hirdetés
2008-06-02 , Írta: Mező János
Bookmark and Share

A gépeknek is van lelkük. És ha van lélekvándorlás és reinkarnáció, akkor a géplelkek is költöznek és újjászületnek.





A 2005/5-ös Motorrevüben bemutatott - Daijiro Kato emlékének ajánlott - 74-es motor lelke éppen lefekvéshez készülődött. Elálmosodott, hiszen aznap nem történt semmi különös. A porhüvelyéül szolgáló motor egész nap csak álldogált a garázsban, ezért a 74-es lélek úgy döntött, hogy korán ágyba bújik. Már éppen magára húzta paplanját, amikor valahonnan a tank felől kopogtatást hallott.

Zsémbes hangon kiszólt:
- Ki az?! Tudja, hány óra van? Ilyenkor zaklatni a lelket!
- Ön a hetvennégyes?
- Én vagyok! Mit akar?
- Azonnal ki kell költöznie!
- De hiszen nem is olyan régen költöztem be. Mi történt?
- Átépítés! Új váz, új kerekek, satöbbi! Ha nem akarja a bontóban, vagy egy polcon végezni, ki kell költöznie!
- Úristen! Ilyen hirtelen? Nem is tudom, hova pakoljak…
- A blokkban és a teleszkópokban meghúzhatja magát, azok maradnak. És ha kész a munka talán ismét elfoglalhatja az egészet. Nem mondom, kissé más lesz, de hát ez van. A háziúr döntése. Meglátott egy másik motort, és olyan kell neki. Magának még szerencséje is van, mert Görbe Sanyi, az építő gyerek egész rendes srác. A háziúr újat akart, de ez rábeszélte, hogy inkább használja fel a régit. Bár így is nagy ramazuri lesz. Flexelnek, hegesztenek, kalapálnak, meg minden. Tudja, hogy megy ez... Örüljön, hogy nem az egészből kell kiköltöznie!
 


A 74-es motor lelke összekucorodott hát a két hengerben. Még jó, hogy Big Twin, így legalább a lábait ki tudja nyújtani. Az egyik nyitott szelepen kilesett. A motor egy Garage-ben állt, és a falra az volt írva, hogy Radical. Kint sürgés-forgás, a búvóhelyéül szolgáló blokkot éppen új vázba csavarozták bele. Szimpla Penz bölcsőváz volt, ívelt első csővel, amelyet addigra az építő már belemezelt, és ettől áramvonalasan ék alakú keresztmetszetet kapott, az alján egy helyesen kunkorodó ekével. A 74-es lélek tudta, hogy eddigi teleszkópja 2 collal hosszabb a gyárinál, és azt is hogy ehhez laposabb villaszögre lesz szükség. Jó szeme volt, és a szeleprésen kisandítva látta, hogy az új váz gerinccsöve 2 collal hosszabb, a bölcső alja pedig egy collal rövidebb, mint az ő régi, jól belakott váza volt.



Az építő eltűnt, és amikor ismét látószögébe került, két ötküllős Speedpoint felnit görgetett be. De milyen felniket! Egyedi gyártásúak voltak, az biztos! Az első felnire dupla tárcsafék került, négydugattyús féknyergekkel, a 10.5 colos hátsón pedig a beltkerék mögött elhelyezkedő féktárcsát fékezi majd a féknyereg. A 74-es motor lelke a felniméretből sejtette, hogy egy 300-as gumival kell majd megbarátkoznia. Az ilyen széles gumik miatt mindig csak a baj van. Az előző csak 250-es volt, mégis kijjebb kellett tenni a primer hajtást vagy 2,5 centivel. Hogy ezzel mi lesz? Másnap megkönnyebbülve látta, hogy egy ravasz kittel – valami Zodiac - jobb oldalra került át a váltó kihajtása, de úgy, hogy a váltóház a régi maradt. Erre a jobbos kihajtásra egy nagyon szép, nyitott PM szíjkerékvédő és hidraulikus kuplung kiemelő  került. A gyári szíjat is ki kellett cserélni, hiszen az egy ilyen hosszú motorhoz már nem volt megfelelő. Nagy kalapálás, flexelés, és hegesztés következett, zengett a műhely éjjel nappal, a léleknek szemernyi nyugta sem volt. Végül elkészült a tank, elkészült az ülésidom, és elkészült a hátsó sárvédő. A tank-ülés-hátsó sárvédő vonalvezetése mindig nagyon meghatározza egy motor képét, és a léleknek be kellett látnia, hogy ez itt remekül sikerült, olyan egységes benyomást kelt, mintha egyetlen anyagból készült volna.



Még nem volt vége a megpróbáltatásoknak, hiszen jöttek az elektromos munkák. A lélek a nyitva maradt kipufogószelepen hallgatózva megtudta, hogy a blokk befecskendező rendszerét el fogják távolítani, és Mikuni HSR 42-es karburátor jön a helyére. Ehhez persze a gyújtáselektronikát is ki kell cserélni. A régi elektronikus agyat Crane HI-4-es váltja fel, amely egy - még a porlasztós korszakból származó - kábelköteggel együtt érkezik. A Mikuni karburátorral megszabadulnak az AC pumpától is.



- Nem is baj. Kevesebb lesz a villanyszámla -  gondolta a lélek. A továbbiakban azt is megtudta, hogy a Crane elektronikával egész finoman be lehet szabályozni a blokk működését az alapjáratól kezdve a tiltásig, és ehhez még csak komputer sem kell, hiszen a beállítás pot(encio)méterekkel történik.



A munka a vége felé közeledett, még védőlemezt kellett kalapálni a Primo Belt Drive Brute IV nevet viselő nyitott primerhajtás fölé – ismét egy zajos nap – fel kellett szerelni a markolatokat amely Radical Garage, és a lábtartókitet, amely PM márkájú. Az ülés formájával a BMW rajongó háziúrnak akart kedveskedni az építő, és már nem maradt más hátra, mint a fényezés (Radical Garage-Cyclone Color), amellyel remekül ki tudták hangsúlyozni a motor sima vonalvezetését, és sportos jellegét.

 

Végre elült a zaj, abbamaradt a kalapálás, és a lélek körbemerészkedett a motorban, majd jólesően elterpeszkedett, és elégedetten felsóhajtott:
- Hogy ez mennyivel egyszerűbb volt, mint az 1903. évi költözés! Akkor egy bicikliből kellett áthurcolkodnom abba a zajos, büdös kis járgányba.





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár