hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

Irány a világbajnokság!

Tessék, itt van! Meghívást kapott Sturgisbe, a motorépítô-világbajnokságra.

Radikál


Görbe Sanyi és az ô Radical Garage-a - tessék jól megjegyezni e két nevet, mert remélhetôleg sokat fogunk még hallani róla - immáron visszatérô vendég újságunk custom mellékletében. A két név egyetlen embert takar.


Amint eldôlt, hogy Sanyi már nem csak magának fog motorokat építeni, készíttetett egy honlapot, amelyen magáról és munkáiról szerezhet tudomást a nagyvilág. Tudomást is szerzett! Olyannyira, hogy felkeltette a Sturgisben megrendezendô harmadik motorépítô-világbajnokság rendezôinek a figyelmét, akik meghívták ôt az augusztus elején kezdôdô versenyre.


Nagy öröm, és nagy gond! Honnan lesz ennyi rengeteg pénz? Sanyi jó motorokat készített, aminek meg is lett a következménye: egyik barátja-ügyfele szárnyai alá vette ôt, s lôn támogatás. Segített neki a Strong&Unique, a Sony Ericsson, a Leone-bau, a Bauweb Kft és a pxs.hu. Érdekes, hogy egyik cég sem motoros berkeken belül tevékenykedik! Elhárult hát az utazás legnagyobb akadálya, a pénzhiány, irány a lehetôségek hazája, Amerika!


Csomagolás elôtt egyetlen nappal sikerült még lefotóznunk a motort.


Radikál
A módosított Penz váznak köszönhetően nagyon hosszú és nagyon lapos lett


A motort? Milyen motort? Hiszen errôl még egy árva szó nem sok, annyit sem szóltunk. Hát igen, elkészült egy munka, amelyre a világbajnokság eredményétôl függetlenül is oda kell figyelnünk, hiszen nem túlozunk, ha azt állítjuk, hogy ilyen motor eddig nem készült hazánkban. Elôzményeirôl és körülményeirôl egy iszonyatosan jó sült oldalas, majd egy remek capuccino mellett vallott a gourmand és hedonista oldaláról is bemutatkozó "radikális garázsmester" - hogy ezt a már ismert elnevezést alkalmazzuk -, Görbe Sanyi.


Ami az elôzményeket illeti: volt neki egy szintén szépen megépített - és általunk is bemutatott - Springer Softailje. Amint kiderült, hogy el fogja adni, azonnal azon kezdte törni Sanyi a fejét, hogyan tovább?


Persze ez a "hogyan tovább" csak költôi kérdés volt, hogy a helyzet drámaiságát fokozzuk. Igazság szerint már régebben kialakult benne a meggyôzôdés: ahhoz, hogy nemzetközi szinten is odafigyeljenek munkáira, valami nagyon radikális dolgot kell építenie.


Elsô kérdés: milyen vázról legyen szó? Sándornak tetszettek a Penz vázak, de az már kevésbé, amilyen motorokat épített belôlük a osztrák cég. Beszélt tehát velük, hogy vajon lehet-e a forgalmazott vázakon módosítani. Penzék visszaírtak, hogy természetesen lehet, és arra kérik, vegye fel a kapcsolatot az ô magyarországi partnerükkel, az AMS-sel. (Újabb ismerôs név). Végül Sanyi és az AMS úgy döntöttek, hogy együtt kimennek a bécsi motorkiállításra, és személyesen beszélik meg a változtatási igényeket.


Hogy mik voltak a változtatások?


Penzék a ma divatos szimpla bölcsôvázat árulják, de Sanyi dupla bölcsôvázat akart ívelt kivitelben, tehát ilyet kért.


- Milyen jó ötlet! - mondta erre Peter Penz.


Sanyi váza tehát 37 fokos villaszöggel rendelkezik, és a váz tank alatt futó gerincrészét, vagyis a "backbone"-t 2 collal megtoldották, a villanyakat pedig 1 collal alacsonyabbra vették. Mindezt azért, hogy a motor lapos és hosszú legyen. Az lett.



RadikálRadikál
A Wimmermachine égnek meredô légszűrôjén keresztül lélegzik az erôforrás


Ami az erôforrást illeti - és ezt szó szerint kell érteni, hiszen keréken mérve 121 lóerôrôl van szó -, a Total Performance blokkra, erre a csakis amerikai munkaerôvel, Amerikában gyártott tuningblokkra esett a választás.


- Csak jót hallottam és olvastam róla, mindig is ilyet szerettem volna - mondta Sanyi egy darab sült oldalas mögül.


A TP blokk HD EVO platformra épül, névadója Tom Pirone. Lökettérfogata 121 köbinch, vagyis 1980 cm3. Olyan csemegék találhatók benne, mint állítható hosszúságú tolórudak, Smart nagy teljesítményű olajpumpa, Crane single fire gyújtás, egy Mikuni HSR 45-ös karburátor, hengerenként egy-egy kézi deko szelep. A közel kétliteres erôműhöz adott TP légszűrô nem nyerte el Sanyi tetszését, ezért az általa forgalmazott - s ennélfogva szebbnek is talált - Wimmermachine légszűrôt szerelte rá.


Az égéstermékek rozsdamentes, Supertrapp-szerű BSL kipufogókon keresztül jutnak a szabadba, amelyek TÜV-vizsgával rendelkeznek, tehát utcán is használhatók.


Az erô jobbos kihajtású, hatsebességes Wontech váltón keresztül jut a hátsó kerékre.


- Csakis jobbos váltót tudtam elképzelni, mert nem akartam asszimmetrikus motort - hangzott egy újabb falat és egy uborka mögül.


A primer hajtás két tengelye a szabadon futó széles szíj miatt kívül is csapágyazott, így az ébredô erô nem húzza össze azokat.


RadikálRadikál
A kívül is csapágyazott primer hajtás


A kuplung hidraulikus elven működik, amire szükség is volt, hiszen egy BDL Top Fuel 2000 márkájú, 600 LE-ig használható darabot épített be Sanyi. Ezeket használják a Top Fuel dragoknál is. A 10 kuplungrugóból 3 darabot kivett, és csak hetet tartott meg, de még így sem könnyű behúzni. Az 1:9.95-ös kompresszióhoz illô 1,8 kW-os önindítót, háromfázisú Thunderheart generátort, és feszszabályzót használt. Ez a páros már 900-as fordulattól is megfelelô töltést biztosít.


- Mindig is tetszettek az európai villák, és ezúttal a holland SJP márkára esett a választásom - szólt egy elégedett hang egy korty erôs, forró kávé után.


Ez az F Glide villa, nagyon szép rejtett csavarjaival, egyszerű vonalvezetésével. Nem állítható ugyan, de progresszív rugókkal rendelkezik. A szélmalmok hazájából származó villák fekete Speed Point mart alufelnit vezetnek, amelyen 130/60-18-as Metzeler gumi feszül. Ha már a kerekeknél járunk, hadd említsük meg, hogy a hátsó 10,5 colos Speed Point felnin 280/40-es hasonló márkájú gumi ékeskedik. Ugye, most már érthetô a jobb oldali kihajtású váltó? A hátsó keréknél található még egy érdekesség, a "drive side", vagyis hajtásoldali féktárcsa, amelybe négydugatytyús PM nyereg betétjei harapnak.


A szép Penz lengôvilla rugóztatását a kanadai Legend Air állítható magasságú egykamrás légrugó végzi. Ennek eredeti felfogatási helyeit Görbe Sanyi áthegesztette, hogy a motort parkoló - vagyis show - állásban a lehetô legjobban le lehessen ültetni. Itt kell megjegyeznünk azt is, hogy a hátsó sárvédô együtt mozog a lengôvillával, tehát ennek a keréktôl való távolsága állandó.


Nézzük a perifériákat! Headwinds lámpák, 28 mm-es, varrat nélküli, hidegen húzott acélcsôbôl Sanyi által készített kormány, amely nem nélkülözhette az építô keze munkájának jellegzetességét: a két szár közötti mesterien kalapált lemezmerevítést, amely egyben a kilométeróra csészéjét is magában foglalja. A kormány végein OMP markolatok, és PM kezelôszervek találhatók. A kormány elôtt csak két hidraulikacsô látható, a gázbovden a belsejében fut. Amúgy is feltűnôen kevés vezeték, kapcsoló van szem elôtt a motoron. A kilométeróra nullázó gombjai például a tank aljára lettek rejtve, a kormányon csak a fényváltó és a duda gombjai foglalnak helyet. Indítógomb híján a motor a gyújtáskapcsoló elfordításával kelthetô életre, akárcsak az autók.


RadikálRadikálRadikál
A kormány is saját munka, két szára között egy kis finomsággal megspékelve

 


Az elsô és hátsó sárvédôket nyers ívekbôl alakította ki az építô, a hátsóval különösen megszenvedett. Hét darabra vágta, szabta, hegesztette ôket egy teljes hétvégén keresztül, mire a kívánt formát megkapták.


A bölcsôváz alján lévô Penz-féle ekével is voltak kisebb fenntartásai az építônek, ezért maga gyártotta le azt 1,25-ös acéllemezbôl, elôször azonban 6-os rúdból megfelelô hosszúságú darabokat hegesztett a vázra, hogy az ívelt, és ne kör keresztmetszetű legyen, majd ehhez hegesztette az ekét.


Ezzel elérkeztünk a motor legkarakteresebb eleméhez, a művészi tervezésű és kialakítású tankhoz, amelyet szintén 1,25-ös acéllemezbôl hengerelt, kalapált Sanyi. Rengeteg munkája volt vele, és hadd valljuk be, hogy harmadik alkalomra sikerült. A belé épített tanksapka nyomásra felnyíló "pop up" forma.


Radikál
A motor leghangsúlyosabb része, az izzig vérig kézimunka tank

 


Az ülés a tank folytatása, alapját és a szivacsot Sanyi faragta. A fényezés és a grafika egyaránt az ô munkája. Az elôkészítést egy autófényezô műhellyel együtt végezte. A fekete alapra House of Kolor szemcsés, karamell-színű festék jött, majd három réteg Candy piros, arra pedig három réteg lakk került. Így kapta a motor sejtelmes, csillámos színét.


Ami a grafikát illeti, Sándor nem akart olyan bonyolult mintát, amely elnyomná a motor meghatározó formáját. Úgy gondolta, hogy inkább ez utóbbi, mintsem a grafika domináljon.


Az elkészült motor a vb-n a freestyle kategóriában indul.


-Milyen stílusúnak sorolnád be? Talán low rider? - kérdeztem gyorsan, mert láttam, hogy éppen nincs étel-ital a gourmand és hedonista Görbe Sándor kezében.


-Radikálnak!!!




Adatok:

 

Név     Radikál

Tulajdonos      Görbe Sándor

Építô   Radical Garage

Erôforrás         TP EVO, 121 köbinch

Légszűrô         Wimmermachine

Váltó   Wontech 6 sebességes

Kuplung          BDL Top Fuel 2000

Gyújtás           Crane Single Fire

Karburátor      Mikuni HSR-45

Tank    Radical Garage

Kormány         Radical Garage

Markolatok     OMP

Kezelôszervek            Performance Machine

Felnik  Speedpoint

Fékek  Performance Machine

Villa    SJP F Glide

Légrugó          Legend Air

Sárvédôk        Radical Garage

Lámpa Headwind

Kipufogók      BSL




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár