hirdetés
2009-02-04 , Írta: Somorjai István, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

Egy széria motorra simán rá lehet költeni még egyszer az árának a felét anélkül, hogy komoly versenygépet építenénk belőle. Megéri? Ezt mindenki maga dönti el, mindenesetre mi most mutatunk egy példát arra, hogyan válik egy tucat-GSX-R egyedi és összetéveszthetetlen kinccsé.

Borsay Szabolcs hol itt, hol ott tűnik fel. Egyszer stuntriderként láthatjuk, máskor gyorsasági versenyzőként, néha éppen valami őrült Guinness rekord felállításán fáradozik. Mindezek mellett hosszú évek óta tuningalkatrész importőröset „játszik”, több népszerű teljesítmény- és optikai élmény fokozó alkatrésszel látja el az ország ilyenekre kiéhezett motorosait. Néhány ezek közül: Wilbers, LSL, Pro-Bolt, Goodridge. Ugye így már mindenkinek ismerős?


Szabolcs minden évben elkészíti saját referencia motorját, vagyis fogja magát és felextrázza éppen aktuális paripáját, kizárólag az általa forgalmazott termékekből. Az így elkészült motorok nem holmi show bike-ok, hanem ízig-vérig eleven, használható, de leginkább szórakoztató játékszerek, amelyeket nem sajnál használni az utcán, vagy kivinni a pályára, hogy akár versenyezzen is velük. Idén egy Suzuki GSX-R1000 volt az „áldozat”.

A kötelező teljesítmény
Egy átalakított 1000-es GSX-R semmit sem ér, a nincs legalább 200 lóerő, a nagy teljesítmény mindenképpen ad egy rangot a motornak, a katalógusadat-imádóknak pedig elveszi a kedvét a fanyalgástól. Ennek érdekében Szabolcs egyenesen az IDM Superbike-ból szerzett alkatrészt, egy profi csapat korábbi hengerfejét sikerült megkaparintania. Ezt felszerelve a hengerekben megnőtt a kompresszió, ami nem csak ajánlottá, hanem egyenesen szükségessé teszi a 95-ösnél magasabb oktánszámú benzin használatát. Az injektor áthangolásához egy Dynojet Power Commandert használtak, amit egy profi Dynojet fékpadon hangoltak tökéletesre. A végeredmény tiszteletet parancsoló 206 lóerő főtengelyen. Mindezt a gyári fordulatszámtiltás meghagyása mellett érték el, azt azért nem hatástalanították, mert a rendkívül alacsony hengerfejben fennállt volna a veszélye annak, hogy a magas fordulat miatt a dugattyúk utolérik a szívószelepeket, vagyis hamarabb érnek felső holtpontra, minthogy a szeleprugók visszahúznák a szelepeket. Végül a motor kapott még egy olyan plusz elektronikát, ami az alacsonyabb fokozatok teljesítménykorlátját, illetve a 300 km/h-s végsebesség-korlátozást semlegesíti.

Mit sem ér az erő, ha nem uralod
Ami még a teljesítménynél is fontosabb, hogy hogyan juttatjuk azt át az aszfaltra. A futómű hangolása külön művészet, ráadásul minden pályára más és más beállítás lenne szükséges. Erre vegyes használatnál nincs értelme külön áldozni, ezért egy átlagos pilóta súlyához hangolt, de minőségi Wilbers hátsó gátló került bele, az elő teleszkópokba pedig progresszív rugókat tettek, valamint átszelepelték őket.


Wilbers hátsó gátló, LSL lábtartókonzol, Magura radiális főfékhenger

A fémhálós fékcső szinte kötelező extra minden japán motorhoz, a Borsay GSX-R-re is felkerült. Hogy a bemutatón maradéktalanul ki lehessen használni a motor képességeit, ezért egy garnitúra Pirelli Superbike slick gumit húztak a felnikre, amiken még Rizmayer Gabi ment öt kört az IDM-ben, majd nagylelkűen továbbadta Szabolcsnak.

A külső adja el…
Az előzőekben leírtak mit sem érnének, ha motor nem lenne eléggé látványos (ez fordítva is igaz). Szabolcs GSX-R-e eléggé feltűnő, órákig lehet csemegézni a minőségi, profi kiegészítőkön. A bukógombák és az állítható lábtartószett fontosságát senki sem vonja kétségbe, de kevesen tudják, hogy a blokkban és az idomok rögzítésére használt eloxált csavaroknak sem teljesen öncélú díszítés a szerepük.


 A gyári acélcsavarokhoz képest csak ezeken legalább másfél kilót lehetett lecsalni a motor össztömegéből. A motor egészére a Sapkaművek fényezése teszi fel a koronát. Némelyek most biztosan felszisszennek, hiszen lángnyelveket leginkább choppereken szoktunk látni, de Sapka Mester fényezése az amerikai vonalat követi, az pedig jobban támogatja az ilyen jellegű mintákat, mint a csiricsáré, agyonszabdalt, szögletes formákat.

És a nagy kérdés
Mihez lehet kezdeni egy ilyen, nagy értékű extrákkal felszerelt motorral? Először is motorozni. Lénárt Péter ezzel a géppel indult több alkalommal Kunmadarasan, a gyorsulási versenyen, jelen bemutatónkon pedig Rosivall Ágoston endurance versenyző, a 2007-es Ducati Challenge győztese hajtotta meg alaposan a Pannonia-ringen.


Eladáskor általában az extrákat nehéz kifizettetni a vásárlóval, ezen a szinten azonban más a helyzet, hiszen nem egy árva ráaggatott nyitott kipufogóról van szó, hanem értékes, profi alkatrészekről, amelyek összehangolása rengeteg szakértelmet és munkát igényelt. Aki hasonlót szeretne, annak rettentő sok idejébe kerülne mindezt véghezvinni, nem csoda, hogy csak kevesen vállalkoznak rá. A motorra jelenleg két komoly érdeklődő van, mindkettő külföldi, és úgy tetszik nekik a Borsay GSX-R, ahogy van: eloxált csavarokkal, 206 lóerővel, és lángnyelvekkel együtt.

Átalakítások
Motor
Wilbers SBK hengerfej, Dynojet Power Commander, K&N légszűrő, Arata kipufogórendszer
Laser Hotcam végdob, Prop-tech speed box

Futómű
Wilbers hátsó rugóstag, Wilbers progresszív villarugók, olaj, szelepelés
Wilbers kormánylengés-csillapító

Fék
Magura radiális főfékhenger, EBC HH szinter fékbetétek, Goodridge fém fékcsövek

Egyéb
LSL váz és tengely bukógombák, LSL lábtartókonzolok, LSL kormánycsutkák
LSL állítható kuplungkar, Pro-Bolt csavarok, MRA plexi




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár