hirdetés
2009-08-24 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

Ugyan melyik, a sportgépek iránt rajongó motorost ne foglalkoztatná a teljesítményfokozás. Pláne, ha maga is pályázik, netán valamilyen szinten versenyzik… A teljesítményfokozás azonban pénzbe kerül. Hogy lehet ezt olcsóbban megtenni?

A fent említett probléma megoldására szakosodott az osztrák illetőségű Berger Motorsport Handels Gmbh és tulajdonosa, Dieter Berger.
A Berger Motorsport a járműgyártókkal és importőrökkel együttműködve már évek óta épít különböző projektmotorokat, hogy ezeket aztán a szaksajtónak tesztelés céljára rendelkezésre bocsáthassa. Az importőrök által átadott aktuális top motormodelleket használják, és ezeket szerelik fel az általuk forgalmazott, összeválogatott és egymással összehangolt, teljesítményfokozó termékekkel. A munka során ügyelnek a motor, a futómű és az elektronika pontos összehangolására. Az elkészült gépek aztán különböző teszteken, versenyeken bizonyíthatnak.

Motorok Berger Kawasaki ZX-6R

2009-ben egy Kawasaki ZX-6R mellett döntöttek, ugyanis ebben a szezonban ez a motor az egyetlen igazán új konstrukció, amely a szupersport kategóriában a piacon megjelent.

A ZX-6R futóművének átalakításakor a fiatal, holland cég, a Hyperpro mellett döntöttek. A Hyperpro 1992-ben kezdte el a szériagyártású villák és lengéscsillapítók progresszív rugóinak gyártását, 1998-ban már kormánylengés-csillapítókat kínáltak 6 színben és két variánsban (lineáris és progresszív csillapítással), 2000-től pedig már komplett lengéscsillapítókat is gyártottak. 2008-ban egy új csillapítógenerációt mutattak be, melynek minden lényeges paramétere változtatható: a lassú és gyors nyomófokozati csillapítás, magasságbeállítás, hidraulikus rugó-előfeszítés. A ZX-6R-re tehát egy Hyperpro progresszív kormánylengés-csillapítót és egy szintén Hyperpro gyártmányú hátsó lengéscsillapítót szereltek, amely versenyzéshez lett beállítva. A széria BPS villa (Big Piston System) versenykörülmények között is kitűnően működik, ezért mindössze az olajmennyiséget és az olaj viszkozitását változtatták meg.

Motorok Berger Kawasaki ZX-6R
Több fokozatban állítható, pályahasználatra is alkalmas Hyperpro kormánylengés-csillapító

A ZX-6R alapgeometriáján mindössze annyit módosítottak, hogy több súly kerüljön az első kerékre. Az áttételt ezért a Pannóniaringre optimalizálták, ugyanis itt zajlott a motor tesztje. A jobb hatás érdekben a fékvezetékeket ABM fémcsövekre cserélték, így javult az eredeti fékek adagolhatósága és hőállósága. Az üléspozíció optimális beállíthatósága érdekében állítható Gilles lábtartó rendszert alkalmaztak. Az utángyártott versenyidomok extrém pontos illeszkedésükkel tűnnek föl, ezek a magyar Polidom cégtől származnak.

Motorok Berger Kawasaki ZX-6R
Széles tartományban állítható, mart, eloxált lábtartó, Gilles lábtartó rendszer

Az erőforrás mechanikusan változatlan maradt. A cég alapvető filozófiája, hogy a lehető legkisebb ráfordítással a lehető leggyorsabb köridőket érjék el gépeik. A motor tuningolása mint pl. a megváltoztatott vezérműtengelyek vagy a kompresszió megnövelése, belekényszeríti a tulajdonost a drága versenyüzemanyag felhasznására, ráadásul a magasabb termikus terhelés miatt drágább verseny-hűtőt kellene beépíteni. Az ilyen módon tuningolt motorok bonyolult és költséges szervizigénye szintén ellentmond a hatékony, de megfizethető versenymotorozás elvének. Mint a tapasztalat mutatja, a köridő elérésében – különösen a hobbiversenyzésben – a mai literteljesítmények mellett többnyire a vezethetőség és csak csekély mértékben a motorteljesítmény a mérvadó. A Berger Motorsport ezért lemond a motorhardver drága megváltoztatásáról.

Motorok Berger Kawasaki ZX-6R
Minden irányban állítható Hyperpro központi rugóstag gyors és lassú csillapítással

A ZX-6R széria kipufogórendszerének helyére a legújabb generációjú Akrapovic Evolution komplett rendszere került, az airboxban BMC sportlégszűrő gondoskodik a 65%-kal nagyobb légáteresztésről. A megváltozott gázáramláshoz programozható Kawasaki Kit-Elektronikot szereltek be. Az optimális befecskendezés-maping kidolgozása többszörös fékpadi mérés és a lambdaértékek versenypálya-használat közbeni kiértékelése alapján történik meg. Eredményükként a motor gázreakciói jobban kontrollálhatóak, a csúcsteljesítmény és a gyorsulás érezhetően javult. Az így feljavított vezethetőség érzése szubjektíven nem különleges, de azonnal tükröződik az ugrásszerűen javuló köridőkben.

A lényeg a pályán derül ki:
Az, hogy a katalógusok és a reklámszövegek mit mondanak, az egy dolog. Ahhoz, hogy világosabb képet kapjunk a gazdaságos teljesítményfokozó csomag valós értékéről, a Kawasaki ZX Kupa versenysorozatban évek óta induló amatőr versenyzőt, Kurta Jánost is felültettük a Berger Kawasakira.

Motorok Berger Kawasaki ZX-6R
Balra Dieter Berger, a Berger Motorsport tulajdonosa. Jobbra Kurta János

„A blokkról: borzasztóan erősnek tűnik a kis hatos, ezt az érzést megfejelik a súlyából lefaragott kilogrammok. Mintha a 636-os vére csörgedezne ereiben. A fék a Kawasakira jellemzően brutális, komoly kontroll eredménye, hogy egyszer sem léptem át a kormányt. A futómű felől óramű pontossággal érkeztek a jelzések, még úgy is, hogy nem az én súlyomra volt beállítva. A kigyorsításkor sokat segít az állítható kormánylengés-csillapító. Összeségében könnyebb, erősebb, de ami a legfontosabb, hogy sokkal kontrollálhatóbb motor lett.”

Előnyök:
  • Dinamikusabb kigyorsítás
  • Nagyobb kanyarbemeneti sebesség
  • Érezhetően kisebb súly
  • Könnyebb kanyarváltás
  • Jelentős terhelhetőség
Hátrányok:
  • Újságírói szemmel nézve az egyetlen negatívum, hogy azt nem találtunk

Ön motorja melyik részét tuningolná legszívesebben?


Címkék:  kawasaki , tuning , berger , zx-6r



freazer
2010-01-31 21:05:15

de csak így tovább!

freazer
2010-01-31 20:58:55

nem tűnik rossznak! igaz yamaha párti vagyok

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár