgátlónak, az egykerekezéskontrollnak, a különböző menetprogramoknak és az elektronikusan szabályozott rugózóelemeknek köszönhetően még a 200 lóerős szörnyetegeket is lehet uralni. Az elektronika elképesztő előrelépést hozott ezen a téren, a biztonság egyértelműen nőtt. Nézzük az ABS példáját: a Motorrad 1988 óta érvel mellette, ami kezdetben heves ellenállást váltott ki a konzervatív motorosokból. Ma már a kőkemény versenyzők is nélkülözhetetlennek tartják.

 

Motorok Tesztek galériája Elektronikus menetasszisztensek, 1. rész

 

A kisegítő rendszerek ugyanakkor semmiképpen sem helyettesítik a pilótát. Az biztos, hogy az autókkal ellentétben motort soha nem fog autopilóta vezetni. Tekintsünk hát úgy a kisegítő rendszerekre, amire valók: segítenek biztonságosabbá és kényelmesebbé tenni a motorozást, sőt, lehet, hogy még élvezetesebbé is.

 

De hogyan definiáljuk magát a kisegítő rendszer fogalmát? Valójában ilyenek már rég, az elektronikus időszámítás előtt is léteztek. Például az első önindító is ilyennek számított – hiszen már nem kellett berúgni a motort. Állítható fék- és kuplungkar, módosítható ülésmagasság? Ezek is hozzájárultak a biztonságos kezelhetőséghez. Több száz kilométert kell motorozni esőben, 10 °C alatt? Ma már ez sem akkora probléma, szélvédőt fel, markolatfűtést be, és már mehet is a dolog. A motor elejének ficánkolását pedig kigyorsításkor kormánylengés-csillapító csökkenti. Ezek mindegyike elektronikusan és/vagy mechanikusan működő kisegítő rendszer.

 

Motorok Tesztek galériája Elektronikus menetasszisztensek, 1. rész

 

A következő oldalakon a korszerű menetasszisztensekről, biteken és byte-okon, érzékelőkön és számításokon alapuló digitális technológiákról lesz szó. Az aktív biztonságnak pont a motorkerékpárok esetében mindig elsőbbségük van. A veszélyes helyzeteket meg kell oldani vagy meg kell előzni.

 

Címkék:  menetasszisztensek , elektronika



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 BMW S 1000 RR 2010 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha SR125 1997- Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár