hirdetés
2009-03-25 , Írta: Égő Katalin, Képek: Mike Tamás, DG TREN
Bookmark and Share

A motoros túlélésért nem árt észnél lenni, főleg, ha összeakadunk egy potenciális veszélyforrást jelentő szabolcsi szilvapálinka fogyasztóval, vagy netán egy görög állampolgárral. De ne bízzunk meg a több, mint 10 éves jogosítvánnyal hencegőkben sem!

Vészesen közeleg 2010. az európai uniós ultimátum határideje. A 2001-ben létrehozott Európai Utak Biztonságáért létrehozott nemzetközi megállapodás (European Road Safety Chartel) legfőbb célja, hogy évente 25 000 életet mentsenek meg Európa országútjain, azaz 2010-ig felére csökkentsék a közúti balesetek halálos áldozatainak számát. Az Unió tagállamaként hazánkra is komoly feladatok hárulnak, így érdekes lehet, hogy a balesetmegelőzés témakörében hol is tartunk mi, magyarok.



2008-ban – 2001-hez viszonyítva – 30%-kal csökkent a halálos kimenetelű közúti balesetek száma, ami szépen hangzó eredmény, még ha az összes személyi sérüléssel járó szerencsétlenség nem is mutat ilyen kedvező képet. Az sem mellékes tény, hogy az elmúlt évekre nem a folyamatosan csökkenő tendencia volt a jellemző, a 2008-as ugrásszerű javulást egyértelműen a szigorítások – így a megemelt összegű pénzbírság, az ittas vezetést büntető zéró tolerancia elve és a fokozott közúti ellenőrzések – javára írhatjuk.

A Központi Statisztikai Hivatal által közzétett számrengeteget boncolgattuk, hogy kiderítsük, milyen helyzetek jelentik a legnagyobb problémát a hazai – főképp a motorkerékpáros – közlekedésben.

Budapest a potenciális veszélyforrás
Április nemcsak szeszélyes, de veszélyes hónap is. A szezonkezdet kiugróan sok motoros balesettel jár, amit a berozsdásodott reflexek számlájára írhatunk. Ennél több szerencsétlenség már csak júniusban van, ekkor a legtöbb a motoros az utakon. Pénteken kiugróan több tragédia történik, mint a hét többi napján, sorrendben a szombat követi. A legnyugodtabban vasárnap motorozhatunk – ha fel vagyunk készülve a hétvégi autósokra – no meg kedden, ha sikerül szabadságot kivennünk.

A közlekedők számában keresendő a balesetek területi eloszlása is. A legkockázatosabb Budapest és Pest megye, itt több mint kétszer annyi baleset történik, mint a második helyen álló észak-alföldi régióban (Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék), ezzel szemben a legbiztonságosabb a Dél-Dunántúl, Baranya, Somogy és Tolna. Az autópályák közül az M3-as a legveszélyesebb, ez  hosszával is összefüggésbe hozható, míg a főutak viszonylatban továbbra is a 4-es számú főút számít a halálútnak.

A leggyakoribb közlekedési járműbalesetek 2007-ben



A kereszteződés a mumus
Általánosan a leggyakoribb baleseti ok, hogy az egymás útját keresztező járművek összeütköznek, ez az összes eset kb. negyedét teszi ki. Visszagondolva KRESZ vizsgámra, a rajzos áthaladási sorrendre kérdező feladatok – amelyek súlyos, három hibapontot érő kérdések – már érthetően ilyen hangsúlyosak. A motorosok által okozott balesetekben a vezető legtöbbször abban hibázott, (az esetek több mint felében), hogy nem jól választotta meg a sebességét. „Ez az, a gyorshajtás!” - mondhatná az olvasó. Részben igaza van, de az adatok érdekessége, hogy a 442 esetből mindössze 14-szer lépték át a motorosok a legnagyobb megengedett sebességhatárt, az összes többi tragédia a relatív gyorshajtásból fakadt, azaz a pilóta nem az út, látási és forgalmi viszonyoknak megfelelő sebességet választott. A következő leggyakoribb hiba a szabálytalan irányváltás és bekanyarodás (147 eset), míg a harmadik helyen a szabálytalan előzés áll (102 eset). A balesetek közül a legtöbb halálos kimenetelű szerencsétlenség haladó járművek ütközése során történik; a frontális ütközés, vagy a ráfutásos balesetek sorolhatók ide.

Az ittasan okozott balesetek száma 2008 első tizenegy hónapja alatt 22,89%-kal csökkent 2007 hasonló időszakához viszonyítva, ami nagyban a már említett rendelkezésnek köszönhető, miszerint 0,00%-nál nagyobb véralkoholszint azonnali jogosítvány bevonással jár. Ha az alkoholos állapot miatt történt tragédiák területi megoszlására vagyunk kíváncsiak, akkor a figyelem Szabolcs-Szatmár-Bereg megye felé irányul: az isten óvja a jóféle szabolcsi szilvapálinkától a vezetőt! Az ittasan okozott balesetek többsége útelhagyással jár, a pilóta nem képes uralni a járművét, belefut az árokba, netán villanyoszlopot vagy fát talál el.



És az örök vitatéma: ki volt a hibás?
Hazánkban az összes baleset 5%-át okozzák a motorosok, de ne feledkezzünk meg a legkisebb motorizált kétkerekűekről sem, további 5%-ban a segédmotorkerékpár vezetők hibáznak. A statisztika azt mutatja, hogy a motoros balesetek közel felében (48,8%-ban) a motoros mulasztott. Érdekes tény azonban, hogy lakott területen belül inkább az autós, míg lakott területen kívül inkább a motoros okozza a bajt.

Az összes balesetet figyelembe véve a legnagyobb rizikót a 46-64 éves férfi sofőrök jelentik, akik ráadásul több mint 10 éve rendelkeznek jogosítvánnyal. Ez ugyan egy kicsit sarkított megállapítás, de tény, hogy a balesetek ¾-ét férfiak okozzák, és akiknek 10 évnél régebbi jogosítványuk van, több balesetet okoznak, mint azok, akiknek 10 évnél ifjabb a papírjuk.

A balesetek számának változása

   Közúti személysérüléses balesetek száma
 Ebből halálos
 Motoros baleset   Motoros okozta   Ittas motoros okozta 
 2002   19686 1429  n.a.  595   87
2003  19976 1326 n.a. 608  77
2004  20957 1296 n.a. 747  110
2005  20777 1278 n.a. 875  84
2006  20977 1303  1845 875  92
2007  20635 1232  1757 869  100
2008  17518 790  1607 785  n.a.

Összegzés:
Sajnos a törekvések ellenére még mindig nagyon sok a baleset. Minden emberéletért kár, úgyhogy tennivaló van bőven, még ha a tendenciák bizakodásra annak is okot.



Közlekedési helyzet a nagyvilágban


Címkék:  balesetmegelőzés , közlekedésbiztonsági tendenciák



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár