hirdetés
2009-08-10 , Írta: Somorjai István, Képek: Somorjai István, AGV, Nolan
Bookmark and Share

Az evolúció során az ember koponyája nem tudta követni a járművek diktálta tempót, így a túléléshez szükség volt védőfelszerelésekre. A motornál ez – többek között – a bukósisak. Lássuk, mi védi meg a fejünket.

A bukósisak lehet szép, színes vagy egyszínű, lehet praktikus, de lehet egyszerű, speciális, vagy egyedi, és lehet mindezek különböző arányú keveréke. Mindegyik más és más, de a lényeg a biztonság, amit nyújtanak. Ennek egyik meghatározó összetevője a festék és a hungarocell között található: maga a héj. Bukósisak vásárlásakor a motoros hatalmas kínálattal, és meglepően nagy árkülönbségekkel találkozik a motoros boltokban, és rendszerint azzal szembesül, hogy a héj anyaga alapvetően meghatározza, hogy a kiválasztott sisak melyik árkategóriába tartozik. Mivel ezek pontos mibenlétével sokszor maguk a kereskedők sem 100%-ig biztosak, ezért a Motorrevü rendet tesz e téren, így mindenki tisztába kerül avval, hogy mit és miért húz a fejére.



Annyit ér a fejed…
A különböző anyagú bukósisakok által nyújtott védelem nem feltétlenül függ össze azok héjanyagával. Töréstesztek azt bizonyítják, hogy a márkás, különböző kategóriás, „E” minősítésű bukósisakok mind megfelelnek a szabványoknak, a gyártók az erősebb anyagok használatával elsősorban a súly csökkentését igyekeznek elérni. Ettől függetlenül kijelenthető, hogy a drágább bukósisakok ára több, komolyabb fejlesztést, tesztelést tartalmaz, amik nem feltétlenül csak az EU minősítés megszerzését, hanem a tökéletes, bármilyen irányú ütközéssel szembeni tökéletes védelem elérését célozzák meg.
A thermoplasztik sisak héja vastag, ezáltal nehéz is. Egy átlagos műanyag bukósisak súlya 1500 g, 150-200 g-mal több, mint a kompozit anyagúaké
A súly szerepe
Egy gyors próbakör alkalmával nem érezni jelentős különbséget egy könnyűnek és egy nehéznek számító sisak között. Hosszú túrán, nagy sebességnél, vagy sportolás közben azonban hatványozottan jelentkezik minden egyes gramm, amit a nyakukkal kell megtartanunk. Az állvédő nélküli sisakok rendszerint a legkönnyebbek, míg a bonyolult héjszerkezetű, felnyitható állúak a legnehezebbek. A teljesen zárt bukósisakoktól kaphatjuk meg az ideális súly-biztonság arányt.
A sisak súlyát nem csak a héj, hanem a benne lévő ütéselnyelő réteg, és a bélés is befolyásolja. Mivel ez méretenként eltérő, ezért a komolyabb gyártók több (kettő, esetenként három) különböző héjméretet készítenek egy-egy típushoz, hogy biztosítani tudják a közel azonos súlyt.
Üvegszál sisakhéj. Viszonylag olcsó és nagy a szakítószilárdsága, így vékonyabb rétegben alkalmazható, mint a sima műanyag, de még mindig nem a legkönnyebb
Olasz szabadalom az úgynevezett „multi axial fiber”, ami egy olyan üvegszál szövetszerkezet, ahol az egymással párhuzamos szálak az egyik irányban sűrűbben, rá merőlegesen ritkábban vannak szőve. Ebből az anyagból úgy építik fel a héjat, hogy a ritkább szövés keresztbe, a kisebb rádiuszú, tehát eleve erősebb görbület mentén legyen. Az így készült sisakhéj homogén szilárdságú, súlya mégis kivételesen alacsony. Az ilyen héjszerkezetű trikompozit sisakok súlya 1 kilogramm körül van.
- Tisztán karbon vagy kevlár bukósisak nem létezik. Ez a két anyag messze a legnagyobb szakítószilárdsággal rendelkezik azok közül, amit bukósisak héjához alkalmaznak, önmagukban mégsem alkalmasak erre a célra. A karbon túlságosan rideg és repedésre hajlamos, míg a kevlár a kelleténél rugalmasabb anyag. Éppen ezért minden kompozit sisak alapjául üvegszál szolgál, a karbont és a kevlárt pedig külső rétegnek vagy egyes, kritikus részek megerősítésére használják.
- A polikarbon egy fantázianév. A polikarbonát fantáziadús lerövidítése, ami kiválóan alkalmas a vásárlók megtévesztésére.



Termoplasztik sisakok

Polikarbonát (vagy Lexan), ABS. Ezek hőre lágyuló műanyagok, jól és könnyen alakíthatók, ezért nagy mennyiségű sorozatgyártásra ideálisak. Ebből is adódik, hogy a műanyag sisakok ára a legolcsóbb. Hátrányuk annyi, hogy a megfelelő szilárdság és ütéselnyelő-képesség érdekében vastagabb rétegben kell alkalmazni, ezáltal a kész bukósisakok súlya is nagyobb lesz.

Kompozit sisakok
Kompozit, vagyis társított. Ennél műgyantát, mint hordozóanyagot társítanak egy vagy több könnyű, de rendkívül erős anyagból (pl. üvegszál, karbon vagy kevlár) készült szövettel. A kompozit sisakok előállítása, a laminálás rendkívül bonyolultabb művelet. A különböző szövetrétegeket meghatározott sorrendben illesztik egy formába, és műgyantával itatják át. Végül kipréselik belőle a légbuborékokat. A héj akkor van készen, amikor a felesleges részeket eltávolították róla.

Címkék:  bukósisak



FeR1
2009-12-07 16:03:51

Érdekes írás, érdemes lenne megmutatnom egykét kollégának, akik szerint nincs sok különbség sisak és sisak között. legfelejbb a matrica

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár