hirdetés
2008-07-24 , Írta: Mező János
Bookmark and Share

A robbanómotorok térhódítása a Wadnyugaton is bekövetkezett. A gépek átvették a lovak szerepét. De a érzés megmaradt




Lassan poroszkált a prérin, nem sietett. Soha nem sietett. Ideje volt elég. Ami nem várja meg, az nem is volt fontos. Körülötte vadlovak legelésztek. A szokatlan hangra felemelték fejüket, kitáguló orrlyukkal szimatoltak az ismeretlen valami felé, majd tovább csipkedték a füvet.

Az ismeretlen valami három keréken gördült, nem négyen, mint az aranyásók szekerei, és magától ment. Az oldala hasonlított az indiánok kenuihoz, a másik oldala pedig egy lóhoz. Ugyanolyan nyereg volt rajta, mint a lovakon, a nyeregképáról lasszó lógott, lába mellett bőrtokba bújtatott tomahawk verdestett ütemesen. A furcsa szerkezeten egy fehér ember ült. Szemmel láthatóan ő irányította azt a bőrbe burkolt valamit, amely fura hangon pöfögve bukdácsolt a préri egyenetlen talaján. Az utazó kalapot viselt, amelynek karimája árnyékot vetett arcára. Puha bőr ing és bőrnadrág tette teljessé viseletét. Végre megérkezett a ranchoz, megállt a karám kerítése mellett és várt. Nem jött közelebb.
Vártam egy keveset, majd odamentem hozzá. Rámnézett, és köszönésképpen megbökte kalapja peremét. Most láttam csak, hogy szokatlanul kék szeme volt, és szőke haja, és szakálla. Valami skandináv szerencsevadász lehet – gondoltam.

- Örülök, hogy eljöttél – köszöntöttem -  a járgányodról akarok beszélni veled.
-  Nem szeretem ha közbeszólnak. Elmondom egyben az egészet – tért a lényegre.
- Gyerekkorom óta vonz a western világ. Amióta az eszmet tudom, közel állt hozzám, így elhatároztam, hogy ilyen szellemben építek egy motort. Használtam vettem egy 1600 cm3-es Wild Start, ezt építettem át. Eleinte szóló motort akartam, de időközben valahogy eszembe jutott, hogy jobb lenne egy fogat. Kimentem az Ecserire oldalkocsit keresni. Eleinte Duna-oldalkocsira gondoltam, de olyat nem kaptam. Találtam viszont egy 40-es évekből származó Indian oldalkocsit, megéehetősen gyatra állapotban.

A munka azzal kezdődött, hogy az oldalkocsit helyreállítottuk. Kipótoltuk a hiányzó lemezrészeket, majd jött az alapozás és a festés. Ülése sem volt, de ezt könnyedén megoldottam. Találtam egy kidobott fotelt, amelynek támláját és ülőrészét neémi átalakítás után használni tudtam. Csináltam neki egy fém keretet, e köré pedig egy fakeretet, hogy legyen mihez szegecselni a bőrt, amivel behúztam.

Természetesen kereke sem volt, de ez is megoldódott, hiszen a Wild Star első kerekét szélesítettük ki, és ezt alkalmaztuk. A motorba előre 19 colos komplett Harley kerék került, hátra pedig egy 16 colos autófelnit szélesítettünk ki.

A kormányt tömör vasrúdból hajlítottuk meg úgy, hogy ráültem a motorra és a kezemhez hajtottuk a csövet. A kezelőszervek az eredetiek maradtak.

Sokáig kerestem tanknak valót, míg egyszer a PECSA börzén megpillantottam egy félkész darabot, amelynek az alja nem volt belemezelve. Ezt alakítottuk rá a motoromra. Az előreszerelt lábtartókat Fekete Attila barátom készítette. Ő tervezte, ő vágta ki és hegesztette a szükséges darabokat. Nem volt könnyű dolga velem, mert sokszor menet közben módosítottam az elképzeléseimen. Páldául, pont készen lett a lábtartóval, helyén volt a fék, a váltó, amikor kitaláltam, hogy kézi váltót is akarok. Ő megvakarta a fejét, és megoldotta a feladatot.


Minek utána choppert szerettem volna, szükséges volt a villaszögön is módosítani. Nem vágtuk a motor nyakát, hanem szögtranszformátort alkalmaztunk, amelyet szintén Attila készített, majd csavaros menetes megoldással megtoldottuk a telszkópszárakat is, ha jól emlékszem 80 mm-el.

Következő kérdéses dolog az ülés volt. Ekkorra már egyéretlmű volt, hogy csakis lónyereg lehet. Jártam a lovasboltokat,egyszer csak megakdt a szemem egy junior nyergen. Remekül bevált. Ha már Vadnyugat, akkor lasszó is kell rá, így a kápára feltekertem egy kötelet. A sárvédőket magam készítettem, üvegszálas műgyantából. A szokásos módi: hungarocellből kifaragtam a formáját, erről mintát vettem, a mintát pedig kikentem műgyantával.

Megnéztem, hogyan állok, és rájöttem, hogy az oldalkocsi orráról hiányzik valami. Egy indián fej – gondoltam. Motorostalálkozókon szoktam látni egy árust, aki fából készült indiánfejeket is árul. Megvettem egy ilyet, arról is mintát vettem és azt is elkészítettem műgyantából, majd rádolgoztam a kocsi orrára.


A motor szétszedett állapotban volt még, amikor elmentem egy bőrkereskedésbe, és vettem pár tábla bőrt. Otthon esténként vonalzó mellett felszeleteltem és elkezdtem az egész motort szép módszeresen bebőrözni. Mindent lealapozóztam, és a bőrt ráragasztottam a különböző  részekre.

Ezután már csak az oldalkocsi felszerelése maradt hátra. Az Indianon megvoltak még a kapcsolódási pontok, és a tartók, ezehez szerencsére a motoron is találtunk csatlakoztatási pontokat. Csavarkötések rögzítik össze a kocsit és a motort, ez bármikor oldható, és akkor a motor szóló üzemben is megy. Az elektromos csatlakozókat kell csak széthúzni, felszerelni a jobb oldali indexet és kész.

A western hangulatot a garfikák, és a fényezés egészíti ki. Az ábrákat, az indián tolldíszt és a tankon látható lókoponyát Dobrava Richárd barátom készítette.



Az egészet megterveztettem egy mérnök ismerősömmel, aki engedélyeztette is az összeépítést, így teljesen legálisan közlekedem vele.

Egyébként most folyik a sorozatgyártás engedélyeztetése. Ha annak vége, megrendelésre is gyártok hasonlókat.

Az oldakocsi a vártnál kevsebb problémát okoz. A fogat tökéletesen jól vezethető maradt, akár elengedett kormánnyal is egyenesen megy. Nagyobb gázadásra érzem, hogy kicsit jobbra húz, és erősebb fékezésnél egy kissé balra tol, de egyik sem vészes. Elégedett vagyok vele.


Motor: 
                        Yamaha Wild Star
Váz:                             eredeti
Teleszkópok:              eredeti, 80 mm-es toldással, szögtranszformátorral
Grafika:                       Dobrova Richárd
Sárvédők:                   üvegszállal erősített műgyanta, Tóth Henrik
Oldalkocsi:                  Indian
Oldalkocsilámpák:      Zodiac
Munkaidő:                    4 hónap
Értéke:                         5 millió forint
Fémmunkák, összeszerelés: Tóth Henrik, és Fekete Attila








Zsolty882
2010-03-26 12:33:10

láttam egy amerikai oldalon(linket hadnekeressek)és büszkeséggel töltött el

Hr.Geiger
2010-01-30 16:25:04

Hmmm. Ha ennyire kell a bőr, akkor miért nem inkább egy ló? Érdekes gép.

freazer
2010-01-13 20:54:37

nagyon jól nézki nem lenne szívem használni

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár