hirdetés
2009-07-16 , Írta: Kondorné Dr. Kollár Zsuzsanna, Képek: Mike Tamás, archív
Bookmark and Share

Okosan viselkedni és cselekedni. Nehéz feladat, akár részesei, akár tanúi vagyunk egy balesetnek. Mégis a legjobb, amit tehetünk, ha megőrizzük hidegvérünket, és megfogadunk néhány alapvető jó tanácsot.

„Közönséges rendőrségi eset volt: egy autó reggel négykor a ®itna utcában elütött egy részeg öregasszonyt, majd továbbhajtott. Dr. Mejzliknek, a fiatal rendőrfogalmazónak most ki kellett derítenie, hogy melyik autó volt az.” (Karel Čapek: „A költő” c. novellájából, „Betörők, bírák, bűvészek és társaik” c. kötet, Művelt Nép Kiadó, 1956.) „Uram, borzasztó, hogy az emberek mennyire képtelenek megfigyelni valamit. (…) Ítélkezni mindenki tud, de rendesen, tárgyilagosan megfigyelni valamit…” – fakad ki Dr. Mejzlik, amikor a lehetséges két tanú egyikét faggatja, pedig még nem is tudja, hogy a másikuk, a költő, még az előbbinél is komolyabb fejtörést okoz majd neki: Ő ugyanis versben fogalmazza meg azt, amit megtapasztalt. Ezt a verset kell megfejtenie a fiatal rendőrfogalmazónak ahhoz, hogy megtudja, a költő valóban látott valamit, ami az ügy szempontjából fontos lehet, vagy csupán a képzelete ragadta magával.

Amikor velünk vagy ismerőseinkkel baleset történik, hajlamosak vagyunk a történtek tisztázását célzó erőfeszítéseket kizárólag a helyszínre kivonuló rendőrök és az ítélkező bíró feladatának tekinteni, és kizárólag őket okolni, ha egy fontos körülmény az eljárók előtt rejtve marad, holott e téren gyakran a baleset részesein is igen sok múlik. Szenteljünk ezért néhány szót annak, ami egy baleset bekövetkezése után, még a helyszínen zajlik, hogy jobban megértsük, mit adhatunk hozzá mi magunk a történtek rekonstruálásához. Kezdjük ezért ott, ahol az eddigi cikkek véget értek: megtörtént a baleset, és annak részesei éppen első kábulatukból térnek magukhoz.



Aki ennek a balesetnek az érintettje, nem hagyhatja el a helyszínt mindaddig, amíg a sérültekhez a szakszerű segítség meg nem érkezik és amíg minden meg nem történt annak megakadályozása érdekében, hogy a korábbi baleset újabb balesetek okává váljon. (Pl. egy rosszul kivilágított útszakaszon egy később odaérkező belerohanhat a roncsokba, ha azokat nem veszi észre időben, vagy megcsúszhat az úttestre kiömlő olajon stb.) Amennyiben akár csak egy személy is megsérült, a rendőrséget azonnal értesíteni kell, még akkor is, ha a sérülés elsőre bagatellnek tűnik, és gondoskodni kell arról, hogy a baleset nyomait a lehetőségekhez képest változtatás nélkül vehessék szemügyre azok, akik szakértelmük folytán annak értékelésére a leginkább alkalmasak. (Célszerű ezzel egy időben a mentőket is értesíteni, de ha erre nincs módunk, az sem baj, mert a rendőrségi diszpécser köteles megérdeklődni, hogy a mentők tudnak-e már a balesetről, ellenkező esetben ő maga intézkedik.)
A sérült motorkerékpárt ne távolítsuk el eredeti helyéről addig, míg a helyszínelő rendőr erre engedélyt nem ad. Az összes szétszóródott alkatrészt is hagyjuk ott, ahová sullottak. Ezek bizonyítékok.
A sérült motorkerékpárt ne távolítsuk el eredeti helyéről addig, míg a helyszínelő rendőr erre engedélyt nem ad. Az összes szétszóródott alkatrészt is hagyjuk ott, ahová hullottak. Ezek bizonyítékok.

Önök aligha tudják elképzelni, hogy sokszor miféle megmagyarázhatatlan és nem is feltétlenül rossz szándékú beavatkozásokon megy keresztül egy baleseti helyszín, mire a rendőrök megérkeznek. Az ütközés nyomán széthullott alkatrészeket, bukósisakot, bevásárlószatyorból kiesett tárgyakat vagy a gyalogos fejéről leesett sapkát szednek össze arra járók, és hordják őket egy kupacba, valamiféle megmagyarázhatatlan „takarítási” ösztöntől vezérelve, holott minden, ami a baleset során került a hétköznapitól, a normálistól eltérő helyre, az bizony mind nyomnak minősül, ami puszán eredeti helyzetében ad az esetről értékelhető információt, onnan elmozdítva már nem. A nyomok megőrzésénél csak egy fontosabb szempont van, az pedig a sérültek ellátása. Minden, ami ennek érdekében történik, az elfogadható, egyéb okból végzett változtatás azonban semmiképpen sem. Ne kezdjük el mi magunk „szortírozni” a széthullott alkatrészek, az üvegtörmelék vagy csomagtartóból kiesett tárgyak között, aszerint, hogy szerintünk melyik fontos a baleset rekonstrukciója szempontjából, mert jó eséllyel olyan zavarokat okozunk ezzel a későbbi elemzés során, amelyet utólag semmi sem tehet jóvá. Soha ne felejtsük el azt sem: az emberi emlékezet véges, hajlamos a szelektálásra, illetve műszaki értelemben vett elnagyoltságra, ráadásul a tanúk utóbb kevéssé képesek visszaidézni olyan objektív körülményeket, mint pl. egy-egy tárgy elhelyezkedése az úton. (Egyikünk agyában sincs mérőműszer annak meghatározására, hogy mi hány métert repült az ütközés után.) Nagy körültekintésre vall, ha ilyenkor valakik gondoskodnak arról, hogy a később odaérkező járművek ne tudjanak keresztülgázolni a törmelékeken, vagy ha mégis megteszik, a lehető legalacsonyabb sebességgel hajtsanak azokon át. Ezzel meg lehet akadályozni a nyomok elsodródását. Motorbaleseteknél igen gyakori, hogy magát a járművet is elmozdítják az eredeti helyzetéből, ami éppolyan káros, mint a széthullott alkatrészek összeszedegetése. Ha mindenképpen szükségesnek tűnik valamiféle változtatás (mert például ömlik az üzemanyag a tankból), akkor célszerű elmozdítás előtt lefotózni a motort annak környezetével együtt, és felállítás után óvakodni a további módosításoktól.

A fényképezés egyébként is hasznos lehet, mert azzal pl. egymáshoz viszonyított járműpozíciókat, a később a helyszínt elhagyó gépkocsik rendszámait, rongálódásokat vagy egy lombkorona takaróhatását rögzíthetjük, és nem leszünk ráutalva a hatóság ilyen irányú tevékenységére. Amint a rendőrség a helyszínre érkezik, tájékoztatást kell adnunk arról, hogy ott milyen változtatások történtek.

Amennyiben nem sérültünk meg, és képesek vagyunk kommunikálni a többi jelenlévővel, igyekezzünk tisztázni azt, hogy ki mit látott, és törekedjünk arra, hogy a hasznos információval rendelkező személyek adatait rögzítsük. (Gyakori, hogy az emberek munkába vagy egyéb teendőik után rohanva kívülállóként fel sem mérik, hogy amit láttak, az adott esetben mekkora segítség lehet a vétlen fél számára. Jó, ha gondolunk erre akkor is, amikor nem minket ér baleset, csak tanúi leszünk mások szerencsétlenségének.) Tudnunk kell, hogy még ha sérültje nincs is a káresetnek, de valamelyik fél mégis szükségesnek tartja a rendőrség értesítését (legtöbbször azért, mert a felelősség vitatott), és ezt azonnal meg is teszi, akkor a balesettel érintett többi járművezető meg kell hogy várja a rendőri intézkedést. Higgyék el, Dr. Mejzliknek Čapek novellájában igaza volt. Ezért ha személyi sérülés nélkül úsznak meg egy balesetet, igyekezzenek higgadtságukat megőrizve elsősorban a tények, adatok rögzítésével foglalkozni, mint azonnal ítéletet alkotni arról, hogy ki a felelős, eközben ugyanis olyan nyomok illanhatnak el és olyan személyek tűnhetnek el a szomszéd utca irányába, amelyeket/akiket később semmivel sem pótolhatnak… (Folytatjuk)

Címkék:  balesetmegelőzés



FeR1
2009-12-04 08:24:54

Ez nagyon jó, de remélem soha nem kell alkalmaznom az itt olvasottakat. Leagalábbis ne én legyek a motoron!

tomi72
2009-07-31 19:09:30

Nagyon hasznos cikk, sok infoval.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár