hirdetés
2009-02-26 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Ami jó, az megmarad, ami nem tetszik, azt átalakítják. Ha már egyszer jó, akkor legyen látványos is.

A Gigamachine nem csak radikális építésekről ismert customizer berkekben. Nem utasítják el a kisebb munkákat sem, és nem csak optikailag tuningolják föl a hozzájuk vitt motorokat, de ha kell, motorikusan is, ráadásul szívszerelmeik, a Harley-k mellett japán gépekkel is foglalkoznak. Ezúttal az egyik legkiforrottabb cruiser a Honda VTX 1800 került műhelyükbe.


- Sokan megkerestek bennünket a VTX-esek közül, azzal a kéréssel, hogy csináljunk valamit a motorjaikkal, de úgy, hogy azok jó tulajdonságai megmaradjanak, de legyenek másak, mint a gyáriak. A kérés egyezett elképzeléseinkkel, hiszen bár a VTX kifejezetten jó motor, de azért akadnak olyan megoldásai, amelyekkel nem vagyunk kibékülve. Tehát az volt a dolgunk, hogy a kifogásolt részeket átalakítsuk, mindezek mellett egy kis kondicionáló kúrának is alávessük az amúgy sem éppen gyenge erőforrást.

A VTX esetében tehát adott egy erős, nyomatékos blokk, amelyet tovább erősítettünk. Első lépésként eltávolítottuk a kipufogót. Átépítéshez általában a Vance&Hines valamelyik modelljét használjuk, ezt tettük ezúttal is. A nyitottabb kipufogóhoz nyitottabb levegőszűrőt párosítottunk, leggyakrabban Küryakint használunk, mint ezúttal is. Ezeket néha kifordítva szereljük fel egyrészt a látvány, másrészt a torlónyomás felhasználása érdekében. A kipufogó és a légszűrő cseréjével kaptunk egy nagyon jó alapot, amelyet szoftveresen tovább erősítettünk. A szoftvert tartalmazó egységet szintén a Vance & Hines gyártja, neve Fuel Pack. Ezzel a teljesítménynövelő kittel nem kell a hengerekhez nyúlnunk, mint általában a Harleyknál szoktuk. A Power Pack installálása során részletesen hozzá tudjuk hangolni a szoftvert a motor hardveréhez. Az installálás során a program rákérdez arra, hogy milyen kipufogót használtunk, azt milyen furulyával és milyen levegőszűrővel, arra is válaszolnunk kell, hogy a légszűrő csak szív-e, vagy használ-e torlónyomást, meg kell adnunk, hogy hány köbcentis az erőforrás, és még arra is rákérdez, hogy nyomatékot, vagy csúcsteljesítményt akarunk-e fokozni. Az így feltöltött gyújtás- és injektorgörbe nem egy statikus, fix és végleges szoftver, hanem olyan, amely a későbbi esetleges további tuningolás során is átírható. Például másfajta vezérműtengely beépítése során. Maga a Fuel Pack annak a doboznak a neve, amely az elektronikát tartalmazza, és amelyet a gyújtás elé kötünk be. Ezeket egyébként Harleykhoz is felajánljuk, persze az injektoros modellekhez. A Vance &Hines egyes kipufogóihoz eleve ajánlja a Fuel Pack-ot. Egyik megrendelőnk fékpadra vitte tuningolt VTX-ét, és a mérés során 10-15 %-os teljesítménynövekedést tapasztaltak.

A megrendeléskor a másik igény az volt, hogy a motor kapjon látványosabb megjelenést, mint a gyári VTX-é. A tulajdonosok fő kifogása  - és a miénk is – a VTX-ekkel szemben az, hogy a motor eleje és hátulja optikailag nem harmonizál egymással. Adott egy nagyon komoly első rész, fordított teleszkóppal, hangsúlyos dizájnnal, és ehhez képest egy alulméretezett hátsó fertály, gyárilag 180 mm-es gumival és szűkülő sárvédővel.


Egy 240 széles, 18 col átmérőjű kereket használva a motor kiegyensúlyozottabb benyomást kelt. Az eredetileg Harleyhoz gyártott RST felnit hézagolás nélkül tudtuk középre helyezni. Az RST felnit persze össze kellett dolgoznunk az eredeti kerékaggyal, amelyet a kardánhajtás miatt hagytunk meg. Ennek során a két szerkezeti elemet folyamatos centrírozás közben hegesztettük össze, majd egy nekünk tetsző, szép ívelésű sárvédőt alakítottunk ki, amelynél szempont volt, hogy ne elrejtse, hanem kiemelje a hátsó kerék méretét, így az szinte leköveti  a kerék ívét, méreteit.
Minden motornak van egy vonalvezetése, amelyet a tank-ülés-hátsó sárvédő hármasa alkot, szerintünk ennek egyetlen lendületes ívet kell alkotnia. A VTX-nél nem éreztük ezt a lendületet, így ezt a meghatározó vonalat is magunk alakítottuk ki. Nem a tankon, hanem az ülésalapon végeztünk komolyabb lemezmunkát. Ezek valóban lemezmunkák, fémlemezeket használtunk, mert úgy véljük, hogy a műanyag idegen ettől a stílustól. A tankot optikailag megtisztítottuk, eltávolítottuk azt a téveszmét megtestesítő műanyag tankpanelt, amelyről a japán gyártók azt hiszik, hogy minden cruiser szükségszerű eleme, és az eredeti tanksapkát egy a tank síkjába megbúvó pop up tanksapkával helyettesítettük. Szerintünk így stílusosabb, mintha mindenáron Harleyra akarna hasonlítani. A széles fotelszerű ülést is eltakarítottuk, és méretében a vázhoz szabtuk, itt sincsenek fölösleges túllógások. A motornak azokat a részeit, amelyek gyárilag is a legjobbak, meghagytuk, mindössze a fék és a kuplung kapott egy komplett fém csőrendszert.


A hátsó rugóstag rugóútját közel 5 cm-el lerövidítettük egy pár Progressiv Suspension rugóstag beépítésével. A kismérvű átalakítástól a VTX futóműve lényegesen jobb lett, mert az új rugóstagok progresszivitásuknak köszönhetően a rövidebb rugóúton is szinte ugyanazt a komfortot adják, mint a gyári. Ráadásul a feszesebb rugózásnak köszönhetően vele a VTX jobban is motorozható, hiszen megszűnt az enyhén alulcsillapított eredeti futómű kanyarokban tapasztalt lengése. A motor így sportosabban vezethető és jobban kihasználható a tuning jelentette plusz erő is.
A váz fölső részéhez persze az új rugóstagok miatt is hozzá kellett nyúlni, azok felfogatásait is újra kell tervezni és kialakítani. A Progresszív Suspension rugóstagok eleve nagy súlyú motorokhoz készülnek, nagyon sok Harleynál is lecseréljük rájuk az eredetieket.


Végezetül a motor minden alumínium elemét fölpolíroztuk, és Művész Zoli fényezése tette a pontot a munka végére.

Címkék:  gigamachine , VTX 1800 , Custom , honda



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár